فیلترهای سرامیکی ریخته گری

آب؛ کالای یکبار مصرف نیست

ایسنا/قم قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه نیازمند اصلاح الگوی مصرف آب در تمام بخش‌ها هستیم، گفت: باید نگاه به آب به‌عنوان یک کالای یک‌بارمصرف تغییر کند.

دکتر محمد احمدی جبلی با اشاره به قرار گرفتن کشور ایران در منطقه‌ خشک و نیمه‌خشک کره زمین اظهار داشت: اگر مصرف آب در کشور به‌ویژه در استان قم مدیریت نشود دچار بحران و مشکل خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سالانه در کشور حدود ۹۳ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، ۸ درصد در بخش بهداشت و شرب و مابقی در بخش صنعت و معدن مصرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند اصلاح الگوی مصرف در تمام بخش‌ها هستیم، یادآور شد: در بخش کشاورزی عمده کار ما باید توجه به افزایش نرخ بهره‌وری باشد در حالی که در حال حاضر استخراج آب جایگزین بهره وری شده است.

قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان قم تصفیه فاضلاب‌ها و استفاده از پساب در چرخه تولید را نیز در اصلاح الگوی مصرف آب در صنایع‌ ضروری دانست و تصریح کرد: جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب شهر نیز از مسائلی مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  ورود نخستین "متروباس" به ناوگان حمل‌ونقلعمومی تهران از امروز + فیلم

وی با بیان اینکه نگاه به آب به‌عنوان یک کالای یک‌بارمصرف باید تغییر کند، اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد فاضلاب‌ها امکان تصفیه و بازچرخانی پساب آن در مصارف مختلف از جمله فضای سبز را دارد.

احمدی جبلی‌ سرانه مصرف آب را در کشور ۲۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز اعلام کرد و گفت: این میزان بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی‌ است که می‌توان با مدیریت مصرف و استفاده از تجهیزات کاهنده تا ۵۰ درصد این میزان را کاهش داد.

وی با اشاره به خالی شدن سفره‌های زیرزمینی آب به علت برداشت‌های بی‌رویه و حفر چاه‌های غیرمجاز اذعان داشت: ما در حدود ۲۵ سال پیش در برخی از مناطق قم در عمق ۵۰ متری زمین به آب مطلوب و باکیفیت مناسب می‌رسیدیم ولی در حال حاضر در همان نقاط با حفاری تا عمق ۳۰۰ متری هم به آبی با کمیت و کیفیت مناسب دسترسی نداریم.

قائم‌مقام آبفای استان، از استان قم به‌عنوان یکی از تالابی‌ترین استان‌های کشور یاد و خاطرنشان کرد: متأسفانه با ایجاد سدها و بندها در بالادست رودخانه‌هایی که به قم منتهی می‌شدند حقابه‌های زیست‌محیطی استان از بین رفته و شرایط بحرانی در تالاب‌های قم ایجاد شده است که انتظار می‌رود این حقابه‌ها به استان بازگردد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  آتش‌سوزی مرگبار خانه‌ای در خاوران

انتهای پیام

الماس تراشکاری

Check Also

اعطای جایزه بین‌المللی انگلستان به طرح پلازای متروی میدان جهاد-تایمز

 هادی حق‌بین با اشاره به کسب جایگاه نخست طرح پلازای متروی میدان جهاد در جایزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner