فیلترهای سرامیکی ریخته گری

ارز دیجیتال طلا چیست؟ معرفی بهترین رمزارزهای با پشتوانه طلا

خرید طلا از سالیان دور و در سراسر جهان جزو فراگیرترین عادت‌های سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش دارایی و فرار از تورم بوده است. در حال حاضر روش‌های بسیار متنوعی برای سرمایه‌گذاری روی طلا، مانند خرید شمش طلا، خرید سکه، سرمایه‌گذاری روی صندوق‌های با پشتوانه طلا و… وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها مزایا و البته محدودیت‌های خاص خود را دارند. با پیشرفت فناوری‌ها مالی و گسترش استفاده از ارز دیجیتال در سال‌های اخیر اما، شاهد عرضه ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا در بازار رمزارزها هستیم. ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا به‌عنوان یک روش جدید برای سرمایه‌گذاری روی طلا مزایای زیادی برای معامله‌گران دارند و به بسیاری از مشکلات سرمایه‌گذاری روی طلا به شکل سنتی پاسخ می‌دهند.

مانند تتر (USDT) که یک استیبل کوین یا ارز دیجیتال با قیمت ثابت و همواره یک دلاری است، رمزارزهایی هم وجود دارند که پشتوانه آنها طلای واقعی بوده و همواره قیمتی برابر با طلای فیزیکی دارند. این ارزهای دیجیتال کار سرمایه‌گذاری روی طلا را بسیار راحت و امکان معامله ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته را برای علاقه‌مندان به این دارایی فراهم کرده‌اند. در این مطلب از مجله نوبیتکس با ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا آشنا شده، مزایا و معایب هر کدام را بررسی و با سرمایه‌گذاری روی طلا به شکل سنتی مقایسه می‌کنیم.

فهرست عناوین

ارز دیجیتال طلا چیست؟

ارز دیجیتال طلا، رمزارز با پشتوانه طلا یا استیبل کوین مبتنی بر طلا به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که پشتوانه آنها طلای فیزیکی بوده و همواره قیمتی معادل شمش طلا در بازارهای جهانی دارند. روش کار ارزهای دیجیتال طلا به این شکل است که به تناسب تعداد توکن‌های موجود از آنها، مقداری طلا اغلب به‌صورت شمش در اختیار شرکت عرضه‌کننده توکن قرار دارد. ذخایر طلای این ارزهای دیجیتال به‌طور مرتب توسط شرکت‌های معتبر، حسابرسی می‌شود تا سرمایه‌گذاران از پشتوانه ارزهای دیجیتال خود مطمئن شوند. نگهداری طلای پشتوانه این رمزارزها نیز به‌صورت استاندارد و توسط نهادهای بین‌المللی فعال در زمینه مبادلات طلا صورت می‌گیرد. از معتبرترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا می‌توان به تتر گلد (Tether Gold) و پکس گلد (PAX Gold) اشاره کرد.


ثبت نام سریع در نوبیتکسثبت نام سریع در نوبیتکس

مقایسه ارز دیجیتال طلا با طلای فیزیکی و صندوق‌های طلا

تا اینجا احتمالاً برخی مزایای ارز دیجیتال طلا نسبت به دیگر اشکال سرمایه‌گذاری روی طلا را حدس زده‌اید. برای نمونه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان خرید در مبالغ بسیار کم

یکی از مهم‌ترین مزایای رمزارز طلا یا طلای دیجیتال نسبت به طلای فیزیکی یا صندوق‌های بورسی با پشتوانه طلا، امکان خرید در مبالغ بسیار اندک است. در صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس می‌توانید تمام ارزهای دیجیتال را از حداقل ۵۰٬۰۰۰ تومان خرید و فروش کنید. این مسئله در مورد توکن‌های مبتنی بر طلا یعنی تتر گلد و پکس گلد نیز در نوبیتکس صدوق می‌کند و تنها با داشتن ۵۰٬۰۰۰ تومان در کیف پول نوبیتکس خود قادر به سرمایه‌گذاری روی طلا هستید.

بازار ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال تعطیلی ندارد، می‌توانید ۷ روز هفته به‌صورت ۲۴ ساعته اقدام به خرید و فروش توکن‌های با پشتوانه طلا کنید. این در حالی است که معاملات رسمی طلای فزیکی در ساعت مشخصی از روزهای کاری هفته انجام می‌شود و در روزهای تعطیل یا تعطیلات رسمی این اتفاق نمی‌افتد. این تعطیلی معاملات، در رابطه با صندوق‌های بورسی با پشتوانه طلا نیز صدق می‌کند.

نقدشوندگی بالا

همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، بازار طلا به شکل سنتی در روزهای آخر هفته و تعطیلات رسمی فعالیت ندارد. این موضوع روی نقدشوندگی طلای فزیکی یا حتی صندوق‌های بورسی طلا تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود سرمایه‌گذار نتواند به‌معنی واقعی کلمه هر زمان که بخواهد سرمایه خود را نقد کند. در مورد تتر گلد و پکس گلد اما، امکان خرید و فروش این دو رمزارز با پشتوانه طلا در هر ساعتی از شبانه روز و در تمامی روزی‌های سال (حتی تعطیلات رسمی) با قیمت‌های متناسب با بازارهای جهانی وجود دارد.

انتقال آسان و سریع

مورد پررنگ بعدی بحث جابه‌جایی طلاست. همان‌طور که می‌دانید انتقال مالکیت طلای فیزیکی (شامل طلای زینتی، سکه، شمش طلا، طلای آب‌شده و…) یا حمل آن چالش‌ها و البته ریسک‌های خاص خود را دارد که می‌تواند باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شود. در مورد ارزهای دیجیتال مبتنی بر طلا مانند تتر گلد و پکس گلد اما، این چالش کاملاً برطرف شده است. انتقال تتر گلد و پکس گلد مانند سایر رمزارزها به‌سرعت اتفاق می‌افتد و تنها با داشتن آدرس کیف پول شخص گیرنده، بدون درگیرشدن با محدودیت‌های جغرافیایی می‌توانید ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلای خود را در هر مقدار به هر جای جهان ارسال کنید.

جدول زیر یک مقایسه کامل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا نسبت به دیگر اشکال سرمایه‌گذاری روی این فلز گران‌بهاست:

بهترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

پکس گلد (PAXG) و تتر گلد (XAUT) بزرگترین و معتبرترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا هستند که به ترتیب در رده‌های ۱۲۲ و ۱۰۵ برترین رمزارزها از نظر ارزش بازار قرار دارند. در کنار این دو ارز دیجیتال شناخته‌شده توکن‌های دیگری نیز به‌عنوان استیبل کوین طلا فعالیت می‌کنند، اما هیچ کدام به انداز تتر گلد و پکس گلد مورد اعتماد سرمایه‌گذاران نیستند. در ادامه تتر گلد و پکس گلد را کمی بیشتر بررسی می‌کنیم.

تتر گلد چیست؟

پکس گلدپکس گلد

تتر گلد یک استیبل کوین مبتنی بر طلاست که هر واحد از آن با یک انس طلای تروا (معادل ۳۱.۱ گرم طلای فیزیکی) پشتیبانی می‌شود و ارزشی یکسان دارد. استیبل کوین تتر گلد با نماد معاملاتی XAUT در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت صادرکننده استیبل کوین مشهور USDT یعنی تتر لیمیتد (Tether Limited) عرضه شد. ذخیار تتر گلد و شمش‌های طلای پشتوانه این رمزارز به‌صورت دوره‌ای حسابرسی می‌شود تا سرمایه‌گذاران از ثبات قیمتی آن اطمینان داشته باشند. تتر گلد در حال حاضر با ارزش بازار ۶۷۰ میلیون دلاری خود، صد و پنجمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار محسوب می‌شود و حجم معاملات قابل‌توجهی هم دارد. صرافی‌های ارز دیجیتال معتبری مانند OKX در خارج از کشور و نوبیتکس در ایران از معاملات تتر گلد پشتیبانی می‌کنند. شبکه میزبان توکن تتر گلد نیز بلاکچین اتریوم است.

پکس گلد چیست؟

پکس گلدپکس گلد

پکس گلد نیز مانند تتر گلد یک ارز دیجیتال هم‌قیمت طلاست که روی بلاکچین اتریوم عرضه شده است. شرکت صادرکننده آن Paxos Trust Company است که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک آمریکا قرار گرفته و دو دفتر دیگر نیز در شهر لندن و کشور سنگاپور دارد. شمش‌های طلای پشتوانه ارز دیجیتال پکس گلد از نوع شمش‌های ۴۰۰ انسی لندن است که با عنوان «London Good Delivery» شناخته می‌شوند. ارزش بازار پکس گلد بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است و صرافی‌های ارز دیجیتال بزرگی مانند بایننس در خارج از کشور و نوبیتکس در ایران از معاملات آن پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه پکس گلد و تتر گلد

پکس گلد و تتر گلد هر دو توسط شرکت‌هایی معتبر در فضای ارزهای دیجیتال عرضه شده‌اند و فعالیتی نظارت‌شده و قانونی دارند. هر دو توکن روی شبکه اتریوم عرضه شده‌اند که جزو امن‌ترین شبکه‌های بلاکچینی است. با این حال در برخی موارد به این دو رمزارز مبتنی بر طلا تفاوت دیده می‌شود که در جدول زیر به آنها اشاره شده است.

نحوه خرید ارز دیجیتال طلا

برای خرید تتر گلد یا پکس گلد، دو ارز دیجیتال مبتنی بر طلا که در این مطلب معرفی کردیم، می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس مراجعه کنید. اگر از قبل در نوبیتکس حساب کاربری ندارید، می‌توانید با کمک مطلب آموزش ثبت‌نام در نوبیتکس این کار را در کمتر از ۵ دقیه انجام دهید. در نوبیتکس می‌توانید با مبلغی به اندازه ۵۰٬۰۰۰ تومان یا بالاتر اقدام به خرید یکی از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا کنید. اگر برای واریز ریال به نوبیتکس و معامله تتر گلد یا پکس گلد نیز نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید مطلب آموزش خرید ارز دیجیتال در نوبیتکس را بخوانید.

جمع‌بندی

در این مطلب دو مورد از معتبرترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا را معرفی و به برخی مزایای آن نسبت به اشکال سنتی نگهداری و سرمایه‌گذاری روی طلا اشاره کردیم. امکان خرید با مبالغ اندک به اندازه ۵۰٬۰۰۰ تومان، امکان معامله ۲۴ ساعت در ۷ روز هفته و بدون تعطیلی، انتقال آسان و سریع و نقدشوندگی بالا، برخی از مزایای رمزارزهای طلا مانند تتر گلد و پکس گلد نسبت به طلای فیزیکی هستند. ذخایر پشتوانه این ارزهای دیجیتال به‌صورت دوره‌ای حسابرسی می‌شود تا سرمایه‌گذاران نسبت به ثبات قیمت آنها اطمینان داشته باشند. هر دو شرکت تتر لیمیتد و پکسوس تراست کمپانی نیز مجموعه‌هایی معتبر در دنیای ارزهای دیجیتال هستند که همکاری‌های قابل‌قبولی با شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت امور مالی دارند.

سوالات متداول

حداقل خرید ارز دیجیتال طلا در نوبیتکس چقدر است؟

در نوبیتکس می‌توانید با ۵۰٬۰۰۰ تومان یا بیشتر اقدام به خرید و فروش تتر گلد یا پکس گلد کنید.

کارمزد خرید و فروش ارز دیجیتال طلا در نوبیتکس چقدر است؟

کارمزد خرید و فروش ارزهای تتر گلد و پکس گلد در نوبیتکس با سایر رمزارزها مانند بیت کوین تفاوتی ندارد و در بازارهای تومان حداکثر ۰.۲۵ درصد و در بازارهای تتر حداکثر ۰.۱۳ درصد است.

آیا ارزهای دیجیتال طلا برای سرمایه‌گذاری مطمئن هستند؟

ذخایر توکن‌های با پشتوانه طلا مثل تتر گلد و پکس گلد به‌صورت دوره‌ای حسابرسی می‌شود تا سرمایه‌گذاران نسبت به ثبات قیمت آنها اطمینان داشته باشند.

بهترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا کدام‌اند؟

تتر گلد و پکس گلد معتبرترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا هستند.




Source link

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  افزایش ۱۰ درصدی صادرات گاز در سال ۱۴۰۱
الماس تراشکاری

Check Also

تولید کلزا ۲ برابر افزایش یافت-تایمز

۱۹:۱۶ – ۰۱ آبان ۱۴۰۳ علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner
بهترین نرم افزار سامانه مودیان