به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تایمز، امیر خواجهفرد رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، اظهار داشت: ما در این چهل سال یک فرایند پیچیدهای را سپری کردهایم و در این مدت هیچ پرندهای در زمینه گلوگاهی فنّاوری زمینگیر نبوده و تمام پرندهها تعمیر و اورهال شدهاند.
وی افزود: تقریباً بعد از جنگ حدود ۱۵ سال بنیاد دانشی محصولات را استخراج کردیم؛ زیرا برخی از این شرکتهای بینالمللی به ما سرویس نمیدادند و نمیدهند. از این رو برای ارتقا و ساماندهی این پرندهها نیازمند استخراج فناوری آنها بودیم و اکنون دانش استخراج شده و با کمک دانش و فناوری آنها درحال شکلگیری محصولات جدید با فناوریهای جدید است.
رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح گفت: در حوزه بالگردی بیش از ۱۵ نوع تنوع بالگرد وجود دارد و این بالگردها همواره باید عملیاتی باشند. همین کمّیت نیز در حوزه هواپیما وجود دارد؛ در نیروی هوایی کشورمان ۱۵ نوع هواپیما وجود دارد که در زمان جنگ ۳ نوع هواپیما داشتیم اما امروز ۹ نوع به این جنگندهها از جمله جنگندههای شرقی و اروپایی به ناوگان ما اضافه شده است.
خواجهفرد تصریح کرد: در زمان جنگ بمبها و موشکهای ما نقطهزن نبودند، اما امروز تمام بمبها و موشکهای نصب شده بر روی جنگندهها نقطهزن و لیزری هستند.
وی ادامه داد: وقتی در صنعت هوایی یک کار هایتک انجام میشود یعنی این صنعت در همه حوزهها فعال است و صنعت دفاعی یک صنعت سرآمد است و جوابگوی همه صنایع است.
خواجهفرد با اشاره به وضعیت قاهر ۳۱۳ بیان داشت: پروژه قاهر در دو ورژن هواپیمای بدون سرنشین در حال ساخت است که یکی از آنها در ماههای آینده رونمایی خواهد شد.
وی تصریح کرد: ما از این پروژه محصول میانراهی استخراج کردیم، که اهمیت بسیار زیادی دارد و ما قاعدتاً باید از این محصول تحقیقاتی در جهت توسعه فناوری استفاده میکردیم اما همین محصول میانراهی یک مشتری در نیروهای مسلح با کاربرد بسیار ویژه پیدا کرد که در آینده آن را میبینیم.
رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح ادامه داد: هواپیمای ترابری سیمرغ حدود ۴ تا ۶ تن و ترابری است و قرار بود قبل انقلاب چنین هواپیمایی با چنین مقیاسی خریداری شود اما امروز به ساخت آن رسیدهایم و همچنین هواپیمای یاسین طی چند هفته آینده به پرواز در خواهد آمد و در جنگنده کوثر در حال ارتقاء بمبها و موشکها در این جنگنده هستیم و رادار خاصی را برای آن آماده کردهایم.
انتهای پیام/؛