فیلترهای سرامیکی ریخته گری

ایرانیان از دیرباز اهل مطالعه بودند/ کتاب‌ها بر پوست حیوانات نوشته می‌شد-تایمز


در گفت‌وگو با باشگاه‌ خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پروفسور علی‌اکبر فرهنگی استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره ماندگار مدیریت ایران به تشریح پیشینه علمی ایران پرداخت و گفت: ایرانیان از زمانی که امپراتوری‌های بزرگ خودشان را تشکیل دادند، مردمانی با فرهنگ بودند و با خواندن و نوشتن آشنا بودند. آنها الفبا را می‌شناختند و خودشان را با شرایط گذشته وفق داده بودند. 

وی که امسال دو کتابش یعنی «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان‌سالاری در ایران» و «دود سرگردان» در غرفه انتشارات علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب به فروش خواهد رسید، افزود: ایرانیان در شرایطی که کاغذ وجود نداشت، کتاب‌ها را بر پوست می‌نوشتند. آنها کتاب‌های بزرگ را بر پوست گاو و کتاب‌های کوچک را بر پوست‌های گوسفند و بز می‌نوشتند.

این چهره ماندگار فرهنگی و علمی ایران زمین تصریح کرد: در دانشگاه جندی شاپور اهواز یک مخزن بزرگ وجود داشت که کتاب‌ها در آنجا نگهداری می‌شد. 

وی اضافه کرد: مورخین نوشته‌اند که در حمله اسکندر به ایران، ۶۰ هزار پوست گاو که در واقع ۶۰ هزار جلد کتاب بود به آتش کشیده شد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  اظهارنظر یک تهیه‌کننده لهستانی از جایگاه سینماگران زنایرانی

فرهنگی همچنین پیشینه ایرانیان در زمینه کتابخوانی و مطالعه را عمیق دانست و تاکید کرد: سنگ‌نوشته‌ها، سفال‌نوشته‌ها و … در تاریخ ایران زیاد است. ایرانیان بسیاری از مطالب و فرمان‌ها را اینگونه می‌نوشتند و از خودشان به یادگار می‌گذاشتند.

گفتنی است؛ پروفسور علی‌اکبر فرهنگی در طول عمر خود به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگون از ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات همت گمارده و تا به‌حال ده‌ها کتاب و مقاله ارزشمند منتشر شده است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از روز ۱۹ اردیبهشت لغایت ۲۹ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپا خواهد شد، میزبان علاقه‌مندان به عرصه علم و فرهنگ خواهد بود.

 


Source link

الماس تراشکاری

Check Also

تلوبیون همراه نامزد‌های ریاست جمهوری در انتخابات-تایمز

سامانه تلوبیون به عنوان نخستین سرویس ایرانی پخش زنده و آرشیو برنامه‌های صداوسیما مانند ایران‌صدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner