مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با بیان اینکه وجود بندر فاو برای بنادر ما هم تهدید و هم فرصت است، گفت: حدود ۹۰ پست اسکله در بندر فاو عراق در حال ایجاد است و بناست یک شهر لجستیکی با تمام امکانات تا ۲۰۲۷ تکمیل شود که بازار منطقه شمال خلیج فارس را تحت تاثیر قرار میدهد.
به گزارش ایسنا، کامبیز مالکیزاده در نشست خبری با اشاره به بندر فاو در عراق، توضیح داد: وجود بندر فاو برای بنادر ما هم تهدید و هم فرصت است، حدود ۹۰ پست اسکله در بندر فاو عراق در حال ایجاد است و بناست یک شهر لجستیکی با تمام امکانات تا ۲۰۲۷ تکمیل شود که بازار منطقه شمال خلیج فارس را تحت تاثیر قرار میدهد. البته سازمان بنادر برای مقابله، ساخت بندر بزرگ خلیج فارس را در نظر گرفته که ۲۴۰۰ هکتار اراضی در یک قطعه و ۷۰۰ هکتار به بنادر امام خمینی اضافه میکند.
وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی که برای بنادر سهگانه آبادان (آبادان، اروند و چوئبده) پیشبینی شده نزدیک به دو میلیون تن است، گفت: در حال حاضر آنچه باعث شده به این ظرفیت نرسیم، اتفاقات قدیمی است که بخش عمده به شرایط کرونا و محدودیتهایی برمیگردد که با بنادر مجاور از جمله عراق و کویت داشتیم و سختگیریهایی که کویت برای تردد شناورهای ما داشت. این سختگیریها نتیجهاش این شد که مالکان شناورها که ۲۰۰ لنج بودند، به بنادر مجاور مانند استان بوشهر و هرمزگان کوچ کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با بیان اینکه در حال حاضر از معضلات شهر آبادان بحث اشتغال است، گفت: اشتغال مردم آبادان برعکس تصور مردم که پالایشگاه و نفت است، بیشتر تجارت و بندر است. ما پیش از کرونا ۱۲۰۰ شناور داشتیم، اما بعد از کرونا این تعداد به ۳۰ لنج کاهش یافت. اگر هر لنج ۸ تا ۱۰ خدمه داشته باشد، حدود ۱۲ هزار نفر مهاجرت کردند یا کارشان را از دست دادند که اگراین تعداد به تعداد خانوار ایرانی (حدود پنج نفر) ضرب شود، ۶۰ هزار سفره محدود شد.
مالکیزاده خاطرنشان کرد: ما همه تلاش خود را برای این گذاشتیم که ظرفیتهای بندر را احیا کنیم و در این مدت، آنچه تحویل گرفتیم را دو تا سه برابر کردیم به حدود ۱۳۰ شناور برگشتیم. البته اصلا راضی نیستیم و تلاش میکنیم این تعداد را افزایش دهیم. در مدت کرونا ایران و عراق میتوانستند با کویت بازار تجاری داشتنه باشند، که بهدلیل سختگیریهای کویت و عدم رعایت از سوی ایران، این بازار کاهش یافت، هرچند سایر کشورها استانداردها را رعایت میکردند و تجارتشان ادامه داشت. البته با حضور در نشست کویت، محدودیتها کاهش پیدا کرد.
وی ادامه داد: در بندر سه ویژگی سریعتر (تخلیه و بارگیری آسانتر) ارزانتر و ایمنتر (از نظر نگهداری کلا و شناور) مهم است که اگر در هر بندری رعایت شود، کالا و صاحب کالا و مالک به آن بندر منتقل میشود. با وجود این، در حال حاضر به جهت ساختار و فرم بسیار قدیمی و قدمتی که لنجها دارند و چوبی هستند، محدودیتهایی برای ما وجود دارد از نظر حرکت هم استاندارد نیست و هزینه را افزایش میدهد.
یک نوبت سوخت یارانهای برای شناورها کفاف نمیدهد
مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به ماهیت فرهنگی لنج، بیان کرد: قطر و امارات لنجهایشان را تفریحی کردند، ما هم نمیخواهیم نسل لنج را منقرض کنیم، اما لنجها برای تجارت مضر است. برای بهبود این موضوع، برنامه سازمان بنادر در قالب وجوه ادارهشده، تسهیلات مناسب با درصدهای پایین برای تجدید ناوگان و حرکت به سمت شناورهای فلزی است و حدود ۱۵ شناور فلزی هم در بندر داریم، هرچند چندان استقبالی ازین شناورهای فلزی نشده است و تعصب موجود درباره لنج به ۲۰۰۰ سال قبل برمیگردد.
مالکیزاده با اشاره به اهمیت موضوع سوخت در رونق بنادر، گفت: سیاست مجموعه مبارزه با قاچاق سوخت و کالا این است که سوخت یارانهای در بنادر آبادان فقط برای یک نوبت و سفر ملوانی اختصاص یابد درحالی که برای بنادر دیگر مانند هرمزگان و بوشهر بین سه تا شش نوبت هم سوخت یارانهای میدهند. سوخت غیریارانهای ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان به ازای هر لیتر است، اما سوخت یارانهای ۳۰۰ تومان است و با اختصاص یک نوبت، تنها یک سفر را میتوان رفت که این موضوع برای شناورها صرفه ندارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: باید توجه داشت تصمیمات و الگوهایی که برای بنادر دیگر مانند بوشهر گرفته میشود، لزوما برای بنادر خوزستان درآمد نخواهد داشت و ازجمله اشتباهات در بحث تهلنجی همین بوده که الگوی بندر بوشهر را برای خوزستان اجرا کردند.
مدیر بنادر و دریانوردی آبادان درباره بندر اروند توضیح داد: بندر اروند نزدیکترین بندر در محدوده خلیج فارس است و روبهروی بندر فاو قرار دارد و با ۲۴ هکتار اراضی بزرگترین بندر در محدوده آبادان محسوب میشود. در بندر آبادان به جهت محدودیت اراضی در بندر آبادان برای ایام دهه فجر افتتاحیه نداریم و افتتاحیه ما به بنادر تابعه شامل اروندکنار است و چهار پروژه شامل یک باب انبار ۲۰۰۰ متری، یک پست اسکله ۱۰۰۰ تنی، یک ساختمان آتشنشانی و آسفالت منطقه میشود و جمع بودجهای که اختصاص دادیم، بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان است.
مالکیزاده ادامه داد: پروژههای بندر چوئبده نیز یک باب انبار ۲۰۰۰ متری و ساختمان اداری با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان و یک سری کارهای تعمیراتی با اعتبار حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان است. همچنین در قالب مسئولیتهای اجتماعی، مساعدتهایی هم به شهر آبادان داشتیم که جادههای دسترسی به بنادر را با اعتبار حدود ۴۵ میلیارد آسفالت کردیم.
کاهش ۱۰۰ درصدی درآمدهای بندر آبادان بهواسطه کرونا
وی با اشاره به آمار ۹ ماهه ۱۴۰۱ بندر آبادان اظهار کرد: در بنادر آبادان، ظرفیت ۱۱۰ هزار تن تخلیه و بارگیری داشتیم و در این مدت به دلیل محدودیتهایدوران کرونا و کوچ به بنادر دیگر درآمدمان یک به صد کاهش پیدا کرده است. البته باید توجه داشت کالا یک ارزش و یک وزن دارد که از نظر گمرکی ارزش کالا و از نظر بندری وزن اهمیت دارد. از سوی دیگر پیش این صادرات دام نداشتیم، اما درحال حاضر ۵۰ تا ۷۰ هزار راس گوسفند از اروند کنار و چوئبده به کویت صادر شده است.
مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به ترمینال و شناورهای مسافری نیز توضیح داد: در بحث گردشگری و جابه جایی مسافر، قبلا در اهدافمان ۷۵ هزار جابهجایی مسافر را پیشبینی کردیم که در ایام عید محقق میشود. از طرفی هدف گذاشتیم که از ظرفیت ترمینال آبادان برای سفر بین کشورها ازجمله کویت استفاده کنیم و با یک فروند کشتی کروز مسیر آبادان به کویت، کویت به قطر، بحرین به امارات، امارات به مسقط و مسقط آبادان را راهاندازی کنیم.
مالکیزاده با بیان اینکه اکنون برای اسکلههای شرکت نفت لایروبی انجام شده، گفت: بعد از ۴۰ سال شرایطی مهیا شده که صادرات فرآوردهای نفتی از پالایشگاه آبادان با نظارت بنادر و دریانوردی انجام شود، درحالی که چهار دهه قبل این پالایشگاه قیر صادر میکرد.
انتهای پیام