به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شبکه دو دوباره با علی غفاری سریالی را برای کنداکتورِ مناسبتی تلویزیون تدارک دید؛ «خداداد» عنوان سریالِ جدید این کارگردان بود که به تازگی «تک تیرانداز» را برای سینمای ایران ساخته بود. در کنار شوخ و شنگ بودن، «خداداد» نتوانست مخاطبان زیادی را با خودش همراه کند. اگرچه در فضای تلوبیون بیش از سه سریالِ دیگر، رضایتِ مخاطب را جلب کرد.
اما صدا و سیما امروز برای این سریالِ تلویزیونی جلسه نقد و بررسی برگزار کرد. حرفهای قابل تأملی درباره رقابت شبکهها، نظرسنجی و درآمدِ جالبِ علی صبوری مطرح شد.
بحثِ نظرسنجی و رقابت بین شبکهها و سریالها هر سال مطرح است؛ برخی اوقات به اوج خودش میرسد و امسال کمتر از سالهای قبل این حواشی وجود داشت. اما در این جلسه علی غفاری کارگردان سریال اعلام کرد:
“بحث رقابت با دیگر شبکهها ندارم و اگر مجموعههای نمایشی داشته باشیم که مردم را پای خود بنشاند همه بُرد کردهایم. اینکه چه شبکه یا سریالی پربینندهتر یا کم بیننده بوده است بحث من نیست بحث من زمانبندی و دیده شدن است.”
او در میانِ صحبتهایش به جدّی گرفتن موضوعات تبلیغات در مکانیزم تولید سریال اشاره کرد. ساعتِ پخش، همپوشانی نداشتن سریالها با همدیگر؛ چرا که برخی از سریالها دیده شده به دلیلِ پخش نامناسب خوب دیده نشدند. همان اتفاقی که بیشترِ اوقات برای سریال مناسبتی شبکه دو سیما میافتد. “چون مابین دو سریال است و سریال اول یعنی شبکه سه اگر به موقع پخش نشود سریال شبکه دو آسیب میبیند به خصوص که به خاطر اخبار بیست و سی نمیتوان زمانش را تغییر داد.”
کارگردان سریال «بچه مهندس» در بخشی دیگر به این نکته اشاره کرد که این آمار و ارقام حاشیه است و ما نباید وارد آن شویم. اما این نکته را هم درنظر بگیریم که نتیجه تلاش وقتی دیده میشود که زمان پخش مناسبی داشته باشد.
موضوع رقابت با شبکهها و بحث نظرسنجی را بهرنگ ملکمحمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما به گونهای دیگر مطرح کرد. او گفت: “ما یک ریال برای وایرال شدن سریال در فضایمجازی هزینه نکردیم.”
همان نکتهای که بارها درباره برنامهسازی و سریالسازی مطرح میشود که تبلیغات و کار رسانهای (پروپاگاندا) همواره به روند دیده شدن سریالها و برنامههای تلویزیونی کمک کرده است.
ملک محمدی که پیش از این مدیریت گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم را برعهده داشت و در ساختِ فصل اول سریال «زیرخاکی» تأثیر مستقیم داشته، اشاره کرد:“خواهشاً شبکهها را در رقابت نگذارید. امسال روابط عمومی سازمان کار جالبی کرد و تیزر جامعی از همه سریالها داشت. تلویزیون یک مجموعه واحد است و همه برنامهها دریک راستا قرار دارند و اینکه ما در این وادی بیفتیم که چه اثری پربینندهتر بود یا چه کاری کمبیننده درست نیست.”
او همچنین گفت: بسیار خوشحالم «زیرخاکی» مخاطب بالایی داشت من خودم در سیمافیلم فصل یک این سریال را به سرانجام رساندم. همچنین خوشحالم برای سریالهای دیگر و با احترام به همه شبکهها امیدواریم سریالها مردم میدان ونک به پایین را جلب کند. برخی فکر میکنند ایران فقط ونک به بالاست در حالی که تلویزیون رسانه عام است و همه اقشار باید آن را ببینند.
نکته بعدی این جلسه به حرفهای علی صبوری برمیگردد. نکتهای که درباره دستمزد خودش در فضایمجازی و انگیزه کوچ بازیگران به شبکه نمایشخانگی میگوید.
بازیگری که بیشتر به استندآپ کمدی در برنامه «خندوانه» و فضای مجازی شناخته میشود.
سریال «خداداد» سومین مجموعه تلویزیونی او به شمار میرود و در پاسخ به نقدهایی که او را بیشتر در استندآپ کمدی موفق میدانند تا بازیگری در سریال، چنین واکنش نشان داد: “بعضی که منتقدانه نظر میدهند باید در نظر بگیرند سریالی که در تلویزیون پخش میشود محدودیتهایی هم دارد و با استندآپ یا فضای مجازی فرق دارد. به نظرم باید مردم نظر دهند و بازخوردی که من دارم خوب بوده است. مخاطبان من از یک میلیون بیشتر است که از پلتفرمها هم بالاتر است؛ چون پلتفرمها آمار بازدید یک میلیون دقیقه میدهند که اگر در تعداد قسمتهای سریال تقسیم شود، زیاد هم نیست. تلویزیون مخاطبانش بیشتر است.
او گفت: در صفحه خودم که مخاطبان زیادی دارد و استوری های من را یک میلیون نفر میبینند، نطرسنجی گرفتم و ۹۵ درصد، کار را دوست داشتند؛ البته صفحه من هم ممکن است ملاک درستی نباشد و مخالفان من در این صفحه نباشند.
صبوری تأکید کرد: من برای پول وارد این عرصه نشدم. من درآمد یک سال کارم در فضای مجازی، به اندازه صد سال کار در تلویزیون بود. اما من صدا و سیما را انتخاب کردم و پای آن ایستادم. جالب است بدانید مردم در شهرستان و مناطق محروم تلویزیون میبینند؛ اینکه برخی از هنرمندان دلیل کوچشان به شبکه نمایشخانگی و یا خداحافظیشان با تلویزیون را دیده نشدنِ تلویزیون توسط مردم اعلام میکنند، درست نیست. دستمزد شبکه خانگی چند برابر است و برای دستمزد میروند.
او حتی درباره پیوستن به سریال “پلاک ۱۳” نکتهای را مطرح کرد که قرار بود در این سریال باشد و قرارداد ببندد اما با دیدنِ تیتری درباره این سریال که نوشته شده بود: «فاجعهای به اسم سریال پلاک ۱۳» از قرارداد با این سریال صرفنظر میکند اما حالا همین سریال سومین سریال پربیننده نوروزی تلویزیون شده است.
انتهای پیام/