فیلترهای سرامیکی ریخته گری

نسرین‌های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند

ایسنا/مرکزی معاون پژوهشی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات گفت: با استفاده از تکنیک کشت بافت، امکان تکثیر انبوه و عرضه در سطح بین‌المللی یکی از انواع آماریلیس‌هایی که به شکل محدود در دنیا وجود دارد، فراهم شده است.

دکتر محمدحسین عظیمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: نسرین یا آماریلیس از گل‌های زیبایی است که در چند سال اخیر وارد بازار گل و گیاه ایران شده است. نمایشگاه حاضر مربوط به گل آماریلیس است که کار اصلاح و تولید آن در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات انجام شده است.

وی ادامه داد: این طرح در قالب هفت پروژه تحقیقاتی انجام شده است و طی هفت سال اخیر بر مبنای این تحقیقات توانسته‌ایم به ۵۰ ژنوتیپ جدید و برتر گل نسرین دست پیدا کنیم. دو پروژه این طرح توسط بخش خصوصی انجام شده و پایلوت اصلی این طرح در شهرستان محلات و توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

وی افزود: این ۵۰ نوع ژنوتیپ از نظر تنوع رنگی بسیار بی‌نظیر هستند. تنوع به وجود آمده بیشتر در شکل گل بوده که به انواع مینیاتور، گل درشت و پُر پر دست پیدا کرده‌ایم. نوع پُر پَر از نظر رنگ و دامنه تولید در بازارهای بین‌المللی به صورت محدود وجود دارد که ما آن را با استفاده از یک تکنیک اصلاحی تغییر یافته به دست آورده‌ایم.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  تحلیل بایننس کوین (BNB) امروز ۳۰ تیر ۱۴۰۳

عظیمی تصریح کرد: این نوع نسرین، نسبت به انواع مینیاتور و گل درشت، در حدود ۳۵ درصد گران قیمت‌تر است و می‌توانیم با استقاده از تکنیک‌های کشت بافت، آن را در سطح وسیع تکثیر کرده و به شکل انبوه در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

محمد نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ایران دارای منابع ژنتیکی غنی از گل‌های پیازی از جمله انواع لاله، سوسن، گلایل، نرگس و زنبق است و یکی از دلایل ورود به عرصه گیاهان زینتی به ویژه گل‌های پیازی؛ جلوگیری از خروج ارز، ارزآوری، رسیدن به تنوع ژنتیکی و ارقام جدید است.

وی ادامه داد: از سیاست‌های کلی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی، اصلاح و تولید گیاهان زینتی استراتژیک و مهم و معرفی آنها به بازار گل و گیاه داخلی است. در این راستا در سال‌های اخیر، محققین پژوهشکده گل و گیاهان زینتی موفق به تولید ارقام جدید گیاهان زینتی از جمله داوودی، زنبق، فِریزیا و آماریلیس و معرفی آنها به بخش خصوصی شده‌اند که این اقدام منجر به تجاری‌سازی این ارقام شده است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  از سهمیه بندی نهاده ها در بازارگاه تا معطلی کانتینرهای حملمحصولات کشاورزی

به گزارش ایسنا، گل‌دهی آماریلیس از نیمه دوم فروردین آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت. این گل‌ها در گلخانه‌ای به مساحت تقریبی ۵۰۰ متر مربع در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات آماده بازدید علاقه مندان به گل و گیاه هستند.

نسرین‌های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند

انتهای پیام

الماس تراشکاری

Check Also

تحلیل بایننس کوین (BNB) امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل BNB نشان می‌دهد که احساسات هولدرهای این ارز دیجیتال حداقل در کوتاه‌مدت مثبت است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner