فیلترهای سرامیکی ریخته گری

کرونا و ارتباطات بین‌المللی پژوهشگران

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آسیب‌ها و چالش‌های کرونا، گفت: در این حوزه آن‌چه که مستلزم حضور فیزیکی بود، آسیب دید. برای نمونه حضور دانشجویان و اساتید در کتابخانه‌­ها و آزمایشگاه‌­ها، در اثر کرونا با چالش مواجه شد. همچنین فرصت‌های مطالعاتی متقابل که دانشجویان و اساتید به خارج از کشور می‌رفتند و یا پژوهشگران و اساتید از کشورهای دیگر به ایران می‌آمدند، تقریباً متوقف شد؛ ولی تعداد نشست‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی مجازی رشد چشم‌گیری داشت.

دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر کرونا بر کمیت و کیفیت پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: کرونا طبیعتاً در حوزه پژوهش در بعضی از زمینه‌ها، افق جدیدی ایجاد کرد و فرصت‌های جدیدی را به وجود آورد، ولی در بخش‌هایی نیز چالش‌هایی ایجاد شد.

وی به ایجاد بسته‌های پژوهشی در دانشگاه علامه اشاره کرد و افزود: در دوران همه‌گیری کرونا در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سه بسته پژوهشی مرتبط با کرونا در دانشگاه علامه طباطبایی تعریف شد و در چارچوب انجام طرح‌های پژوهشی، نشست‌های علمی کرسی‌های ترویجی، نشست‌های حل مشکل و … فعالیت‌هایی انجام شد. به ویژه در اوایل سال ۹۹ که بررسی موضوع کرونا ضرورت داشت و سیاست کلی کشور نیز در این راستا بود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: همچنین وزارت علوم از دانشگاه‌ها برای ارائه راه‌حل برای کرونا درخواست مشارکت داشت که طبیعتاً بخشی از آن مستلزم انجام فعایت‌های پژوهشی بود و می‌توان گفت که از نظر محتوایی تاثیرگذار بوده است. به علاوه؛ برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های مجازی مختلف نیز یکی دیگر از فرصت‌های پژوهشی بود که کرونا در اختیار قرار داد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  شرایط برگزاری کلاس‌های دانشگاه تربیت مدرس اعلام شد

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آسیب‌ها و چالش‌های کرونا، گفت: در این حوزه آن‌چه که مستلزم حضور فیزیکی بود، آسیب دید. برای نمونه حضور دانشجویان و اساتید در کتابخانه‌­ها و آزمایشگاه‌­ها، در اثر کرونا با چالش مواجه شد. همچنین فرصت‌های مطالعاتی متقابل که دانشجویان و اساتید به خارج از کشور می‌رفتند و یا پژوهشگران و اساتید از کشورهای دیگر به ایران می‌آمدند، تقریباً متوقف شد؛ ولی تعداد نشست‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی مجازی رشد چشم‌گیری داشت.

وی با بیان این‌که کرونا تاثیری در انجام پژوهش‌ها نداشته؛ بلکه شکل آن را تغییر داد، خاطر نشان کرد: برای مثال برگزاری جلسات دفاع تعطیل نشده و چاپ و انتشار مقالات پژوهشی نیز توقف‌پذیر نیست. به هرحال استاد و دانشجو باید تکالیف خود را انجام بدهند. ممکن است برخی پژوهش‌هایی که نیاز به تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی داشته، با مشکلاتی مواجه شده باشند و آن مشکلات نیز با استفاده از روش‌های نوین مانند تدوین پرسش‌نامه‌های مجازی جبران شدند.

دو برابر شدن بودجه ارتباط جامعه و صنعت

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص اقدامات انجام‌شده در این دانشگاه در سال ۱۴۰۰، گفت: یکی از اقداماتی که در سال ۱۴۰۰ انجام شده، تلاش‌هایی برای تقویت ارتباط با جامعه و صنعت بوده است که البته بودجه جذب‌شده در این حوزه، خیلی زیاد نبوده؛ ولی در مقایسه با سال‌های گذشته، حدود دو برابر شده است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  قیمت گوشی تا پیش از امروز ۳۱ فروردین+دانلود لیست سامسونگ وشیائومی

وی ادامه داد: همچنین ۲۵ نشست در خصوص حل مسائل کشور با حضور نمایندگان سازمان‌های مربوطه انجام شده است. حدود ۷۰ درصد از تفاهم‌نامه‌های دانشگاه نیز اجرایی شده‌اند.

دهقانی فیروزآبادی به ارتقای رتبه دانشگاه در تراز ملی اشاره کرد و گفت: در تراز بین‌المللی نیز نسبت به سال‌های گذشته موفقیت‌هایی داشته‌ایم، ولی بیشترین دستاورد در رتبه بندی داخلی بوده است و دانشگاه علامه رتبه ۹ کشوری را دریافت کرده است.

وی به ایجاد مراکز رشد و نوآوری در دانشکده‌های علوم اجتماعی و مدیریت و حسابداری دانشگاه اشاره کرد و افزود: همچنین تعداد شرکت‌هایی که در مراکز رشد و نوآوری دانشگاه مستقر شده‌اند، افزایش پیدا کرده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه، ضمن اشاره به برگزاری ۲۰۰ کارگاه آموزشی و چاپ ۸۴ عنوان کتاب در این دانشگاه، گفت: ۳۶ فصل‌نامه از ۵۸ فصل‌نامه دانشگاه توسط وزارت علوم ارزیابی شده‌اند و تلاش شده که رتبه آن‌ها ارتقا پیدا کند. همچنین ۱۰ مقاله در دانشگاه علامه جزو مقالات پر استناد بوده‌اند و تعدادی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه نیز جزو پژوهشگران پر استناد بین‌المللی و داخلی بوده‌اند.

وی ادامه داد: بخشی از تلاش دانشگاه علامه طباطبایی از مهر ماه به تنظیم برنامه راهبردی پژوهشی دانشگاه در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۵ اختصاص پیدا کرده است و حوزه‌های مختلف مثل تحول علوم انسانی، تولید ثروت از علم، بین‌المللی‌سازی و دیپلماسی و نوآوری علمی، ارتقای علمی، جایگاه علم و فناوری در اولویت قرار گرفته است و ما امیدواریم این برنامه را با مشارکت اعضای هیئت‌علمی تدوین و اجرا کنیم.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  یکپارچه‌سازی اطلاعات مراکز علمی در سکوی هوشمند آموزش عالی-تایمز

طرح‌های کارفرمایی دانشگاه علامه طباطبایی

دهقانی فیروزآبادی درباره تعداد مقالات دانشگاه علامه در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: در سامانه مدیریت اطلاعات فناوری و پژوهش دانشگاه، نزدیک هزار مقاله ثبت شده و نزدیک به ۳۰۰ مقاله در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی اسکوپوس و WOS بوده است. همچنین ۵۰ درصد از این مقالات و حدود ۵۰۰ عنوان از آن‌ها، مقالات کاربردی هستند.

وی با اشاره به تعداد طرح‌های پژوهشی کارفرمایی این دانشگاه، گفت: ما در مجموع ۵۳ طرح پژوهشی کارفرمایی و ۳۶ طرح درون دانشگاهی داشتیم که حدود ۷۰ درصد از طرح‌های درون‌دانشگاهی به حل مسائل و مشکلاتی مانند کرونا اختصاص داشت.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه، یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های دانشگاه را تولید ثروت از علم و تقویت و توسعه ارتباط با جامعه و صنعت عنوان کرد و توضیح داد: تحقیقات کاربردی، مسئله محور و تقاضا محور جزو اولین اولویت‌های پژوهشی دانشگاه تعریف شده است و امیدواریم که بتوانیم آن را محقق کنیم.

انتهای پیام 

الماس تراشکاری

Check Also

۱۶۴ هنرستان در دست ساخت هستند-تایمز

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت و گو با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner
بهترین نرم افزار سامانه مودیان