فیلترهای سرامیکی ریخته گری

اتراسکن چیست؟ آموزش کار با سایت Etherscan

آیا می‌توان تراکنش‌های انجام شده روی بلاکچین اتریوم را ردیابی کرد؟ چه راهی برای بررسی سابقه کیف پول‌‌ها و میزان ورود و خروج ارزهای دیجیتال به آدرس یک ولت‌‌ وجود دارد؟ آیا همه کاربران می‌توانند داده‌های عمومی و آنچین اتریوم را به‌راحتی دریافت کنند؟ پاسخ همه این سوالات به مرورگرهای بلاکچین اتریوم ختم می‌شود. 

برای شبکه اتریوم چند مرورگر مختلف وجود دارد که سایت اتراسکن یکی از معروف‌ترین آن‌ها است. اتراسکن یک موتور جستجو است که جزئیات کامل تراکنش‌های اتریوم را به ساده‌ترین روش در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌طور مثال می‌توانید اطلاعات دقیق تمام تراکنش‌ها ازجمله ارسال، دریافت یا خرید اتریوم را از طریق اتراسکن دریافت کنید. البته کاربردهای این مرورگر بلاکچینی صرفا محدود به رهگیری تراکنش‌ها نیست و حتی می‌توانید بررسی قراردادهای هوشمند و پیدا کردن پروژه‌های کلاهبرداری را هم از طریق اتراسکن انجام دهید. در این مقاله از نوبیتکس ضمن معرفی اتراسکن (Etherscan) و کاربردهای آن به آموزش کار با سایت اتراسکن می‌پردازیم و در ادامه با بهترین جایگزین‌های اتراسکن هم آشنا خواهیم شد.

فهرست عناوین

مرورگر بلاک چین (Blockchain Explorer) چیست؟

بلاک اکسپلورر چیستبلاک اکسپلورر چیست

مرورگر بلاکچین (Blockchain Explorer) یا بلاک اکسپلورر را می‌توانیم «مرورگر» یا «موتور جستجوی» بلاکچین‌ها درنظر بگیریم. در واقع بلاک اکسپلورر یک برنامه نرم‌افزاری است که به عنوان هاب اطلاعات عمل می‌کند و جزئیات دقیقی را در مورد بلاک‌ها و آدرس تراکنش‌‌ها ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل تاریخچه تراکنش، موجودی کیف پول و کارمزد تراکنش می‌شوند. اکثر بلاک اکسپلوررها علاوه‌بر وضعیت تراکنش، موارد دیگری نظیر نمودار قیمت لحظه‌ای و اطلاعات مربوط به هاردفورک و هش ریت را هم ارائه می‌دهند.

هر بلاکچین، مرورگر مخصوص به خودش را دارد که به صورت آنلاین از طریق مرورگرهای وب قابل‌دسترس است. به‌طور مثال تراکنش‌های بیت کوین را می‌توان از طریق بلاک اکسپلوررهای ویژه آن مانند بلاکچین دات کام (Blockchain.com)، توکن‌ویو (Tokenview) و بلاک‌چیر (Blockchair) رهگیری کرد. اتراسکن (EtherScan) و ات‌پلورر (Ethplorer) هم دو مرورگر برای بلاک چین اتریوم هستند. بلاک اکسپلوررها بسته به بلاکچین مورد‌نظر به‌صورت خصوصی یا عمومی قابل‌دسترسی هستند. در قسمت بعدی سراغ مرورگر معروف اتریوم می‌رویم تا ببینیم سایت اتراسکن (Etherscan) چیست و چه کاربردهایی دارد.

اتر اسکن چیست و چه کاربردی دارد؟

سایت اتراسکن (Etherscan) چیستسایت اتراسکن (Etherscan) چیست

اتراسکن (Etherscan) یک ابزار قابل‌ اعتماد برای رهگیری داده‌های عمومی در بلاکچین اتریوم است. این اطلاعات شامل داده‌های تراکنش، آدرس کیف پول، قراردادهای هوشمند و غیره می‌شود. اتراسکن ارتباطی با بنیاد غیرانتفاعی اتریوم (Ethereum Foundation) ندارد و به‌طور کاملا مستقل فعالیت می‌کند. در حقیقت تیمی از توسعه‌دهندگان باتجربه و متخصص این صنعت، مدیریت اتراسکن را برعهده دارند و هدف‌شان این است که بلاکچین اتریوم را برای کاربران روزمره قابل‌ درک کنند. اگرچه اتراسکن یک پلتفرم متمرکز است؛ اما با این حال یک برنامه کاربردی برای جستجو و رهگیری تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم به شمار می‌آید. برای معرفی اتراسکن (Etherscan) لازم است به چند سوال مهم پاسخ دهیم:

  • آیا اتراسکن یک کیف پول اتریوم است؟

خیر، اتراسکن کیف پول نیست و خدمات معمول ولت‌های ارز دیجیتال را هم ارائه نمی‌دهد. همان‌طور که گفتیم وبسایت Etherscan.io یک مرورگر بلاک مبتنی بر اتریوم است که به‌طور مستقل مدیریت می‌شود. این برنامه تراکنش‌ها را در شبکه اتریوم رهگیری می‌کند و شبیه به یک موتور جستجو، نتایج به‌دست آمده را ارائه می‌دهد. بنابراین اتراسکن کیف پول نیست و کاربر برای انجام معاملات و نگهداری ارزهای دیجیتال مبتنی بر اتریوم به ولت‌هایی مانند تراست ولت و متامسک نیاز دارد.

  • آیا اتر اسکن رایگان است؟

بله، همه کاربران می‌توانند از خدمات پلتفرم Etherscan به‌طور رایگان استفاده کنند.

  • آیا استفاده از اتراسکن مستلزم ثبت نام است؟

خیر. هنگام استفاده از سایت اتراسکن نیازی به ثبت‌نام نیست؛ اما با ایجاد یک حساب کاربری دسترسی به قابلیت‌های بیشتری نظیر اضافه‌کردن آدرس ولت به واچ‌لیست و دریافت اعلان‌ها از طریق ایمیل امکان‌پذیر می‌شود. توسعه‌دهندگان هم با ایجاد اکانت می‌توانند به‌طور رایگان به رابط‌های برنامه‌نویسی (APIs) و داده‌های مرورگر اتراسکن دسترسی پیدا کنند.

کاربردهای اتراسکن چیست؟

کاربرد اتراسکن منحصر به رهگیری تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم نمی‌شود و می‌توان در موارد زیر هم از این سایت استفاده کرد:

  • بررسی کلی بازار اتریوم با استفاده از نمودارها و آمارهای موجود
  • تخمین کارمزد گس اتریوم
  • پیگیری وضعیت تراکنش 
  • دریافت اطلاعات آنچین نظیر تعداد تراکنش‌های روزانه، آدرس‌های منحصربه‌فرد و مقدار مبلغ انتقال یافته بین آدرس‌ها
  • جستجوی بلاک‌ها و کسب اطلاعاتی مانند تایم‌استمپ، اندازه بلاک و میزان گس استفاده شده در بلاک
  • جستجو و تایید قراردادهای هوشمند، مشاهده کد، تاریخ اجرا، اندازه بلاک و تعداد عرضه کل توکن
  • پیگیری قراردادهای هوشمندی که کاربر دسترسی آن‌ها به ولت را مجاز کرده است.
  • بررسی و لغو دسترسی به کیف پول برای برنامه‌های غیرمتمرکز
  • رصد تحرکات نهنگ‌ها و پیش‌بینی قیمت اتر بر مبنای جابه‌جایی پول‌های بزرگ

 آموزش کار با سایت اتر اسکن

اتراسکن یکی از محبوب‌ترین بلاک اکسپلوررهای رایگان اتریوم است که طرفداران زیادی دارد. قبل از اینکه سراغ آموزش کار با سایت Etherscan برویم، بیاید با شمای کلی سایت آشنا شویم:

سایت اتراسکنسایت اتراسکن

در ادامه هر کدام از بخش‌های مشخص‌شده در تصویر بالا را از نمای نزدیک‌تر مرور می‌کنیم. 

بخش A: با کلیک روی “ETH Price” به نمودار قیمت لحظه‌ای اتریوم هدایت می‌شوید. گزینه “Gas” هم میانگین کارمزد گس شبکه را در زمان فعلی نشان می‌دهد و با کلیک روی آن به صفحه ردیاب گس (Gas Tracker) منتقل می‌شوید.

آموزش اتراسکنآموزش اتراسکن

بخش B: در این بخش دو گزینه برای تغییر حالت صفحه نمایش و جابه‌جایی بین شبکه‌های مختلف وجود دارد. این شبکه‌ها عبارتند از؛ مین‌نت، بیکن‌چین (ETH 2.0 Beacon chain)، تست نت سپولیا (Sepolia) و گوئرلی (Goerli).

آموزش سایت Etherscanآموزش سایت Etherscan

بخش C: در بخش منو چند گزینه‌ وجود دارد که هر کدام در یک لیست کشویی، اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. اطلاعاتی که در هر گزینه ارائه می‌شود، به شرح زیر است: 

آموزش کار با سایت اتراسکنآموزش کار با سایت اتراسکن

بلاکچین‌ها (Blockchains):

  • اطلاعات مربوط به تراکنش‌های اخیر، تراکنش‌های معلق، تراکنش‌های داخلی یک قرارداد بر اساس شماره بلاکی که در آن اجرا می‌شوند، برداشت‌ها و واریزهای بیکن، مشاهده بلاب‌ها (Blobs)
  • اطلاعات مربوط به بلاک‌ها، آنکل (Uncles) و بلاک‌های فورک‌شده
  • نمایش اکانت‌های دارای بیشترین مقدار اتر
  • آمار مربوط به قرارداد‌های تایید‌شده

توکن‌ها (Tokens):

نمایش برترین توکن‌های ERC-20 و نقل‌وانتقالات اخیر

NFTها (NFTs):

  • نمایش برترین NFTها، مبادلات و مینت‌های اخیر

منابع (Resources):

  • آمارهای نموداری داده‌های آنچین
  • راهنمای سرویس‌ها و رویدادهای مربوط به اکوسیستم اتریوم
  • ماهنامه
  • پایگاه دانش و اطلاعات مورد نیاز کاربران

توسعه‌دهندگان (Developers):

  • دسترسی به رابط‌های برنامه‌نویسی
  • ارائه ابزارهای مورد نیاز توسعه‌دهندگان

سایر ویژگی‌ها (More):

  • ابزارهای بررسی تایید توکن، امضا و اعتبارسنجی پیام
  • پلتفرم گفتگوی Blockscan
  • ابزارهای ردیاب گس، دکس، نود و نام دامنه

ثبت نام (Sign in):

  • دسترسی به ویژگی‌های اختصاصی اتراسکن از طریق ایجاد اکانت 

بخش D: نوار جستجو پرکاربردترین بخشی است که با آن سروکار داریم. کافی است آدرس کیف پول یا قرارداد، هش تراکنش، شماره بلاک، نام توکن یا نام دامنه را در این قسمت کپی کنید تا اطلاعات مربوطه نمایش داده شوند. برای محدود کردن نتایج می‌توانید از فیلتر کشویی یک بخش خاص را انتخاب کنید.

نحوه جستجوی آدرس در سایت اتراسکننحوه جستجوی آدرس در سایت اتراسکن

بخش E: در این قسمت یک سری اطلاعات کلی از بلاکچین اتریوم در زمان واقعی نشان داده می‌شود.

نحوه کار با سایت اتراسکننحوه کار با سایت اتراسکن

بخش F: اطلاعات آخرین بلاک‌های تولید شده در زنجیره اتریوم را در این بخش مشاهده می‌کنید. با کلیک روی گزینه “View All Blocks” به فهرست کامل بلاک‌های تولید‌شده دسترسی پیدا می‌کنید.

آموزش ردیابی تراکنش‌ها در سایت اتراسکنآموزش ردیابی تراکنش‌ها در سایت اتراسکن

بخش G: در این قسمت فهرست کوتاهی از جدیدترین تراکنش‌های انجام شده روی زنجیره نمایش داده می‌شوند و با کلیک روی “View All Transaction” به لیست کامل تراکنش‌ها هدایت می‌شوید.

نحوه ردیابی تراکنش‌ها در Etherscanنحوه ردیابی تراکنش‌ها در Etherscan

بخش H: دسترسی به شبکه‌های اجتماعی اتراسکن از جمله توییتر، مدیوم، فیسبوک و ردیت از این بخش امکان‌پذیر است.

سایت اتراسکنسایت اتراسکن

ساخت حساب و ورود به اتر اسکن

همان‌طور که اشاره شد استفاده از ویژگی‌های اختصاصی اتراسکن مستلزم ثبت نام و ساخت حساب کاربری است. برای این منظور در کادر منو روی “Sign in” بزنید و سپس با توجه به اینکه کاربر جدید هستید “Sign up” را انتخاب کنید. حالا اطلاعات لازم شامل نام کاربری، آدرس ایمیل و رمز عبور را در کادرهای مربوطه وارد کنید. تیک توافق با قوانین اتر اسکن را بزنید و در نهایت روی “Create Account” کلیک کنید. بعد از تایید پیامی که به ایمیل‌تان ارسال می‌شود، می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید و از قابلیت‌های اختصاصی اتراسکن استفاده کنید.

نحوه ساخت اکانت در اتراسکننحوه ساخت اکانت در اتراسکن

جست‌وجوی آدرس و سابقه کیف پول‌ها در اتر اسکن

در ادامه آموزش اتراسکن نوبت به جست‌وجوی آدرس و مشاهده سابقه کیف پول می‌رسد. فقط کافی است در نوار جستجوی صفحه اصلی اتراسکن، آدرس ولت مورد نظر را وارد کنید. در بخش “Overview” می‌توانید موجودی کل اتر، مجموع ارزش دلاری و سایر دارایی‌های موجود در ولت را ببینید. در بخش بعدی جزئیاتی شامل تعداد کل تراکنش‌های انجام شده، هش تراکنش‌ها، نوع تراکنش (انتقال، استیک، واگذاری ،کلیم و غیره)، شماره بلاک، زمان تراکنش، آدرس‌های مبدا و مقصد، ارزش مالی و کارمزد تراکنش نمایش داده می‌شوند. دو عبارت “in” و “out” نشان می‌دهد که آدرس موردنظر دریافت کننده یا ارسال کننده وجه بوده است.

آموزش کار با سایت اتر اسکنآموزش کار با سایت اتر اسکن

جست‌وجوی تراکنش‌ها در اتر اسکن

یکی از کاربردهای مهم اتراسکن، جست‌وجوی تراکنش و بررسی وضعیت ارسال آن است. فرض کنید چند واحد اتر را از کیف پول خود به آدرس ولت دیگری ارسال کرده‌اید. بعد از انجام تراکنش، یک شناسه تراکنش یا اصطلاحا TX ID به شما داده می‌شود. با وارد کردن این شناسه در نوار جستجوی اتر اسکن می‌توانید تمام جزئیات تراکنش را مشاهده کنید.

آموزش کار با سایت Etherscanآموزش کار با سایت Etherscan

این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

هش تراکنش که رشته‌ای از اعداد و حروف است. Transaction Hash
وضعیت تراکنش (موفق، معلق، ناموفق) Status
شماره بلاکی که تراکنش در آن قرارگرفته است Block
برچسب زمانی یا مدت زمان تایید و اضافه‌شدن تراکنش به بلاک Timestamp
آدرس کیف پول ارسال کننده From
آدرس کیف پول دریافت‌کننده To
مقدار ارز دیجیتال انتقال‌یافته Value
کارمزد تراکنش Transaction Fee
کارمزد گس Gas Price

با کلیک روی “More” هم می‌توانید جزییات بیشتری نظیر قیمت اتر در زمان انجام تراکنش، گس لیمیت و غیره را مشاهده کنید.

جست‌وجوی تراکنش‌ها در سایت اتراسکن جست‌وجوی تراکنش‌ها در سایت اتراسکن 

مشاهده هزینه تراکنش‌های اتریوم در اتراسکن

گس (Gas) بخشی از کارمزد تراکنش‌های اتریوم و در واقع هزینه انرژی مورد نیاز برای انجام محاسبات در این شبکه است. گس پرایس نسبت به ازدحام شبکه تعیین می‌شود و بر همین اساس متغیر است. با استفاده از ابزار ردیاب گس اتراسکن (Gas Tracker) می‌توانید تفاوت قیمت گس را در زمان‌های مختلف رصد کنید. این ابزار با بررسی تراکنش‌های معلق به شما کمک می‌کند، قیمت گس را در زمان تراکنش تخمین بزنید.

برای استفاده از این ابزار، در نوار بالایی سایت اتراسکن، روی گزینه “More” و سپس “Gas Tracker” کلیک کنید.

محاسبه کارمزد گس در سایت اتراسکنمحاسبه کارمزد گس در سایت اتراسکن

حالا می‌توانید اطلاعات مربوط به گس اتریوم از جمله کمترین، بیشترین و میانگین قیمت گس برای سواپ، فروش NFT، پل زدن دارایی و استقراض را مشاهده کنید. همچنین با توجه به نقشه گرمایی گس پرایس می‌توانید بفهمید که در چه ساعاتی از روزهای هفته گس شبکه بالاتر است و زمان مناسبی را برای انجام تراکنش‌های مقرون‌به‌صرفه پیدا کنید. 

نحوه استفاده از Gas Tracker اتراسکننحوه استفاده از Gas Tracker اتراسکن

چک کردن قراردادهای هوشمند با اتر اسکن

بخشی از فعالیت‌ کاربران ارزهای دیجیتال، تعامل با قرارداد هوشمند در برنامه‌های غیرمتمرکز است. برای حفظ دارایی‌های دیجیتال و اطمینان از ارسال وجوه به قرارداد صحیح، بهتر است قبل از انجام تراکنش آدرس قرارداد را در سایت اتراسکن چک کنید. می‌توانید آدرسی را که در اختیار دارید، در نوار جستجوی اتراسکن کپی کنید. در صورتی که آدرس صحیح باشد، تمام اطلاعات قرارداد نمایش داده می‌شود.

به‌علاوه زمانی که می‌خواهید توکن جدیدی را به ولت خود اضافه کنید، باید آدرس قرارداد آن را در اختیار داشته باشید. اگرچه سایت‌ اصلی پروژه یا سایت‌هایی مانند کوین مارکت کپ و کوین کگو به شما کمک می‌کنند؛ اما اتراسکن راه آسان‌تری است. برای این منظور کافی است فیلتر نوار جستجو را روی “Tokens” قرار دهید و نام توکن موردنظر را در کادر جستجو تایپ کنید.

بررسی قرارداد هوشمند در اتراسکنبررسی قرارداد هوشمند در اتراسکن

در مثال بالا نام توکن بالانسر (Balancer) را در نوار جستجو تایپ کرده‌ایم و با کلیک روی آن وارد صفحه‌ای شبیه به تصویر زیر می‌شویم. جزئیات مربوط به اسمارت کانترکت و سایر اطلاعات عمومی قرارداد توکن BAL در این صفحه نمایش داده می‌شود. 

نحوه بررسی قرارداد هوشمند در اتراسکن نحوه بررسی قرارداد هوشمند در اتراسکن 

حالا می‌توانید از سربرگ “Contract” و بخش “Read contract” به اطلاعات کلی قرارداد دسترسی پیدا کنید. به‌طور مثال می‌توانید بررسی کنید چه کیف پول‌هایی دارای مجوز دسترسی به توکن BAL در کیف پول کاربر هستند یا موجودی آدرس‌های خاص را ببینید.

چک کردن قرارداد هوشمند در سایت Etherscanچک کردن قرارداد هوشمند در سایت Etherscan

با کلیک روی “Write Contract” هم می‌توانید مستقیما با قرارداد تعامل داشته باشید. زمانی که پلتفرم‌های دیفای و برنامه‌های غیرمتمرکز به دلیل یک مشکل فنی یا قطعی وبسایت در دسترس نباشند، این قابلیت بسیار مفید است. حتی می‌توانید بدون استفاده از API پروژه، از طریق قرارداد هوشمند با آن تعامل داشته باشید.

به‌طور مثال می‌توانید با استفاده از گزینه “Connect to Web3” کیف پول متامسک یا کوین‌بیس ولت را متصل کنید و عملیات مختلفی نظیر انتقال را انجام دهید.

بررسی قرارداد هوشمند در اتراسکنبررسی قرارداد هوشمند در اتراسکن

پیدا کردن پروژه‌های کلاهبرداری با اتر اسکن

در تراکنش‌هایی که اطلاعات مربوط به توکن به‌روز نباشد، اتراسکن با نمایش یک پیام ساده توجه کاربر را به احتمال تقلبی بودن پروژه جلب می‌کند. در صورت مشاهده این هشدار، باید اطمینان حاصل کنید که با یک توکن واقعی تعامل دارید. 

پیداکردن پروژه‌های اسکم در اتر اسکنپیداکردن پروژه‌های اسکم در اتر اسکن

اگر با دیدن هشدار بالا یا به هر دلیل دیگری می‌خواهید کلاهبرداری بودن پروژه را بررسی کنید، می‌توانید از ابزار کد ریدر (Code Reader) اتراسکن کمک بگیرید. این ابزار در نسخه بتا راه‌اندازی شده است و با استفاده از هوش مصنوعی کد منبع آدرس قرارداد را تحلیل می‌کند. به لطف این ابزار جدید همه کاربران بدون نیاز به دانش فنی می‌توانند پروژه‌های ارز دیجیتال و برنامه‌های غیرمتمرکز را بررسی کنند.

برای اینکه بیشتر با نحوه استفاده از کد ریدر آشنا شویم با یک مثال پیش می‌رویم. فرض کنید در یک گروه تلگرامی همه از یک توکن جدید صحبت می‌کنند و می‌خواهید از صحت و سقم پروژه مطمئن شوید. اگر آدرس قرارداد را در اختیار دارید، کار شما راحت‌تر است؛ در غیر این‌صورت باید آن را از اسناد پروژه بیابید. همچنین برای اینکه هوش مصنوعی OpenAI بتواند درخواست شما را شناسایی کند به OpenAI API key نیاز دارید. برای دریافت این کد باید یک اکانت در OpenAI ایجاد کنید و سایر مراحل را از طریق صفحه مربوطه انجام دهید.

خوب حالا آدرس قرارداد و کد OpenAI API key را در اختیار دارید و می‌توانیم برگردیم به سایت اتراسکن. در منوی کشویی “Developers” روی “Code Reader” کلیک کنید.

پیدا کردن پروژه‌های اسکم در سایت اتراسکنپیدا کردن پروژه‌های اسکم در سایت اتراسکن

در صفحه جدید، کد API و آدرس قرارداد را در کادرهای مربوطه وارد کنید. سپس یکی از مدل‌های GPT-3.5 و GPT-4 را انتخاب کنید. در نهایت با توجه به اطلاعاتی که می‌خواهید از پروژه به‌دست بیاورید، پرامپت مناسبی را در کادر بنویسید. سوالات شما باید هدفمند باشد تا هوش مصنوعی بهترین‌ جواب را تولید کند.

پیدا کردن پروژه‌های اسکم در سایت اتراسکنپیدا کردن پروژه‌های اسکم در سایت اتراسکن

کد ریدر با استفاده از هوش مصنوعی، فهرست جامعی از عملکردهای قرارداد هوشمند مربوط به داده‌های نوشتنی و خواندنی اتریوم را ارائه می‌‌دهد. برای مثال اطلاعاتی نظیر ارسال‌کننده و دریافت‌کننده توکن، تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد ارسال‌کننده، نحوه توزیع توکن بین آدرس‌های مختلف، قابلیت بلک‌لیست کردن یا حتی افرادی که اجازه مینت، بازخرید و توکن‌سوزی دارند را نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید از این ابزار برای بررسی وضعیت یکپارچه‌سازی قرارداد هوشمند با برنامه‌های غیرمتمرکز هم استفاده کنید.

بهترین جایگزین‌های اتر اسکن

اتراسکن معروف‌ترین اکسپلورر شبکه اتریوم است؛ اما مرورگرهای دیگری هم از این شبکه پشتیبانی می‌کنند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 

بلاک چین دات کام (Blockchain.com)

بلاک چین دات کام (Blockchain.com) بیشتر برای کاوش در شبکه بیت کوین استفاده می‌شود؛ اما از اتریوم هم پشتیبانی می‌کند. با انتخاب شبکه اتریوم می‌توانید علاوه‌بر تاریخچه و قیمت فعلی اتر یک سری اطلاعات کلی مانند ارزش بازار، حجم معاملات ۲۴ ساعته، کمینه و بیشینه قیمت، درصد تغییر در ۲۴ ساعت گذشته را ملاحظه کنید. در اکسپلورر بلاکچین دات کام امکان کاوش از طریق شناسه تراکنش، آدرس ولت و بلاک وجود دارد. با جستجوی آدرس ولت می‌توانید از میزان موجودی اتر، تعداد تراکنش‌های انجام شده و کل مبالغ ارسالی و دریافت شده آدرس موردنظر مطلع شوید.

بلاک چیر (Blockchair)

بلاک‌چیر (Blockchair) یک موتور جستجو و ابزار تحلیل بلاکچین است که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شده است. این مرورگر از زنجیره‌های مختلفی مانند بیت‌کوین، اتریوم، سولانا و تعداد دیگری از شبکه‌های بلاکچینی پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند با انتخاب شبکه مورد‌نظر، اطلاعات مربوط به تراکنش‌های همان زنجیره را به‌دست بیاورند. توسعه‌دهندگان هم می‌توانند از رابط برنامه‌نویسی بلاک‌چیر برای بازیابی داده‌ها و جستجوی متن کامل روی بلاک‌چین‌ها استفاده کنند. برخلاف سایر APIها، بلاکچیر از ابزارهای تحلیلی متعددی مانند فیلترکردن، مرتب‌سازی و ادغام داده‌های بلاکچین پشتیبانی می‌کند.

زپر (Zapper)

زپر (Zapper) یک مرورگر وب ۳ اجتماعی است که رصد فعالیت کاربران در بخش‌های مختلف NFT، امور مالی غیرمتمرکز و سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO) را در یک پلتفرم واحد امکان‌پذیر می‌کند. مهم‌ترین هدف این اكسپلورر قابل‌خواندن کردن بلاکچین برای همه افراد است. زپر معتقد است در آینده‌ای که تمرکز‌زدایی و خودحضانتی فراگیر می‌شوند، درک آسان بلاکچین یک امر حیاتی به شمار می‌آید.

اتر نو (Ethernow.xyz)

اتر نو (Ethernow) یکی دیگر از جایگزین‌های اتراسکن است که رصد فعالیت‌های آنچین شبکه اتریوم را در زمان واقعی امکان‌پذیر می‌کند. از قابلیت‌های این مرورگر می‌توانیم به امکان رهگیری تراکنش‌ها از ورود به ممپول تا زمان نهایی‌شدن، مشاهده درصد تراکنش‌های خصوصی نسبت به تراکنش‌های عمومی در هر بلاک، جستجوی سوابق و امکان ذخیره‌سازی نتایج جستجوها اشاره کنیم. طراحی و توسعه بلاک اکسپلورر اتر نو با حمایت بنیاد اتریوم انجام شده است.

جمع‌بندی

اتر اسکن یک سایت تحلیلی رایگان برای دریافت جزئیات تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم است. همچنین ردیاب گس اتراسکن یک ابزار کاربردی برای انجام تراکنش‌های مقرون به‌صرفه‌تر در زمان‌هایی است که گس شبکه در پایین‌ترین حالت باشد. مهم‌ترین کاربرد اتراسکن پیدا کردن پروژه‌های اسکم و کلاهبرداری با استفاده از ابزار کد ریدر است. مجموعه این امکانات باعث شده است تا سایت اتراسکن به مرورگر محبوب بلاکچین اتریوم تبدیل شود.

سوالات متداول

اتر اسکن چه کاربردی دارد؟

از اتراسکن برای رهگیری تراکنش‌ها، جست‌وجوی سابقه کیف پول‌ها، مشاهده و محاسبه هزینه گس، دریافت اطلاعات آنچین و چک‌کرن آدرس قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

آیا اتر اسکن فقط برای شبکه اتریوم است؟

بله، اکسپلورر اتراسکن فقط از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند.

بهترین جایگزین اتر اسکن کدام است؟

بلاک اکسپلوررهایی مانند بلاکچین دات کام، بلاک‌چیر، زپر و اترنو بهترین جایگزین‌های اتراسکن به‌شمار می‌آیند.

امکان استفاده از اتر اسکن در ایران وجود دارد؟

کاربران داخل کشور می‌توانند با استفاده از فیلترشکن از اتراسکن استفاده کنند.

آیا اتر اسکن رایگان است؟

بله، سرویس‌های اتر اسکن به صورت رایگان ارائه می‌شود و استفاده از ویژگی‌های اختصاصی آن مستلزم ایجاد حساب کاربری است.




Source link

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  اجرای استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی در دستور کاراست
الماس تراشکاری

Check Also

کارت‌های راکی رابیت امروز ۳۰ شهریور + آموزش وارد کردن

فهرست عناوین Toggle کارت امروز ۳۰ شهریور راکی ربیت کارت Morning Snack در بخش Claim …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner