فیلترهای سرامیکی ریخته گری

شت کوین چیست؟ چگونه شت کوین‌ها را تشخیص دهیم؟

از زمان پیدایش بیت کوین و رواج یافتن رویدادهای عرضه اولیه سکه (ICO) مقدار زیادی شت کوین روانه بازار شده‌اند و تعداد آنها هر روز بیشتر می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران ناآگاه، سرمایه خود را به خاطر خرید این شت کوین‌ها و اعتماد به پروژه آنها از دست داده‌اند.

شت کوین‌ها ارزش، هدف و کاربردی در دنیای واقعی ندارند و بیشتر به عنوان طرح‌های پامپ و دامپ شناخته می‌شوند. این دسته از رمزارزها در مدت کوتاهی صعود و سقوط می‌کنند و کسانی که بیشترین سود را از آنها می‌برند سرمایه‌گذاران اولیه و سازندگان آنها هستند. با این حال، بسیاری از مردم وسوسه می‌شوند در آنها سرمایه‌گذاری کرده و سود کسب کنند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که شت کوین چیست و چگونه می‌توانیم شت کوین‌ها را از ارزهای دیجیتال معتبر تشخیص دهیم.

فهرست عناوین

شت کوین چیست؟

کلمه شت کوین (Shitcoin یا شیت کوین) در دنیای رمزارزها یک اصطلاح برای توصیف ارزهای دیجیتالی است که ارزش، اعتبار و هدف واقعی ندارند. در فرآیند ساخت و توسعه شت کوین‌ها، معمولاً نوآوری خاصی به کار گرفته نمی‌شود و در بسیاری موارد یک نسخه کپی از ارزهای دیجیتال موفق هستند.

در بیشتر موارد، شت کوین‌ها مشکل خاصی را در دنیای رو به رشد رمزارزها حل نمی‌کنند؛ مثلاً رمزارز بیت کوین (BTC) تراکنش‌های غیرمتمرکز را به دنیا معرفی کرد و اتریوم (ETH) ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را امکان‌پذیر کرد اما وقتی به پروژه‌های شت کوین نگاه می‌کنید هیچ نوآوری و راهکار مفیدی در آنها نمی‌بینید.

به همین دلیل این یک باور رایج است که شت کوین‌ها بیشتر شبیه طرح‌های پول‌سازی سریع هستند تا ارزهای دیجیتال مفید با توسعه و دوام بالا.

البته جالب است بدانید برخی کاربران مانند ماکسیمالیست‌های بیت کوین، همه آلت کوین‌ها را شت کوین خطاب می‌کنند و آنها را بی‌ارزش و بی‌معنی می‌دانند. ماکسیمالیست‌ها (Bitcoin Maximalists) عضو جنبشی در دنیای کریپتو هستند که اعتقاد دارند تنها رمزارز با ارزش دنیا، بیت کوین است.

شت کوین‌ها، همان‌طور که از نامشان پیدا است، هیچ ارزش یا کاربرد ذاتی ندارند. آنها معمولاً نقدینگی محدودی دارند، تیم توسعه آنها شامل افرادی ناشناخته و بی‌تجربه است و ادعاهای بازاریابی اغراق‌آمیز می‌کنند.

قیمت یک شت کوین نیز معمولاً شدیداً دستخوش نوسانات شده و توسط سفته‌بازی (Speculation) تعیین می‌شود. سفته‌بازی در بازار کریپتو به این معنی است که معامله‌گران سودجو از نوسانات کوتاه‌مدت یک ارز دیجیتال استفاده کرده و از خرید و فروش مجدد آن سود کسب می‌کنند.

برای اینکه بتوانید شت کوین‌ها را تشخیص دهید، ابتدا باید بدانید که تاریخچه شت کوین‌ها و ویژگی‌های یک شت کوین چیست که در ادامه این موضوع را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهیم.

تاریخچه پیدایش شت کوین‌ها

شت کوین ارز دیجیتالشت کوین ارز دیجیتال

زمانی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۷ شمسی) راه‌اندازی شد، هدف آن دموکراتیزه کردن پول و ایجاد یک شبکه همتا به همتا (P2P) و غیرمتمرکز برای پردازش امور مالی بود. از آن زمان دنیای ارزهای دیجیتال شاهد رشدی انفجاری بوده است و توسعه آن همچنان ادامه دارد.

طی سال‌های اخیر هزاران ارز دیجیتال مختلف ساخته شده‌اند که بسیاری از آنها شت کوین بوده و در مدت کوتاهی صعود و سقوط کردند، در حالی که برخی از آنها تبدیل به آلت کوین‌های موفقی شدند و همچنان سرمایه‌گذاران خود را دارند.

پس از معرفی بیت کوین، موفقیت و پتانسیل فناوری بلاک چین برای مردم بیشتر آشکار شد. تا سال ۲۰۱۳، ده‌ها آلت کوین به وجود آمده بود که هر کدام در مقایسه با بیت‌کوین، ویژگی‌ها، آپدیت‌ها یا موارد استفاده منحصربه‌فرد خود را نوید می‌دادند.

سال ۲۰۱۷ برای صنعت ارزهای دیجیتال یک سال پراهمیت و تاثیرگذار بود. در این سال، مکانیزم عرضه اولیه سکه (ICO) به یک روش محبوب برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای استارتاپ‌های کریپتو تبدیل شد. با استفاده از این مکانیزم، استارت‌آپ‌ها می‌توانند با انتشار توکن‌های خود، میلیون‌ها دلار سرمایه جمع کرده و توجه کاربران را نیز به سوی خود جذب کنند.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه ICO چیست؟ معرفی نمونه‌های موفق و ناموفق عرضه اولیه

با این حال، این رشد کنترل نشده ارزهای دیجیتال یک جنبه منفی داشت. بسیاری از این پروژه‌های جدید فاقد چشم‌اندازی روشن، هدف و کاربرد مفید یا حتی یک نقشه راه ابتدایی بودند.

با این حال، بسیاری از این شت کوین‌ها توانستند با وایت پیپرهایی که اغلب مملو از اصطلاحات تخصصی و وعده‎‌های بلندبالا بود، سرمایه زیادی جمع کنند. طبیعتاً بسیاری از این پروژه‌ها شکست خوردند یا رشد و توسعه خود را متوقف کردند و در این میان بسیاری از مردم سرمایه خود را با خرید این ارزهای دیجیتال از دست دادند.

ویژگی‌های شت کوین‌ها

تا اینجا فهمیدیم که اصطلاح «شت کوین» اغلب برای توصیف ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود که بی‌ارزش یا فاقد کاربرد و هدف واقعی هستند و با تاریخچه پیدایش آنها آشنا شدیم.

اما سوال اصلی اینجاست که چگونه می‌توانیم پیش از سرمایه‌گذاری در شت کوین‌ها، این پروژه‌های محکوم به شکست را تشخیص دهیم؟ ویژگی‌های اصلی یک شت کوین چیست؟

در جدول زیر ویژگی‌های مهم شت کوین‌ها را شرح داده و نشانه‌های آنها را بررسی می‌کنیم. اگر یک یا چند مورد زیر را در یک پروژه جدید ارز دیجیتال دیدید، بهتر است پیش از سرمایه‌گذاری به ارزش و اعتبار واقعی آن شک کنید.

ویژگی شرح نشانه
عدم وجود کاربرد اصلی بسیاری از شت کوین‌ها هیچ کاربرد یا موارد استفاده اصلی به جز کسب سود از نوسانات شدید کوتاه‌مدت ندارند. پروژه از هیچ کاربرد اصلی و مفیدی صحبت نکرده و بیشتر برای جذب سرمایه اولیه جلو آمده است.
عدم وجود وایت پیپر یا وایت پیپر مبهم وایت پیپر طرح اولیه یک پروژه است. شت کوین‌ها اغلب دارای وایت پیپر ضعیف یا کپی شده و یا اصلاً وایت پیپر ندارند. محتوای ایجاد شده با سرقت ادبی، استفاده بیش از حد از اصطلاحات فنی برای گیج کردن خوانندگان، یا عدم وجود وایت پیپر.
تیم توسعه مشکوک اعتبار یک پروژه اغلب در تیم آن نهفته است. اعضای تیم شت کوین‌ها اغلب ناشناس یا حتی جعلی هستند. اعضای تیم توسعه هویت قابل تأیید ندارند و یا تجربه قبلی در صنعت بلاک چین یا صنایع مرتبط ندارند.
بازاریابی افراطی شت کوین‌ها اغلب کمپین‌های بازاریابی تهاجمی با محتوایی بی‌پایه و اساس داشته و شفافیت کمی دارند. وعده‌های بازگشت تضمینی سرمایه، تبلیغات مکرر خریداری‌شده، عدم وجود اطلاعات دقیق پروژه.
نقدینگی پایین شت کوین‌ها اغلب حجم معاملات پایینی دارند که خرید یا فروش مقادیر قابل‌توجه آنها را دشوار می‌کند. تعداد کمی از صرافی‌ها (خصوصاً صرافی‌های معتبر) توکن را لیست کردند، توکن نوسانات قیمت بزرگ و معاملات کوچک دارد.
مدیریت متمرکز یکی از ارکان مهم تکنولوژی رمزارزها، غیرمتمرکز بودن آنها است. شت کوین‌ها اغلب به صورت متمرکز (توسط یک یا چند شخص) کنترل و مدیریت می‌شوند. یک نهاد یا گروه کوچک بر تصمیمات، رای‌گیری‌ها و کنترل و توسعه پروژه مدیریت دارد و در آینده نیز قصد غیرمتمرکز شدن ندارند.
پروژه‌های کپی شده به جای ارائه نوآوری و ایده جدید، بسیاری از شت کوین‌ها به سادگی ایده پروژه‌های موجود را کپی می‌کنند. دارای ویژگی‌های مشابه با یک پروژه موجود و تاسیس شده است و هیچ تفاوت قابل‌توجهی در آن دیده نمی‌شود.

چرا سرمایه‌گذاران شت کوین می‌خرند؟

دلیل اصلی که سرمایه‌گذاران شت کوین می‌خرند، کسب سود از خرید و فروش این ارزهای دیجیتال است. البته عوامل دیگری مانند تاثیر رسانه‌های اجتماعی و حس فومو (FOMO) نیز در اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها تاثیر می‌گذارند که آنها را بررسی می‌کنیم.

وعده سود و بازده سریع

سرمایه‌گذاری در بازارهای سنتی اغلب به صبر و چشم‌انداز بلندمدت نیاز دارد، اما بازار ارزهای دیجیتال با سرعتی بسیار سریع‌تر حرکت می‌کند.

شت کوین‌ها که اغلب با شعارهای دستیابی به سود و بازده سریع جلو می‌آیند، جذابیت مالی زیادی ایجاد کرده و سرمایه‌گذاران را با امکان رشد تصاعدی در دوره‌های بسیار کوتاه ترغیب می‌کنند.

این تصویر از سود سریع به یک انگیزه قوی تبدیل شده و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران خطرات ناشی از آنها را نادیده بگیرند.

تاثیر رسانه‌های اجتماعی

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در شت کوین‌ها تا حد زیادی با جریان‌های رسانه‌های اجتماعی در هم تنیده شده است. کمپین‌های تبلیغاتی مداوم و تایید‌های اینفلوئنسرها می‌توانند رفتار سرمایه‌گذاران را به‌طور چشمگیری تحت تأثیر قرار دهند و نام شت کوین‌ها را در آگاهی عمومی تثبیت کنند.

در دنیایی که توییت‌ها می‌توانند باعث تغییرات در احساسات کلی سرمایه‌گذاران بازار شوند، مرز بین فرصت‌های باارزش و ترفندهای بازاریابی محو می‌شود و بسیاری را به سرمایه‌گذاری تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌های اجتماعی سوق می‌دهد.

حس ترس از دست دادن فرصت یا فومو (FOMO)

در بازار ارزهای دیجیتال، حس ترس از دست دادن فرصت‌های سودمند یا همان فومو (FOMO)، به طور قابل‌توجهی بر تصمیمات سرمایه‌گذاران تأثیر می گذارد.

با مشاهده اینکه دیگران از سرمایه‌گذاری‌های اولیه پاداش‌های به‌ظاهر آسانی دریافت می‌کنند، مردم احساس می‌کنند که آنها نیز باید به این فرصت‌ها چنگ بزنند تا از دیگران عقب نیفتند. این فشار روانی اغلب می‌تواند باعث نادیده گرفتن استراتژی‌های سرمایه‌گذاری منطقی و منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست شود.

شت کوین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

شت کوین‌ها معمولاً از زمان راه‌اندازی تا سقوط خود، از یک الگوی قابل پیش‌بینی پیروی می‌کنند که شامل مراحل زیر است:

  • مرحله راه‌اندازی: یک کوین جدید به بازار معرفی می‌شود که اغلب با کمپین‌های بازاریابی پر زرق و برق و وعده‌های سود و بازده بالا همراه است.
  • علاقه اولیه: برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است در ابتدا به این کوین علاقه نشان دهند که منجر به افزایش جزئی قیمت آن شود.
  • هیجان و سفته‌بازی: قیمت به طور تصاعدی افزایش می‌یابد زیرا سرمایه‌گذاران بیشتری با این باور که می‌توانند به سرعت با این ارز دیجیتال ثروتمند شوند، به بازار آن وارد می‌شوند.
  • سقوط: در نهایت، حباب سفته‌بازی می‌ترکد و باعث کاهش شدید قیمت می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران اولیه سرمایه خود را نقد می‌کنند، یعنی شت کوین را می‌فروشند. کسانی که دیرتر وارد بازار این شت کوین شده‌اند، مثلاً در مرحله هیجان و سفته‌بازی وارد شدند، ضرر می‌کنند.

چگونه شت کوین‌ها را تشخیص دهیم؟

پیدا کردن شت کوین هاپیدا کردن شت کوین ها

یک گام مهم برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال و کسانی که تازه وارد این بازار می‌شوند، یادگیری و توانایی تشخیص پروژه‌های معتبر از شت کوین‌ها است. اکنون که هر روز تعداد بیشتری ارز دیجیتال راه‌اندازی می‌شود، چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام پروژه‌ها پایدار هستند و در طول زمان ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و کدام‌یک تنها برای مدت کوتاهی افزایش قیمت دارند؟

در ادامه استراتژی‌هایی پیشنهاد می‌کنیم که با رعایت آنها، می‌توانید پروژه‌های شت کوین را تشخیص داده و هنگام سرمایه‌گذاری در آنها آگاهانه تصمیم بگیرید.

بررسی کامل وایت پیپر

وایت پیپر سند زیرساخت هر پروژه ارز دیجیتال است و اهداف، فناوری و نقشه راه آن را مشخص می‌کند. یک پروژه معتبر چشم‌انداز و هدف روشنی دارد که در وایت پیپر آن مشخص شده است. همچنین وایت پیپر باید به جای وعده‌های مبهم، شامل مشخصات فنی دقیق باشد. فقدان جزئیات فنی یک پروژه نشانه خوبی نیست. از طرف دیگر، اطمینان حاصل کنید که محتوای وایت پیپر اصلی است و از پروژه‌های دیگر سرقت یا کپی نشده است.

تحقیق درباره تیم پروژه

تیم پشت یک پروژه می‌تواند بینش قابل‌توجهی در مورد اعتبار آن ارائه دهد. اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم دارای هویت آنلاین قابل تأیید، مانند پروفایل‌های لینکدین، با تجربه مرتبط هستند. اگر تیمی سابقه کار با پروژه‌های موفق یا تخصص در فناوری بلاک چین داشته باشد، نشانه مثبتی محسوب می‌شود.

ارزیابی تعامل اعضای جامعه

یک جامعه قوی و فعال می‌تواند نشان‌دهنده اعتبار یک پروژه باشد. انجمن‌های فعال پروژه، مثلاً حساب آن در پلتفرم‌های ردیت (Reddit)، تلگرام (Telegram) و دیسکورد (Discord)، باید فروم‌های فعالی در مورد پروژه داشته باشند. همچنین هنگام بررسی جامعه یک پروژه، به جای تبلیغات کورکورانه به دنبال بحث‌ها و بازخوردهای واقعی باشید تا اطلاعات بهتری درباره آن کسب کنید.

ارزیابی توکنومیکس پروژه

بررسی توکنومیکس یا همان اقتصاد توکنی یک ارز دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند که چگونگی عملکرد یک توکن در اکوسیستم کریپتو را درک کنید.

بیشتر بخوانید: توکنومیک یا توکنومیکس (Tokenomics) چیست؟ همه چیز درباره اقتصاد توکنی

نحوه توزیع توکن را بررسی کنید؛ مقدار نامتناسب توکن‌هایی که توسط تیم نگهداری می‌شود می‌تواند یک علامت هشدار باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که توکن در اکوسیستم خود کاربرد واضحی دارد و فقط برای جمع‌آوری سرمایه نیست.

وجود ارتباطات شفاف

پروژه‌های معتبر، ارتباطات شفاف با سرمایه‌گذاران و اعضای جامعه خود را در اولویت قرار می‌دهند. آنها به‌روزرسانی‌های ثابت و گزارشات مراحل توسعه درباره پروژه را به کاربران خود ارائه می‌دهند. همچنین تیم یک پروژه معتبر باید در دسترس و پاسخگو به سوالات و نگرانی‌های اعضای جامعه باشد.

تجزیه و تحلیل داده‌های بازار

داده‌های بازار می‌توانند بینش‌هایی درباره نقدینگی و الگوهای معاملاتی توکن ارائه دهند. فروش توکن‌هایی با حجم معاملات کم ممکن است سخت باشد. چنین توکن‌هایی بیشتر دستخوش نوسانات شدید و غیرمنتظره قیمت می‌شوند. همچنین توکن‌هایی که در صرافی ارز دیجیتال معتبر فهرست شده‌اند از اعتبار بالاتری برخوردار هستند.

بازاریابی بیش از حد

در حالی که بازاریابی برای هر پروژه‌ای ضروری است، اتکای بیش از حد به تبلیغات بدون محتوای مفید می‌تواند یک علامت هشدار باشد. مراقب پروژه‌هایی باشید که تضمین می‌کنند بازده تضمین شده یا بسیار بالا خواهند داشت. همچنین اتکای بیش از حد به تبلیغات پولی یا تبلیغات اینفلوئنسرها بدون حمایت واقعی جامعه می‌تواند نشانه یک شت کوین باشد.

استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های تحلیلی کریپتو

پلتفرم‌های مختلف و متنوعی وجود دارند که داده‌ها و تجزیه و تحلیل پروژه‌های ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال وبسایت‌هایی مانند کوین گکو (CoinGecko) یا کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) داده‌هایی حیاتی در مورد ارزش بازار، حجم، داده‌های تاریخی و موارد دیگر در اختیار کاربران می‌گذارند. همچنین پلتفرم‌هایی مانند ICO Bench یا CryptoCompare نظرات و رتبه‌بندی‌های اعضای جامعه را برای پروژه‌های مختلف ارائه می‌دهند.

مثال شت کوین‌های بازار کریپتو

لیست شت کوین هالیست شت کوین ها

در اینجا نگاهی به چند نمونه از شت کوین‌های بازار رمزارزها می‌اندازیم که امکان دارد برخی از این نام‌ها برای شما آشنا باشد:

بیت کانکت (BitConnect)

پلتفرم BitConnect یک طرح کلاهبرداری پانزی بود که سرمایه‌گذاران را با وعده‌های سود و بازده فوق‌العاده از طریق یک برنامه وام‌دهی جذب می‌کرد. در سال ۲۰۱۸، این پروژه با یک فروپاشی چشمگیر مواجه شد که ضرر مالی قابل‌توجهی به سرمایه‌گذاران زد.

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری پانزی چیست و چگونه آن را شناسایی کنیم؟

دوج کوین (Dogecoin)

ارز دیجیتال معروف دوج کوین در ابتدا به عنوان یک شوخی در اواخر سال ۲۰۱۳ ایجاد شد. دوج کوین در میان مردم محبوبیت پیدا کرد و به دلیل میم‌های وایرال شده به محبوب‌ترین و باارزش‌ترین میم کوین دنیا تبدیل شد. با این حال، دوج کوین فاقد یک هدف عملی مشخص است و قیمت آن با سفته‌بازی تعیین می‌شود.  به همین دلیل، به عقیده برخی کارشناسان در دسته شت کوین‌ها نیز قرار می‌گیرد.

یوزلس اتریوم توکن (Useless Ethereum Token)

معنی نام این ارز دیجیتال «توکن بی‌فایده اتریوم» است. این شت کوین در سال ۲۰۱۷ به صورت آزمایشی ساخته شد و هدف این بود که مشخص شود آیا مردم حاضرند روی یک ارز دیجیتال که کاملاً بی‌فایده است و هیچ هدفی ندارد سرمایه‌گذاری کنند؟ جالب اینجا است که عده‌ای واقعاً روی آن سرمایه‌گذاری کردند و با سود و زیان‌هایی مواجه شدند.

وان کوین (OneCoin)

وان کوین یک طرح کلاهبرداری مالی است که ریشه در ارزهای دیجیتال دارد و توسط شرکت‌های OneCoin Ltd و OneLife Network Ltd ساخته شد. این شرکت‌ها توسط Ruja Ignatova، یک شهروند بلغارستانی تأسیس شدند. در سال ۲۰۱۷، وان کوین پس از جمع‌آوری ۴ میلیارد دلار از طریق تشکیلات خود، ناپدید شد.

پپه (PEPE)

پپه در اصل یک میم کوین است اما از آنجایی که هدف و کاربرد مشخصی ندارد، می‌تواند در دسته شت کوین‌ها نیز جای بگیرد. پپه نوسانات قیمت شدیدی دارد که تماماً با سفته‌بازی تعیین می‌شود. پپه در آوریل ۲۰۲۳ با یک صعود قابل‌توجه به بازار عرضه شد و از ۰/۰۰۰۰۰۰۰۲۷۶۴ دلار به بالاترین قیمت خود یعنی ۰/۰۰۰۰۰۴۳۴۵ دلار تنها در دو هفته رسید. این صعود، بازده سرمایه‌گذاری (ROI) چشمگیر ۵۶۳ درصدی را برای سرمایه‌گذاران اولیه ایجاد کرد. با این وجود، این افزایش قیمت کوتاه‌مدت با یک افت ناگهانی همراه شد و بهای پپه به ۰/۰۰۰۰۰۰۶۲۶۳ سقوط کرد.

لیست شت کوین‌های جدید بازار

در اینجا لیستی از شت کوین‌های جدید بازار کریپتو را معرفی می‌کنیم. البته دقت کنید که این لیست آپدیت اواسط ۲۰۲۴ است و در آینده تغییر می‌کند، چرا که هر روز شت کوین‌های جدیدی به بازار عرضه می‌شوند. همچنین این ارزها در حال حاضر شت کوین محسوب می‌شوند، اما ممکن است برخی از آنها در آینده به خوبی توسعه پیدا کنند.

  • Sponge V2: این شت کوین محبوب در سال ۲۰۲۳، صد برابر افزایش یافت و ۱۸۲٪ سود سالیانه از استیکینگ داشت.
  • WienerAI: این توکن یک شت کوین جدید با تم سگ است و برخی معتقدند پتانسیل بالایی برای رشد دارد.
  • Sealana: این توکن جدید شبکه سولانا با قیمت پیش‌فروش ثابت است.
  • KAI: این شت کوین جدید با تم گربه ۲۵۰ هزار دلار سرمایه جمع‌آوری کرده و پاداش‌های استیکینگ خوبی ارائه می‌دهد.
  • SpacePay: با این شت کوین می‌توانید پاداش‌ها و جوایزی در قالب ایردراپ دریافت کنید.
  • Fight Night: پیش‌فروش شت کوین با الهام از افراد مشهور در فضای بوکس که پاداش‌هایی نیز ارائه می‌دهد.

تفاوت شت کوین و میم کوین

در مثال‌های بالا متوجه شدید که برخی میم کوین‌ها در دسته شت کوین‌ها دسته‌بندی می‌شوند، اما این به این معنا نیست که همه میم کوین‌ها شت کوین هستند یا برعکس. درست است که میم کوین‌ها نیز معمولاً موارد استفاده خاصی در دنیای واقعی ندارند، اما نسبت به شت کوین‌ها پایدارتر هستند و برخی از آنها مانند دوج کوین تا سال‌ها بعد سود سرمایه‌گذاری و معامله می‌دهند. در ادامه به برخی تفاوت‌های اصلی میم کوین‌ها و شت کوین‌ها می‌پردازیم.

هدف

هدف اصلی یک شت‌کوین اغلب ایجاد سود سریع برای سازندگان و سرمایه‌گذاران آن است، در حالی که میم کوین‌ها با هدف سرگرمی و ایجاد جامعه خاص خود ایجاد می‌شوند و برخی از آنها پروژه خود را توسعه داده و وارد صنعت دیفای (DeFi) می‌شوند.

ارزش بازار

به دلیل نقدینگی ضعیف و ارزش بازار پایین، فروش یا مبادله شت کوین‌ها دشوار است. در مقابل، میم کوین‌ها معمولا نقدینگی بیشتر و ارزش بازار بالاتری دارند، که تبادل یا فروش آنها را آسان‌تر می‌کند.

فناوری

فناوری پشت میم کوین عموماً قوی‌تر و پیشرفته‌تر از فناوری شت کوین‌ها است و روی وایت پیپر آنها بیشتر کار شده است.

پتانسیل برای سرمایه‌گذاری

شت کوین‌ها اغلب پتانسیل سرمایه‌گذاری پایین و کوتاه‌مدتی دارند و اغلب تنها برای سرمایه‌گذاران اولیه و سازندگان آنها سودآور هستند، در حالی که میم کوین‌ها می‌توانند پتانسیل سرمایه‌گذاری بالاتری در طولانی‌مدت هم داشته باشند.

ریسک

ریسک مرتبط با سرمایه‌گذاری در شت کوین‌ها معمولاً بالا است، در حالی که ریسک مرتبط با سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها می‌تواند برای هر کدام متفاوت باشد.

جامعه

شت کوین‌ها بیشتر به عنوان طرح‌های پامپ و دامپ شناخته می‌شوند و پس از جمع‌آوری سود، جامعه خود را رها می‌کنند، در حالی که میم کوین‌ها اعضای جامعه وفاداری دارند و بسیار بر حمایت از جامعه خود پایبند هستند.

مزایا و معایب شت کوین‌ها

اصلی‌ترین مزایای شت کوین‌ها شامل موارد زیر است:

  • پتانسیل افزایش سریع قیمت
  • فرصتی برای کسب سود سریع در طول افزایش قیمت

البته باید پیش از سرمایه‌گذاری در شت کوین‌ها، معایب زیر را در نظر بگیرید:

  • ریسک بالای از دست دادن سرمایه خود
  • عدم وجود ارزش اساسی یا اعتبار و  کاربرد درست برای شت کوین

آیا خرید شت کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

کسب سود از معاملات و سرمایه‌گذاری در شت کوین‌ها غیرممکن نیست، اما ریسک‌های مربوط به آن در مقایسه با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال معتبر بسیار بیشتر است. شت کوین‌ها به طور کلی سرمایه‌گذاری خوبی در نظر گرفته نمی‌شوند. باید تحمل ریسک شما در سرمایه‌گذاری بالا باشد و در نظر داشته باشید که شت کوین‌ها به ندرت پاداش و سود می‌دهند.

اکثر پروژه‌های شت کوین از طرح‌های پامپ و دامپ پیروی می‌کنند که در آن تنها تعداد کمی از «خودی‌ها»، یعنی سازندگان و سرمایه‌گذاران اولیه، واقعاً می‌دانند که نوسانات قیمت شت کوین قرار است چگونه باشد. شت کوین‌ها ارزش واقعی ندارند، بنابراین پس از اتمام طرح پامپ و دامپ، سایر سرمایه‌گذاران که به این ارز اعتماد کردند تنها مقداری توکن بی‌ارزش دارند.

نمی‌توان انکار کرد که در برخی موارد سرمایه‌گذاری در کوین‌هایی با سرمایه کم می‌تواند بازده خوبی داشته باشد، اما تنها در صورتی که سرمایه‌گذار بسیار خوش‌شانس باشد و در زمان مناسب آن را بفروشد. به همین دلیل احتمال زیادی وجود دارد که سرمایه‌گذار تمام سرمایه اولیه خود را از دست بدهد.

جمع‌بندی

شت کوین‌ها اغلب هدف و ارزش و کاربرد واقعی ندارند، تیم‌های توسعه و وایت پیپر مشکوک دارند و به عنوان طرح‌های پامپ و دامپ شناخته می‌شوند. قیمت شت کوین‌ها با سفته‌بازی تعیین می‌شود و سرمایه‌گذاری در آنها ریسک بالایی دارد.

بازار ارزهای دیجیتال گسترده و متنوع است و پروژه‌های بسیاری با هدف ایجاد نوآوری و ارزش واقعی در این فضا وجود دارند. با این حال، تمایز بین یک پروژه معتبر و یک شت کوین نیاز به دقت، تحقیق کامل و درک نشانه‌های هشداردهنده شت کوین‌ها دارد. سرمایه‌گذاران با توجه به تیم توسعه پروژه، کاربرد و هدف پروژه، وایت پیپر آن، مشارکت جامعه آن و موارد دیگر می‌توانند شت کوین‌ها را تشخیص دهند و آگاهانه تصمیم بگیرند.

در نهایت، در حالی که جذابیت بازده بالای شت کوین‌ها در کوتاه‌مدت ممکن است وسوسه‌انگیز باشد، بسیار مهم است که با احتیاط به سرمایه گذاری روی شت کوین‌ها نزدیک شوید. معمولاً تنها سرمایه‌گذاران اولیه و سازندگان پروژه می‌دانند که سقوط قیمت شت کوین چه زمانی اتفاق می‌افتد و تنها اگر خوش‌شانس باشید و به موقع بفروشید، می‌توانید مقداری سود کسب کنید. در غیر این صورت امکان دارد سرمایه خود را از دست بدهید.

پرسش‌های متداول

آیا همه ارزهای دیجیتال یا میم کوین‌ها شت کوین در نظر گرفته می‌شوند؟

نه، همه ارزهای دیجیتال شت کوین نیستند، همه میم کوین‌ها نیز شت کوین نیستند. این اصطلاح اغلب برای توصیف ارزهای دیجیتال مشکوک که فاقد ارزش و کاربرد واقعی هستند استفاده می‌شود. شت کوین‌ها در مدت زمان کوتاهی صعود و سقوط می‌کنند، در حالی که بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر و میم کوین‌ها تا مدت زمانی طولانی پایدار هستند.

آیا می توانم با شت کوین‌ها کسب درآمد کنم؟

در حالی که پتانسیل سود سریع با شت کوین‌ها در طول افزایش قیمت آنها وجود دارد، خطرات مرتبط با آن، از جمله کلاهبرداری و سقوط سریع قیمت، آنها را به یک سرمایه‌گذاری پرخطر تبدیل می‌کند. بسیاری از سرمایه گذاران مبالغ قابل‌توجهی را برای دستیابی به سودهای سریع شت کوین‌ها از دست داده‌اند.

چگونه می‌توانم شت کوین‌ها را تشخیص دهم؟

قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال، تحقیقات کاملی انجام دهید. به دنبال پروژه‌هایی با کاربرد واضح، هدف مفید، وایت پیپر معتبر و تیم‌های توسعه شفاف با سابقه مشارکت مثبت در جامعه کریپتو باشید. از سرمایه‌گذاری‌هایی که بیش از حد خوب به نظر می‌رسند یا وعده سودهای تضمینی می‌دهند بپرهیزید.

آیا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال امن است؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات بازار و تازگی این بازار با ریسک‌های ذاتی همراه است. بسیار مهم است که برای کاهش ریسک به سبد سهام خود تنوع بخشید و فقط مبالغی که لازم ندارید را سرمایه‌گذاری کنید.




Source link

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  توسعه یک باتری که در عرض ۳ دقیقه شارژ می‌شود
الماس تراشکاری

Check Also

کلید همستر کامبت امروز ۳۰ شهریور + ویدئو آموزش مینی گیم

فهرست عناوین Toggle کلید مینی گیم ۳۰ شهریور همستر کامبت کلید جدید همستر کامبت رأس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner