به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای گذشته موضوع تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش خبر ساز شد. طبق اخبار منتشر شده علت این موضوع بحث صادرات فراوردههای نفتی بوده است و پس از آن موضوعات دیگری چون تخلفات در زمینه برندینگ شرکت، عدم انجام تکالیف مربوط به دوگانه سوز کردن خودروها از جمله مواردی است که در این تحقیق و تفحص پیگیری خواهد شد.
مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سال ۹۹ برخی محمولههای بنزین با نرخ ۵۰۰ تومان در هر لیتر صادر شده است، گفت: درست است که قیمت نفت خام بالا پایین داشته و تحریمها هم اثر گذار بوده است، اما اینکه قیمت فرآورده نفتی از قیمت نفت خام کمتر بشود معقول نیست.
البته وی از ارائه جزئیات بیشتر تا به نتیجه رسیدن طرح تحقیق و تفحص خودداری کرد. در همین رابطه یک منبع اگاه در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمان مدیریت علی رضا صادق ابادی در شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی توضیحاتی را به خبرنگار مهر داد.
این منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در سال ۹۹ گفت: براساس قانون الحاق دو قیمت نفت خام به میزان ۹۵ درصد قیمت صادراتی و فوب خلیج فارس با پالایشگاهها محاسبه میشود و از طرفی قیمت خرید فرآوردههای نفتی نیز به صورت صادراتی بوده و ما آن را با نرخ صادراتی با پالایشگاهها محاسبه میکنیم به این مفهوم که هم خوراک و هم فراورده با قیمتی های صادراتی تسویه میشوند.
وی افزود: اتفاقات سال ۹۹ در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش، اتفاقات بی نظیری بود که در دهههای گذشته نیز نمونه آن وجود نداشت که به طور مثال افزایش شدید صادرات فرآوردههای نفتی به افزایش تولید پالایشگاهها از این قبیل اتفاقات بود.
این منبع آگاه با اشاره به اینکه بر اساس اظهاراتی که برخی از نمایندگان مجلس اخیراً مطرح کرده و گفتهاند به عنوان مثال نفت خام با قیمت ۳۰ دلار به پالایشگاهها تحویل داده شده است که این یک دروغ محض است. زیرا اگر ما فرض کنیم قیمت نفت خام در آن سال در فوب خلیج فارس ۴۲ دلار بود نهایتاً براساس آن قانون میتوانیم تا حدود ۳۹ و ۴۰ دلار نفت را با پالایشگاهها محاسبه کنیم. بنابراین اصلاً اختلاف قیمت ۱۲ دلاری بین نفت خام و نفت محاسبه شده با پالایشگاهها وجود ندارد.
وی با اشاره به سود دهی پالایشگاهها در سال ۹۹ ادامه داد: در مجموع ۱۰ پالایشگاه موجود در کشور در آن سال، ۹۳ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی کسب شده است که اگر فقط اختلاف آن را با سال ۹۷ در نظر بگیریم، سود عملیاتی در سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که میبینیم میزان سود پالایشگاهها در سال ۹۹ حدود۹ برابر سال ۹۷ بوده است که این نشان میدهد هم میزان صادرات بالا رفته و هم ادعایی که نمایندگان مجلس مطرح میکنند در خصوص ارزان فروشی فرآوردههای نفتی، کذب محض است.
این منبع آگاه با اشاره به دلایل سود ده شدن پالایشگاهها هم بازریابی خوب فرآوردههای نفتی بوده که موجب شده اختلاف قیمت فرآورده و نفت خام نسبت به سالهای قبل از آن افزایش چشمگیر پیدا کند.
وی گفت: همچنین کرونا موجب شد مصرف بنزین به شدت کاهش پیدا کند و حتی در برخی از روزها مصرف بنزین به ۳۰ میلیون لیتر در روز رسید؛ از طرف دیگر صادرات فرآوردههای نفتی بود که با اقدام دقیق و برنامه ریزی صحیح شرکت ملی پالایش و پخش، جلوی قاچاق گرفته شد و براساس آمارهای موجود، قاچاق فرآوردههای نفتی به صفر رسید و از طرفی صادرات انواع فرآورده به خصوص بنزین به عراق، افغانستان، پاکستان و چند کشور حاشیه خلیج فارس افزایش پیدا کرد که در گذشته دلالان و قاچاقچیان بخشی از بنزین این کشورها را از طریق ایران تأمین میکردند.
به گفته این منبع آگاه یکی از اتفاقات مهمی که در این سال رخ داد این بود که ما پول فروش فرآورده را به صورت نقد میگرفتیم و اگر نیاز بود، دارو وارد کشور میکردیم. پالایشگاههای کشور وقتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود کردهاند، چگونه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدعی هستند که قیمت فروش فرآورده از قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاهها کمتر بوده است که این موضوع نشان میدهد آنها که این تحقیق و تفحص را امضا کردهاند اطلاعات ناقصی دارند.
وی با اشاره به شبهه فروش ۲ میلیاردلیتری فرآورده از طریق بورس انرژی تصریح کرد: اخیراً موضوعی مطرح شده بود که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش در دولت قبلی فروش بنزین را با قیمت ثابت انجام دادهاند و ضرر سنگینی به کشور وارد کردهاند که متأسفانه این موضوع نشان میدهد دوستان ما در شرکت ملی پالایش و پخش در جریان نحوه فروش بنزین در بورس انرژی نیستند. به طوری که ما براساس قراردادهای آتی این محمولهها را فروختیم و پول را نقدا دریافت کردیم.
وی گفت: در همان سال ۹۹ که مورد بحث است، نزدیک به ۸ میلیون تن بنزین فروختیم و تقریباً بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار نیز درآمد به دست آوردیم.
این منبع آگاه با اشاره به کاهش زمان اورهال در پالایشگاهها گفت: به طور نمونه یکی از مجموعههای پالایشگاهی برنامه اورهالی در اختیا ما قرار داد که نزدیک به ۶۰ روز این اورهال زمان نیاز داشت در آن زمان به دلیل اینکه کشور نیاز به بنزین داشت فوراً جلسهای را با مدیران این مجموعه پالایشی ترتیب دادیم و بعد از بررسیهای انجام شده دیدیم میشود زمان اورهال را کاهش داد و با بهترین کیفیت توانستیم اورهال این مجموعه را در ۲۰ روز انجام دهیم.