فیلترهای سرامیکی ریخته گری

تولید ۱۷۵ میلیون اصله نهال در سال جاری

ایسنا/مازندران معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از افزایش تولید نهال نهالستان‌ها به ۱۷۵ میلیون اصله در سال جاری خبر داد و گفت: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تولید نهال به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته‌است و در سال جاری به ۲۵۰ میلیون اصله دست خواهیم یافت.

تقی شعبانیان در نشست علمی «چالش‌ها و فرصت‌ها در کاشت یک میلیارد نهال» که در سالن کنفرانس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، افزود: رییس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی پیگیر اجرای این طرح هستند، در حال حاضر ۱۲۶ نهالستان کاشت نهال‌های جنگلی با ظرفیت ۲ هزار و ۸۶۱ هکتار در کشور داریم، بخشی از این فضاها تخریب شده بودند که در یک سال گذشته و در جهت اجرای طرح یک میلیارد درخت احیاء شدند.

وی میانگین سرانه فضای سبز جنگلی به ازای هر فرد را ۶ تا ۷ مترمربع عنوان کرد و ادامه داد: اهداف اجرای این طرح در چهار بخش جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و ریزگردها، زراعت چوب، احیاء و غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی و افزایش سرانه فضای سبز پیرامون شهرها تعریف شده‌است که با اجرای آن، سرانه فضای سبز هر فرد به ۱۵ مترمربع افزایش می‌یابد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  ۳۲ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در مناطق بیابانی قرار دارد-تایمز

تولید ۱۷۵ میلیون اصله نهال در سال جاری

سازمان جنگل‌ها حیاط خلوت سایر دستگاه‌ ها

استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز درباره ضرورت اجرای این طرح گفت: این طرح فرصت و چالشی توامان برای سازمان است، دستگاه‌های متولی منابع طبیعی باید با نگاه تخصصی بیشتری به این مقوله و مطالبات سازمان به‌ویژه در بحث حفاظت، نیروی انسانی، توسعه و مانند آن بپردازند.

امید اسماعیل‌زاده با بیان این که مردم نسبت به عملکرد مسئولان در حفاظت از عرصه‌های طبیعی ناامید هستند، اظهار کرد: تا حفاظت انجام نشود توسعه امکان‌پذیر نیست، این طرح به نهضتی هوشمندانه، مردمی و فرا وزارتخانه‌ای تبدیل شده و برای برخورداری از مشارکت مردمی از خودمان بپرسیم کدام مردم؟ در حالی که مردم از عملکرد ما به دلیل بدعهدی ناراضی هستند و سازمان جنگل‌ها حیاط خلوتی برای سازمان‌های دیگر بوده‌است، ابتدا باید اعتماد مردم به ما با انجام اقدامات لازم درخصوص حفاظت و حضور مسئولان در صحنه جلب شود.

۲۰۰ گونه سوزنی‌برگ با قابلیت تولید چوب

رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و منابع‌طبیعی نوشهر نیز مدیریت جنگل‌های شمال در گذشته را پلیس‌مآبانه دانست و گفت: نزدیک به ۵۰۰ گونه سوزنی‌برگ داریم که دستکم ۲۰۰ گونه آن قابلیت تولید چوب دارند، اما گونه‌هایی کاشت می‌شوند که این قابلیت را ندارند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  جزئیات معافیت مالیاتی واگذاری سهام عدالت به افراد تحتپوشش

حبیب زارع افزود: جنگل طبیعی را نابود کردیم و سرو کاشتیم. عملا تنوع زیستی را از بین می‌بریم و شرایط را برای رقابت درون‌گونه‌ای ایجاد می‌کنیم؛ اگر قرار بر احیاء است در شمال ایران تنها حفاظت باید انجام شود و در جنگل‌های شمال جنگل‌کاری نکنیم، چنانچه هدف ایجاد فضای سبز باشد بهتر است در بخش تنک، جنگل‌کاری برای تامین چوب انجام شود.

انتهای پیام

الماس تراشکاری

Check Also

کتیزن لیست شد: قیمت هر CATI حدود ۱ دلار!

توکن کتیزن چند دقیقه قبل در صرافی‌هایی مثل OKX لیست شد و قیمت آن به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner