فیلترهای سرامیکی ریخته گری

توفان در هند و پاکستان؛ خرابی‌های گسترده و مرگ ۲ نفر در «گجرات»

وقوع توفان شدید و ویرانگر در مناطق ساحلیِ دو کشور هند و پاکستان و همچنین بارش‌های شدید و سیل‌آسا طی روزهای اخیر، خرابی‌های گسترده و خسارات جبران‌ناپذیر در این مناطق به‌بار آورده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این توفان چرخشی موسوم به «بیپارجوی» پس از رسیدن نواحی ساحلی سقف بسیاری از خانه‌ها را کنده، درختان را از ریشه درآورده و منجر به سقوط تیرهای برق شده که در پی آن، خانه‌های هزاران نفر در خاموشی فرو رفته است.

مقامات هند امروز (جمعه) اعلام کردند که دست‌کم دو نفر در ایالت غربی «گجرات» در سیلابی که قبل از توفان به وقوع پیوسته، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین از مصدومان این حادثه هنوز آمار مشخصی در دست نیست.

به دنبال هشدار مقامات محلی مبنی به خطر وقوع توفان بیپارجوی، بیش از ۱۸۰ هزار نفر در هند و پاکستان طی روزهای اخیر خانه‌های خود را تخلیه کردند هرچند به گفته برخی منابع خبری، در حال حاضر اسکان این خانواده‌ها که محل زندگی خود را از بیم توفان ترک کرده‌اند به نوبه خود مشکل‌ساز شده است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  انفجار در کارخانه مواد شیمیایی در چین

بیپارجوی که در زبان بنگالی به معنای فاجعه یا مصیبت است به یک «توفان بسیار شدید» تبدیل شده و در طبقه‌بندی توفان‌های استوایی در رتبه دوم به لحاظ خطر قرار گرفته است.

توفان در هند و پاکستان؛ خرابی‌های گسترده و مرگ ۲ نفر در «گجرات»
عکس: رویترز

مقامات هواشناسی هند گفته‌اند که این توفان اواخر روز گذشته (پنج‌شنبه) به حومه بندر «جاکاو» در گجرات که در نزدیکی مرز پاکستان است، رسیده است.

اداره هواشناسی هند (IMD) در جدیدترین بولتن خود اعلام کرد که از شدت توفان بیپارجوی در صبح امروز (جمعه) کاسته شده و سرعت آن از ۱۰۵ کیلومتر در ساعت به ۸۵ کیلومتر در ساعت (۵۲.۸۲ مایل در ساعت) کاهش یافته است.

در این بولتن همچنین آمده است که احتمال دارد تا بعد از ظهر امروز نیز سرعت باد بیشتر کاهش یابد.

اداره هواشناسی هند در عین حال نسبت به بارندگی شدید تا بسیار شدید در گجرات و ایالت همسایه آن، «راجستان» تا اواخر روز جمعه هشدار داده است.

توفان در هند و پاکستان؛ خرابی‌های گسترده و مرگ ۲ نفر در «گجرات»
عکس: آسوشیتدپرس

یک مقام مدیریت بلایای طبیعی پاکستان نیز روز جمعه گفت که توفان در حال از دست دادن شدت خود در این منطقه است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  ویدئو / سیل در باغملک خوزستان

«سردار سرفراز»، رئیس اداره هواشناسی پاکستان به شبکه الجزیره گفت: این توفان می تواند در روزهای جمعه و شنبه موجب بارندگی‌های شدید در مناطق ساحلی پاکستان شود.

توفان در هند و پاکستان؛ خرابی‌های گسترده و مرگ ۲ نفر در «گجرات»
عکس: رویترز

سرفراز همچنین گفت: دولت از مقامات خواسته است تا اطمینان حاصل کنند که حدود ۸۲ هزار نفر از آوارگان ناشی از این توفان به دلیل شرایط جوی نامساعد تا قبل از فردا (شنبه) به خانه‌های خود بازگردانده نشوند.

بسیاری از این مناطق آسیب‌دیده در سیل‌های فاجعه‌بار موسمی سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) نیز خسارات و تلفات بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند؛ فاجعه‌ای که بر اثر آن یک سوم پاکستان به زیر آب رفت، به دو میلیون خانه آسیب رسید و نزدیک به ۱۷۰۰ نفر بر اثر آن جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام

الماس تراشکاری

Check Also

اعطای جایزه بین‌المللی انگلستان به طرح پلازای متروی میدان جهاد-تایمز

 هادی حق‌بین با اشاره به کسب جایگاه نخست طرح پلازای متروی میدان جهاد در جایزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner