فیلترهای سرامیکی ریخته گری

۹۹ درصد جمعیت کره زمین هوای آلوده استنشاق می کنند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، کیفیت هوا در مناطق مدیترانه شرقی و آسیای جنوب شرقی بدترین وضعیت را دارد، اما ۹۹ درصد از جمعیت جهان هوایی استنشاق می‌کنند که بیش از حد مجاز کیفیت هوا بوده و حاوی ذرات بیماری زا است. کیفیت هوا در آفریقا هم بد است.

دکتر «ماریا نیرا»، رئیس دپارتمان محیط زیست، تغییرات آب و هوا و سلامت سازمان جهانی بهداشت، گفت: «پس از زنده ماندن از یک بیماری همه گیر، داشتن ۷ میلیون مرگ قابل پیشگیری و سال‌های از دست رفته سلامت به دلیل آلودگی هوا غیرقابل قبول است.»

ذرات خطرناک موجود در هوا می‌توانند به اعماق ریه‌ها نفوذ کرده و وارد سیاهرگ‌ها و شریان‌ها شده و باعث بیماری شوند. این ذرات ناشی از تردد وسایل نقلیه، نیروگاه‌ها، کشاورزی، سوزاندن زباله، صنعت و منابع طبیعی مانند گرد و غبار بیابان هستند.

پایگاه داده سازمان جهانی بهداشت شامل ذرات PM۲.۵، PM۱۰ (ذرات ۲.۵ و ۱۰ میکرومتری کوچک) و اکنون اندازه گیری های زمینی دی اکسید نیتروژن است که از طریق سوزاندن سوخت تولید می‌شود و در مناطق شهری رایج است. سازمان جهانی بهداشت بالاترین غلظت را در منطقه مدیترانه شرقی اعلام کرد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  ماجرای تصویب فوق‌العاده خاص نظام سلامت در کمیسیونتلفیق

قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن می‌تواند به بیماری آسم منجر شود و علائمی مانند سرفه، مشکل در تنفس و خس خس سینه ایجاد کند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «ذرات، به ویژه PM۲.۵، می‌توانند به اعماق ریه‌ها نفوذ کرده و وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد اثرات قلبی عروقی، عروقی مغزی [سکته مغزی] و تنفسی شوند. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد این ذرات معلق بر اندام‌های دیگر تأثیر می‌گذارند و باعث بیماری‌های دیگری نیز می‌شوند.»

الماس تراشکاری

Check Also

تصویر روز ناسا: مسیه ۶۶ از نزدیک-تایمز

۲۲:۵۷ – ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۵۷ – ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ نجوم و فضا کهکشان مارپیچی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner