به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تایمز، سعید کریمی درباره چگونگی نظارت بر کار افراد غیر متخصص و به اصطلاح پزشکنماها، گفت: سامانه اعضای سازمان نظام پزشکی مرجع مناسبی برای اطمینان از پزشک بودن فرد به شمار میرود. با یک جستوجوی ساده نام پزشک در این سامانه میتوان رشته تحصیلی و محل خدمت پزشک را مشخص کرد.
وی ادامه داد: کمیته تبلیغات سازمان نظام پزشکی مجوز تبلیغات را صادر میکند و این سازمان و دانشگاههای علومپزشکی و وزارت بهداشت بر نحوه فعالیت اعضا در فضای مجازی نظارت دارند.
مشکل تبلیغات اغواکننده در فضای مجازی
به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، عمده مشکلاتی که در فضای مجازی دیده میشود مربوط به افراد فاقد صلاحیت است.
وی افزود: قطعاً فضای مجازی محیط امن و قابل اعتمادی برای کسب اطلاعات در خصوص درمانگران نیست. به همین دلیل توصیه میشود مردم به مطالب منتشر شده در این فضا اعتماد نکنند. با توجه به اینکه برخی از پلتفرمها تابع قوانین کشور نیستند، قاعدتاً از استانداردهای وزارت بهداشت هم تبعیت نمیکنند و باعث آسیب به سلامت عمومی جامعه خواهند شد.
راهاندازی سامانه استعلام مجوزها
کریمی با بیان این که مراجعان برای اطمینان از خدمات مراکز پزشکی باید در بدو ورود به هر مرکز خدمات پزشکی به مجوز اشتغال اعم از پروانه طبابت، پروانه بهرهبرداری و پروانه مسئول فنی مرکز دقت کنند، گفت: بهزودی سامانه اطلاعاتی معاونت درمان وزارت بهداشت راهاندازی خواهد شد تا برای مراکز تشخیص و درمانی نیز مردم بتوانند استعلام کنند و از صحت مجوزهای نصب شده در مراکز تشخیص، درمانی اطمینان پیدا کنند.
چگونگی اطمینان از صلاحیت مراکز پزشکی
کریمی ادامه داد: راه دیگر اطمینان از صلاحیت افراد، توجه به مجوز اشتغال فرد یا مرکزی است که افراد در آن مشغول به کار هستند. همه فعالان حوزه درمان موظفند مجوز اشتغال اعم از پروانه طبابت، پروانه بهرهبرداری مرکز و پروانه مسئول فنی را در معرض دید مراجعهکنندگان قرار دهند. مردم نیز باید در بدو ورود به هر مرکز تشخیصی درمانی به این مجوزها توجه داشته باشند.
نحوه نظارت بر فعالیت پزشکان غیر متخصص
معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: گاهی پزشکان عمومی هم بدون داشتن تخصصهای لازم مانند تخصص تغذیه یا پوست و مو خدماتی در این زمینه ارائه میکنند و مواردی هم شاهد بروز مشکل در این زمینه بودهایم.
کریمی در پاسخ به این سؤال که مردم چگونه میتوانند برای گرفتن کارهای تخصصی مورد نیاز خود به متخصصان لازم مراجعه کنند، بیان کرد: در مورد صلاحیت گروههای مختلف پزشکی برای انجام خدمات مختلف مانند پوست و مو، کمیسیون ملی تعیین صلاحیت حرفهای و همچنین شورای عالی برنامهریزی وزارت بهداشت اعلام نظر میکنند. همچنین دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه خدمات سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت نیز، استانداردها و راهنماهای بالینی خدمات را مینویسد که در آن به صلاحیت ارائهدهندگان خدمت اشاره میشود.
سامانه رسیدگی به شکایات مردمی
به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، سامانه رسیدگی به شکایات مردمی ۱۹۰ مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت شبانهروزی و با حضور تمام وقت کارشناسان، آماده دریافت و رسیدگی فوری به شکایات شهروندان در سراسر کشور است.
وی افزود: همچنین ادارات نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاهها آماده دریافت شکایات و نظرات مردم جهت بررسی و رسیدگی امور هستند.
شناسایی و پلمب مراکز غیرمجاز
معاون درمان وزارت بهداشت در پایان در خصوص خدمات و تبلیغات بسیار متنوع و آسیبزای غیر تخصصی پزشکنماها، گفت: در سال گذشته حدود ۴ هزار مرکز غیرمجاز مداخلهگر در امر درمان توسط دانشگاههای علوم پزشکی تعطیل یا پلمب شدند. علاوه بر نظارت مستمر از طریق دانشگاههای علوم پزشکی قطعاً بررسی صلاحیت افراد ارائهدهنده خدمت توسط خود بیمار میتواند در حفظ سلامت هموطنان مؤثر باشد.
انتهای پیام/