به گزارش خبرگزاری تایمز از سنندج، امروز در پی دومین سفر از سفرهای استانی به استان کردستان، سید ابراهیم رئیسی رئیسجمهور کشورمان صبح امروز پروژه راهآهن همدان ـ سنندج را به بهرهبرداری رساند تا گوشهای از نگاه مثبت نظام مقدس جمهوری اسلامی برای اتصال کردستان به خط ریلی کشور در عمل ثابت شود.
راهآهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمیترین و تاریخیترین پروژههای حملونقل کشور است که احداث آن از اوایل دهه ۷۰ مطرح و سال ۸۳ مصوب شد و کلنگزنی و عملیات اجرایی آن از سال ۸۴ آغاز شد. طول این پروژه ریلی حدود ۱۵۰ کیلومتر است که دارای ۷ ایستگاه شامل ۳ ایستگاه ترافیکی و ۴ ایستگاه مسافری است.
راهآهن همدان ـ سنندج در سه قطعه و توسط شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور انجام شد که قطعه اول آن بهطول ۶۴٫۵ کیلومتر، قطعه دوم بهطول ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم هم ۲۹ کیلومتر است.
بخش ریلی تهران ـ همدان در سال ۱۳۹۶ به بهرهبرداری رسید اما مسیر همدان ـ سنندج پس از گذشت ۱۹ سال به اتمام رسید. این طرح که از سال ۸۴ آغاز شده است تا سال ۱۴۰۱ تنها ۶۳ درصد پیشرفت داشت و یکهزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود که در مقاطع مختلف بهدلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکار و کارگران، کار تعطیل شده بود اما سال گذشته از محل سفر دور نخست رئیسجمهور ۱۴۰۰ میلیارد تومان و در ششماهه نخست سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.
این خط راهآهن برای نخستین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل میکند و قرار است که در فازهای بعدی تا مرز باشماق و خاک عراق و سوریه امتداد یابد.
با افتتاح این پروژه معایب تبدیل به محاسن میشوند؛ امنیت بالای سفر و سرعت بالا و هزینه پایین از جمله مزایای این هدیه دولت به کردستانیها است. امکان تصادف و دیگر سوانح معمول در سطح جاده، در صورت استفاده از شبکه ریلی، به حداقل میرسد و بازرگانان و تاجران زیادی شرکت حملونقل ریلی بینالمللی یا داخلی را برای انتقال کالاهای خود انتخاب میکنند.
اتصال بیستوسومین مرکز استان به شبکه ریلی
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز با بیان اینکه این شرکت مجری پروژههای ریلی است، یادآور شد: در دولت سیزدهم پروژههای ریلی در حال ساخت اولویتبندی شد و پروژههای با پیشرفت فیزیکی و هزینه بالاتر در اولویت تکمیل و بهرهبرداری قرار گرفت؛ بر همین مبنا سال گذشته پروژه زاهدان ـ خاش بهعنوان بخشی از کریدور ریلی شرق کشور به بهرهبرداری رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بهرهبرداری از ۴ پروژه دیگر بهطول ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی جدید برای امسال هدفگذاری شده است که از میان آنها، راهآهن بستانآباد به تبریز به بهرهبرداری رسید و به این ترتیب اتصال به مرکز استان آذربایجان شرقی ممکن شد.
بهگفته خادمی دومین پروژه، اتصال کردستان به شبکه ریلی و احداث مسیر ریلی همدان به سنندج بود که این راهآهن بخشی از کریدور شرق به غرب بهشمار میرود، با اجرای این پروژه بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور هدف این مسیر ریلی را تمرکز بر جابهجایی بار دانست و افزود: تلاش میکنیم کارخانجات هم با متصل شدن به این شبکه ریلی بتوانند از امکانات استفاده کنند. تا کنون ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و ارزش روز آن ۱۵ هزار میلیارد تومان است که یکی از کاملترین مسیرهای ریلی با زیباترین ایستگاه راهآهن در سنندج بهشمار میآید.
چشمانتظاری ۱۹ساله کردستانیها برای شنیدن سوت قطار
استاندار کردستان در حاشیه این مراسم ضمن قدردانی از نگاه مثبت دولت گفت: امروز چشمانتظاری ۱۹ساله کردستانیها برای شنیدن سوت قطار به ایستگاه آخر رسید، امیدوارم مبارک مردم باشد.
اسماعیل زارعیکوشا، با بیان اینکه رایزنی و کارهای مقدماتی برای تصویب تداوم این پروژه تا مرز باشماق در حال انجام است، عنوان کرد: ارزش فعلی راهآهن سنندج بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است. در این دولت حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای این خط ریلی هزینه شد.
به گزارش تایمز؛ در فاز نخست این پروژه امکان جابهجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و ۶۰۰ هزار تن بار در سال، پیشبینی شده است که این ظرفیت مهم در خط ریلی کردستان در افق بلندمدت تا ۶۰۰ هزار نفر مسافر و جابهجایی ۳ میلیون تن بار در سال مطالعه و برنامهریزی شده است.
با بهرهبرداری از پروژه راهآهن همدان ـ سنندج بهعنوان یکی از بزرگترین و مهمترین طرحهای ملی توسط رئیس جمهور انتظار ۱۹ساله مردم استان کردستان به پایان رسید.
انتهای پیام/۴۸۱/+