فیلترهای سرامیکی ریخته گری

راه‌آهن همدان ـ سنندج رسماً بهره‌برداری شد/ سوت قطار پس از ۱۸ سال در کردستان به صدا درآمد + فیلم و تصاویر

به گزارش خبرگزاری تایمز از سنندج، امروز در پی دومین سفر از سفرهای استانی به استان کردستان، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج را به بهره‌برداری رساند تا گوشه‌ای از نگاه مثبت نظام مقدس جمهوری اسلامی برای اتصال کردستان به خط ریلی کشور در عمل ثابت شود.

راه‌آهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور است که احداث آن از اوایل دهه ۷۰ مطرح و سال ۸۳ مصوب شد و کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن از سال ۸۴ آغاز شد. طول این پروژه ریلی حدود ۱۵۰ کیلومتر است که دارای ۷ ایستگاه شامل ۳ ایستگاه ترافیکی و ۴ ایستگاه‌ مسافری است.

راه‌آهن همدان ـ سنندج در سه قطعه و توسط شرکت زیرساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور انجام شد که قطعه اول آن به‌طول ۶۴٫۵ کیلومتر، قطعه دوم به‌طول ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم هم ۲۹ کیلومتر است.

.

بخش ریلی تهران ـ همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید اما مسیر همدان ـ سنندج پس از گذشت ۱۹ سال به اتمام رسید. این طرح که از سال ۸۴ آغاز شده است تا سال ۱۴۰۱ تنها ۶۳ درصد پیشرفت داشت و یک‌هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود که در مقاطع مختلف به‌دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکار و کارگران، کار تعطیل شده بود اما سال گذشته از محل سفر دور نخست رئیس‌جمهور ۱۴۰۰ میلیارد تومان و در شش‌ماهه نخست سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  اخذ مجوز مرکز صادرات عسل لرستان/می‌توانیم استان‌ اثرگذارباشیم

این خط راه‌آهن برای نخستین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند و قرار است که در فاز‌های بعدی تا مرز باشماق و خاک عراق و سوریه امتداد یابد.

با افتتاح این پروژه معایب تبدیل به محاسن می‌شوند؛ امنیت بالای سفر و سرعت بالا و هزینه پایین از جمله مزایای این هدیه دولت به کردستانی‌ها است. امکان تصادف و دیگر سوانح معمول در سطح جاده، در صورت استفاده از شبکه ریلی، به حداقل می‌رسد و بازرگانان و تاجران زیادی شرکت حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی یا داخلی را برای انتقال کالاهای خود انتخاب می‌کنند.

اتصال بیست‌وسومین مرکز استان به شبکه ریلی

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز با بیان اینکه ‌این شرکت مجری پروژه‌های ریلی است، یادآور شد: در دولت سیزدهم پروژه‌های ریلی در حال ساخت اولویت‌بندی شد و پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی و هزینه بالاتر در اولویت تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفت؛ بر همین مبنا سال گذشته پروژه زاهدان ـ خاش به‌عنوان بخشی از کریدور ریلی شرق کشور به بهره‌برداری رسید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  مجموع درآمد سالانه افراد تا ۷۵ میلیارد تومان معاف از مالیات شد-تایمز

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بهره‌برداری از ۴ پروژه دیگر به‌طول ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی جدید برای امسال هدف‌گذاری شده است که از میان آن‌ها، راه‌آهن بستان‌آباد به تبریز به بهره‌برداری رسید و به این ترتیب اتصال به مرکز استان آذربایجان شرقی ممکن شد.

به‌گفته خادمی دومین پروژه، اتصال کردستان به شبکه ریلی و احداث مسیر ریلی همدان به سنندج بود که این راه‌آهن بخشی از کریدور شرق به غرب به‌شمار می‌رود، با اجرای این پروژه بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور هدف این مسیر ریلی را تمرکز بر جابه‌جایی بار دانست و افزود: تلاش می‌کنیم کارخانجات هم با متصل شدن به این شبکه‌ ریلی بتوانند از امکانات استفاده کنند. تا کنون ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و ارزش روز آن ۱۵ هزار میلیارد تومان است که یکی از کامل‌ترین مسیرهای ریلی با زیباترین ایستگاه راه‌آهن در سنندج به‌شمار می‌آید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  نخستین قرعه‌کشی پویش باانرژی عید غدیر برگزار می‌شود-تایمز

چشم‌انتظاری ۱۹ساله کردستانی‌ها برای شنیدن سوت قطار

استاندار کردستان در حاشیه این مراسم ضمن قدردانی از نگاه مثبت دولت گفت: امروز چشم‌انتظاری ۱۹ساله کردستانی‌ها برای شنیدن سوت قطار به ایستگاه آخر رسید، امیدوارم مبارک مردم باشد.

اسماعیل زارعی‌کوشا، با بیان اینکه رایزنی‌ و کارهای مقدماتی برای تصویب تداوم این پروژه تا مرز باشماق در حال انجام است، عنوان کرد: ارزش فعلی راه‌آهن سنندج بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است. در این دولت حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای این خط ریلی هزینه شد.

به گزارش تایمز؛ در فاز نخست این پروژه امکان جابه‌جایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و ۶۰۰ هزار تن بار در سال، پیش‌بینی شده است که این ظرفیت مهم در خط ریلی کردستان در افق بلندمدت تا ۶۰۰ هزار نفر مسافر و جابه‌جایی ۳ میلیون تن بار در سال مطالعه و برنامه‌ریزی شده است.

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین طرح‌های ملی توسط رئیس جمهور انتظار ۱۹ساله مردم استان کردستان به پایان رسید.

انتهای پیام/۴۸۱/+

الماس تراشکاری

Check Also

تحلیل ریپل امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل ریپل نشان می‌دهد که خریداران این ارز دیجیتال نتوانستند قیمت آن را به بالای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner