به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تایمز، سردار سید تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور در حاشیه بازدید از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به مناسبت روز ملی هوای پاک انجام شد، اظهار کرد: حوزه ترافیک یک حوزه استثنایی است و از ابعاد مختلف، فعالیت و کیفیت این سیستم روی زندگی تک تک آدم ها مؤثر است، چرا که مخاطب این سیستم، همه افراد جامعه را در بر میگیرد و همه وظیفه دارند که به ارتقای کیفیت و استاندارد این سیستم کمک کنند.
وی در ادامه با اشاره به نقش خودرو در حوزه ترافیک گفت: در کنار مؤلفه راه و عامل انسانی، خودرو نقش بسیار مهمی در سیستم ترافیک دارد و در دو حوزه کاملاً مهم یعنی حوزه زیست محیطی و حفظ جان انسانها آثار زیانبار خود را نشان داده و خیلی مهم است که در طراحی خودرو هر دو جنبه دیده شود.
حسینی بیان کرد: امروز در دنیا کاملاً نگاه جامعی به طراحی خودرو وجود دارد و روز به روز با فناوریهای جدید با حداقل آلایندگی و حداکثر ایمنی تولید میشود.
وی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته اصل بر این است که انسان ممکن است در رانندگی و در هرلحظه مرتکب خطا شود پس در طراحی راه و خودرو باید یکسری پیشبینیهای فنی و ایمنی پیادهسازی شود که بتواند خطای انسان را جبران کند که در مورد راه و جاده اصطلاح راه بخشنده و در مورد خودرو نیز ارتقای سیستمهای ایمنی خودرو را به کار میبرند.
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه به انتظارات از خودروی ایمن پرداخت و گفت: ما از یک خودرو انتظار داریم که در حوزه ایمنی دو دسته سیستم را داشته باشند یک “سیستم فعال” که از تصادف جلوگیری کند و دوم “سیستم غیرفعال” که درصورت تصادف قادر به حفظ جان سرنشینان خودرو باشد.
حسینی در ادامه به خسارت سنگین تصادفات به کشور بیان کرد: جدا از خسارات معنوی جانباختگان حوادث ترافیکی که جبران ناپذیر است در بحث مادی نیز طبق محاسبات انجام شده خسارتی که از سوانح ترافیکی که به کشور تحمیل می شود معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی است و این جزو مشکلات جدی ما در کشور است.
وی در ادامه با اعلام حمایت کامل پلیس از مرکز آزمون تصادفات افزود: امیدواریم با توجه جدی به حوزه تصادفات توسط همه دستگاه های ذیربط مرکز آزمون تصادفات به زودی افتتاح شود تا بتوانیم شاهد کاهش خسارت تصادفات به کشور باشیم.
سردار حسینی با اشاره به اهمیت معاینه فنی وسایل نقلیه گفت: استانداردسازی مراکز معاینه فنی و ارتقاء تجهیزات این مراکز نیز از موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد و از اصحاب رسانه نیز این درخواست را داریم که اطلاع رسانی های لازم را در راستای آگاهی مردم در خصوص پیگیری تعویض دورهای کاتالیست و کنیستر و نقش آنها در ایمنی و کاهش آلایندگی خودرو را انجام دهند.
وی افزود: معافیت ۴ ساله معاینه فنی خودرو پس از تولید به هیچ وجه منطقی نیست و باید سن معافیت معاینه فنی خودروها به ۲ سال تقلیل یابد.
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه همه ما تکلیف داریم که از تولید داخل حمایت کنیم، گفت: هیچکس مخالف تولید داخلی نیست و همه موظف هستیم از تولید داخلی حمایت کنیم اما باید در بخش کیفیت و ایمنی خودرو توجه کافی داشته باشیم.
سردار حسینی خاطرنشان کرد: هرچه در حوزه ترافیک و تصادفات هزینه کنیم در واقع سرمایهگذاری است.
انتهای پیام/