سه شنبه , ۸ آذر ۱۴۰۱

هوشمندسازی عرضه کالاهای اساسی با سامانه بازرگام

به گزارش خبرنگار مهر، اکبرفتحی عصر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات گفت: پیک مصرف ایام عید را در حالی سپری کردیم که استان آذربایجان شرقی چهارمین استان مهمان پذیر این ایام بود و با این حال کالاهای اساسی مورد نیاز تأمین گردیده بوده و نظارت و بازرسی‌های مورد نیاز صورت گرفته است این پیک مصرف اکنون به پیک مصرف ماه مبارک رمضان پیوند خورده و ما وظیفه داریم کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را به اندازه کافی تأمین و در بازار عرضه نمائیم.

وی افزود: این امر به دو صورت تحقق می‌یابد، اول اینکه از ظرفیت تأمین کنندگان عمده محصولات کشاورزی در استان که در برخی موارد حتی تأمین کنندگان کشوری می‌باشند، در خصوص تأمین کالاهایی مانند شکر، قند، روغن و دیگر کالاهای پرمصرف این ایام استفاده شود.

فتحی ادامه داد: دوم هم اینکه ذخیره سازی کالاهای اساسی برای ایجاد اطمینان از اینکه در صورت وجود کمبودی در بازار، بتوان این کالاها را وارد بازار نمود. از این نظر هم در شرکت پشتیبانی دام هم در خصوص گوشت قرمز منجمد و هم گوشت مرغ منجمد ذخیره کافی وجود دارد و برش‌های شهرستانی آن مشخص شده و توسط مباشرین روزانه به بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های تعاونی ادارات و سازمانها تزریق می‌گردد از نظر غلات که شامل برنج و شکر نیز می‌گردد، شرکت غله یا اداره کل غله به اندازه کافی ذخیره سازی داشته و برش شهرستانی این دو محصول نیز انجام یافته و به بازار تزریق شده است. در ارتباط با تخم مرغ نیز خوشبختانه با اتحادیه مرغداران تخمگذار تفاهمی مبنی بر عرضه روزانه ۲۰۰ تن تخم مرغ در بازار استان حاصل شده است که از اولین روز ماه مبارک رمضان این امر اجرا می‌شود و بطور کلی در حال حاضر شاهد بازاری آرام در استان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در ارتباط با تأمین محصول خرما نیز سازمان تعاون روستایی مکلف به تأمین خرما با قیمت مصوب گردیده است که به اندازه کافی تهیه شده و از امروز برای تعدیل قیمت در بازار عرضه خواهد شد.

وی در ارتباط با سامانه بازرگام با اشاره به اینکه این سامانه دولتی نبوده و نباید به هیچ عنوان به دولت ارتباط داد و همانند واحدهای صنفی به پذیرش تقاضاها و عرضه محصولات به صورت مجازی اقدام می‌نماید، گفت: هدف دولت از ابتدا حرکت به سمت هوشمندسازی عرضه کالاها به منظور مدیریت بازار بوده است بنابراین از توان بخش خصوصی نیز استفاده شد و در حالتی رقابتی شرکتی به نام شرکت بازرگام برنده رقابت بوده و شروع به مدیریت این امر در سطح کشور نموده است. در ابتدا مقرر شده بود که تنها در شهر تهران عرضه صورت گیرد، اما استان آذربایجان شرقی نیز جزو اولین استان‌هایی بود که شروع به استفاده از این ظرفیت نمود اما برای استفاده از چنین ظرفیتی طبیعتاً باید زیرساخت‌هایی موجود باشد.

فتحی ادامه داد: برای مثال این شرکت باید دارای سردخانه، ماشین یخچالدار برای حمل کالاهای فسادپذیر و… باشد در فصل زمستان بدلیل کمتر بودن نگرانی‌ها از بابت زیرساخت‌های مذکور، اهتمام بیشتری بر شروع و راه اندازی این سامانه صورت گرفت اما یکسری نارضایتی‌هایی از سوی مردم در ارتباط با این سامانه مطرح گردید و در این ارتباط مسئول کشوری سامانه بازرگام با هدایت استاندار محترم دعوتی صورت گرفت ودر سفری که وی در طی دو روز قبل به استان داشت، دغدغه‌های مردم از جمله کیفیت کالاهای ارائه شده و عدم تحویل کالا در زمان پیش بینی شده مطرح شد و در نهایت سردخانه، خودروهای حمل بار و زمان تحویل کالا مشخص گردید و در ماه مبارک رمضان نیز مقرر شد در ۳ بازه زمانی ساعت‌های ۹ الی ۱۴، ۱۴ الی ۱۸ و ۱۸ الی ۲۳ تعریف شده است تا نسبت به فروش و توزیع اقلام بارگذاری شده در سامانه بازارگام توسط شرکت استانی سامانه بازارگام اقدام شود و تلاش می‌شود با بهبود روند امور خدمت رسانی از طریق سامانه بازرگام بهبود یابد.

وی ضمن اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا از ظرفیت سامانه‌های دیگری نیز در راستای هوشمندسازی عرضه استفاده گردد، اظهار داشت: برای جلوگیری از انحصاری شدن هوشمندسازی عرضه، سامانه بومی دیگری در حال راه اندازی بوده و پیگیر کسب مجوزهای مربوطه می‌باشد علاوه بر این از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نیز استفاده می‌شود تا رقابتی فی مابین این سامانه‌ها و شرکت‌ها برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم عزیز استان ایجاد گردد.

وی با بیان اینکه در سامانه بازرگام کالاهای اساسی از جمله تخم مرغ، روغن، برنج و … و برخی کالاهای دیگر که جزو ستاد تنظیم بازار نیست همانند میوه نیز عرضه می‌شود که از داخل استان تأمین می‌گردد ادامه داد: در مورد سیب زمینی نیز با توجه به واردات اخیر صورت گرفته در طی چند روز آینده از طریق سامانه بازرگام عرضه خواهد شد و در عین حال کالاهای خارج از ستاد تنظیم بازاری نیز بر اساس خواست مشتری و تقاضاها در سامانه عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با نقش سازمان جهاد کشاورزی در تعادل و تنظیم بازار کالاهای اساسی که اخیراً از وزارت صنعت و معدن به وزارت جهاد کشاورزی منتقل گردیده است، بیان نمود: هم اکنون که به واسطه قانون انتزاع علاوه بر تولید، توزیع و نظارت کالاهای اساسی نیز به این سازمان منتقل شده است تمام کاستی‌ها و نقایص موجود نیز متوجه این سازمان می‌گردد اما مقایسه میدانی بازار امسال در ایام عید نسبت به سال‌های پیشین حاکی از آنست که بازار هم به لحاظ ایجاد فراوانی کالا و هم به لحاظ نظارت بر کالاهای اساسی از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار بوده است و این روند به امید خداوند متعال در ایام ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد یافت.

حتما ببینید

جهش خودروسازان در آبان ماه ۱۴۰۱

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از رکوردشکنی خودروسازان بزرگ در آبان ماه، طی پنج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *