فیلترهای سرامیکی ریخته گری

آشنایی با دعاوی پیش فروش آپارتمان و ساختمان

یکی از پیچیده ‌ترین مسائل حقوقی، پیش فروش آپارتمان و ساختمان است. دلیل این امر هم عدم وجود ساختمان در زمان بستن قرارداد است. این مورد در حقیقت یکی از مهم‌ ترین عوامل بروز دعاوی پیش فروش آپارتمان و ساختمان است. از زمانی که پیش فروش آپارتمان‌ها رایج شد، مشکلات ناشی از معاملات متفاوت هم به وجود آمد.

دعاوی پیش فروش آپارتمان هم به دلیل عدم انجام صحیح قرارداد توسط یکی از طرفین پیش می‌آید. خریداران با عدم پرداخت به موقع پول و سازندگان با عدم رعایت یک یا چند بند از قرارداد باعث این مشکل می‌شوند.

نکته: برای اطلاعات بیشتر به سایت شهر قانون مراجعه و از مقالات این پلتفرم بهره ببرید.

دعاوی پیش فروش اپارتمان چیست؟

متاسفانه اخیرا دعاوی پیش فروش املاک و آپارتمان افزایش یافته و دلیل آن این است که در این چند ساله قیمت آپارتمان افزایش و قدرت خرید مردم کاهش یافته و این دلایل باعث شده پیش فروش آپارتمان ها افزایش پیدا کند.
افزایش دعاوی پیش فروش آپارتمان سبب ترغیب مردم شده و آن ها را با مسائل حقوقی آشنا می کند و همچنین آن ها را ملزم به یادگیری مسائل مربوط به آن می نماید. زیرا کمتر مبحثی را می توان یافت که چه از نظر اجرای مفاد قرارداد های پیش فروش آپارتمان و چه از نظر تنوع تخلفات در این قرارداد ها تا این حد مشکل ساز باشد. این مشکلات سبب شد تا قانون گذار در سال ۱۳۸۹ قانون پیش فروش آپارتمان را تصویب کند که در واقع برای حمایت از خریداران است.

موارد مهم در قرارداد پیش فروش

موارد مهمی باید در قرارداد پیش فروش آپارتمان آورده شود. مشخصات حقیقی و حقوقی خریدار و فروشنده باید در قرارداد قید شود. پلاک ثبتی،‌ نشانی و مشخصات ثبتی آپارتمان هم نباید از نظر دور بمانند. مساحت آپارتمان، تعداد اتاق ها و ویژگی های پارکینگ باید در قرارداد ثبت شوند. اطلاعات موقعیت، نما و سیستم گرمایی و سرمایی و دیگر مشخصات فنی آپارتمان و ملک هم باید در قرارداد باشند. همان طور که اشاره کردیم مبلغ و نحوه پرداخت هم باید به طور حتم در قرارداد قید شوند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  خواص عرق بومادران

الزام به تنظیم سند رسمی در زمان پیش خرید کردن ملک و آپارتمان بر کسی پوشیده نیست و زمان انتقال سند رسمی باید تعیین شود. پیش خرید ملک و آپارتمان ریسک بیشتری را به خریدار تحمیل می کند. به همین دلیل هم باید درباره خسارت ها، تضمین ها و قراردادهای بیمه ای و تغییر قیمت ها و مشخصات هم در قرارداد سخن به میان بیاید. زمان تنطیم قرارداد به نکات حقوقی مهم در خرید آپارتمان توجه کنید.

وارد مهم در قرارداد پیش فروش

برای اینکه از دعاوی پیش فروش آپارتمان و ساختمان جلوگیری شود، باید به برخی نکات توجه کرد. این نکات عبارتند از:

زمان تحویل آپارتمان

زمان تحویل آپارتمان را باید یکی از مهم ‌ترین و مشکل‌ سازترین مواردی دانست که باعث ایجاد دعاوی بسیاری شده است. سازندگان و کسانی که آپارتمان‌ها را پیش خرید می‌کنند باید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی قراردادی تنظیم کرده و در آن موعد تحویل آپارتمان و موعد انتقال قطعی سند را مشخص کنند. در صورتی که سازندگان نتوانند ساختمان را در موعد مقرر به خریداران تحویل دهند باید خسارت دیر کرد پرداخت کنند.

نحوه پرداخت وجه

نحوه پرداخت وجه یکی دیگر از موارد مهم در دعاوی پیش فروش ساختمان است. معمولاً در حدود ۱۰ درصد ارزش آپارتمان را در زمان بستن قرارداد از خریدار دریافت می‌کنند و خریدار مابقی آن را به صورت اقساطی و بر اساس پیشرفت پروژه می‌پردازد. پس در هنگام بستن قرارداد پیش خرید حتماً به نحوه پرداخت وجه توجه داشته باشید.

متراژ آپارتمان

یکی دیگر از مواردی که باعث شده دعاوی پیش فروش ساختمان و آپارتمان بسیاری وجود داشته باشد، متراژ واحد و ساختمان است. گاهی مواقع متراژ آپارتمان پس از تکمیل با آنچه در ابتدا گفته شده متفاوت است. همین امر سبب می‌شود تا یکی از طرفین با مشکلاتی مواجه شود. باید بدانید در قانون برای این مورد ضوابطی تعیین شده است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  آیا شیر پر چرب چاق کننده است؟

در صورتی که اختلاف متراژ کمتر از ۵ متر باشد، طرفین قادر به اعتراض نیستند اما اگر این اختلاف بیشتر از ۵ متر باشد، خریدار می‌تواند معامله را فسخ کند و یا برای پرداخت مبلغ متراژ بیشتر با سازنده به توافق برسد. همچنین در صورت فسخ قرارداد، سازنده باید به خریدار خسارت پرداخت کند.

نکات دیگر در خصوص ساختمان

برای این که از دعاوی پیش فروش آپارتمان و ساختمان جلوگیری کرد، باید به برخی نکات دیگر در قرارداد نیز توجه کرد. اولین نکته ‌ای که نباید فراموش کرد، دریافت پروانه ساختمان از سوی شهرداری و تنظیم شناسنامه فنی برای هر کدام از واحدهاست. در صورت عدم وجود این موارد، باید بیشتر در خصوص آن معامله دقت کرد.

الماس تراشکاری

Check Also

قیمت کفسابی در تبریز

کفسابی در تبریز: راهنمای جامع برای داشتن کف‌هایی درخشان و بی‌عیب و نقص

تبریز، شهری تاریخی با خانه‌ها و آپارتمان‌های زیبا، نیازمند مراقبت و نگهداری است. یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *