سئوکار حرفه ای ، خوب و ماهر (متخصص سئو یا seo expert) به کسی می گویند که فرآیند سئوی سایت را به صورت کاملاً پیشرفته و حرفه ای مدیریت و اجرا می کند.
منظور از خدمات سئو حرفه ای در گام اول این است که یک سئو کار با تجربه، با استفاده از دانش و تجربه و ابزارهایی که در اختیار دارد برای سئوی یک سایت برنامه ریزی کند، البته این مورد حتما شامل دانستن بودجه سئو نیز می شود: به این معنی که سئو کار بداند توان مجموعه برای هزینه در بخش محتوا و سایر بخش های سئو چه میزان است تا بتواند برای پروژه برنامه ریزی نماید.
سئوکار کیست؟
ابتدا بهتر است سئو را مجدد تعریف کنیم. سئو (SEO) به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که باعث می شود سایت ما بهینه شده و بتواند در موتورهای جستجو (خصوصاً گوگل) رتبه برتر را کسب نماید.
مدیریت اجرای این فعالیت ها که به هم پیوسته و هماهنگ هستند بر عهده شخص یا تیمی است که تحلیلگر سئو هستند و قدرت تحلیل سایت کسب و کار شما را به بهترین نحو دارند.
سئو حرفه ای
برای انجام سئو حرفه ای اقداماتی در درون سایت نظیر تولید محتوایی بی همتا، ایجاد لینک هایی که با استراتژی عالی و زیرکانه تولید شده باشند، کلمات کلیدی و … لازم است هم راستا با این اقدامات در بیرون سایت خود نیز فعالیت هایی انجام دهید تا زودتر به جایگاه دلخواهتان و به دنبال آن ورودی بالا و بهبود کسب و کارتان دست پیدا کنید. اقدامات بیرونی که برای سئو سایت انجام میدهید مرتبط با اقدامات درونی سایت است. برای انجام سئو حرفه ای باید آگاه باشید و بدانید که شما در یک بازار رقابتی قرار دارید و باید سایت های رقیبانتان را جدی گرفته و استراتژی آنها را تحلیل کنید، نقاط قوت و ضعفشان را پیدا کنید چرا که آنها هم مثل شما روی کلمات کلیدی، محتوای بی همتا، لینک های درست و … کار میکنند.
متخصص سئو (SEO Expert)
از آنجاییکه سئوی سایت خود شامل زیر مجموعه های متفاوتی می باشد، اجرای هر بخش لازم است به کارشناس سئو مربوطه یا مرتبط با همان بخش سپرده شود.
شاید در وب فارسی سطح بندی مشخصی برای تعریف شغل سئو کار سایت تعریف نشده باشد. اغلب عناوینی همچون کارشناس سئو، سئوکار، تحلیل گر سئو، مشاور سئو و متخصص سئو به فعالین این حوزه نسبت داده می شود. ما در این نوشته سعی کرده ایم کمی این موضوع را به صورت واضح تر بررسی کرده و توضیح دهیم که یک سئوکار متخصص کیست و چه وظایفی بر عهده دارد.
سئو به طور کلی شامل سه زیر مجموعه می باشد:
- سئو داخلی
- سئو تکنیکال
- سئو خارجی
مدیریت هر سه زیر مجموعه بر عهده مدیر سئو می باشد که بتواند به نحو احسن بین تمامی زیر مجموعه ها یکپارچگی و تعادل مناسبی ایجاد کرده تا بتوانید روز به روز رشد رتبه خود را احساس کنید.
پروژه های بزرگی که مجری یا سئوکاران زیادی داشته باشد ممکن است نیازمند یک فرد به عنوان مدیر سئو باشد. وظیفه مدیر سئو، مدیریت وظایف و فعالیت ها مابین سئوکاران، کارشناسان سئو یا متخصصین سئو می باشد.
مدیر سئوی وب سایت شما می تواند از بین متخصصین سئو انتخاب شود. در صورتی که قصد دارید سئوی سایت شما به بهترین شکل انجام شود، لازم است در انتخاب سئوکار پروژه، دقت زیادی داشته باشید.
یک سئوکار خوب می تواند یک مشاور سئو نیز برای وب سایت شما باشد. درباره مشاوره سئو قبلا توضیحات جامعی در سایت منتشر کرده ایم.
متخصص سئو داخلی (On Page) و تکنیکال
پیش از هر کاری لازم است به کمک یک متخصص سئو داخلی، اقدام به تهیه یک برنامه محتوایی جامع نمایید و به عبارت دیگر، یک استراتژی محتوایی تعیین نمائید که به اعتقاد ما، یکی از مهمترین مباحث در تدوین برنامه سئو می باشد.
تعیین استراتژی، درج محتوا به صورت بهینه، انجام لینک سازی های داخلی صحیح، بهینه سازی سرعت سایت و مواردی مشابه بر عهده کارشناس سئو داخلی و تکنیکال یا همان متخصص سئو داخلی می باشد.
متخصص سئو خارجی و آف پیج (Off Page)
زمانی که سایت شما از داخل بهینه شده باشد، نوبت به بهینه سازی خارج از سایت می رسد که به آن سئو خارجی گفته می شود. مانند برند سازی، لینک سازی های پیشرفته و… که این وظایف بر عهده متخصص سئو خارجی می باشد.
بنابراین در صورتی که قصد دارید سایت خود را بهینه کنید و بهترین رتبه را در گوگل به دست آورید، کافیست به دنبال یک متخصص سئو یا سئوکار حرفه ای و ماهر باشید تا مطابق تجربیات، دانش و فعالیت های اجرایی سابق خود بتواند بهترین مسیر را برای سئوی سایت شما تعیین و به کمک تیم خود آن ها را اجرا نماید.
مشاور سئو (SEO Consulting)
مشاور سئو همان متخصصی می باشد که تنها در امور مشاوره ای فعالیت می کند و فعالیت های اجرایی سئو بر عهده وی نیست. به عبارتی مشاور سئو تنها هدفش راهنمایی کردن وبمستران و صاحبان وب سایت هاست.