مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به طرح «تجمیع شماره تماسهای امدادی» گفت: طرح تجمیع این شمارهها و در نظر گرفتن یک تک شماره برای تماس با شماره های امدادی در بسیاری از نقاط دنیا صورت گرفته است تا گزارشی که اعلام شده است در همان لحظه به سازمان مربوطه ارجاع و اطلاع داده شود.
به گزارش ایسنا، قدرتالله محمدی درباره طرح «تجمیع شماره تماسهای امدادی» گفت: در خصوص ارتباط و تماس گرفتن شهروندان با سازمانهای امدادی همواره مشکلاتی وجود داشته است. باید این را در نظر گرفت که پنج یا شش سازمان امدادی در کشور فعال هستند که در مواردی به اشتباه با آنها تماس گرفته میشود.
وی با بیان اینکه گاهی شهروندان در مواقع ضروری با شمارههای غیر مرتبط تماس میگیرند گفت: در مواردی مشاهده شده افرادی که دچار استرس و اضطراب میشوند توانایی اتخاذ تصمیمات درست را در لحظه از دست میدهند و همین موضوع باعث میشود که آنان در برخی از مواقع اضطراری با شمارههای غیر مرتبط تماس بگیرند. این امر سبب میشوند تا در روند امدادرسانی اختلال ایجاد شود و حتی امدادرسانی با تاخیر صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تاکیدکرد: درنظر گرفتن یک شماره تماس واحد برای سازمانهای امدادی باعث میشود که امدادرسانی با سرعت بیشتری صورت گیرد. طرح تجمیع این شمارهها و در نظر گرفتن یک تک شماره برای تماس با شمارههای امدادی در بسیاری از نقاط دنیا صورت گرفته است تا موضوعی که اتفاق افتاده این است که در همان لحظه به سازمان مربوطه ارجاع و اطلاع داده شود.
وی که در یک برنامه رادیویی گفتو گو میکرد، گفت: اقدام برای تجمیع شدن شماره تماس سازمانهای امدادی نیازی به تشکیل یک سازمان جدید ندارد و قرار شده است که این طرح به صورت پایلوت در استان تهران اجرا شود و زمانی که کاستی و مشکلات آن برطرف شد در سایر استانهای کشور نیز به اجرا دربیاید. البته مشخص نیست که کدام شمارهها در هم ادغام خواهندشد اما قطعاً شمارهای خواهد بود که مشابه آن وجود نداشته باشد تا اشتباهات قبلی تکرار نشود.
درباره تجمیع شمارههای امدادی بیشتر بخوانید:
نظر رییس سازمان مدیریت بحران درباره تک شماره شدن دستگاههای امدادی
پیشنهاد اورژانس برای تبدیل ۱۱۵ به تک شماره امدادی کشور
پیشنهاد اختصاص شماره دو رقمی برای امداد رسانی/ پایلوت طرح نباید در تهران اجرا شود
محمدی درباره تاثیر تک شمارهای شدن شمارههای امدادی بر کاهش مزاحمتهای تلفنی نیز گفت: سامانهای که ایجاد میشود، هوشمند است و ظرفیتسنجیهای لازم در این خصوص انجام خواهدشد، هدف از اجرای این طرح، افزایش سرعت امدادرسانی است و با ظرفیت سنجی و سامانه هوشمندی که ایجاد میشود قطعاً سرعت امدادرسانی بیشتر میشود و مزاحمتهای تلفنی کاهش پیدا میکند و اشتباهات قبلی هم تکرار نخواهد شد. متاسفانه مزاحمتهای تلفنی برای سازمانهای امدادی همچنان اتفاق میافتد که این اتفاقات نیز در روند امدادرسانی به شهروندان اختلالاتی را ایجاد میکند.
انتهای پیام