به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ۱۱ فصل از پخشِ مستند مسابقه «خانه ما» میگذرد و ایام عید نوروز به فصلِ قم رسید. تهیهکننده این برنامه تلویزیونی در همان موقع اعتراض و انتقادی به نحوه پخش «خانه ما» داشت. این انتقادها ما را به یادِ پخشِ نوروزی سالِ گذشته «بریم بسازیم» انداخت.
این اتفاق امسال برای «خانه ما» افتاد. خبرنگار تسنیم در نشست خبری امروز مستند مسابقه «خانه ما» این سؤال را از تهیهکننده این مستند مسابقه مطرح کرد. احمد شفیعی تهیهکننده «خانه ما» در پاسخ به این سؤال که قرار نیست تکلیفِ مخاطبان تلویزیونی روشن شود بالأخره کدام شبکه میزبان دائمی این برنامه خواهد بود و زمانِ پخش منظمی پیدا خواهد کرد، تأکید کرد:
“من هم این انتقادها و گلایهها را دارم. اگر برنامه به روال قبل در هر یک از شبکهها پخش میشد بازخورد بهتری داشت. مسأله من به عنوان تهیهکننده و گلهای که داشتم از جنبه عوامل و زحمتشان نبود بلکه از جنبه مخاطب بود. شبکه سه با وجود انتظار ما اطلاعرسانی درستی درباره ساعتهای جایگزین نداشت. من شنیدم آقای جبلی رئیس صدا و سیما هم برنامه را دیدهاند و راضی بودند اما در پخش برگ برندهای برای ما رو نشد.
وی درباره مشکلات پخش نوروزی اضافه کرد: همیشه به این برنامه روی خوش نشان داده شده بود و مسأله ما در میان شبکهها این بود که چه شبکهای آنتن بهتر دارد نه اینکه کدام شبکه پخش کننده باشد و امیدواریم میزبان خوبی پیدا کنیم تا محتوا به گوش مخاطب برسد. «بریم بسازیم» هم مشکلاتی از این قبیل داشت و فکر میکنم «خانه ما» در شبکه یک پخش میشد بهتر دیده میشد.
شفیعی در بخش دیگر درباره تغییر شبکه پخش برنامه بیان کرد: بستگی به پخش شبکه دارد، ما ترجیح میدهیم باکس ثابت در زمانی منضبطتر داشته باشیم. شبکه سه شبکه پربیننده ای است اما برای ما پخش منظم مهمتر است.
تهیهکننده برنامه در واکنش به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم درباره چالشهایی که میتوانست برای روحانی شرکتکننده در برنامه وجود داشته باشد و سختی ساختِ چنین مستند مسابقههایی در شهر قم، گفت: من از این روحانی و خانوادهاش تشکر میکنم که در برنامه حضور پیدا کرد. حضور ما در شهر قم چالشهایی داشت در انتخاب خانواده به مشکل برخوردیم و در جامعه مخاطبان روحانی بود اما گزینه خوبی که عوامل را قانع کند وجود نداشت. ما میخواستیم حتماً یکی از خانوادهها معمم باشد و حتی از دوستانی خواستیم که با اطرافیانشان در این باره صحبت کرده و دعوتشان کنند.
وی اضافه کرد: شاید میتوان گفت از اولین تجربههایی است که دوربین به این شکل به خانه یک روحانی رفته است و نحوه پوشش او و رفتارش با فرزندان و همسر برای مردم جالب توجه بود. صحبتی هم داشتم با علی فروغی مدیر شبکه سه که از این اتفاق تشکر کرده بود. روحانیای که فراتر از منبر و…. دیده میشود و مشارکت او در کار خانه، دیالوگ و تربیت فرزند، سفر و… از ویژگیهای فصل یازدهم بود که مورد غفلت قرار گرفت.
در ادامه نشست، امین کفاشزاده کارگردان هم بیان کرد: خوشحالم ۱۱ فصل از مسابقه با استقبال مردم ادامه پیدا کرده است و خوشحالم که «خانه ما» به یک سبک و فرهنگ تبدیل شده است. من خیلی وقت است درگیر این پروژه هستم چون برای من حضور در این پروژه حسّ کارگردانی ندارد و بیشتر حس آموزش است. «خانه ما» شبیه یک ویکی پدیا شده است که تداعیکننده این نکته است که همهچیز را همهکس میداند و کمک میکند مردم ایران از یکدیگر آموزش ببینند.
این کارگردان در ادامه یادآور شد: ما خیلی برنامه را ویرایش نمیکنیم و فقط سعی داریم اضافهها را بزنیم و کار را به پخش برسانیم.
عادل پیغامی استاد دانشگاه و مشاور پروژه نیز عنوان کرد: به عنوان کسی که در حوزه رسانه فعالیت دارم این برنامه را پدیده میدانم. برنامهای که تلفیقی از ریالیتیشو، سواد مالی و بازیسازی است. انتظار میرود اصحاب رسانه نسبت به این قالب بیش از پیش ورود کنند.
شفیعی در ادامه درباره تغییرات فصلهای برنامه بعد بیان کرد: این مجموعه به لحاظ محتوایی غنی است و ما ایدههای زیادی داریم، هم از جنبه تولید و هم محتوا. آنقدر این مطالب و محتوا زیاد است که گاهی برای کوتاه کردن یک دقیقه آن چالش داریم. میتوان برنامههای گفتگومحوری داشت که به برخی چالشها و اتفاقات مسابقه در آن پرداخت. به ذهن ما رسید که برخی از اکتشافها و چالشهایی که شرکت کنندگان دارند میتواند در برنامههایی دیگر به پخش برسد. برنامهای شبیه «خانه ما پلاس» در تلویزیون داشته باشیم و محتوایی را هم در فضای مجازی داشته باشیم.
وی درباره تأثیر این برنامه اظهار کرد: ما در سال، ۱۰ شب پخش داریم که آن هم با مشکلات مختلف مواجهیم! ما «فرمانده» را هم ساختیم این مجموعه سر و صدای بیشتری داشت و مخاطبانش را در خیابان بیشتر میدیدیم اما مخاطب «خانه ما» قشر بی سر و صدایی است. ما خیلی مورد حمله هستیم که برنامه میخواهد بگوید مردم با پول کم زندگی کنند اما در کنار آن ایدههایی هم دارد که در بدترین شرایط چگونه میتوان سفر رفت یا اتفاقاتی را رقم زد.
پیغامی همچنین درباره فرهنگ شدن یک واژه در سریالها در قیاس با این برنامه تصریح کرد: اینکه برخی سریالها یک تیکهکلام یا سخنی را برجسته میکند به فرهنگ زودگذر ربط پیدا میکنند و من خودم نمیپسندم که ما در مستند مسابقه چنین کاری کنیم.
در ادامه زهره احمدزاده تدوینگر مجموعه درباره چالشها عنوان کرد: مشکل من این است که همیشه از من میخواهند در ۴۵ دقیقه برنامه را ببندم. گاهی خانوادهها انتقاد دارند که خیلی اتفاق رقم زدهاند اما چرا دیده نشده است و جوابش همین تایم پخش است.
انتهای پیام/