مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره پروازهای قط در طول جام جهانی گفت: انجمن شرکتهای هواپیمایی جلساتی را با برخی مسئولان وزارت گردشگری داشتهاند؛ این وزارت با طرف قطری برای جذب گردشگر به ایران در طول برگزاری جام جهانی هماهنگیهایی داشتهاند از آنجایی که از یک سو مسابقات جام جهانی در قطر با فاصله برگزار میشود و از سوی دیگر، جاذبههای گردشگری قطر محدود است، لذا ممکن است برخی مسافران به این کشور مایل به بازدید از جاذبههای گردشگری ایران باشند؛ کشور ما هم ظرفیتهای گردشگری زیادی دارد و مسافران به قطر میتوانند از این فرصت از جزایر کیش و قشم و همچنین دیگر مقاصد گردشگری مانند تهران، شیراز و اصفهان بازدید کنند.
ایرلاینهای ایرانی آماده انتقال بخشی از ناوگان خود به پروازهای جام جهانی
وی افزود: شرکتهای هواپیمایی ایرانی هم اعلام کردند که در این بازه زمانی جام جهانی که اواخر آبان و اوایل آذر ماه است، از آنجایی که فصل کم تقاضا (Low Season) در پروازهای داخلی است، تمایل دارند تا بخشی از ناوگان خود را به پروازهای قطر منتقل کنند و در این بازار فعالیت کنند؛ البته محدودیتهایی در این رابطه وجود دارد که تهیه ویزا برای علاقه مندان به سفر به ایران از جمله آنهاست؛ وزارت خارجه شرایط و مقررات دریافت ویزای ایران را قرار است به گونهای تنظیم کند که گردشگران به راحتی به ایران بیایند.
اسعدی سامانی درباره لغو روادید ایران در ایام جام جهانی تصریح کرد: قرار است برای متقاضیان سفر به ایران از مبدأ قطر، رفع محدودیت صورت گیرد و افراد بتوانند به راحتی ویزای ایران دریافت کنند؛ اگر این شرایط فراهم شود، امکان افزایش پرواز شرکتهای هواپیمایی داخلی میان ایران و قطر وجود دارد.
ایرلاینهای قطری هفتهای ۳۶ پرواز به ایران دارند اما پروازهای ایرلاینهای ایرانی بسیار محدود است
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: در حال حاضر امکان برقرار هفتهای ۳۶ پرواز میان ایران و قطر وجود دارد و ایرلاینهای ایرانی میتوانند هفتهای ۳۶ پرواز به دوحه و شرکتهای قطری هم هفتهای ۳۶ پرواز به شهرهای مختلف ایران داشته باشند ولی به دلیل تقاضای کمی که وجود دارد، ایرلاینهای ایرانی از همه ظرفیت خود استفاده نمیکنند؛ اما قطری هم هفتهای ۳۶ پرواز خود را انجام میدهند. با این حال ظرفیت تقاضای سفر به ایران در ایام جام جهانی وجود دارد تا بتوانند وارد ایران شوند. برنامه ریزی مورد نظر انجام شده و با وزارت گردشگری و سازمان هواپیمایی مذاکرات و هماهنگیهایی داشتهایم؛ احتمال رفع محدودیت تعداد پروازها میان دو کشور در ایام جام جهانی وجود دارد.
بنیاد شهید بدهیهای خود به ایران ایر را پرداخت نکرده است
وی درباره بلیتهای تکلیفی ایرلاینها خاطرنشان کرد: رقم مطالبات ایرلاینها از دستگاههای مختلف بابت بلیتهای تکلیفی، بالاست؛ به عنوان مثال بر اساس قانون جامع ایثارگران، شرکتهای هواپیمایی مکلف به اعطای بلیت نیم بها به ایثارگران شده است؛ در همین قانون هم آمده باید بنیاد شهید و امور ایثارگران، مابه التفات قیمت واقعی و نرخ پرداختی از سوی ایثارگران را جبران کند.
اسعدی سامانی اضافه کرد: تنها شرکتی که در این زمینه اقدام کرده، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) است که مبالغ مورد مطالبه ایران ایر هنوز پرداخت نشده است. ایران ایر این آمادگی را دارد تا در صورتی که بنیاد شهید بدهیهای خود را پرداخت کند، کماکان به ایثارگران خدمت رسانی کند.
آئین نامه فروش بلیت نیم بها به ایثارگران و معلولان باید تدوین شود
وی درباره تکلیف ایرلاینها به پرداخت بلیت نیم بها به معلولان بر اساس قانون بودجه امسال گفت: باید آئین نامه اجرایی آن تهیه شده و دستگاهی که قرار است مابه التفاوت نرخ واقعی و یارانهای بلیت هواپیما را بر عهده بگیرد، تعیین شود. همچنین مکانیزم مشخصی هم لازم است تدوین شود تا افراد مشمول دریافت بلیت نیم بها اعم از معلولان و ایثارگران به شرکتهای هواپیمایی جهت ارائه بلیت نیم بها معرفی شوند.
قانون بودجه ۱۴۰۱ درباره بلیتهای یارانهای پروازها چه میگوید؟
بر اساس بند «خ» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ عوارض آزادراههایی که پس از دوران مشارکت به دولت واگذار شده است ۱۰ درصد افزایش مییابد و منابع حاصله به صورت ماهانه به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز میشود؛ تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان از این مبالغ واریزی در اختیار سازمان بهزیستی قرار میگیرد تا جهت تهیه بلیت نیم بهای سامانههای برون شهری هوایی، ریلی و دریایی دولتی و عمومی هزینه شود.
گفتنی است در این بند از قانون بودجه، در خصوص تفکیک میان عرضه بلیت نیم بها به سفرهای داخلی یا خارجی صحبتی به میان نیامده است.