فیلترهای سرامیکی ریخته گری

تحلیل اتریوم؛ دلیل کاهش قیمت ETH چیست؟

قیمت اتریوم با کاهش ۷.۶ درصدی در یک هفته گذشته به ۲٬۲۹۴ دلار رسیده است. در این هفته عوامل متعددی باعث کاهش قیمت اتریوم شده‌اند. در این مطلب به بررسی این موارد پرداخته شده است.

فهرست عناوین

خلاصه تحلیل

  • رابطه معکوس بین اوپن اینترست و قیمت اتریوم، به همراه کاهش فاندینگ ریت آن در ۱۰ روز گذشته، می‌تواند یکی از دلایل روند نزولی اتریوم در روزهای اخیر باشد.
  • عمق بازار اتریوم در صرافی‌های متمرکز به میزان ۵ درصد نسبت به ماه ژوئن کاهش پیدا کرده است.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت اتریوم

ETH:


حدود ۱۰ درصد از ابتدای سپتامبر تاکنون کاهش پیدا کرده است. اتریوم در ۴ ماه گذشته حدود ۴۲ درصد از رشد قیمت خود را از دست داده است و شاخص EOI آن برای سال ۲۰۲۴ منفی شده است.

کاهش قیمت در بازار ارزهای دیجیتال در روزهای گذشته به دلیل انتشار گزارش ضعیف‌تر از حد انتظار دستمزدهای بخش غیر کشاورزی در ایالات متحده رخ داده است.

گری‌اسکیل پیشتاز فروش در ETFهای اتریوم

کاهش قیمت اتریوم در هفته اول سپتامبر (۱۱ تا ۱۷ شهریور) با حجم زیادی از خروج سرمایه از ETFهای اتریوم همراه بوده است. این موضوع نشان‌دهنده عدم تقاضای سازمانی است.

در این میان، ETF گری اسکیل با ۱۱۱ میلیون دلار جریان خروجی سرمایه، بیشترین فشار فروش در هفته قبل را رقم زده است. همانطور که در جدول زیر مشخص است، روزهای سوم و چهارم سپتامبر (۱۳ و ۱۴ شهریور) به ترتیب با ۵۲.۳ میلیون دلار و ۴۰.۶ میلیون دلار بیشترین میزان خروج سرمایه از این صندوق در یک ماه گذشته را رقم زده‌اند.

جریان خالص سرمایه در ETFهای اتریومجریان خالص سرمایه در ETFهای اتریوم
جریان خالص سرمایه در ETFهای اتریوم

همچنین جریان خالص ورودی به شدت پایین بوده است. صندوق ETF شرکت فیدیلیتی و شرکت بلک راک به ترتیب در ۳ و ۷ سپتامبر (۱۳ و ۱۷ شهریور) شاهد ۴.۹ میلیون دلار و ۴.۷ میلیون دلار سرمایه ورودی بوده‌اند.

احتمالا همین کمبود تقاضا باعث شده است تا شرکت ویزدم تری (WisdomTree) درخواست S-1 خود را کنسل کند. علاوه بر این شرکت ون‌اک (VanEch) نیز صندوق ETF آتی اتریوم خود را منحل کرده است.

بررسی بازار فیوچرز اتریوم

علاوه بر این، در ماه گذشته اتریوم شاهد کمبود تقاضا از سمت معامله‌گران خرد نیز بوده است. در ۳۰ روز گذشته، جریان خالص اتریوم در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال معادل منفی ۸۵۶ میلیون دلار بوده است. این موضوع نشان می دهد فشار خرید در این مدت به شدت کاهش داشته است.

جریان خالص اتریوم به صرافی بایننسجریان خالص اتریوم به صرافی بایننس
جریان خالص اتریوم به صرافی بایننس

در همین حال، معامله‌گران بازار فیوچرز، رفتار قیمتی فعلی را فرصتی برای موقعیت‌های شورت (Short) دانسته‌اند.

اوپن اینترست و فاندینگ ریت اتریوماوپن اینترست و فاندینگ ریت اتریوم
اوپن اینترست و فاندینگ ریت اتریوم

از ابتدای سپتامبر (۱۱ شهریور) نرخ اوپن اینترست اتریوم (OI) به میزان ۱۲ درصد رشد داشته و فاندینگ ریت (Funding rate) آن به آرامی کاهش یافته است. در همین بازه زمانی، قیمت اتریوم نیز حدود ۱۰ درصد کاهش داشته که بیانگر این است که اکثر معامله‌گران در هفته قبل، روی اتریوم موقعیت شورت باز کرده‌اند.

اوپن اینترست فعلی اتریوم به اندازه ۲۷ اوت (۶ شهریور) بالا است. در آن زمان اتر به قیمت ۲٬۵۰۰ دلار معامله میشد. رابطه معکوس بین اوپن اینترست و قیمت اتریوم، به همراه کاهش فاندینگ ریت، می‌تواند یکی از دلایل روند نزولی اتریوم در روزهای اخیر باشد.

عمق بازار اتریوم در حال کاهش است

یکی از دلایلی که باعث شده است قیمت اتریوم نسبت به سایر ارزهای دیجیتال در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ عملکرد ضعیف‌تری داشته باشد، کاهش نقدینگی در بازار آن است.

گزارش ماهانه CCdata نشان می‌دهد عمق ۵ درصدی بازار اتریوم در صرافی‌های متمرکز نسبت به ماه ژوئن به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

عمق ۵ درصدی بازار اتریوم در صرافی‌های متمرکزعمق ۵ درصدی بازار اتریوم در صرافی‌های متمرکز
عمق ۵ درصدی بازار اتریوم در صرافی‌های متمرکز

عمق ۵ درصد بازار یک شاخص است که برای شناسایی سفارش‌های خرید و فروش در حدود ۵ درصدی از قیمت میانه بازار استفاده می‌شود. این شاخص امکان اندازه‌گیری نقدینگی در اطراف قیمت‌های بازار را فراهم می‌کند و نشان می‌دهد که آیا می‌توان دارایی را نزدیک به قیمت‌های بازار خرید و فروش کرد یا خیر. اگر میزان عمق بازار در ۵ درصدی قیمت، عدد بالایی باشد، نشانه خوبی از نقدینگی بالا و لغزش (اسلیپیج) کمتر است.

برخی کارشناسان انتظار داشتند که با وجود ETFهای اتریوم، این شاخص بهبود پیدا کند. اما همانگونه که در نمودار بالا مشخص است، این اتفاق رخ نداده است.

از این رو، اتریوم برای حفظ مومنتوم صعودی خود با مشکلاتی مواجه شده است، مگر آنکه علاقه سرمایه‌گذاران خرد به اتریوم جلب شده و حجم بازار آن افزایش پیدا کند.




Source link

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت-تایمز
الماس تراشکاری

Check Also

کلید همستر کامبت امروز ۳۰ شهریور + ویدئو آموزش مینی گیم

فهرست عناوین Toggle کلید مینی گیم ۳۰ شهریور همستر کامبت کلید جدید همستر کامبت رأس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner