فیلترهای سرامیکی ریخته گری

تعیین تکلیف راه‌آهن شلمچه-بصره

خط ریلی شلمچه-بصره که با وجود اهمیت از بعد اقتصادی و گردشگری میان ایران و عراق در ۲۰ سال گذشته داشته و با وجود وعده‌ها راه به جایی نبرده بود، در دو سال گذشته روند سریع‌تری گرفته تا به گفته وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، تا دو سال آینده اجرای راه‌آهن مستقیم تهران – کربلا را میسر کند.

به گزارش ایسنا،  راه‌اندازی خط ریلی شلمچه-بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده و در این‌ سال‌ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق  با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، هیچگاه مرحله اجرایی آن راه به جایی نبرده است؛ با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی که آمادگی همکاری را با کلیه طرف‌های خارجی دارد، در حوزه راه‌اندازی مسیر مستقیم تهران – کربلا هم این انتظار وجود دارد که طلسم چندین ساله این مسیر ریلی هم بشکند.

آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه-بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ به‌خصوص اینکه مسیر مورد نظر برای ساخت راه‌آهن میان دو کشور، به مین‌روبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  رشد ناگهانی بیت کوین تا محدوده ۶۷٬۰۰۰ دلار؛ علت چیست؟

البته در این میان از گوشه و کنار هم اخباری مبنی‌بر عدم تمایل عراق به ادامه این پروژه شنیده می‌شد؛  اما از آن زمان دیدارها بین مقامات دو کشور ادامه یافت و مسئولان جمهوری اسلامی کشور از جمله مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- و سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- به پیگیری‌ها درباره این پروژه ادامه دادند و در نهایت فروردین ماه سال جاری بود که وزیر حمل‌ونقل عراق از عزم جدی برای راه‌اندازی این راه‌آهن خبر داد تا شایعات درباره عدم تمایل عراق به راه‌اندازی خط ریلی شلمچه – بصره فروکش کند.

بیشتر بخوانید

همچنین وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه-بصره و پل متحرک توسط دو کشور خبر داد و در عین حال اعلام شد که عراق وعده داده بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است.

بدین ترتیب در هفته‌های گذشته اراضی موردنظر برای ساخت خط راه‌آهن شلمچه – بصره به‌منظور مین‌روبی در اختیار ایران قرار گرفته است و در روزهای گذشته این روند سرعت گرفته منابع خبری عراقی از افتتاح بخش اول پروژه خط ریلی شلمچه به بصره خبر دادند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  محمدیاری: بخشی از مشکلات اقتصادی به مواجهه مدیران با چالش‌هاباز می‌گردد

اگرچه با این فرض که طرف عراقی به وعده‌هایش عمل کند، ساخت این پروژه حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد. هرچند این مسیر به گفته مقامات عراقی، نمی‌تواند برای انتقال کالا مورد استفاده قرار گیرد که دلیل آن دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین‌شده است؛ اما با راه‌اندازی خط ریلی شلمچه – بصره،  این مسیر می‌تواند به‌عنوان یک مسیر خوب برای جابه‌جایی زائران ایرانی به‌سمت کربلا در طول سال مورد استفاده واقع شود؛ همچنین زائران عراقی می‌توانند با استفاده از قطار به ایران سفر کنند و به شهرهای زیارتی قم و مشهد مشرف شوند.

انتهای پیام

الماس تراشکاری

Check Also

قیمت میم فای امروز ۳ آذر به تومان و دلار

سلب مسئولیت: تمام مطالب مجله نوبیتکس شامل اخبار، مقالات، تحلیل‌ها، معرفی بازی‌های تلگرامی و ایردراپ‌ها، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner
https://irankarkhaneh.com https://bepaznapaz.ir جرثقیل سقفی پخش عمده جوراب پنبه خرید کینوا جرثقیل دروازه ای خرید اسپیرولینا جرثقیل سقفی جرثقیل سقفی بلبرینگ سرامیکی خرید جرثقیل سقفی لوله سرامیکی جرثقیل سقفی بهترین نرم افزار سامانه مودیان ساخت جرثقیل سقفی بلبرینگ سرامیکی جرثقیل سقفی کارگاهی خرید جو دوسر پرک تیغ اره دیسکی از کجا جوراب عمده بخریم