فیلترهای سرامیکی ریخته گری

تکمیل پازل گردشگری مرکزی با تعامل همه ارگان ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان-تایمز

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سرزمین آفتاب دارای پیشینه‌ای کهن با جاذبه‌های طبیعی و آثار به جای مانده از دوران پیشین و اشیای تاریخی است که این گنجینه گرانبها می‌تواند میزبان مناسبی برای گردشگران باشد.

اماکن اقامتی استان مرکزی شامل ۱۸ هتل، پنج میهمانپذیر، ۲۸ اقامتگاه بوم گردی، ۶۰ مرکز تن درستی و سلامت (آبگرم) و ۱۲ خانه مسافر است که می‌تواند میزان مناسبی برای گردشگران و سرمایه گذاران باشد.

اکنون بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان مرکزی شناسایی و ۹۱۵ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

همچنین ۳۸۰ اثر ثبتی استان مرکزی در حوزه تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی، بیش از ۲۰۰ اثر بناهای تاریخی برجسته، پنج اثر جلوه‌های ناب طبیعی و ۲۷ اثر مناسک آئینی و میراث معنوی و علاوه بر آن صدها اثر نیز در جلوه‌های دیگر به ثبت رسیده است.

تکمیل پازل گردشگری مرکزی با تعامل همه ارگانها

حوزه جدید جذب گردشگر نیازمند اقدام عمل گرایانه

پژوهشگر برنامه‌ریزی منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان مرکزی یک درگاه برای تقسیم گردشگران کشور بوده و شهرهای مرکزی این استان نقش ترمینال برای توزیع گردشگران از مبدا به مقصد دارند که دستاورد آن‌چنانی برای استان ندارد.

کاوه امین افزود: باید در حوزه جذب گردشگر در استان مرکزی واقع‌بینانه عمل کرد و کمال‌گرایی را کنار بگذاریم و به این باور برسیم که می‌توان گردشگر را در این استان حفظ و برنامه گردشگری را خلق کرد اما مجاب کردن گردشگر برای تغییر برنامه سفر از پیش تعیین شده، اقدامی زمانبر است.

وی با تاکید بر لزوم ریشه‌یابی اهداف سفر گردشگری مدرن و سرعت تغییر ذائقه گردشگر، افزود: در گذشته نه چندان دور، یکی از اهداف گردشگری، رسیدن به آرامش بود که جنگل و ساحل هدف خوبی برای این موضوع بود اما در دوره‌ای دیگر، کسب هیجان از اهداف گردشگری بود و برای توسعه گردشگری مدرن باید از این مباحث فاصله گرفت.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  اجرای ۱۷ رویداد به مناسبت هفته گردشگری در اردبیل - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان-تایمز

وی گفت: برنامه‌ریزی طولانی مدت و تأمین تمام نیازمندی‌های گردشگر می‌تواند استان مرکزی را از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کند.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغات غیرمستقیم در جذب گردشگر، اظهار کرد: در ابتدا باید استان را نه مقصد و نه مسیر گردشگری بلکه به چشم کریدور گردشگری نگاه کنیم چرا که اگر ارزش غیراتصالی و هویت استان را تقویت کنیم و آن را از مسیر تبلیغات ناملموس ارائه کنیم، می‌تواند کارگشا باشد.

امین با تاکید بر ضرورت برطرف کردن موانع گردشگری، ادامه داد: اگر سه رأس مثلث شامل جاذبه‌های گردشگری، سرمایه و امنیت گردشگری به عنوان اصول و زیرساخت‌های توسعه گردشگری شکل بگیرد، گردشگری فعال، ریشه گرفته و درآمدزایی خواهد داشت.

وی گفت: ما به دنبال سرمایه در گردشگری هستیم اما اگر امنیت شکل بگیرد، سرمایه راه خود را پیدا می‌کند. همانگونه که کشورهای حاشیه خلیج فارس از هنر، ورزش و معماری برای جذب سرمایه و گردشگر استفاده می‌کنند.

تکمیل پازل گردشگری مرکزی با تعامل همه ارگانها

توسعه اقتصاد گردشگری در گرو تعامل و مشارکت با مردم

پژوهشگر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر گردشگری را محور توسعه دانست و اظهار کرد: فرهنگ و توسعه با هم در تعامل هستند و هر کشوری که توسعه پیدا کرده و به مدارج عالی رسیده، به فرهنگ توجه کرده است.

مرتضی طالع ماسوله با اشاره به نقش ۱۷ دستگاه در رونق گردشگری ادامه داد: اگر اراده بر این است که در این مشارکت، «شناخت و توسعه گردشگری»، «شراکت در گردشگری» و «شتاب» را در نظر بگیریم قرن بیست و یکم قرن دویدن است و اگر کندی کنیم، از قافله عقب خواهیم ماند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی استان گیلان تقویت می‌شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان-تایمز

وی با تاکید بر آموزش و پرورش در حوزه گردشگری گفت: باید اصول برخورد با گردشگر را بیاموزیم و آن را به کار بگیریم در صنعت گردشگری پدیده‌ای به نام مشتری مداری وجود ندارد.

وی اظهار کرد: زمانی می‌توانیم در مدیریت و اقتصاد گردشگری موفق شویم که قدرت خود را با مردم تقسیم کرده و آنها را مشارکت دهیم.

پژوهشگر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی ادامه داد: به منظور برندسازی شهرستان محلات باید بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری صورت گیرد و به منظور رونق گردشگری استان می‌توان محلات را به عنوان یک طرح جامع گردشگری با محوریت چشمه آبگرم و المان‌های گردشگری حاشیه آن مطرح کرد چرا شهر باید یک طرح جامع داشته باشد و تمام دستگاه‌ها از آن پیروی کنند.

وی جشنواره‌ها را یک ورزش فرهنگی دانست و افزود: اگر جشنواره گل محلات به شکل بین‌المللی ادامه پیدا می‌کرد، اکنون محلات یک برند بین‌المللی داشت و برگزاری یک هفته فرهنگی در شهر بزرگ برای محلات می‌تواند موجب رونق گردشگری شود.

تکمیل پازل گردشگری مرکزی با تعامل همه ارگانها

سهم قابل قبولی برای اقتصاد گردشگری تعریف شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: گردشگری موضوع جدیدی نیست اما دولت‌ها زمانی که در تأمین منابع به مشکل می‌خورند، به سراغ گردشگری می‌روند و با رفع مشکل، گردشگری و تمام مصوبات آن به فراموشی سپرده می‌شود.

محمود مرادی نراقی با تاکید بر لزوم اجماع ملی در ارتباط با گردشگری افزود: کسانی که در برنامه‌ریزی کلان اقتصاد نقش دارند باید بدانند که سهم قابل قبولی را برای اقتصاد گردشگری تعریف کنند و تحقق این مهم باید نیازمند تعامل و هم‌افزایی تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با تاکید بر لزوم تبدیل اقتصاد گردشگری به اقتصاد فعال تصریح کرد: سرمایه‌گذار در شرایط اقتصادی نامناسب میلیاردها تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند اما با صدور یک بخشنامه تمام برنامه‌ریزی‌های سرمایه‌گذار دچار چالش می‌شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  گردشگر اسپانیایی توسط فیل ها در آفریقای جنوبی کشته شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان-تایمز

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: وجود برخی قوانین دست و پاگیر سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند و تمامی دستگاه‌ها و نهادها باید تلاش کنند که راه را برای سرمایه‌گذاران این بخش هموار کنند.

وی گفت: در زمینه گردشگری با این سوال مواجه هستیم که ابتدا باید سرمایه‌گذاری کرد و سپس نسبت به جذب گردشگر اقدام کرد و یا عکس این موضوع مدنظر باشد که می‌طلبد با توجه به توان بخش خصوصی و دولتی، باید به سمتی حرکت کنیم که پس از جذب گردشگر، نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام کرد.

وی با اشاره به بازار اراک به عنوان یکی از زیباترین بازارهای تاریخی کشور اظهار کرد: اگر به دنبال رونق گردشگری استان هستیم باید ظرفیت‌های گردشگری استان را معرفی کنیم همچنین چنانچه احیای بازار تاریخی اراک مدنظر است باید گردشگر را در همین شرایط کنونی به سمت بازار روانه کنیم و نباید به دلیل نبود زیرساخت مناسب گردشگران بازار را از دست بدهیم، در این صورت بخش خصوصی نیز به تدریج به سرمایه‌گذاری اقدام خواهد کرد.

مرادی نراقی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ کسب در بازار اراک وجود دارد که کمتر از یک درصد آن مرتبط با گردشگری است و در شرایط فعلی و نبود گردشگر، وجود این کسب و کارها در بازار توجیه‌پذیر است اما در صورت ورود گردشگر، به تدریج کسب و کاره‌های مرتبط با آن نیز در بازار شکل خواهد گرفت.


Source link

الماس تراشکاری

Check Also

تفاهم نامه مثلث طلایی گردشگری ایران تجدید می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان-تایمز

به گزارش خبرنگار مهر، عزیزالله سیفی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این تفاهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner
بهترین نرم افزار سامانه مودیان