۱۴:۲۹ – ۲۷ تير ۱۴۰۳
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بدیهی است دولت ها برای انجام وظایفی که برعهده آنها گذاشته شده است، نیاز به منابع مالی دارند. منابع درآمدی مختلفی در دسترس دولتهاست. یکی از آنها درآمدهای حاصل از فروش منابع کشور مانند نفت و گاز است. از دیگر منابع درآمدی میتوان به مالیات اشاره کرد.
متأسفانه طی سالیان طولانی، به درآمدهای نفتی تکیه داشتهایم و از این منبع درآمدی برای اداره امور کشور استفاده کردهایم. مقام معظم رهبری همواره بر لزوم فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی برای بودجهریزی تأکید کردهاند. در همین راستا، صندوق توسعه ملی تدارک دیده شد تا اندک اندک از میزان وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجهریزی بکاهیم. اما برنامهریزیها در این زمینه آن طور که پیش بینی شده بود، پیش نرفت.
تا اینکه طی سال های گذشته، حوزه نفت و گاز کشور تحت تحریمهای شدید قرار گرفت. به این ترتیب، فروش نفت و گاز با مشکل مواجه شد و دسترسی به درآمدهای ارزی حاصل از آنها نیز سخت شد. دولت سیزدهم طی اقدامات ابتکاری توانست به خنثی سازی تحریم ها بپردازد و نفت و گاز کشور را به فروش برساند و منابع درآمدی آن را وصول کند. اما این وضعیت، درسی بزرگ برای کشور داشت.
وضعیتی که در بالا شرح داده شد، مجدداً به ما یادآوری کرد که درآمدهای نفت منبعی مطمئن برای بودجه ریزی نیستند و باید به سمت بهره بردن از درآمدهای پایداری مانند مالیات برویم. در این راستا، دولت سیزدهم اقداماتی را در زمینه دریافت مالیات ستانی حقه از همگان و به کار گرفتن آنها برای اداره امور کشور، ارائه خدمات به مردم و انجام پروژههای توسعه های در دستور کار قرار داد.
در ادامه هیئت وزیران مصوب کرده است که مالیات دهندگان در تعیین این که درآمدهای مالیاتی کجا هزینه شوند، مشارکت داشته باشند.
اسماعیل سیاوشی عضو مجلس شورای اسلامی درباره دریافت مالیات حقه از همگان در دولت سیزدهم و لزوم اطلاع رسانی در زمینه محل هزینه کرد مالیات ها تصریح کرد: مالیات یکی از مهمترین منابع درآمدی پایدار دولتهاست. فرهنگسازی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بتوانیم مردم را به این باور برسانیم که مالیات ها در راستای انجام پروژه های توسعه ای و ارائه خدمات به مردم به کار گرفته میشود. اطلاع رسانی در مورد این که درآمدهای مالیاتی کجا هزینه شده است و گزارش دهی در مورد پیشرفت پروژه ها میتواند در این زمینه موثر باشد.
عضو مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشارکت دادن مردم در تعیین محل هزینه کرد مالیات ها نیز عاملی موثر در ارتباط برقرار کردن با مالیات دهندگان و تشویق آنها به مالیات دهی است. مصوبه اخیر هیئت وزیران به عنوان ابزاری برای حکمرانی مالیاتی مردم مطرح است و زمینه را برای مشارکت مالیات دهندگان در روندهای اقتصادی کشور فراهم میکند.
سیاوشی گفت: وقتی مردم در مورد محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی اطلاعی نداشته باشند و مشکوک باشند که این منابع مالی حیف و میل میشوند، قطعاً تمایلی به پرداخت مالیات نخواهند داشت. اما اگر در روندهای صحیحی مانند همین طرح مشارکت دادن آنها در تعیین محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی به تعامل با مردم بپردازیم، روند مالیات ستانی در کشور بهبود خواهد یافت.
وی ادامه داد: دولت برای اداره کشور نیاز به بودجه دارد. این مبالغ باید از منابع صحیح و پایدار تأمین شوند. تکیه بر درآمدهای نفتی برای اداره کشور اقدام درستی نیست. دولت از یک طرف مالیات دریافت میکند و از طرف دیگر به ارائه یارانه و سوبسید به مردم در بخشهای مختلف مبادرت میکند. در واقع مالیات ستانی ابزاری برای بازتوزیع ثروت در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی است.
وی ادامه داد: دریافت مالیات حقه از همگان امری عادلانه است. هر کسی که در کشور فعالیت اقتصادی انجام میدهد و سودی دارد، باید مالیات خود را بپردازد. در دولت سیزدهم اقدامات اساسی در راستای مقابله با فرار مالیاتی صورت گرفت.
سیاوشی گفت: یکی از موفقیت های دولت آقای رئیسی این بود که در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم ۵ میلیون مودی مالیاتی داشتیم و در پایان دولت سیزدهم این رقم به ۱۲ میلیون رسید. این آمار و ارقام نشان میدهد که جلوی فرار مالیاتی در دولت سیزدهم تا حد قابل توجهی گرفته شد.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم با استفاده از درآمدهای مالیاتی، به ارتقای سطح ارائه خدمات به مردم در حوزه بهداشت و درمان پرداخت. درآمدهای مالیاتی اخذ شده از این منابع، در راستای اموری مانند تکمیل پروژههای بهداشتی و بیمارستانی، افتتاح بیمارستانهای تخصصی کودکان و زنان و… به کار گرفته شد که در نهایت به نفع مردم است. حال نیز با تکیه بر مشارکت مردم در تصمیمات حوزه مصرف مالیات، یک قدم مهم در جهت مردمیسازی نظام مالیاتی برداشته شده است.
خبرنگار: محبوبه کباری
Source link