یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اگر ما در تکمیل ابر پروژه های عمرانی خود دیر بجنبیم، پازل در خارج از مرزهای ما تکمیل شده و اقتصاد جهان خیلی منتظر ما نخواهد ماند که ما در داخل این پروژه ها را تکمیل کنیم.
سید البرز حسینی در گفتوگو با ایسنا، درباره تاثیرات و مزایای اقتصادی توافقنامه ایران و روسیه برای احداث راه آهن رشت – آستارا، با بیان اینکه احداث راه آهن رشت- آستارا ما را به آسیای شمالی متصل می کند و از آنجا نیز خطی به سمت اروپا داریم، اظهار کرد: بنده معتقد هستم که ابرپروژه ها باید از پروژه های جاری جدا شوند. به عنوان مثال پروژه سواحل مکران، پروژه های بزرگ پالایشگاهی که زیرساختی هستند و کریدورهای راهی و ریلی کشور از جمله ابرپروژه های کشور به شمار می رود. اگر همه را جمع بندی کنیم حدود ۱۲ پروژه زیرساختی در کشور داریم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل عمده ما تا به امروز این بوده که فکر می کنیم دولت باید این پروژه ها را انجام دهد، یعنی دولت سال به سال اعتبار بگذارد تا این پروژه ها تکمیل شوند. حداقل در ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر رویکرد پروژه های عمرانی کشور متناسب با تورم نبودند. قیمت تمام شده این پروژه ها برای کشور گران می شود. با ادامه این روند دولت به تنهایی نمی تواند این پروژه های زیرساختی کلان را به نتیجه برساند.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از طرف دیگر این پروژه های کلان ما را به اقتصاد جهانی مرتبط می کنند. اگر ما در تکمیل این پروژه ها دیر بجنبیم، پازل در خارج از مرزهای ما تکمیل می شود. اقتصاد جهان خیلی منتظر ما نخواهد ماند که ما در داخل این پروژه ها را تکمیل کنیم و خطوط ریلی خود را با اعتبارات دولتی به جایی برسانیم. آنها به سراغ ظرفیت سایر کشورها می روند. حوزه حمل و نقل بستر اقتصادی بسیار بالایی دارد و بستر رشد سایر حوزه ها را نیز فراهم می کند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: به نظر بنده باید از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل این ابرپروژه ها استفاده شود. ما باید بخش خصوصی را وارد کنیم و از مشارکت شرکت های خارجی برای تکمیل این ابرپروژه ها استفاده کنیم. از نظر بنده توافق با روسیه برای تکمیل پروژه راه آهن رشت- آستارا کار درستی است چراکه ما یک شریک خارجی پیدا کردیم که بخشی از منابع را تامین می کند.
حسینی افزود: این کاری که دولت سیزدهم با مراوده ای که با دولت روسیه داشته برای تکمیل این خط ریلی انجام داده است، کار درستی است. صد درصد تکمیل این پروژه به نفع اقتصاد کشور است. منطق نیز حکم می کند تا از ظرفیت کشورهای همسایه خود برای تکمیل این کریدور استفاده کنیم. قطعا با تکمیل این کریدور ساختار اقتصادی کشور نیز رشد پیدا خواهد کرد. در سایر حوزه ها نیز باید از این ظرفیت ها استفاده شود.
انتهای پیام