فیلترهای سرامیکی ریخته گری

خشک شدن دشت‌های سیلابی و افت آب های زیرزمینی، علت وقوع گرد و غبار

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه خشک شدن دشت‌های سیلابی و تالاب‌ها و افت آب‌های زیرزمینی و نابودی پوشش گیاهی ناشی از آن، علت العلل وقوع طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار در سطح ملی و منطقه ای است، تامین حقابه محیط زیستی و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را برای مرطوب سازی خاک و زادآوری و استقرار پوشش گیاهی در مناطق حساس به فرسایش بادی و کانون‌های تولید گرد و غبار ضروری دانست.

به گزارش ایسنا وحید جعفریان تشدید و استمرار خشکسالی و مدیریت ناپایدار منابع آب را از مهمترین مصادیق تخریب سرزمین و بیابان زایی در این منطقه آسیب پذیر دانست که تحت تاثیر توامان عوامل اقلیمی و انسانی به وجود آمده است.

به گفته وی در صورت عدم کارایی و عملکرد نامناسب مدیریت منابع آب در سطوح ملی و منطقه‌ای، پوشش گیاهی و اکوسیستم‌های حساس مناطق بیابانی اولین قربانی خواهند بود و در چنین شرایطی نه تنها امکان توسعه پوشش گیاهی مقدور نیست بلکه پوشش موجود نیز به سرعت تخریب می‌شود و از بین خواهد رفت.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  دیدار فرمانده مرزبانی فراجا با رئیس کل دادگستری استانتهران

وی افزود: بر اساس درس آموخته‌ها و تجاربی که گاه با صرف هزینه‌های زیاد و در طی  یک زمان طولانی به دست آمده است، جلوگیری از تخریب سرزمین و بیابان زایی می‌بایست به عنوان یک اولویت در دستور کار برنامه‌ریزی‌های ملی و منطقه‌ای قرار بگیرد و مدیریت پایدار سرزمین با همکاری موثر دستگاه‌های اجرایی  به‌ویژه وزارت نیرو در سطح ملی فراهم شود.

جعفریان، کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی – که اخیرا پس از یک وقفه طولانی فعال شده – را جایگاه مناسبی برای ایجاد همکاری و هماهنگی‌های بین بخشی و پیگیری مباحث منطقه‌ای مدیریت طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار بر شمرد و خاطرنشان کرد: براساس مصوبه هیئت دولت این کارگروه مسئولیت پیگیری و استفاده از ظرفیت کارگروه مقابله با بیابان زایی را به عهده دارد.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی تصریح کرد: کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی تنها نهاد رسمی از منظر حقوق بین الملل در خصوص تخریب سرزمین و بیابان‌زایی است که می‌تواند در فرایند تعریف طرح‌های منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار و الزام کشورهای همسایه در اجرای این طرح نقش‌آفرین باشد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  تبدیل تهران به قطب گردشگری+ آمار مراجعات

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی به گفته جعفریان بیش از ۳۰ میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی  تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و قریب به ۱۳.۵ میلنون هکتار از این وسعت به لحاظ قرارداشتن در محدوده منابع زیست انسانی نظیر شهرها و روستاها، اراضی کشاورزی، شهرک های صنعتی و تاسیسات زیربنایی نظیر راه ها و خطوط راه آهن، خسارات قابل توجهی را به این منابع وارد می‌کنند.

انتهای پیام

الماس تراشکاری

Check Also

اعطای جایزه بین‌المللی انگلستان به طرح پلازای متروی میدان جهاد-تایمز

 هادی حق‌بین با اشاره به کسب جایگاه نخست طرح پلازای متروی میدان جهاد در جایزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner