فیلترهای سرامیکی ریخته گری
داوری حقوقی

داوری حقوقی چیست | نگاهی به نکات آن

داوری حقوقی یکی از بهترین راه های حل و فصل اختلافات امروز است. به عنوان مثال ، اگر طرفین قرارداد در اجرای مفاد قرارداد با مشکلی روبرو شوند ، قبل از هرگونه دادرسی قانونی و رفتن به دادگاه ، اختلافات خود را از طریق داور بیان شده در متن قرارداد و سخنان وی مطرح می کنند. و نظر معیار خواهد بود. در زیر جزئیات بیشتری در مورد این موضوع را وارد خواهیم کرد.

داوری حقوقی چیست؟

در قوانین جمهوری اسلامی ایران ، در مواد ۴۵۴-۵۰۱ قانون آیین دادرسی مدنی ، فصل ۷ در مورد انتصاب یک داور صحبت می کند. در این رابطه می توان گفت که بعضی اوقات داور یک شخص واقعی است. یعنی طرفین قرارداد یک فرد را برای یک داور انتخاب می کنند و آن را در متن قرارداد ذکر می کنند ، و گاهی اوقات یک نهاد حقوقی است ، یعنی آنها یک شرکت یا موسسه را به عنوان داوری حقوقی در صورت بروز اختلاف بین آنها یک منصوب می کنند.

داوری حقوقی از نظر قانون و قوانین دادرسی به معنای فصلی از خصومت توسط غیر محرمانه بدون مشاهده تشریفات دادگاه است. به عبارت دیگر ، داوری برای حل و فصل اختلافات بین بخار با ترک داوری افراد است. در میان قوانین کشور ، مسئله داوری از زمان های باستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در ماده ۶ قانون تأسیس دادگاههای عمومی و انقلابی ، تصویب شده توسط ۷۳ ، اصطلاح “قاضی” تثبیت می شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  همه چیز در مورد خواص زنجبیل🌿

داوری حقوقی

انتخاب داور حقوقی در هر مرحله ، چه در زمان قرارداد و چه در حین اجرای مقررات خود ، حتی پس از تشکیل دادخواست در دادگاه ، که دارای مزایایی نیز هست ، از جمله انتخاب روش داوری برای حل مالی ، شریک و شریک زندگی ، امکان پذیر است. اختلافات با توافق های ارزان قیمت بیش از یک دادخواست در قوه قضاییه و احترام به تشریفات اداری و دادخواست.اختلاف ما را از طریق داوری حل کنید. در این حالت ، هنگام پایان دادن به قرارداد ، لازم است نکاتی مانند مواردی که به داوری ، خصوصیات داوری یا داوران اشاره شده است برای از بین بردن کلیه عدم قطعیت ها در این زمینه و همچنین تعداد داوران در این پرونده ذکر شود. از داوران متعدد در حل و فصل اختلافات. همچنین بهتر است از سه مورد از آنها یا یک شماره عجیب استفاده کنید تا در تصمیم گیری مشکلی نداشته باشید. بعضی اوقات طرفین یک شخص محرمانه را از طریق توافق نامه داوری یا توافق نامه ویژه انتخاب می کنند و به آنها اختصاص می دهند تا یک داور را تعیین کنند. این شخص ممکن است یک فرد طبیعی یا حقوقی (شرکت یا سازمان) باشد. از طرف دیگر ، شخص سوم مسئول منصوب داور باید تمام شرایط ذکر شده در توافق نامه داوری را برای انتصاب داور و احترام به مقررات مربوط به ممنوعیت داوری ذکر شده در آیین دادرسی مدنی رعایت کند.
داوری اجباری: در بعضی موارد ، دادگاه بسته به شرایط ، این مسئله را برای حل مسئله از طریق داوری مصلحت می داند و پرونده را به داوری هدایت می کند تا اختلاف را حل کند. این داوری اجباری نامیده می شود. این امر به این دلیل است که احزاب دادخواست هیچ نقشی در این امر ندارند ، اما این نوع داوری فقط در موارد ذکر شده توسط قانونگذار استفاده می شود. اشاره به داوری این مزیت را دارد که در دادگاه شنیده شود ، از جمله این واقعیت که طرفین می توانند یک قاضی را انتخاب کنند تا پرونده خود را در نظر بگیرند. در نتیجه ، آنها به راحتی رأی را می پذیرند ، حتی اگر به ضرر یکی از آنها باشد. علاوه بر این ، داور در تلاش است تا طرفین را به یکدیگر نزدیک کند و منجر به نزدیکی نسبی و درک خوب در بین طرفین شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  اهمیت انتخابات نظام مهندسی کشاورزی استان تهران

چه الزاماتی را می توان به داوری ارجاع داد؟

اگرچه ممکن است بسیاری از موارد ارجاع شود ، برخی از دادخواستها را نمی توان به داوری ارجاع داد.قانونگذار این استثنائات را در ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی مدنی آورده است. مثلاً دعاوی مربوط به اصل نکاح و فسخ آن، دعاوی طلاق، ولایت، هبه، نسب و ورشکستگی از این قبیل دعاوی است. همچنین پرونده های کیفری خارج از صلاحیت داوران بوده و باید در محاکم قضایی طرح و رسیدگی شود. نکته حائز اهمیت در واگذاری پرونده داوری این است که در حل اختلاف باید داورانی انتخاب شوند که از قواعد داوری آگاهی کامل داشته باشند، در غیر این صورت داوری بسیار طولانی تر و گرانتر از رسیدگی دادگاه خواهد بود. بنابراین توصیه می شود از ارجاع داوران به افراد ناآگاه مانند شرکت ها و افراد فاقد دانش حقوقی خودداری کنید و در صورت امکان اختلافات خود را به داوران مجرب یا مراکز داوری سازمانی ارجاع دهید.

داوری حقوقی یکی از موضوعات مهمی است که کاربرد مفیدی در پرونده های شوراهای حل اختلاف ایفا میکند. به نظر میرسد با توجه به تجارب زیاد در پرونده ها داوری حقوقی در موسسه حقوقی و داوری عدالت گستر فتح نقش پر رنگی دارد و خانم منصوری در این حوزه بسیار فعال و موفق میباشند.

الماس تراشکاری

Check Also

جرثقیل سقفی

جرثقیل‌های سقفی: انواع، قیمت و خرید

در ابتدا لازم است تعریفی از جرثقیل سقفی داشته باشیم زیرا جرثقیل دروازه ای در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner
بهترین نرم افزار سامانه مودیان