فیلترهای سرامیکی ریخته گری

درمان بیش فعالی (ADHD) با گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی تأثیرات مختلفی بر سلامتی شما دارد. زمانی که ناراحتید، می تواند خلق و خوی شما را بهتر کند یا در طول ورزش انرژی شما را بالا ببرد. در ادامه این مطلب از دپارتمان کودک و نوجوان مجله دکتر بهشتیان با فواید گوش دادن به موسیقی برای درمان بیش فعالی آشنا خواهید شد. در ادامه این مطلب از کلینیک آرامش مجله دکتر بهشتیان با تاثیر موسیقی بر درمان بیش فعالی آشنا خواهید شد.

گوش دادن به موسیقی باعث افزایش تمرکز در برخی افراد می شود. به همین دلیل، برخی از خود می پرسند آیا موسیقی می‌تواند به درمان بیش فعالی (ADHD) کمک کند.

احتمالاً ذهن افرادی که به این نوع اختلال مبتلا هستند، درگیر چیزی باشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ با بررسی ۴۱ پسر مبتلا به بیش فعالی (ADHD) به شواهدی دست یافت که مشخص می کرد عملکرد تحصیلی برخی از این پسران در کلاس درس، هنگامی که به موسیقی گوش می کردند، بهبود یافته بود. با این حال، هنوز هم بودند پسرهایی که دچار حواس پرتی می شدند.

کارشناسان همچنان توصیه می کنند که افراد مبتلا به بیش فعالی (ADHD) سعی کنند تا حد امکان از حواس پرتی دوری کنند، اما شاید برای برخی از این افراد، گوش دادن به موسیقی یا نواهای خاص مفید باشد.

برای اینکه یاد بگیرید چگونه از موسیقی برای افزایش تمرکز بهره ببرید، ادامه مطلب را بخوانید.

فقط دقت کنید که شاید روش های درمانی خاصی برای شما تجویز شده باشد، به آنها پایبند باشید، مگر اینکه پزشک شما، خلاف آن را پیشنهاد دهد.

به چه چیزی گوش کنیم

موسیقی بر ساختار و استفاده از ریتم و زمان تکیه دارد. از آنجایی که بیش فعالی (ADHD) اغلب شامل مشکل در ردیابی زمان و مسائل مربوط به آن است، گوش دادن به موسیقی می تواند عملکرد ذهن را در در این زمینه ها بهبود ببخشد.

گوش دادن به آهنگی که از آن لذت می برید می تواند باعث ترشح بیشترِ دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است کمک کند. ممکن است دلیل برخی از علائم بیش فعالی (ADHD)، میزان کم دوپامین در بدن باشد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  بدهکار ۴۰۰ میلیون تومانی با شلیک گلوله کشته شد-تایمز

می توان گفت برخی از انواع موسیقی اثر مطلوبی بر افزایش تمرکز و درمان بیش فعالی (ADHD) خواهند داشت. به دنبال آهنگی آرام، با ضرباهنگ ملایم و با ریتم روان باشید.

آثار برخی از آهنگسازان کلاسیک خوب هستند. آنها را امتحان کنید، مانند:

  • ویوالدی
  • باخ
  • هندل
  • موتزارت

می‌توانید به‌دنبال آهنگ های ترکیبی (mix tapes) یا مجموعه های آماده آنلاین (online playlist) بگردید. نمونه های فراوانی را می توانید در سطح اینترنت بیابید.

ممکن است آهنگ تکنو یا الکترونیکی سریع (electronic music) یا هوی متال (heavy metal)، بیشتر از موسیقی کلاسیک، باعث افزایش تمرکز در افراد مبتلا به بیش فعالی (ADHD) شود.

موسیقی-و.-بیش-فعالی

 

نویز سفید (یا صدای طبیعت) نیز ممکن است مفید باشد

نویز سفید، نوعی صدای ثابت در پس زمینه، مثل صدای تولید شده توسط یک دمنده یا یک دستگاه صنعتی است.

در حالی که صداهای بلند یا ناگهانی می توانند تمرکز شما را مختل کنند، صداهای آرام، ولی مداوم و یکنواخت، می توانند در برخی از افراد مبتلا به بیش فعالی (ADHD) اثر معکوس داشته باشند.

بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ به بررسی عملکرد شناختی در همه کودکان (چه مبتلا و چه غیرمبتلا به بیش فعالی (ADHD)) پرداخت، این کودکان در حین گوش دادن به نویز سفید، عملکرد بهتری در حافظه و تکالیف کلامی از خود نشان دادند، ولی افراد غیر مبتلا عملکرد خوبی نداشتند.

مطالعه جدیدتری در سال ۲۰۱۶، به مقایسه نویز سفید با داروهای مربوط به بیش فعالی (ADHD) پرداخت که در آن، ۴۰ کودک، به عنوان شرکت کننده، به نویز سفید با قدرت ۸۰ دسی بل گوش دادند. این تقریباً همان میزان صدای معمولی در ترافیک شهری است.

براساس این مطالعه، این موضوع به نظر می رسید که گوش دادن به نویز سفید عملکرد حافظه را در همه کودکان (چه مبتلا و چه غیرمبتلا) که دارو مصرف می‌کنند، بهبود می‌بخشد.

این یک مطالعه مقدماتی بود، نه یک مطالعه کارآزمایی کنترل تصادفی (که قابل اعتمادتر هستند)، ولی با این حال، نتایج نشان می‌داد استفاده از نویز سفید به عنوان روش درمانی بیش فعالی (ADHD)، به تنهایی یا با دارو، می تواند نتایج بهتری در تحقیقات آینده داشته باشد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  رکورد جدید افزایش قتل و خشونت در کالیفرنیای آمریکا

اگر در شرایط سکوت کامل نمی توانید تمرکز کنید، سعی کنید فَن یا دمنده ای را روشن کنید یا از یک دستگاه نویز سفید استفاده کنید. برنامه های رایگان بسیاری، مانند A Soft Murmur برای تولید نویز سفید وجود دارند، که می توانید از آن استفاده کنید.

اثر مشابه در روش ضربان دو گوش

روش ضربان دوگوش نوعی تحریک سیستم شنوایی است که برخی معتقدند مزایای بالقوه زیادی از جمله بهبود تمرکز و افزایش آرامش دارد.

این روش، زمانی اتفاق می‌افتد که با هر گوش به صدایی مشابه اما با فرکانس های متفاوت گوش دهید. در این شرایط، مغز نیز صدایی با فرکانس متفاوت از این دو صدا تولید می کند.

مطالعه بسیار کوچکی در سال ۲۰۱۰ بر روی ۲۰ کودک مبتلا به بیش فعالی (ADHD) نتایج امیدوارکننده ای به همراه داشت. این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخت که آیا استفاده چندباره از روش ضربان دوگوشی در طول هفته، می تواند بیش از روش های دیگر، به کاهش حواس پرتی کمک کند یا خیر.

نتایج گویای این بود که روش ضربان‌های دوگوش تأثیر زیادی بر کاهش حواس پرتی ندارند، اما شرکت‌کنندگان در هر دو گروه نشان دادند در طی سه هفته مطالعه، حواس پرتی کمتری داشتند و توانستند به خوبی تکالیف خود را انجام دهند.

تحقیقات در زمینه روش ضربان دوگوش، به استفاده از آن برای درمان بیش فعالی (ADHD) محدود می شود. اما بسیاری از افراد مبتلا به بیش فعالی (ADHD) شاهد افزایش تمرکز خود، در حین انجام روش ضربان دوگوش بوده اند. اگر تمایل دارید می توانید آن را امتحان کنید.

می‌توانید فایلهای صوتی رایگان روش ضربان دوگوش را در اینترنت پیدا کنید و به صورت آنلاین گوش دهید.

احتیاط

اگر به تشنج دچار شدید یا ضربان‌ساز دارید، قبل از گوش دادن به فایلهای صوتی روش ضربان دوگوش با پزشک خود مشورت کنید.

چیزهایی که نباید به آنها گوش دهید

بعضی از آهنگ ها و صداهای خاص ممکن است باعث تقویت تمرکز در برخی افراد شود، اما شاید بعضی دیگر اثر عکس داشته باشند.

اگر می‌خواهید در حین مطالعه یا کار روی یک کار تمرکز خود را بهبود ببخشید، از این آهنگ ها دوری کنید تا شاید نتایج بهتری به دست آورید:

  • آهنگ بدون ریتم واضح
  • آهنگ ناگهانی، بلند یا سنگین
  • موسیقی بسیار سریع، مانند آهنگ رقص یا دیسکو
  • آهنگ هایی که واقعاً به آنها عشق می ورزید یا واقعاً از آن ها متنفرید (ممکن است همین فکر کردن به اینکه چقدر عاشق یک آهنگ هستید یا از آن متنفرید، تمرکز شما را مختل کند.)
  • آهنگ‌های باکلام، که ممکن است حواس پرتی به بار آورد (اگر موسیقی باکلام را ترجیح می‌دهید، سعی کنید به آهنگی گوش دهید که به زبان خارجی خوانده می‌شود)
پیشنهاد میکنیم بخوانید:  شهرخبر - بررسی سلامت 200000 فرآورده سلامت محور درآزمایشگاه‌های غذا و دارو/ داروهای تولید داخل آزمایش می‌شوند

در صورت امکان، سعی کنید از سرویس های پخش آنلاین یا شبکه های رادیویی که بین هر برنامه، تبلیغات مکرر دارند، خودداری کنید.

اگر به هیچ شبکه رایگانی دسترسی ندارید، می توانید به فروشگاه ها یا کتابخانه های اطراف خود سر بزنید. بسیاری از آنها مجموعه‌های خوبی از موسیقی کلاسیک روی سی‌دی دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

انتظارات خود را واقع بینانه کنید

به طور کلی، زمانی که افراد مبتلا به بیش فعالی (ADHD) با هیچ مزاحمتی، از جمله موسیقی احاطه نشده اند، تمرکز راحت تری دارند.

در سال ۲۰۱۴ یک آنالیز بزرگ از مطالعات موجود در مورد تأثیر موسیقی بر علائم بیش فعالی (ADHD) انجام شد و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که احتمالاً موسیقی فقط در حد اندکی می تواند مفید باشد.

اگر برای شما اینطور است که گوش دادن به موسیقی یا هر سر و صدای دیگری فقط باعث حواس پرتی شما می شود، احتمالاً بهتر باشد روی گوش گیرهای مناسب سرمایه گذاری کنید که مفیدتر خواهند بود.

نتیجه گیری

موسیقی می تواند فراتر از یک لذت شخصی، موثر باشد، از جمله این مزایا افزایش تمرکز برای برخی از افراد مبتلا به بیش فعالی (ADHD) است.

هنوز تحقیقات زیادی در این موضوع وجود ندارد، اما به عنوان روشی آسان و رایگان می توانید آن را امتحان کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۵ رای



الماس تراشکاری

Check Also

راهنمای جامع خرید جرثقیل سقفی

راهنمای جامع خرید جرثقیل سقفی: مقایسه انواع و کاربردها

جرثقیل سقفی، ابزاری قدرتمند و پرکاربرد در صنایع مختلف است که برای بلند کردن، جابه‌جا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner