به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تایمز، محمداسماعیل توکلی؛ رئیس اورژانس استان تهران امروز در نشست خبری در وزارت بهداشت اظهار کرد: بهزودی در اورژانس استان تهران اولین آمبولانس دوستدار کودک راه میافتد.
توکلی در پاسخ به تایمز مبنی بر ویژگیهای آمبولانس دوستدار کودک بیان کرد: گاهی کودکان از مراکز درمانی و آمبولانسها ترس دارند و به همین دلیل یک آمبولانس با یک فضای متفاوت با امبولانسهای دیگر و در فضایی شبیه به مهدکودک، رونمایی میشود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تایمز مبنی بر برنامه اورژانس استان تهران برای کاهش ساعات شیفت پرسنل عملیاتی اورژانس اظهار کرد: در راستای کاهش ساعت کاری همکاران، قانون ارتقای بهرهوری مطرح است که در آن تاکید شده که همکاران اورژانس ۱۲ ساعته شیفت بدهند؛ در کلانشهر تهران شیفت ۲۴ ساعته طاقت فرساست زیرا ماموریتها زیاد است. ما تلاش داریم که در صورت امکان، بدون آسیب به خدمترسانی، تلاش کنیم به صورت آزمایشی در یکی از نواحی کلانشهر تهران، شیفتها را به صورت ۱۲ ساعته دربیاوریم و در صورت اثبات اثربخشی، این کاهش ساعت شیفت را به کل کلانشهر تهران تسری بدهیم. تلاش داریم شیفتهای ۱۲ ساعته را در تهران اجرا کنیم که همکاران عملیاتی دچار خستگی نشوند تا این خستگی در خدمترسانی به مددجویان اثر منفی نگذارد.
وی با اشاره به وضعیت جذب نیروهای اورژانس استان تهران گفت: در سال جاری ۳۰۱ مجوز استخدام در تهران داشتیم و تلاش داریم تا کمبود منابع انسانی برطرف شود. بحث کمبود اعتبار نیز یکی از مشکلاتی است که اورژانس با آن دست و پنجه نرم میکند و در حال رایزنی برای افزایش اعتبارات هستیم.
رئیس اورژانس استان تهران در پاسخ به سوال دیگر تایمز مبنی بر نحوه برخورد با ضاربان نیروهای اورژانس تصریح کرد: درخصوص درگیری و ضرب و شتم، یک علت این است که زمان همیشه در تصور تماس گیرنده بسیار دیر میگذرد. ما هم با قوه قضاییه و هم با کمیسیون قضایی مجلس و هم ضابطین قوه قضاییه در تعامل و مکاتبه بودهایم و پیگیری قضایی را به طور جدی انجام دادهایم. در چندین مود بازداشت ضاربان و صدور احکام قضایی داشتهایم و در تلاشیم اقداماتی که انجام میدهیم بازدارندگی جدی داشته باشد و در این زمینه از مواضع خود کودتاه نمیآییم.
فعالیت ۲۹۵ پایگاه اورژانس در سطح تهران
توکلی درباره تعداد پایگاههای اورژانس تهران نیز بیان کرد: درحال حاضر در سطح تهران ۲۹۵ پایگاه اورژانس فعالیت دارد که هنوز با استانداردهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، اندکی فاصله دارد. همچنین در حال حاضر ۵۶۰ دستگاه آمبولانس و ۲۶۰ دستگاه موتورلانس در سطح تهران فعالیت دارد.
کاهش زمان رسیدن آمبولانس و موتورلانس به محل حادثه
رئیس اورژانس استان تهران کرد: زمان رسیدن موتورلانس در محل حادثه سه دقیقه و زمان رسیدن آمبولانس نیز بیش از یک دقیقه کاهش پیدا کرده است. در مطالعه ای که سال گذشته صورت گرفت، نشان میدهد که در کلانشهرها برای کاهش هر یک دقیقه زمان رسیدن به محل حادثه، دست کم باید ۲۰ پایگاه افتتاح شود.
افزایش ۳۹ درصدی تماس با اورژانس در سال ۱۴۰۱
وی درباره تماس با اورژانس، تصریح کرد: در طی سال ۱۴۰۱، میزان تماس ها ۳۹ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.
توکلی اضافه کرد: در ۹ ماهه اخیر دو میلیون و ۷۳۰ هزار تماس با مرکز فوریتهای ۱۱۵ تهران صورت گرفته که به ۹۶۵ هزار ماموریت منجر شده است. روزانه در تهران ۱۱ هزار تماس داریم که به ۳۵۰۰ ماموریت ختم میشود. از کل تماسها با اورژانس نیز ۱۵۳ هزار تماس مرتبط با حوادث ترافیکی است.
وی افزود: سعی و تلاش کادر اورژانس بر این است که با کاهش زمان رسیدن به محل حادثه، به کاهش استرس مردم و کاهش خطرات بیماریها کمک کنند.
رضایتمندی بیش از ۹۳ درصدی مردم از عملکرد اورژانس
رئیس مرکز اورژانس تهران با بیان اینکه بیش از ۹۳ درصد مردم از عملکرد اورژانس رضایت دارند، گفت: در این مدت کاهش ۱۰ درصدی شکایات مردمی را نیز داشتیم.
توکلی درخصوص اقدامات اورژانس در دهه فجر نیز تصریح کرد: در تلاش هستیم تا چند پروژه بزرگ در دهه فجر به بهره برداری برسد که شامل اولین ستاد معاونت آموزش، پژوهش و اعتباربخشی اورژانس کشور در شرق استان تهران، ساختمان ستاد فرماندهی کلان در غرب استان، مرکز پیام در شمال شرق تهران و چند پایگاه است.
وی با بیان این که چهارمین عامل مرگ و میر در کشور بیماریهای قلبی عروقی است؛ از اجرای طرح ۲۴۷ در سازمان اورژانس خبر داد و تصریح کرد: سازمان اورژانس با ایجاد دیسپچ تخصصی قلب در ساختمان مرکزی اعزام و راهبری و تامین تجهیزات مورد نیاز تخصصی برای گرفتن نوار قلبی بیمار توسط تکنیسین و فرستادن آن برای متخصص قلب و صادر شدن دستورات لازم، امکانی را فراهم کرده تا بیمار بدون طی کردن روند عادی، بلافاصله وارد بخش قلب شود؛ به این ترتیب، عوارض ناشی از عروق قلبی به حداقل ممکن کاهش پیدا میکند.
توکلی ادامه داد: روزانه به طور میانگین ۱۰ مورد بیمار با عارضه قلبی گزارش میشود و در ماه حدودا ۳۰۰ مورد قلبی داریم که رقم قابل توجهی بوده و طرح ۲۴۷ از این بابت اهمیت زیادی دارد.
فراهم کردن امکان تماس آسان با اورژانس ۱۱۵ برای ناشنوایان
وی گفت: در مرکز فرماندهی و اعزام و راهبری عملیات اورژانس استان تهران زیرساختهایی برای معلولین و ناشنوایان فراهم شده تا بتوانند به راحتی با ۱۱۵ تماس بگیرند. به زودی برای مبتلایان اوتیسم نیز این اقدام انجام میشود. برای مصدومان ترافیکی و حوادث انبوه نیز تدابیری انجام شده که به زودی اعلام خواهیم کرد.
انتهای پیام/