بهگزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تایمز، بررسی آمارهای رسمی ثبت شده در سامانه سمفا نسبت به فروش فیلمهای در حال اکران نشان میدهد از بیستمین روز آبان تا پایان روز ۲۶ همین ماه یعنی جمعه گذشته مجموعاً ۹۱۲۳۷۸ نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در ۱۸۳۰۳ سانس سینما رفتهاند که این تعداد از علاقمندان سینما مبلغ ۳۶۹ میلیارد و ۵۲۷ میلیون و ۶۵۵ هزار ریال به گیشهها واریز کردهاند.
این در حالی است که مقایسه تعداد مخاطبان سینماها در هفته یاد شده نسبت به یک هفته قبلتر یعنی سیزدهم تا بیستم آبان که ۹۱۶۸۱۰ نفر در ۱۷۷۶۰ سانس سینما رفتهاند نشان میدهد اگرچه در این دوره شاهد رکوردشکنی تعداد مخاطبان بودهایم اما هفته پایان آبان مجموعاً ۴۴۳۲ نفر یعنی ۰٫۴ درصد کمتر سینما رفتهاند و منتقدان براین باورند که ورود تازههای اکران پاییزه به فهرست فیلمهای روی پرده احتمالاً میتواند فرصتی تازه برای بهبود آمارها باشد.
چهخبر از تازهواردهای اکران
از سوی دیگر بررسی فیلمهای درحال اکران نشان میدهد از ابتدای دومین ماه پاییز ۱۴۰۲ تا بیست هفتمین روز از همین ماه مجموعاً ۷ فیلم جدید به نامهای عامهپسند، گیجگاه، جنگل پرتقال، حدود ۸ صبح، جوجه تیغی، سرهنگثریا و آهو به فهرست اکران سینماهای سراسر کشور افزوده شده که سهم ژانر اجتماعی در آنها بسیار پررنگ است و برخی منتقدان براین باورند که با ورود این فیلمها به فهرست اکران در آینده نسبت تعداد مخاطبان سینماها در میان ژانرهای کمدی و اجتماعی تناسب دستخوش تغییراتی معنادار خواهد گرفت.
به این ترتیب از ابتدای ماه تا پایان روز جمعه گذشته عملکرد انفرادی فیلمهای یاد شده عبارت است از؛ آهو که از سومین روز آبان اکرانش آغاز شده تا دیروز مجموعا ۴۰۴۷ مخاطب به خود دیده و درآمدی معادل یک میلیارد و ۷۸۷ میلیون و ۱۷۵ هزار ریال داشته و جنگل پرتقال هم که از همین روز اکرانش آغاز شده توانسته ۳۲۰۷۵ مخاطب را به خود جذب کند تا درآمدی معادل ۱۵ میلیارد و ۶۹ میلیون و ۴۵ هزار ریال در کارنامه داشته باشد.
اما «سرهنگثریا« که اکرانش از دهمین روز آبان آغاز شده تا جمعه گذشته مجموعا ۲۰۲۵۷ مخاطب و درآمدی معادل ۸ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۱۴۰ هزار ریال در کارنامه داشته و «گیجگاه» هم که نامش از دوازدهمین روز آبان به فهرست اکران سینما افزوده شد بعد از حدود پانزده روز اکران توانسته ۱۵۵۹۵۹ مخاطب و درآمد ۶۸ میلیارد و ۵۲۲ میلیون و ۳۸۰ هزار ریالی داشته باشد.
در همین حال «عامه پسند» نیز اکرانش از هفدهمین روز آبان آغاز شد و تا روز گذشته مجموعاً ۴۰۹۷۹ بلیت فروخته تا درآمدی معادل ۲۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون ریالی داشته باشد و حدود ۸ صبح که در همین روز کارش را آغاز کرده بعد تقریباً ۱۰ روز اکران توانست ۲۷۹۷۵ مخاطب و درآمدی معادل ۱۴ میلیارد و ۴ میلیون و ۷۷۵ هزار ریال دارد و در آخرین مورد یعنی آغاز به کار «جوجهتیغی» که از بیست و چهارمین روز آبان بوده نیز توانسته ۱۸۹۹۸ مخاطب و درآمد ده میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال داشته باشد.
عملکرد انفرادی فیلمهای روی پرده
حالا اگر از عملکرد انفرادی فیلمهایی که اکران آنها از ابتدای آبان ماه آغاز شده بگذریم نوبت به بررسی عملکرد انفرادی فیلمهای روی پرده به صورت کلی میرسد، اما واقعیت اینجاست که در نگاه اول و مقایسه سهم مخاطبان کل فیلمها از مجموعه مخاطبان در دوره یاد شده یعنی ۲۰ تا ۲۶ آبان میبینیماز کل ۲۲ فیلم ثبت شده در سامانه سمفا در این دوره ۹ فیلم پرمخاطب جدول توانستهاند سهم ۸۶٫۰۹ درصدی از کل مخاطبان را به خود اختصاص دهند و ۱۳ فیلم باقی مانده سهمی معادل ۱۳٫۹۱ درصدی از کل مخاطبان این دوره سینماهای سراسر کشور را به خود اختصاص دادهاند.
برهمین اساس فیلم «هتل» با سهم ۵۲٫۰۱ درصدی یعنی تعداد ۴۷۴۵۷۴ نفر در ۶۳۰۳ سانس اکران و درآمد ۲۰۰ میلیارد و ۲۶۲ میلیون و ۹۳۰ هزار ریال رتبه نخست را به خود اختصاص داده و به دنبال آن «بچهزرنگ» با سهم ۱۶٫۲۴ درصدی از کل مخاطبان معادل ۱۴۷۸۵۰ بلیت فروخته شده برای ۲۹۳۷ سانس اکران و درآمد ۴۶ میلیارد و ۷۶۹ میلیون و ۹۷۰ هزار ریال جایگاه دوم را در اختیار گرفت.
«فسیل» هم با سهم ۹٫۹۸ درصدی از کل مخاطبان هفته مورد نظر معادل ۹۱۰۶۱ بلیت فروخته شده برای ۱۷۸۸ سانس و درآمد ۳۶ میلیارد و ۷۳۵ میلیون و ۶۵ هزار ریال جایگاه سوم را در اختیار گرفت تا «گیجگاه» با سهم ۴٫۹۱ درصدی از کل مخاطبان دوره یاد شده که معادل ۴۴۸۱۹ بلیت فروخته شده برای ۱۵۳۳ سانس اکران است درآمدی معادل ۱۸میلیارد و ۷۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال را تجربه کرد و جایگاه چهارم را به نام خود کرد.
اما «عامهپسند» با سهم ۳٫۲۸ درصدی یعنی ۲۹۹۳۹ بلیت فروخته شده برای ۱۰۰۱ سانس اکران درآمدی معادل ۱۴ میلیارد و ۴۰۸ میلیون و ۳۲۰ هزار ریال داشت و جایگاه پنجم را در اختیار گرفت و «نارگیل» با سهم ۳٫۷۸ درصدی معادل ۳۴۳۹۶ بلیت فروخته شده برای ۱۰۰۸ سانس اکران و درآمد ۱۲ میلیارد و ۷ میلیون و ۴۵۵ هزار ریالی جایگاه ششم را بنام خود کرد و «جوجهتیغی» هم ۱۸۹۸۸ مخاطب یعنی سهم ۲٫۰۸ درصدی برای ۴۶۱ سانس اکران توانست درآمدی معادل ۱۰ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال جایگاه هفتم را بنام خود کرد.
در همین حال «حدود ۸ صبح» هم با فروش ۲۰۱۷۳ بلیت یعنی سهم ۲٫۲۱ درصدی از کل مخاطبان برای ۸۳۰ سانس توانست درآمد ۹ میلیارد و ۵۳۵ میلیون و ۳۵۰ هزار ریالی را در کارنامه داشته باشد تا به جایگاه هشتم پرمخاطبهای این هفته بسنده کرده باشد و نهمین جایگاه هم با فروش ۲۰۹۳۸ بلیت یعنی سهم ۲٫۲۹ درصدی از کل مخاطبان دوره مورد نظر برای ۷۴۲ سانس و درآمد ۸ میلیارد و ۸۹۳ میلیون و ۴۱۰ هزار ریالی به شهر «هرت» رسید.
«جنگل پرتقال» هم با فروش ۸۵۱۳ بلیت برای ۴۴۸ سانس اکران و درآمد ۳ میلیارد و ۹۸۳ میلیون و ۹۴۰ هزار ریالی به جایگاه دهم رسید و «سرهنگثریا» با فروش ۹۵۵۴ بلیت برای ۷۵۶ سانس درآمدی معادل ۳ میلیارد و ۷۴۰ میلیون و ۶۵ هزار ریال به جایگاه یازدهم بسنده کرد و جایگاه یازدهم پرمخاطبهای هفته مورد نظر هم به محصول مشترک ایران و ترکیه یا همان فیلم هولیا با فروش ۳۷۷۷ بلیت فروخته شده برای ۲۹۱ سانس اکران و درآمد یک میلیارد ۵۴۴ میلیون و ۶۵ هزار ریال رسید.
سیزدهمین رتبطه هم به «اختالرضا» با فروش ۴۳۸۰ بلیت برای ۱۵۴ سانس و درآمدی معادل یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال رسید و «ستارهبازی» محصول مشترک ایران و آمریکا هم با فروش ۱۰۵۳ بلیت برای ۱۲ سانس و درآمد ۵۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال به جایگاه چهاردهم بسنده کرد.
اما «آهو» در همین دوره توانست نظر ۷۱۵ مخاطب برای ۷۰ سانس را به خود جلب کند تا با درآمد ۳۱۲ میلیون و ۷۲۵ هزار ریالی به جایگاه پانزدهم رسیده و شانزدهمین جایگاه هم به «باباسیبیلو» با فروش ۱۳۵۰ بلیت برای ۵ سانس و درآمد ۲۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال رسید و شماره ۱۰ با فروش ۷۰ بلیت برای ۱۵ سانس و درامد ۳۱ میلیون و ۴۲۵ هزار ریال به جایگاه هفدم بسنده کرد.
این درحالی است که «ارثیه فامیلی» با فروش ۱۰۲بلیت برای ۲ سانس و درآمد ۲۴ میلیون و ۶۷۵ هزار ریالی به جایگاه هجدهم رسید و زنبور کارگر با ۹۰ بلیت فروخته شده برای ۱۰ سانس اکران درآمدی معادل ۲۳ میلیون و ۷۲۵ هزار ریال به جایگاه نوزدهم رسید تا «آهنگ دونفره» با فروش ۱۳ بلیت برای ۲ سانس و درآمد ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار ریال جایگاه بیستم را در اختیار گیرد و «مصلحت» هم با فروش ۱۲ بلیت برای یک سانس درآمدی معادل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال داشت تا جایگاه بیست و یکم را به نام خود کرده باشد.
اما «بیمادر» با فروش تنها یک بلیت برای یک سانس درآمدی معادل ۳۰۰ هزار ریال داشت تا به این ترتیب جایگاه بیست و دوم یعنی آخرین رتبه از پرمخاطبهای هفته گذشته را به نام خود کرده باشد.
انتهای پیام/