به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از سامانه آموزشی «رویاد» شامگاه شنبه ۲۰ فروردین ماه با حضور مسئولینی از دانشگاه تهران و سازمان هنری اوج برگزار شد.
در این مراسم ناصر نادری، معاون شتابدهی و امور استانهای سازمان اوج سخنرانی کرد؛ او با اشاره به ۱۰ سال فعالیت سازمان اوج گفت: به یاد دارم که آقای محمدحسنی در ابتدای تأسیس این سازمان بر موضوع آموزش تأکید بسیار زیادی داشت. اکنون در معاونت شتابدهی و امور استانهای این سازمان کار آموزش را جدیتر دنبال میکنیم و سامانه رویاد نیز برای همین موضوع طراحی شده است.
وی ادامه داد: به نظر ما جای سامانه آموزش آنلاین که بتواند مرکزی برای شناسایی نیروها و استعدادهای جدید باشد خالی است. از سویی دیگر، خیلی از افراد دنبال درگاههای ورودی به سازمان اوج هستند. سامانه رویاد میتواند این دو اتفاق را رقم زده و آغازگر فرآیند تولید و شتابدهی باشد.
نادری با اشاره به همکاری با دانشگاه تهران در این پروژه گفت: در مسیر طراحی این سامانه با دانشگاه تهران ارتباط گرفتیم و جلسات بسیار خوبی با آنها داشتیم که حاصل آنها همین سامانه است. نام رویاد برگرفته از «رویش» و «یادگیری» است و میتواند حلقههای انحصار را بشکند.
وی مراحل حضور در این سامانه را تشریح کرد و گفت: در مرحله مقدماتی، کاربران از طریق این سامانه در رشتههای مختلف آموزش آنلاین میبینند. در مرحله بعدی به دنبال آموزش حضوری از سراسر کشور میرویم. افرادی که در این مرحله برگزیده شوند، مورد حمایت قرار گرفته و به آنان فرصت تولید محصول میدهیم. در نهایت کسانی که بتوانند محصولات خوبی را تولید کنند وارد مؤسسات و مراکز زیرنظر سازمان اوج شده و حتی ممکن است خودشان مؤسساتی را بنابر استعداد و توانمندیشان تشکیل دهند. از این روی خوشبینهستیم که تا ۲ سال آینده مؤسساتی رسانهای در شهرستانها ایجاد شود.
او در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه مزیت «رویاد» تولید محصول و ارائه مدرک است گفت: در اینجا مدرک هم میدهیم اما مهمتر از آن، ایجاد فرصت برای تولید است. رهبر معظم انقلاب شعار امسال را «تولید دانش بنیان و اشتغالآفرین» گذاشتند. رویاد هر ۳ مؤلفه را دارد؛ هم دانش بنیان است، هم کارآموزان را به تولید وصل میکند و در نهایت سبب اشتغالآفرینی برای آنان میشود.
رئیس پژوهشکده سامانه هوشمند دانشگاه تهران دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: سابقه این پژوهشکده ما به سال ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ برمیگردد. این پژوهشکده در راستای عمل به منویات رهبر انقلاب که فرمودند هر دانشگاه باید پژوهشگاهی جداگانه داشته باشد تا بتوانند مشکلات را در این قالب حل کنند، ایجاد شد و از همان سال ۱۳۸۸ وارد شناسایی گلوگاههای اقتصادی کشور شدیم.
وی ادامه داد: عدالت آموزشی در اقصی نقاط کشور یکی از اهداف اصلی ما در این سامانه است. در این مسیر با بچههای سازمان هنری رسانهای اوج همراه شدیم و به نظر میرسد که این اقدام فرهنگی بتواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.
احسان محمدحسنی در بخش دیگری از این مراسم گفت: اگر بخواهم این سامانه را در یک جمله توصیف کنم باید بگویم که ورود استعدادهای جوان به عرصه هنر و رسانه انقلاب و یا مؤسسات سازمان اوج تا به امروز مثل یک معبر تنگ بود. با اتفاق امروز، این معبر تنگ تبدیل به آزادراهی چند بانده میشود و باعث میشود که بسیاری از نوجوانها و جوانها دیگر پشت در مجموعههای فرهنگی نمانند و با راحتی عضو خانواده اوج شوند. امیدواریم شاهد رویش جوانانی باشیم که آینده فرهنگ انقلاب اسلامی هستند.
علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی سخنران پایانی این مراسم بود. او گفت: سالها بود که میگفتیم باید آموزش آنلاین را راه بیندازیم. این ماجرا ادامه داشت تا اینکه همهگیری کرونا شکل گرفت و نشان داد که باید در این فضا بیشتر فعال باشیم. در خلأ ناگهانی تعطیلیهای کرونا، همه دست به دست هم دادند که آموزش نوجوانان تعطیل نشود و در این مسیر از ظرفیتهای فضای مجازی استفاده شد. اگرچه در مسیر آموزش مجازی هم تلفات زیادی داشتیم و سطح آموزش بسیار پایین آمد. فضای مجازی را باید مدیریت کرد و در آن محصول درست به دست مخاطبان داد. به نظرم فقر محتوا داریم و محتواهای دروغ و مسیردار هم زیاد به چشم میخورد.
انتهای پیام/