سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:
سئو (بهينهسازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتورهاي جستجو
با روشهاي غير اخلاقي نيست. آنها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايتها
در نتايج جستجوی طبيعي با هدف رسيدن به رتبهبندي بالا، ايجاد شدهاند.
سئو را ميتوان مجموعهاي از روشها براي تغيير استراتژيک وب سايتها
دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه
نتايج جستجو، ميپردازد.
سئو فرآيند سادهاي نيست که به راحتي پيادهسازي
شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينهاي و صبر است. موتورهاي جستجو با تغيير
مداوم الگوريتمهاي رتبهبندي خود غير قابل پيشبيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين
سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.
سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط
سئوکار
انجام می شود.
الگوريتم رتبهبندي
گوگل داراي بيش از ۲۰۰ معيار جهت رتبهبندي يک سايت است. از اين رو مهندسين سئو ميبايست مهمترين اين معيارها را جهت پيادهسازي موفق سئو بدانند.
اوايل شروع سئو
در اوايل سال ۱۹۹۰ اولين موتورهاي
جستجو کار خود را آغاز کردند؛ بعضي از محبوبترين آنها Infoseek،Alta Vista
و Yahoo
بودند.در
آن زمان مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه ميکردند که همانند
صفحه زرد، سئو اوليه بر اساس حروف الفبا انجام ميشد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.
با رشد مداوم اينترنت موتورهاي جستجوی جديدتري ظاهر ميشدند
که از الگوريتمهاي رتبهبندي پيچيدهتري استفاده ميکردند. اين الگوريتمها با معيار
تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک عبارت در يک صفحه استفاده
شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسبهاي شبيه key-words
براي فهم محتويات وب سايتها استفاده ميکردند. به دنبال اين رشد سئوبراي بيشتر ديده شدن سايتها فعاليت خود را شروع کرد. با توسعه رتبهبندي
صفحات توسط موتورهاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن
راههايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روشهاياخلاقي و چه غير اخلاقي روي آوردند.
يک مقاله که توسط نيويورک تايمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ چاپ شد
راجع به توسعهدهندگان وب صحبت کرد که براي قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج
جستجو از روشهاي غير اخلاقي سئو استفاده ميکردند. اين مقاله توضيح
ميدهد که چگونه توسعهدهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کلیدی ويژه
که معمولا در پشت گرافيک سايت پنهان شده است، بارگذاري ميکنند که در نتيجه
موتورهاي جستجو اين کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش ميدهند.
همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبهبندي بالا براي کلمات
کليدي خاص در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بکار گيري روشهاي
غير اخلاقي در آن زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود.
امروزه الگوريتمهاي موتورهاي جستجو پيچيدهتر شدهاند و خيلي سخت است که مهندسين
بهينهسازي بتوانند موتورهاي جستجو را دستکاري کنند، البته اين بازي موش و گربه بين
مهندسين سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز وجود دارد و ادامه پيدا خواهد کرد.
اهداف سئو چیست ؟
هدف سئو کمک به وب سايتها در بدست آوردن محل بالا در نتايج
جستجوی طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است.
نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرسوجوي جستجوی وارد شده داراي مزاياي زيادي
هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط
جستجو شده را پيدا ميکند و موتور جستجو قابل اعتماد ميشود چرا که الگوريتم آن بيشترين
صفحات مرتبط را نشان ميدهد.
بعد از اينکه سئوبراي بهبود رتبهبندي
سايتها در نتايج جستجوی طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان براي پيادهسازي
روشهاي خود شد. زمان، بزرگترين سرمايهگذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک
صفحه است.
بسته به اينکه چگونه کلمات کلیدی رقابتي در بهينه سازي مورد
استفاده قرار ميگيرند، سئو هفتهها يا ماهها طول ميکشد تا
به نتيجه برسد. اگر چه ممکن است نتايج بهينهسازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در
دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبهبندي سايت و افزايش بازديدکنندگان
است. براي وب سايتها خيلي مهم است که در صفحه اول
نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که ۵۸٫۴ درصد کليکها
را شامل ميشود، قرار گيرند.
اين جاي
تعجب نيست که وب سايتها با محصولات و خدماتي که بفروش ميرسانند بر سر رسيدن به
رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کليدي رقابتي “بيمه خودکار” ۱٫۵ ميليون
جستجوی گوگل را در ماه به خود اختصاص ميدهد، اين بدين معني است که ۳ جايگاه اول ۵۸٫۴ درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول ۳۶٫۴ درصد بازديدکنندگان را به خود اختصاص ميدهد. اين مسئله براي خيلي از سايتها سودمند است که در بالاي نتايج جستجو
قرار گيرند به خصوص آنهايي که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه ميشود.
يک
مطالعه ديگر نشان ميدهد جستجو کنندگان خيلي دوست دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج
جستجو کليک کنند؛ اين مطالعه مشخص ميکند ۷۲٫۳ درصد کاربران گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج
جستجو کليک ميکنند و تنها ۲۷٫۳ درصد کاربران روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت
شده کليک ميکنند. اين يکي ديگر از دلايلي است که شرکتها تاثير
سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن زمان و هزينه صرف کنند.
بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:
- در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
- باعث ایجاد برند می شود.
- باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
- باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
- باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
- بهترین ابزار برای تبلیغات است.
سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)
سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت
شما اعم از متن، تصوير، پيوند و … مرتبط ميشود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت
خود بارگذاري ميکنيد مربوط به SEO On Page ميشود. اين
روش پايه تمام تلاشهاي بهينهسازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي
آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مينماييد در نتايج
جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل از
روش SEO Off Page انجام شود.
سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)
بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي
انجام ميشد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب
سايت شما انجام ميشود؛ اين شامل تمام چيزهايي است که ميتواند در بدست آوردن رتبهبندي
بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي
که از سايتهاي ديگر به سايت شما اشاره ميکنند) متمرکز ميشود سپس با استفاده از
روشهايي که در خارج از وب سايت انجام ميشود به بهينهسازي موتور جستجو ميپردازد.
SEO Off Page يک فرآيند نامحدود
است که توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان،
اداره ميشود.
سئو کلاه – سفيد چیست ؟ (White Hat)
در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه – سفيد به
مجموعه تکنيکها، روشها و استراتژيهاي که از قوانين و راهنماييهاي موتورهاي
جستجو تبعيت ميکنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب يا دستکاري موتورهاي جستجو
و يا کاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد
ميشود زيرا دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعملها و
سياستهاي صحيح جهت بدست آوردن رتبههاي بالا در نتايج موتورهاي جستجو استفاده ميکند.
سئو کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)
به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعهاي از
دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتمهاي موتورهاي جستجو با
هدف بدست آوردن رتبهبندي بالا، بکار ميرود. اين مهم است که بدانيد اين روشها غير
اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجویي تاييد نميشود و بکارگيري اين روشها خطر
خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.
انجام تاکتيکهاي سئو کلاه – سياه
ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي ميتواند منجر به
پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.
مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو
در زیر به برخی از مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو اشاره شده است:
پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه وب سایت های بزرگ
در این پژوهش محقق معتقد است که هنگامی که پیاده سازی وب سایت به پایان می رسد مشکلی که خیلی از شرکت ها با آن مواجه هستند این مسئله است که نمی دانند که چگونه وب سایت خود را در اینترنت معرفی نماید که بهترین روش برای معرفی وب سایت بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر اساس ۷۷ معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژهای بهینه سازی برای توسعه وب سایت را بصورت زیر معرفی می نماید:
- بهبود ساختار سایت
- استراتژی کلمات کلیدی
- استراتژی URL
- بهینه سازی کد
- پردازش کردن متن
- بهینه سازی لینک های ورودی
- استراتژی نام دامنه و هاست
آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو
این پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای سئو تکنیکال از نظر محقق عبارتند از:
- اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
- اضافه کردن URL به نقشه سایت
- اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
- استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl
بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وب سایت
در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به ۳ سه بخش تقسیم بندی می کنند:
- شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
- وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با استفاده از یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند
- جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.
محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه دارند.
بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی
در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و راهنمایی ها برخی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل است. :
تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از:
- افزایش لینک های خارجی
- تغییر اسم فایل ها
- لینک یک طرفه
- کلمات کلیدی
- استفاده از Meta Tag
- استفاده صحیح از عنوان
- استفاده از robots.txt
- بهینه سازی محتوا
انواع سئو
سئو بصورت کلی به ۴ دسته تقسیم بندی می شود. این تقسیم بندی بیشتر از نظر مفاهیم اصلی سئو بوده که عبارتند از:
سئو داخلی: به کلیه بهینه سازی ها که داخل وب سایت اتفاق می افتد گفته می شود.
سئو داخلی به فرآیند بهینه سازی صفحات وب سایت جهت رسیدن به
نتایج بالای موتورهای جستجو گفته می شود. مواردی از قبیل محتوا، کلمات کلیدی، آدرس
صفحات، تصاویر و ده ها استراتژی دیگر در سئو داخلی پیاده سازی می شود.
در مقاله آموزشی سئو داخلی به تکنیک های جامع و اصلی این
روش بهینه سازی پرداخته شده است. با پیاده سازی این موارد می توانید رتبه بالایی
را در نتایج گوگل بدست آورید.
سئو خارجی: به کلیه بهینه سازی ها که خارج از وب سایت انجام می شود گفته می شود.
سئو خارجیبه تمامی استراتژی هایی که
در خارج از وب سایت انجام می شود، گفته می شود. استراتژی هایی از قبیل برندسازی،
کانتنت مارکتینگ، لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی. پیاده سازی این
استراتژی های باعث می شود تا موتورهای جستجو به سایت شما اعتماد بیشتری نمایند.
در مقاله آموزشی سئو خارجی به تکنیک های جامع این روش بهینه
سازی پرداخته شده است.
سئو فنی: به بهینه سازی هایی که برای خزیدن بهتر موتورهای جستجو در سایت انجام می شود گفته می شود.
سئو تکنیکال به تمامی جنبه های فنی وب سایت که روی سئو
تاثیر گذار است، می پردازد. مواردی از قبیل هاست، سرعت وب سایت، نقشه xml، روبات و ده ها
استراتژی دیگر که می تواند در سئو تکنیکال پیاده سازی شود.
سئو تکنیکال این امکان را برای موتورهای جستجو فراهم می آورد
که کیفیت وب سایت شما را در هنگامی که می خواهند کاربران را به سایت شما هایت
کنند، ارزیابی نمایند. در مقاله سئو تکنیکال می توانید این استراتژی های را بصورت
کامل بیاموزید.
سئو محلی: به بهینه سازی هایی که برای یک منطقه یا محله خاص انجام می شود گفته می شود.
سئو دارای معیارهای مختلفی می باشد که از مهمترین این معیارها تحقیق کلمات کلیدی می باشد. اگر در متن خود از محتوای با کیفیت استفاده نمایید و آن متن را برای کلمات کلیدی بهینه کنید می توانید بازدید کنندگان زیادی را به سمت سایت خود هدایت نماید. همچنین استفاده از متا تگ ها و تصاویر در این بهینه سازی تاثیر زیادی دارد
چگونه متخصص سئو شویم؟
برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو کارهای زیادی می بایست انجام شود. یادگیری اصول اولیه سئو بسیار مهم می باشد و مهمترین اصل در این فرایند یادگیری برنامه ریزی می باشد.اگر چه ممکن است فکر نمایید چیزهای زیادی برای برنامه ریزی وجود ندارد ولی وقتی آنها را کنار هم قرار دهید متوجه خواهید شد چیزهای زیادی وجود خواهد داشت.
این احتمال وجود دارد که شما نخواهید خود تبدیل به یک متخصص سئو شوید و بخواهید یک متخصص سئو در کنار خود داشته باشید که در این رابطه شرکت سئوکار می تواند به عنوان یک شرکت متخصص در این حوزه به شما کمک نماید.
چرا سئو اهمیت دارد؟
اگربخواهیم در یک جمله پاسخ دهیم: جستجو یک
منبع بزرگ ترافیک است.
مهمترین دلایل اهمیت سئو در سئو آمده است:
۱٫ جستجوی ارگانیک اغلب منبع اصلی ترافیک وب سایت است
طبق آخرین نظرسنجی های انجام شده در
سایت های مختلف، بیش از ۶۰ درصد از کل ترافیک وب سایت ها طریق موتورهای جستجو
مانند گوگل، بینگ، یاهو و یوتیوب بدست می آید. در مجموع، جستجو ۱۰ برابر بیشتر از
رسانه های اجتماعی ترافیک دارد.
۲٫ سئو باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می شود
هدف سئو ایجاد پایه ای قوی برای یک وب سایت بوده و باعث ایجاد
اعتبار و برند سازی و جلب اعتماد بیشتر برای کاربران می شود.
۳٫ سئو بهترین راه برای درک صدای جستجو کننده است
از درک تغییرات
کلان بازار تا درک هدف جستجو کننده در جزئیات، سئو به ما می گوید که مشتریان چه می
خواهند و چه نیاز دارند.
۴٫ سئوی خوب همچنین به معنای تجربه کاربری بهتر است
تجربه کاربری به
اولویت اول هر بازاریاب تبدیل شده است. همه خواهان رتبه بندی ارگانیک بهتر و
حداکثر بازدید هستند
۵٫سئوی محلی به معنای افزایش تعامل، ترافیک و نرخ تبدیل است
با افزایش ترافیک
موبایل، جستجوی محلی به بخش اساسی موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط تبدیل شده
است.
۶٫ سئو بر چرخه خرید تأثیر زیادی دارد
افزایش نرخ تبدیل
عنصر حیاتی سئو است. استفاده از تاکتیکهای
سئو باعث دیده شدن بیشتر محصولات و خدمات
سایت شده و اهمیت و قابل اعتماد بودن آنچه به مشتریان
افزایش یافته و خرید آن محصولات و خدمات به تناسب افزایش می یابد.
دلایل ضرورت سئو( بهینه سازی موتور جستجو) چیست؟
چرا سئو ضروری است؟ باید
بدانیم که مردم در حال حاضر تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در اینترنت جستجو می
کنند.جستجو دیگر محدود به رایانه ها و حتی تلفن های
همراه نیست و شامل ساعت، عینک و پیشرفته ترین دستگاه های هوشمند می شود.
از آنجایی که جستجو برای
افراد به اشکال مختلف، اعم از صوتی، وب یا حتی یوتیوب ضروری است، سئو نیز یک وب سایت
جهت افزایش بازدید آن در نتایج جستجوی الزامی می باشد.
با توسعه مداوم فناوری و
ظهور دستگاه های جدید که افراد برای جستجوی خود از آنها استفاده می کنند نرخ جستجو
هیچ وقت کاهش نمی یاد. بنابراین، همیشه باید به توسعه و سئو سایت خود ادامه دهید تا به صدر نتایج
جستجو برسید.
بنابراین اهمیت بهینه سازی
برای موتورهای جستجو یا سئو در این است که بازدید یا ترافیک رایگان برای شما به
همراه خواهد داشت، به شرطی که محتوای مناسبی تهیه کرده باشید که نیازهای کاربران
را برآورده نماید.
چگونه می توانم سئو را یاد بگیرم؟
اگر علاقه مند به کسب
اطلاعات بیشتر در مورد سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) هستید، تعدادی وب سایت عالی وجود دارند که می توانند منابع مورد
نیاز را در اختیار شما قرار دهند. Search Engine Land، Moz و Semrush همه این سایت ها از مراجع معتبر در سراسر دنیا هستند و اطلاعات زیادی در رابطه با تحقیقات کلمات کلیدی گرفته تا ایجاد لینک و
بازاریابی محتوا ارائه می دهند. نکته مهم اینکه، آنها بسیاری از این اطلاعات را به
صورت رایگان ارائه می دهند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای بررسی
سایت ها و پست های وبلاگ آنها وقت بگذارید. همچنین اگر می خواهید از منابع فارسی
استفاده نمایید سایت شرکت سئوکار شامل صدها مقاله سئو بوده که بصورت رایگان می
توانید از این اطلاعات استفاده نمایید.
سئو کلاه خاکستری
این روش سئو
مابین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه بوده و در کل با توجه به ریسک آن پیشنهاد نمی شود.
به این دلیل که روش های سئو کلاه خاکستری نه به دسته کلاه سفید و نه به دسته کلاه
سیاه تعلق دارند زیرا شرایط و ضوابط مربوط به این سئو نامشخص است. با این وجود،
استفاده از روش های سئو کلاه خاکستری منجر به محدودیت سایت در موتورهای جستجو نمی
شود. انجام روشهای سئو کلاه خاکستری میتواند به سایت در طولانی مدت آسیب وارد
نماید. با این حال جهت کسب اطلاعات بیشتر به محتوای سئو کلاه خاکستری مراجعه شود.
سئو بین المللی چیست؟
سئو بین المللی
ترافیک ارگانیک وب سایت شما را از مناطق و زبان های مختلف بهبود می بخشد. اگر می خواهید
در سئو بینالمللی موفق شوید، باید به بافت فرهنگی کسب و کار هدف خود توجه کنید و
به آنها اجازه دهید تا بتوانند بر اساس فرهنگ و زبان خود از سایت شما استفاده
نمایند. جهت انجام سئو بین المللی در قالب خود باید به تاریخها و زمانها بر اساس
مکان های هدف خود به درستی استفاده نمایید. هدف سئو بین المللی ایجاد یک تجربه
آنلاین خوب بصورت جهانی برای مخاطبان هدف شما است.
چند تکنیک مهم که یک متخصص سئو باید همیشه رعایت نماید
۱- یک زیر ساخت فنی قوی برای وب سایت ایجاد نمایید
سئو تکنیکال از ارزش
بسیار بالایی برای موتورهای جستجو مخصوصا گوگل برخوردار است. اگر وب سایت شما به
کندی لود شود، کاربران تمایلی ندارند که در سایت شما باقی بمانند و اصطلاحا نرخ
فرار وب سایت شما افزایش می یابد. همچنین اگر وب سایت شما دارای خطاهای زیادی باشد،
نمی تواند در سئو شانس بالایی داشته باشد. در سئو تکنیکال سرعت بارگذاری صفحات از
اهمیت بالایی برخوردار می باشد تا آنجاییکه گوگل در سال ۲۰۲۲ یک پروژه جدید به اسم
Core Web Vitals راه اندازی نمود.
۲- تحقیق جامع کلمات کلیدی سایت خود را بدرستی انجام دهید
بعد از آنکه سئو تکنیکال سایت خود را انجام دادید و وب سایت
از نظر فنی مشکلی نداشت نوبت آن است که برای وب سایت خود کلمات کلیدی مناسب انتخاب
نمایید. کلمات کلیدی به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:
۱- کلمات کلیدی Seed: این کلمات
کلیدی معمولا کوتاه بوده و بین ۱ تا ۳ کلمه هستند. به عنوان مثال اگر سایت شما در
زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می نماید کلماتی از قبیل: دیجیتال مارکتینگ، خدمات
سئو و .. جزو کلمات کلیدی Seed محسوب می شوند.
۲- کلمات کلیدی طولانی: این کلمات کلیدی
معمولا طولانی تر بوده و بیشتر از ۳ کلمه هستند و مربوط به پرس و جو های خاص می
شوند. به عنوان مثال: بازاریابی محتوا چیست؟
اگر کسب و کار شما کوچک است و تازه می خواهید کار خود را
شروع نمایید بهتر است روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز داشته باشید. زیرا رقابت روی
این کلمات معمولا کمتر است و براحتی می توانید در موتورهای جستجو جایگاه کسب
نمایید. به طور کلی پیشنهاد می شود برای وب سایت خود ترکیبی از کلمات کلیدی Seed و طولانی
انتخاب نمایید. ابزارهای متنوعی نیز وجود دارد که می تواند به شما کمک زیادی
نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله کلمات کلیدی مراجعه شود.
۳- محتوایی ایجاد نمایید که در موتورهای جستجو رتبه بگیرد.
تولید محتوای با
کیفیت بالا این امکان را برای شما فراهم می نماید تا بتوانید در حوزه کاری خود به
عنوان سایت مرجع قرار بگیرید. در محتوای با کیفیت معیارهای زیادی تاثیر گذار
هستند. برخی از آنها عبارتند از:
هدف کاربر: اول از همه شما باید بررسی کنید که آیا محتوای شما با هدف
کاربر تطابق دارد یا خیر؟ آیا در حد امکان به سوالات پاسخ قانع کننده ای می دهد یا
خیر؟
طول محتوا: طبق تحقیقات ارائه شده توسط HubSpot طول یک مقاله
ایده آل بین ۲۱۰۰ تا ۲۴۰۰ کلمه است. این به این معنا نیست که محتوای کمتر از این
کلمه نمی تواند جایگاه بگیرد، بلکه هر چقدر محتوا غنی تر و کاملتر باشد می تواند
عملکرد بهتری داشته باشد و خوانندگان را مدت زمان بیشتری در سایت نگه دارد.
منحصر بفرد بودن:
محتوای وب سایت هایی که در رتبه های بالا نتایج جستجو قرار دارند ویا بعبراتی دیگر
از سئو خوبی برخوردار هستند، همیشه منحصر
بفرد بوده و از جایی کپی نشده اند.
لینک های داخلی: لینک های داخلی باعث شده کاربران و موتورهای جستجو براحتی بین
محتواهای وب سایت شما حرکت کنند و محتوای وب سایت شما سریع تر ایندکس شود.
اگر تازه می خواهید کار خود را شروع نمایید و با برنامه ریزی های سئو آشنا شوید با سئوکار همراه باشید.
سوالات متداول
سئو سایت چیست و چگونه کار می کند؟
به فرایند دریافت ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو سئو گفته می شود. هدف از بهینه سازی یا سئو بهبود موقعیت سایت در نتایج موتورهای جستجو است. هر چقدر جایگاه سایت بالاتر باشد افراد بیشتر سایت شما را بازدید می کنند.
سئو بهتر است یا تبلیغات در گوگل ادوردز؟
سئو به بالا رفتن رتبه وب سایت در موتورهای جستجو کمک می نماید و به شرکت گوگل هزینه ای پرداخت نمی شود ولی تبلیغات در گوگل ادوردز یک روش تبلیغات پولی بوده و به کسب و کارها اجازه می دهد تا شانس نمایش آگهی خود را در نتایج جستجو داشته باشند
آیا کسب و کارهای کوچک نیازمند سئو هستند؟
اگر شما دارای یک کسب و کار کوچک یا محلی هستید که سعی دارید مشتریان بیشتری در شهر یا محله خود داشته باشید، سئو بسیار مهم است زیرا افراد را قادر می سازد ابتدا شما را پیدا کنند و برند شما را بشناسند و طبق بررسی های انجام شده بیش از ۹۰ درصد مردم علاقه دارند خدمات خود را از کسب و کارهای محلی دریافت نمایند.
تفاوت بین سئو و دیجیتال مارکتینگ چیست؟
سئو در درجه اول بر رتبه بندی یک وب سایت متمرکز است. بازاریابی دیجیتال با هدف تقویت و تبلیغ برند از طریق کانال های دیجیتال مختلف مانند وب سایت ها، رسانه های اجتماعی، ایمیل ها و غیره است.
یادگیری سئو چقدر طول می کشد؟
یادگیری اصول سئو ۱ تا ۳ ماه طول می کشد. اصول بهینه سازی موتور جستجو را می توان در عرض ۳ ماه فهمید و آموخت، با این حال، مفاهیم پیشرفته تر می تواند بین ۶ تا ۱۸ ماه طول بکشد.
مزایای سئو در چه مواردی است؟
در صورتی که روی سایت شما یک سئو قوی انجام شده باشد هر ماه سایت شما می تواند هزاران بازدید کننده بدست آورد و طبیعی است که می تواند بصورت مستقیم روی فروش و جذب مخاطب شما ارتباط مستقیم داشته باشد. با استفاده از سئو برند شما شناخته شده و می توانید جایگاه ویژه ای در کسب و کار خود بدست آورید.
اشتباهات رایج در سئو چیست؟
برخی اشتباهات رایج در سئو وجود دارد که می تواند به سایت شما اسیب وارد نماید. برخی از این موارد عبارتند از: ۱- انتخاب اشتباه کلمات کلیدی ۲- محتوای بی کیفیت ۳- کلمات کلیدی اسپم ۴- سرقت محتوا