به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تایمز، هما یوسفی؛ مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با ۲۸ آبان روز جهانی قربانیان سوانح ترافیکی، با بیان این که سوانح ترافیکی اولین عامل مرگومیر افراد زیر ۴۰ سال است، اظهار کرد: سوانح و حوادث ترافیکی در سراسر دنیا بهعنوان علت اصلی ناتوانی و مرگومیر شناخته شده و یک مشکل عمده بهداشت عمومی در کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته است.
وی افزود: این حوادث از جمله اصلیترین عوامل مرگومیر در جهان و اولین دلیل مرگ در بهترین سالهای زندگی انسانها یعنی در سنین جوانی و معمولاً کمتر از ۴۰ سال است.
وی ادامه داد: این موضوع علاوه بر از بین بردن انسانهای جوان در بهترین دوران زندگی، هزینههای مالی، روحی، روانی، درد و غم بسیاری را برای خانوادههای آنها و همچنین جامعه بهدنبال دارد.
مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه یک حادثه رانندگی علاوه بر مرگ یا معلولیت، باعث بروز مشکلات فراوان در زمینههای اقتصادی، اجتماعی و روانی در جامعه (مشکلات فردی، خانوادگی) میشود، خاطرنشان کرد: این مشکلات مسائلی را که بهدلیل از دست رفتن یا معلولیت عضوی از یک خانواده بهویژه افراد سرپرست خانوار، ایجاد میشود تا مشکلاتی که زندانی شدن مقصران در حوادث فوتی و جرحی برای خود و خانواده و جامعه ایجاد میکنند، در بر میگیرد.
سهچهارم مصدومان تصادفات مرد هستند
یوسفی یادآور شد: علاوه بر اینها هرساله میلیاردها تومان برای دیه فوتیهای این حوادث و همینطور خسارت وارده به اتومبیلها پرداخت میشود. از هر ۴ مصدوم ۳ نفر مرد هستند و نزدیک به ۷۵ درصد از مرگها در نیروهای مولد اتفاق میافتد.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بر اساس سامانه ثبت مراجعان حوادث ترافیکی بیمارستانها، حدود ۷۷۹ هزار نفر بر اثر تصادف ترافیکی به بیمارستانها مراجعه کردهاند که ۵۳۵ هزار نفر آنها (۶۹٫۱۴ درصد) مرد بودهاند، همچنین ۵۶۸ هزار نفر (۷۳٫۳ درصد) در گروه سنی ۶۰ ـ ۱۵ سال قرار داشتهاند که جمعیت مولد کشور هستند.
مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: از این تعداد مرگ ۸۰٫۳ درصد مرد و ۱۹٫۷ درصد زن بودهاند. علت بیشتر بودن آمار فوتی مردان مواجهه بیشتر و خطرپذیری بالاتر است.
یوسفی بیان کرد: در سند ملی راهبردی افزایش امید به زندگی و ارتقاء سلامت جوانان، حوادث ترافیکی و جادهای، اولین عامل مرگ در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: عابرین پیاده ۱۹٫۹ درصد، دوچرخه ۷ درصد، موتورهای دو یا سه چرخ ۲۲ درصد، خودروهای چهارچرخ با اجازه حمل کمتر تا ۹ مسافر یا ۳۵۰۰ کیلوگرم ۵٫۶ درصد، خودروهای چهارچرخ سبک ۴۶٫۸ درصد، خودروهای چهارچرخ با اجازه حمل بیش از ۹ مسافر ۰٫۹ درصد، خودروهای سنگین حمل بار ۲٫۷ درصد، سایر خودروها ۵ درصد از آمار سوانح جادهای را به خود اختصاص دادهاند.
مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اعلام این که سالانه بیش از یک میلیون و ۲۴۰ هزار مرگ و قریب ۵۰ میلیون مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی در جهان اتفاق میافتد، گفت: بررسیها نشان میدهد ایران در جایگاه هفتمین کشور با میزان مرگومیر جادهای بالا در قاره آسیا قرار گرفته است.
یوسفی بیان کرد: بر اساس اعلام نیروی انتظامی ۶٫۴ درصد از درآمد ناخالص ملی کشور صرف هزینههای تصادفات رانندگی میشود. قربانیان اصلی این حوادث، اغلب در سنین ۱۵ تا ۴۴ ساله و بهویژه جوانان هستند.
عوامل مؤثر در بروز حوادث ترافیکی
وی ابراز کرد: بهطور کلی در بروز حوادث ترافیکی چهار عامل اصلی انسان، وسیله نقلیه، جاده (زیرساختها) و عوامل محیطی نقش دارند، البته نباید شرایط مربوط به سیاستها و برنامههای موجود در یک جامعه را بیتأثیر دانست.
وی تصریح کرد: از نظر عامل انسانی رتبه اول حوادث رانندگی به آن دسته از رانندگانی تعلق میگیرد که موقع رانندگی تمرکز لازم را نداشته باشند و در حال خوردن و آشامیدن و یا ارسال پیامک و صحبت کردن با تلفن همراه و یا نگاه کردن به گوشی برای جهتیابی خودرو بهجای تمرکز روی جاده و اطراف خودرو و عدم توجه به علایم راهنمایی باشند.
مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: سبقت و سرعت غیرمجاز از اساسیترین عوامل بروز تصادفات هستند، اکثر تصادفات جادهای موقعی رخ میدهد که راننده خودرو با وجود نداشتن دید کافی (مثلاً در پیچها و یا جاهایی که خط ممتد وجود دارد) سبقت میگیرد و حوادث مرگباری را رقم میزند.
یوسفی عدم رعایت فاصله مجاز، بیتجربه بودن راننده، خشم و درگیر شدن رانندگان، عابرین پیاده، رفتارهای پرخطر، مصرف داروها و مخدرها، توجه نداشتن به خطوط و عدم رعایت حق تقدم، عبور از چراغ قرمز، ازدحام داخل خودرو، آشنا نبودن به جاده، خستگی و خوابآلودگی راننده، سن راننده، زمان رانندگی، طول مدت رانندگی، عدم توجه به مهارت، سلامت، تمرکز رانندگی صاحب خودرو و سایر خودروها، عدم توجه به علائم نصبشده بهروی سایر خودروها و توقف ناگهانی در خطوط عبوری را از سایر عوامل انسانی سوانح رانندگی در جادهها برشمرد.
تکالیف و اقدامات وزارت بهداشت در حوزه حوادث ترافیکی
وی اسناد بالادستی موجود نظیر سند ملی کنترل و پیشگیری بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، قانون برنامه ششم توسعه، قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه، آییننامه مدیریت ایمنی حملونقل و سوانح رانندگی در خصوص کاهش پیامدهای ناشی از حوادث ترافیکی را تکالیف این حوزه برشمرد و گفت: بدیهی است عمل به این اسناد مستلزم عزم ملی، هماهنگی و برنامههای مشترک با کلیه ذینفعان است که در این راستا علاوه بر برنامههای مستقل، به وظایف محوله در قالب کمیسیون ایمنی راهها، آموزش و پرورش و سایر سازمانها عمل میشود.
مدیر گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت برنامههای آتی این گروه در راستای کاهش پیامدهای سلامتی در حوادث ترافیکی در حوزه بهداشت را تداوم، تقویت و بازبینی برنامههای موجود، ایجاد برنامههایی در راستای فرهنگسازی در خصوص فرهنگ ترافیکی بهویژه در خردسالان با هدف نهادینهشدن آن، تکمیل و بارگذاری محتواهای آموزشی در حوزه حوادث در سایت معاونت بهداشت برای دسترسی عام، تدوین و بازبینی کتاب راهنمای مراقبت از حوادث ترافیکی ویژه تیم سلامت به دانشگاهها بهعنوان دستورالعمل کشوری، بازبینی بستههای آموزشی سفر ایمن در برنامه سلامت نوروزی، تقویت برنامههای مشارکتی با سایر ذینفعان و بهرهبرداری از ظرفیتهای آنها در جهت همافزایی اقدامات، اعلام کرد.
انتهای پیام/+