به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نزدیک به ۵ سال از تأسیس شبکه امید میگذرد. نکتهای که همیشه دغدغه بوده و هنوز هم باپرجاست، آسیب رسانهای به حوزه کودکان و نوجوانان است.
چرا که بیشترین آسیب رسانهای و نفوذ شبکههای آلوده ماهوارهای به کودکان و نوجوانان وارد میشود و در کنار پرداختهای هرچند کموبیش برای کودکان، خبر آنچنانی از سهم رسانهای مناسب و جذاب نوجوانانه نیست. مشکل ذائقهسنجی و مخاطبشناسی موج میزند و کمترین برنامهای برای نوجوانان ساخته میشود.
بارها این انتقاد از مدیران صداوسیما شده که چرا نوجوانان جدّی گرفته نمیشوند؟ کمترین بودجهها و نگاههای سطحی برای این قشر اتفاق میافتد. در صورتی که آنقدر جایگاه و نقطه توجه و تأمل بر نوجوان اهمیت داشته که چند سالی است بنابر دستور رهبر معظم انقلاب، تلویزیون صاحبِ شبکهای به نام “امید” است.
شبکهای که بتواند با ساخت و تولید برنامههای تفریحی و سرگرمکننده، آموزشی و علمی، نیازهای متنوع و مختلف این گروه سنی را پاسخ دهد. اما در کنار فقدان برنامه و سریال تأثیرگذار و جذاب، باید این سؤال را از مدیران صداوسیما پرسید که چه زمانی قرار است برای فراگیری گسترده شبکه امید تصمیمگیری شود.
شبکه امید چقدر برای ساخت سریال، انیمیشن و حتی مسابقه استعدادیابی اندیشیده است؟ چرا شبکههای سیما به میدان نمیآیند تا با پخش کردن برخی از برنامههای این شبکه تلویزیونی، قدری امید به نظر مخاطب بیاید. نوجوان، حتماً سریال و انیمیشن و مسابقه میخواهد؛ باید هرچه زودتر برای این فقدان جذابیتهای نمایشی نوجوان در تلویزیون فکری کرد.
همیشه از سینما و تلویزیون سهم کمتری به نوجوان رسیده است؛ نوجوانی که با حضور پررنگ در فضای مجازی پرخطر، این نکته را گوشزد میکنند که مدیران و دستاندرکاران امر در صداوسیما، ما را فراموش کردهاید و به جز رجوع به چند اثر خاطرهانگیز در حوزه نوجوان، زمینهای را برای تولید محصول مفید و مؤثر فراهم نکردهاید.
حقیقتاً نوجوان ما امروز هیچ نوستالژی از برنامهها و فیلمهای امروز ندارند اما گذشتگان برنامههایی امثال “نیمرخ” را فراموش نخواهند کرد؛ البته یک مقدار جلوتر برویم به “قصههای مجید” میرسیم. تلاشهایی را مدیر و دستاندکاران شبکه امید کردهاند اما با عدم پوششدهی مناسب و اختصاص بودجه و اعتبار کافی، کماکان نوجوان عضو فراموش شده تلویزیون است.
از ۲۸ آذرماه مدیرِ شبکه امید تغییر و چراغِ تغییرات در سیما را رسماً روشن کرد. حمید شاه آبادی دست به تغییرِ مدیران شبکهها زد و در حکمی روح الله رجبی را به عنوان سرپرست شبکه امید منصوب کرد.
به سراغِ او رفتیم و درباره تغییرات و اتفاقات جدید در این شبکه تلویزیونی و گلایههایی که بسیاری از اقشار نسبت به سهمِ ناچیز نوجوان در تلویزیون دارند، لحظاتی با او به گفتوگو نشستیم.
مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
روحالله رجبی سرپرست شبکه امید درباره انتقاد بسیاری نسبت به عدم تأثیرگذاری درستِ شبکه امید برای جلب توجه نوجوانان، تصریح کرد: شبکه امید بنابر تأکیدی که رهبر انقلاب داشتند، شکل گرفت که سازمان صداوسیما مجدّانه وارد حوزه نوجوانان شود. جذبِ نوجوان بسیار بسیار مشکل است؛ چون اینها کودک نیستند که به هر وسیلهای بتوان آنها را جذب و اقناعشان کرد تا وارد جمع مخاطبین شوند.
وی افزود: نوجوانان بسیار پیچیدهاند و تلاشهای خوبی در شبکه امید اتفاق افتاده و دستاوردهای خوبی هم به دست آمده است. مخاطبِ نسبتاً خوبی هم دارد؛ برخلاف آنچه که فکر میکنند، مخاطبان خوبی بیننده شبکه امیدند. تقریباً میتوان گفت حوزههای تولیدیمان، حدود ۳۰ درصد مخاطب دارد. خیلی با شبکه پویا از نظر تولید تفاوتی ندارد. البته در کنار تأمین و تولید، با آنچیزی که مدنظر در حوزه نوجوان است فاصله بسیار زیادی داریم.
رجبی با اشاره به دوره جدید در شبکه امید، گفت: در دوره جدید تلاش میکنیم با برنامهها و حوزههای تعاملی، نوجوان را مخاطبِ فعال کنیم. وگرنه به جای برنامههای گفتوگومحور باید به سمت مسابقه و رئالیتیشوهای جذاب برویم. در واقع باید به جای اینکه نوجوان را یک موجودِ بچه مثبت درسخوان درنظر بگیریم و برای چنین فردی، برنامه تدارک ببینیم باید جامعه هدفمان را به سمت نوجوان بازیگوش با ادب ببریم. در واقع باید بچه بازیگوشِ مؤدب را به سمت این گفتمان سوق داد و از این مخاطب روایت کرد، تا آن مخاطب درسخوان!
وی افزود: برنامههایی که مخاطب نوجوان را فعال کند و نوجوان خودش را در آن برنامهها ببیند. در واقع خودش را متمایز کند و همه بحثِ آن هویتی است که میتواند به این واسطه به دست آورد. نوجوان همواره در حال تلاش و خودسازی است. یعنی از دوران کودکی گذشته و باید خودش را آماده ورود به دوران جوانی کند. این مخاطب نیاز به درکِ درستی دارد که نسبت به ذائقهها و سلایقش باید اتفاق بیفتد.
رجبی با اشاره به سه حوزه عملکردی شبکه امید، گفت: نوجوانی که مهمترین رسانهاش، گیم و حوزههای دیگر ویاودی و شبکههای مختلف اجتماعی است ما باید خودمان را به آنجا برسانیم که اوقات فراغتش را با ما بگذراند. اگر دوران مدرسهاش را میگذراند مسائلی برای ما اولویت داشته باشد که مدرسه به آنها نمیپردازد. در واقع همعرض و مکمل مدرسه اما فراتر از نظام تربیتی مدرسه پیش میرویم. در واقع سه حوزه عملکردی برای خودمان تعریف کردهایم؛ تمرکز بر تولید، تمرکز بر فعالیت باشگاه فعالساز نوجوان و تمرکز بر فضای مجازی.
او در پاسخ به این نکته که در دوره گذشته، مدیر سابق شبکه امید اعلام کرد حضور سلبریتیها در شبکه ممنوعیت دارد و دلیل آن تناقضی است که بارها برای نوجوانان به دلیل رفتارهای سلبریتیها در فضایمجازی به وجود آمده است، توضیح داد: منعی برای استفاده از سلبریتی نداریم به شرطی که کنترل روی آن انجام دهیم. بتوانیم با او تعاملی داشته باشیم و این تعامل در سطح خوبی تأثیرگذاری ایجاد کند. ضمن اینکه تمرکز اصلیمان بر افراد نیست و ساختارها برایمان حائز اهمیت است.
سرپرست شبکه امید خاطرنشان کرد: برنامههایمان را به سمتِ ساختارهای جذاب خواهیم برد؛ سعی میکنیم از سلبریتی استفاده کنیم در شأنی که اثرات منفی و بدی روی نوجوان نداشته باشد. به همین خاطر در فضای مجازی ورود میکنیم؛ عملیاتِ مشترکی تعریف خواهیم کرد که به سمت سلبریتیهایی برویم آثار مخرب زیادی ندارند.
او در خصوص ورود شبکه امید به عرصه سریالسازی، گفت: این تلاش را داریم که هم در عرصه سریالسازی پیش برویم. ژانرها و گونههایی که بیشتر در میانِ نوجوانان مشتری دارد؛ مثلِ ژانر علمی و تخیّلی، فانتزی و آخرالزمانی و موضوعات آیندهمحوری که معمولاً نوجوانان دوست دارند. حرکتهایی کردیم که انشاءالله نمودِ آن را در ۱۴۰۱ ببینید. در واقع انیمیشنی که فضای آن نوجوانپسند است. کارهای نمایشی که اگر بتوانیم با تیپهای جدیدی بپردازیم که کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
رجبی خاطرنشان کرد: سریالی را در دستور کار خواهیم داشت با کاراکترهای شخصیتهایی که نخبگانیاند و دارای ارتباطات ضعیف اجتماعیاند. اینها نوجوانهاییاند که بسیار اهل علم و دانشاند اما در روابط اجتماعیشان با دوستان، خانواده و آدمهای دیگر، ضعیف عمل میکنند. امیدوارم که بتوانیم در عرصه سریالسازی موفق و تأثیرگذار عمل کنیم.
انتهای پیام/