در سال گذشته صادرات چای ایرانی به کشورهای مختلف با رشد بیش از ۳۸ درصدی همراه بود و درآمد ارزی و ریالی آن به مراتب بیشتر از رشد وزنی آن بوده است.
به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۶ هزار و ۲۶۸ تن چای سیاه و چای کیسهای در قالب چهار کد تعرفه مختلف به ۲۶ کشور صادر شده که افزایش ۳۸.۳۰ درصدی نسبت به صادرات حدود ۲۶ هزار تنی انجام شده در سال ۱۴۰۰ داشته است.
صادرات چای چقدر ارزآوری داشته است؟
مقایسه آمار صادرات چای در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن نشان می دهد که این تجارت نه تنها از نظر وزنی رونق بیشتری پیدا کرده بلکه ارزش ریالی و دلاری آن رشد به مراتب بیشتری نیز داشته است. چراکه بر اساس آمارهای موجود، درآمد ارزی صادرات چای ایرانی بیش از ۴۳ میلیون و ۲۷۷ هزار دلار معادل بالغ بر ۱۲۰۶ میلیارد تومان بوده است که به ترتیب رشد ۶۴.۴۵ و ۹۷.۴۵ را تجربه کرده است.
نگاهی به جزئیات صادرات چای نشان می دهد که به صورت میانگین هر کیلوگرم از این محصول در سال گذشته ۱.۱۹ دلار معادل ۳۳ هزار تومان به مشتریان خارجی فروخته شده، در حالی که قیمت دلاری چای ایرانی در سال ۱۴۰۰ حدود یک دلار و معادل ۲۳ هزار تومان بوده است و رشد قابل توجهی در این زمینه نیز محسوب میشود.
همه خریداران چای ایرانی در سال گذشته
ازبکستان، افغانستان، آلبانی، آلمان، امارات متحده عربی، اوکراین، بحرین، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، سوئیس، سوئد، عراق، فدراسیون روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، هلند و هند ۲۶ مشتری چای ایرانی در سال گذشته به شمار میروند.
امارات بزرگترین مشتری چای ایرانی
در این میان، امارات با خرید بیش از ۲۰ هزار تن چای به ارزش بالغ بر ۲۵ میلیون دلار بزرگترین مشتری این محصول به شمار میرود و پس از آن کشورهای روسیه و ترکیه با فاصله بسیار زیاد و هر کدام با خرید ۳۹۸۷ تن و ۳۵۷۶ تن در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
البته در میان مشتریان چای ایرانی، کویت با خرید تنها ۲۹ کیلوگرم کمترین میزان را از ایران خریداری کرده است و پس از آن سوئیس و قطر هرکدام با خرید ۳۶ کیلوگرم و ۳۹ کیلوگرم نیز کوچکترین خریداران چای ایرانی محسوب میشوند.
انتهای پیام