به گزارش خبرگزاری تایمز به نقل از راشاتودی، پس از آن که اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) به طور موقت پروازهای ۱۷۱ فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ را در حریم هوایی این کشور به حالت تعلیق درآورد، سهام این شرکت ۸ درصد سقوط کرد.
این اقدام بلافاصله پس از آن صورت گرفت که یک پرواز خطوط هوایی آلاسکا به دلیل نقص در درب خروج اضطراری مجبور به فرود اضطراری در تاریخ ۶ ژانویه شد.
این اولین حادثه برای بوئینگ ۷۳۷ مکس که در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد، نیست. سقوطهای مرگبار در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این مدل هواپیما منجر به توقف پروازهای آن تا سال ۲۰۲۰ شده بود.
در ماه دسامبر، بوئینگ به شرکت های هواپیمایی توصیه کرد که هواپیماهای جدید ۷۳۷ مکس را به دلیل برخی مشکلات احتمالی در سیستم کنترل هواپیما بازرسی کنند.
این دستورالعمل اضطراری اداره هوانوردی فدرال آمریکا که برای ۱۷۱ هواپیمای بوئینگ در جهان صادر شده است، این هواپیماها را زمینگیر کرده و خواستار بازرسی دقیق آنها قبل از پرواز مجدد در آسمانها شده است.
بر اساس این گزارش، هیئت ملی ایمنی ترابری آمریکا (NTSB) تحقیقات درباره حادثه خطوط هوایی آلاسکا را آغاز کرده است.
فروش سهام بوئینگ نیز نگرانیهای گسترده تری را در مورد نظارت و توسعه این شرکت ایجاد کرده است.
با ۷۹ فروند هواپیما از این مدل برای خطوط هوایی یونایتد، ۶۵ هواپیما برای خطوط هوایی آلاسکا، و ۷۴ هواپیما در دیگر نقاط جهان، ابهاماتی در مورد آینده شرکتهایی که هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس را در اختیار دارند، وجود دارد.
این شکست اخیر به چالشهای اخیر بوئینگ میافزاید و این گمانهزنی را تقویت میکند که رقیب اروپایی آن یعنی ایرباس ممکن است سهم این هواپیماها از بازار را تصاحب کند.
این در حالی است که مدیران بوئینگ با نظارتهای شدیتر از سوی سازمانهای ناظر و همچنین ابهامات و تریدهایی از سوی مشتریان مواجه هستند.
بسیاری از سرمایه گذاران بوئینگ نیز در واکنش به خطرات افزایش یافته در چشم انداز سرمایه گذاری در این شرکت، به سرعت سهام خود را به فروش رساندند.
انتهای پیام/