به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شبکههای تلویزیونی HD شدهاند اما تا ۴k شدن فاصله دارند. چرا که برخی از سریالسازها به این سمت رفتهاند اما کیفیت پایین پخش به سریال ضربه میزند. این اتفاق چندی پیش برای سریال «خودخواسته» علیرضا بذرافشان افتاد و او در صفحه مجازی خودش این انتقاد و گلایه را داشت.
بذرافشان در توضیحاتی درباره کیفیت پایین پخش سریال «خودخواسته» آورده است:
«دوستان بابت کیفیت پایین پخش سریال متأسفم و عذر میخواهم. ما سریال را ۴k با رنگ و نور عالی ضبط کردیم اما الان به دلیل مشکلات سخت افزاری به صورت Sd با رزولوشن۷۵۰ پخش میشود که متاسفانه کیفیت بسیار نازلی است و تمام زحمات گروه فیلمبرداری، صحنه، لباس و حتی صدابرداری را تحت تاثیر قرار داده است.
اگر مایل به تماشای کیفیتی کمّی بهتر هستید، می توانید پخش زنده سریال را از تلوبیون تماشا کنید. باز هم متاسفم. حیف و صد حیف.»
اعتراضها به کیفیتِ پایینِ پخش
چندی بعد جلیل سامان این انتقاد را در ایام تعطیلات نوروز به کیفیتِ پخش تلویزیون وارد کرد. نکتهای که مسئولان صدا و سیما باید به آن توجه کنند؛ چرا که سریالهایی الان در راهِ آنتناند که با این کیفیت بالا (۴k) در حال آمادهسازیاند.
در این باره با محمد کشفی صداگذار سریال «زیرخاکی» گفتوگویی داشتیم که کیفیت پایینِ پخش صدا و تصویر در تلویزیون چه ضربهای به این سریال و امثالِ این سریالها میزند.
او در این باره با بیان اینکه بحث صداگذاری در سالهای اخیر جدّیتر شده به خبرنگار تسنیم گفت: ویاودیهای امروزی از کیفیت بالای پخش صدا و تصویر برخوردارند، در صورتی که تلویزیون با وجودِ مجهز بودن به تجهیزات روز دنیا، کیفیت پخش بسیار ضعیفی دارد. قطعاً کیفیت رنگ و نور به قصه کمک میکند اما همین عامل هنگام پخش یک اثر از تلویزیون بسیار لطمه میخورد.
صداگذارِ سریال «زیرخاکی» خاطرنشان کرد: ممکن است یک مجموعه از چند شبکه تلویزیونی پخش شود که در همه آنها با یک کیفیت روی آنتن میرود. ضروری است که دوستان سازمان صدا و سیما چارهای برای کیفیت پخش آثار خود بیندیشند وگرنه همین مورد میتواند نمایش خانگی که رقیب سرسخت آن است را روز به روز قویتر کند.
تفاوتِ صداگذاری یک اثر تاریخی با طنز
این هنرمند که صداگذاری سریالهایی همانند “سالهای مشروطه” و “تبریز در مه” را هم برعهده داشته است، درباره تفاوت کار در یک اثر تاریخی با طنز بیان کرد: کار در فضای جدی راحتتر است. در اثر طنز شاید یک صدای رئال برای یک صحنه مناسب هم باشد اما ممکن است به جنبه طنز آن لطمه بزند. لذا در این آثار، صداگذاری باید طوری صورت بگیرد که به طنز قصه کمک کند. از طرفی جریان زیرخاکی در سال ۱۳۵۹ سپری میشد لذا ما باید صدا و موسیقیهایی انتخاب میکردیم که مناسب آن سالها میبود.
کشفی ادامه داد: در اثر طنز معمولاً از موسیقی فانتزی و یا موسیقی که آهنگساز تولید کرده استفاده میشود تا صداهای ما به طنز قصه کمک کند. همچنین حرکات موزونی که فریبرز در اردوگاه انجام میداد برای افزایش جنبه کمیک قصه بود، برخی میگفتند صدای این حرکات پلیبک سرصحنه بوده در صورتی که اصلا اینطور نیست.
محمد کشفی صداگذار سریال زیرخاکی درباره شرایط کار در این فصل از این مجموعه تلویزیونی گفت: زمان کار برای این فصل از “زیرخاکی” بسیار محدود بود. فیلمبرداری اواخر اسفند تمام و پخش سریال هم به فاصله تنها چند روز شروع شد. با توجه به اینکه در ایام نوروز دسترسی به بازیگران سخت است، مجبور بودیم در برخی موارد صداهای مدنظر را سر صحنه و یا در استودیو ضبط کنیم. از طرفی بلافاصله بعد از نوروز ماه مبارک شروع میشد و امکان تاخیر حتی در یک قسمت از سریال هم وجود نداشت.
آیا «زیرخاکی» فصل جدیدی خواهد داشت؟
وی با اشاره به لوکیشنهای متعدد در این فصل از زیرخاکی و لزوم ساخت صوت متناسب با آن فضاها خاطرنشان کرد: باید در صوت، فضای طنز سریال را هم در نظر میگرفتیم به طوری که خشن نباشد؛ به طور مثال در اردوگاه سعی کردیم خشونت را کمتر نشان دهیم و موسیقی پخش کنیم.
سریال “زیرخاکی” ۱۳ فروردین سومین فصل خود را پشتِ سرگذاشت اما به گونهای به پایان راه رسید که بسیاری این استنباط را دارند دوباره منتظرِ «زیرخاکی» دیگری باشند. جلیل سامان کارگردان این سریال در صفحه خودش از این عبارت استفاده کرده: «پایان پایان پایان…»
باید دید که پایانِ این برند در این ایستگاه بوده و آیا صداوسیما و دستاندرکاران دوباره بر سر ادامه «زیرخاکی» به توافق خواهند رسید؟
انتهای پیام/