به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تایمز، دانشآموزان دبستانی شهر تهران، امروز برای نخستین بار رفتن به مدرسه اما بدون کیف و کتاب؛ و زنگهای درسی همراه با بازی و مهارت را تجربه کردند.
این تجربه برای بسیاری از دانشآموزان دبستانی خوشایند و متفاوت بود، مهرسا و دوستش دانشآموزان پایه دوم دبستان هستند که امروز بدون کیف و کتاب به مدرسه رفتند، آنها با استقبال از این کار میگویند که بهجای کتاب و دفتر، خوراکی به مدرسه آوردهاند و قرار است با کمک معلم کاردستی درست کنند.
از درسها عقب میمانیم؛ روز بدون کیف نداریم!
محمد اما دانشآموز پایه ششم دبستانی در منطقه ۱۳ تهران است که خبر روز بدون کیف و کتاب را از رسانهها شنیده است و کلی هم ذوق تجربه آن را داشت، اما میگوید: مدرسه اجازه نداد بدون کیف و کتاب برویم، گفتند؛ “اصلاً این روز را اجرا نمیکنیم چون از درسها عقب میمانید”!
هدف اصلی وزارت آموزش و پرورش از اجرای روز بدون کیف و کتاب، ایجاد محیط بانشاط در مدرسه و تجربه نوع دیگری از یادگیری است.
مسئولان آموزش و پرورش تأکید دارند، یکی از اهداف روز بدون کیف و کتاب، کاستن از وابستگی معلمان به کتابهای درسی است تا آنها بدانند که بدون تکیه به کتاب درسی هم میتوان آموزش را ارائه کرد با این حال برخی معلمان آنقدر به روشهای سنتی تدریس عادت کردهاند که زیر بار اجرای روز بدون کیف و کتاب نرفتند!
اکنون روز بدون کیف و کتاب در دروه متوسطه در قالب برگزاری اردوها عملیاتی میشود اما دانشآموزان ابتدایی بهدلایل شرایطی که دارند کمتر به اردو میروند بنابراین روز بدون کیف میتواند تجربه نوع دیگری از یادگیری باشد که به زندگی واقعی نزدیک است.
مراسم نمادین این برنامه امروز در دبستان دخترانه جنت منطقه ۸ تهران برگزار شد، مدرسهای که از همان بدو ورود میتوان شادی را در چشمان کودکان مشاهده کرد.
پخت نان و تجربه شیرین کلاساولیها
عدهای از کلاساولیها همراه با معلم خود در حیاط مشغول بازیهای سنتی همچون عموزنجیرباف هستند و تعدادی هم در گوشهای از حیاط با کمک مادربزرگ یکی از دانشآموزان، پخت نان را تجربه میکنند.
خانم معلومی معلم پایه دوم دبستان با ۲۷ سال سابقه کار که با لباس محلی گیلانی در کلاس درس حاضر شده است و دانشآموزانش در کلاس درس مشغول ساخت کاردستی و دستبند هستند، میگوید: «آموزش همراه با بازی و کار عملی در یادگیری کودکان تأثیرات مثبت بسیاری دارد، سالهاست با این روش کار میکنم و ضرورت دارد که در تمام ۶ پایه دوره ابتدایی آموزش کودکان همراه با کار عملی و بازی باشد.
کنترل استرس کودکان از طریق بازی و یادگیری
وقتی آموزش همراه با بازی و کار عملی ارائه میشود، برای دانشآموزان بسیار جذاب است اما برخی معلمان بهدلیل اینکه حوصله ندارند یا به روشهای سنتی عادت کردهاند، این سبک از تدریس را نمیپذیرند، با اطمینان خاطر میگویم که آموزش همراه با بازی، استرس کودکان را کنترل میکند، سال گذشته دانشآموزی داشتم که بهدلیل استرس ناشی از درس پرسیدن، حالت تهوع پیدا میکرد اما وقتی آموزش با بازی همراه شد، وحشت او از مدرسه حذف شد، معتقدم باید کودکان را شاد نگه داشت و داشتن یک نسل سالم بهلحاظ سلامت روان بسیار ارزشمندتر از صاحبان مدارک علمی بالا با افسردگی یا مشکلات روحی و روانی است.
معصومه نجفی پازوکی؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره روز بدون کیف و کتاب به تایمز گفت: معلمان باید بدانند که کتاب درسی فقط یک ابزار است و معلم نباید آنقدر وصل به کتاب درسی باشد بلکه نیاز است او در مسیر کسب شایستگیهای پایه موقعیت یادگیری خلق کند.
وی افزود: هدف روز بدون کیف و کتاب این است که کتابهای درسی از روی میز دانشآموزان حذف شوند و معلم دیگر نگران بودجهبندی کتاب درسی و کمبود زمان نباشد، در این روز معلمان برای بخشهای مختلف تربیت دانشآموزان برنامهریزی میکنند که شبیه به زندگی واقعی است.
چرا برخی مدارس حاضر به اجرای روز بدون کیف و کتاب نیستند؟
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که “روز بدون کیف و کتاب هر چند وقت یکبار در مدارس ابتدایی اجرا خواهد شد؟” گفت: وزیر آموزش و پرورش تأکید دارد این برنامه بیشتر تکرار شود اما ابتدا باید کاملاً اهداف روز بدون کیف و کتاب را برای معلمان تشریح کنیم و تعدادی موقعیت یادگیری به آنها پیشنهاد بدهیم تا الگو را دریافت کنند.
وی ادامه داد: وقتی این کار انجام شود، اگر دفعات اجرای روز بدون کیف و کتاب در مدارس بیشتر شود، معلمان در مقابل آن مقاومت نمیکنند هماکنون آنها به کتاب درسی عادت کردهاند و دائم نگران عقب ماندن از دروس هستند.
نجفی پازوکی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از مدارس حاضر به اجرای روز بدون کیف و کتاب نشدند، گفت: مناطق آموزش و پرورش شهر تهران، موضوع را به مدارس ابلاغ کرده بودند و در این شرایط معمولاً برنامه در ۹۰ درصد مدارس اجرا میشود، توصیه ما اجرای آن در تمام دبستانهای تهران است اما باید برنامه را قویتر کنیم تا معلم خودش به استقبال آن برود.
انتهای پیام/+