۰۷:۰۰ – ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
حشمت الله فلاحتپیشه نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره چگونگی تحقق شعار دولت مبنی بر وفاق ملی اظهار کرد: وقتی مبحث وفاق ملی پس از پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، این فرضیه به میان آمد که باید کابینه دولت از جریانهای مختلف و حتی افرادی شکل بگیرد که مخالف رئیس جمهور منتخب بودند، اما من معتقدم که نگاه عزل و نصبی به وفاق ملی موجب لوث شدن این مفهوم میشود، چرا که وفاق ملی یک مبحث موضوعی است، به این معنا که رئیس جمهور بیش از آن که به دنبال موضوعات اختلافی باشد باید به دنبال مسائل اشتراکی برود به عبارت دیگر باید چالش ها و مشکلات کشور به جای مسائل حزبی و جناحی مبنای کار قرار بگیرد.
برای ایجاد وفاق ملی افرادی وارد کابینه شوند که به عهد با مردم پایبند هستند
وی افزود: واقعیت این است که در نهایت مسئول اجرای قانون اساسی و امور اجرایی کشور شخص رئیس جمهور است و تجربه گذشته نیز نشان داده که برخی روسای جمهور به دلیل آن که عملکرد قابل دفاعی نداشته اند هرچه تلاش میکنند که ضعف های زمان خود را توجيه کنند یا به گردن دیگران بیاندازند عملا مردم اعتنایی به آنها نخواهند کرد چرا که جامعه معتقد است که چنین افرادی عامل فرصت سوزی هستند. اکنون که آقای پزشکیان موضوع وفاق را مطرح کرده است، عده ای آن را در چینش وزرای کابینه تحلیل میکنند اما بنده معتقدم که رئیس جمهور باید کسانی را به کار بگیرد که پایبند به گفتمان و عهدی باشند که با مردم بسته اند.
فلاحت پیشه متذکر شد: واقعیت این است که رئیس جمهور منتخب با شرایط خطیری مواجه است چرا که اولا ایشان موظف است پنجاه درصد مردمی که به دلیل سرخوردگی از شعارهای گذشته قهر برحق کردند و پای صندوق های رای نیامدند را دوباره به شرایط خوشبین کند، دوما این که عده ای به او رای داده اند و انتظاراتی دارند لذا آقای پزشکیان باید کابینه ای بچیند که در این راستا به او کمک کند.
اکثر جریان های سیاسی از سر شکم سیری به مسائل جناحی میپردازند/ به نفع پزشکیان است که مدیران قوی را پای کار بیاورد
نماینده مجلس دهم بیان کرد: معتقدم که شعار وفاق ملی باید در عمل ثابت شود به این معنا که رئیس جمهور باید مهمترین مسائل کشور خصوصا مشکلات اقتصادی که بیشتر خانواده های کشور با آن دست به گریبان هستند را دریابد و از پرداختن به اولویتهای جناحی بپرهیزد چرا که اکثریت جریان های سیاسی از سر شکم سیری مسائل جناحی را پیگیری میکنند لذا فضای ذهنی مردم با جاه طلبی گروههای سیاسی متفاوت است و نیمی از آنان به دلیل مشکلات اقتصادی سرخورده و از مسئولان کشور ناامید شده اند.
وی ادامه داد: آقای پزشکیان اگر احساس کرد که شخصی از هر جناحی توانایی آن را دارد که مشکلات کشور را حل کند به نفع خودش است که بدون نگرش سیاسی آنها را پای کار بیاورد چرا که اگر وزیری قوی عمل کند در نهایت آثار مثبت آن در کارنامه رئیس جمهور ثبت خواهد شد، اما اگر وزیرو یا معاونی ضعیف باشد مسئولیت آن اعم از قانونی و شرعی بر عهده شخص رئیس دولت است، بنابراین آقای پزشکیان در نهایت باید به تنهایی در برابر مردم پاسخگو باشد و وقتی از وفاق سخن میگوید باید مشکلات و دغدغههای مردم را اولویت بداند و بهترین مدیران را برای این برنامه ها به کار بگیرد.
نظام مدیریتی پاسخگو را به رئیس جمهور پیشنهاد دادم/ صاحبان باندهای قدرت پاسخگوی مردم و رئیس جمهور نخواهند بود
فلاحت پیشه گفت: بنده هیچ وقت در ستاد انتخاباتی آقای پزشکیان در تهران حضور پیدا نکردم اما یکی از مشورتهایی که برای ستاد مشورتی ایشان ارسال کردم” نظام مدیریت پاسخگو” بود، در این طرح توصیه شده که معیار رئیس جمهو برای سنجش عملکرد مدیران عدد و ارقام باشد، به هر حال طبق قوانین بالادستی هر وزیر و مسئولی مسئول یکسری احکام و ارقام هستند ،لذا در سیستم نظام مدیریت پاسخگو هر وزیر نهایتا دو سال فرصت دارد که به ارقام مورد نظر خود برسد البته این موضوع به آن معنا نیست که یک مدیر دو سال را با خیال راحت سپری کند و اگر عملکرد یک ساله یک وزیر با هدف فاصله معنا داری داشته باشد کارکردن با آن شخص حتی اگر از نزدیک ترین افراد به رئیس جمهور باشد به ضرر او تمام خواهد شد.
نماینده سابق مجلس گفت: پس از انتخابات برخی از افرادی که حتی اعتقادی به پزشکیان نداشتند عکس و اسم خود را به عنوان گزینه های پیشنهادی کابینه مطرح و لابی های گسترده ای را شکل دادند و بنده همان زمان پیشنهاد کردم که بهترین راه برای ارزیابی مدیران همیشه حاضر پرداختن به کارنامه های آنان است.
او ادامه داد: شش قانون برنامه توسعه گذشته حداکثر ۲۵ الی ۲۷ درصد عملیاتی شده اند به عبارتی دیگر هیچ مدیری تاکنون نبوده است که بیش از یک سوم ارقام و اعداد حقیقی تکلیفی خود را به جای بياورد، بنابراین کسانیکه در گذشته صاحب منصب بوده اند مردود هستند. اما برخی از آنان به دلیل دارا بودن باندهای قدرت همیشه در راس قرار میگیرند در حالی که نه تنها پاسخگوی مردم نیستند بلکه به رئیس جمهور منتخب جامعه نیز جواب پس نمیدهند و تنها به محافل و باندهای خود پاسخ میدهند و این هشداریست که آقای پزشکیان باید به آن توجه کند.
وی گفت: در نقطه مقابل اگر مدیرانی در حوزه خود عملکرد مثبتی داشته اند باید به کار گرفته شوند و افرادی که روی کار می آیند باید موظف به انجام کار بر اساس اعداد و ارقام باشند، لذا طرح نظام پاسخگویی که بنده پیشنهاد داده ام برگرفته از الگوی حکمرانی شرق آسیا است و بیش از ده کشور آسیایی به این شکل نظام مدیریتی خود را اصلاح کرده اند.
نماینده سابق مجلس اظهار کرد: از طرفی آقای پزشکیان وابسته به گروه خاصی نیست به این معنا که رای جناحی نیاورده است و در جاهایی که ستاد مردمی فعالتری داشته رای بیشتری کسب کرده است و این یک فرصت بی نظیر برای رئیس جمهور منتخب است که باید از آن استفاده کند و در دام باندهای قدرت نیفتد.
انتصابات پزشکیان تاکنون مشورتی و نیابتی بوده است
فلاحت پیشه با اشاره به انتصابهای رئیس جمهور تاکنون بیان کرد: بخش اعظم انتخابهای آقای پزشکیان مشورتی و نیابتی بوده است، به عبارتی دیگر افرادی که تاکنون انتخاب شده اند قرار است به رئیس جمهور منتخب مشورت بدهند و یا به نیابت از ایشان امور اجرایی را انجام بدهند اما اصل قضیه در چینش کابینه مشخص می شود و لذا اگر اکنون به ارزیابی بپردازیم تحلیل ناقصی داشته ایم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم تاکید کرد: از همین اکنون میتوان برخی دغدغه ها را درباره دولت آقای پزشکیان مطرح کرد، به عنوان مثال بنده انتظار داشتم ایشان که بعد از تنفیذ و تحلیف دچار بحرانهای سیاست خارجی شدند یک طرح اجرایی برای خارج ساختن مرحله آغازین دولت از شرایط اضطراری ترتیب دهند، ایشان نباید دچار یک اضطرار میشد و این یک دغدغه است.
وی گفت: اکنون یک رئیس جمهور در سطح منطقه با شعار تنش زدایی پا به میدان گذاشته است اما به یکباره همانطور که قبلا نیز پیش بینی کرده بودم سومین دولت تنش زدای ایران با یک توطئه مواجه شد و معتقدم باید از قبل آمادگی برای این مساله وجود میداشت، اما اکنون آقای پزشکیان باید ظرفیتهای دیپلماتیک خود را به کار بگیرد و تاکید میکنم پزشکیان نباید در بحرانی هضم شود که توسط اسرائيل شکل گرفته است.
Source link