فیلترهای سرامیکی ریخته گری

چطور کشک مایع درست کنیم؟

کشک یک منبع غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. مصرف روزانه کشک می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد مغز و افزایش انرژی کمک کند. همچنین، کشک ممکن است به کاهش وزن و کنترل قند خون هم کمک شایانی کند. با این حال، همانند هر ماده غذایی دیگری، مصرف زیاد کشک نیز می‌تواند به برخی افراد ضرر برساند. افرادی که حساسیت یا آلرژی به مواد لبنی دارند یا مشکلات گوارشی دارند، باید مصرف کشک را با احتیاط انجام دهند. با توجه به این اصول کنار ما بمانید تا بدانیم چطور کشک مایع درست کنیم.

طرز تهیه کشک محلی خانگی

طرز تهیه کشک محلی خانگی

برای تهیه یک کشک خوشمزه در خانه، مواد زیر را آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست خانگی یا طبیعی (یا دوغ محلی) ۱ کیلوگرم
نمک ۱ قاشق غذاخوری
آب ۱ لیتر

برای تهیه کشک خانگی، ابتدا ماست طبیعی را خریداری کنید و آن را بیرون از یخچال قرار دهید تا ترش شود. می‌توانید از دوغ هم به جای ماست استفاده کنید. سپس به ماست نمک و آب اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. ترکیب آب و ماست را در قابلمه قرار داده و با حرارت متوسط به جوش بیاورید.

وقتی ماست به جوش می‌آید و بریده می‌شود آن را هم بزنید تا کف کند. وقتی مواد به غلظت مناسب رسیدند، حرارت را خاموش کنید. مایه کشک را در پارچه بریزید تا آب آن را خارج ‌کنید. سپس پارچه را آویزان کرده و آب اضافی را بگیرید (بدون فشار مضاعف با دست).

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  شهرخبر - شایع ترین علائم سرطان دهان را بشناسید

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دوغ

بعد از ۲۴ ساعت، کشک را از پارچه خارج کنید و در ظرفی قرار دهید. حالا شکل و اندازه دلخواه را به کشک بدهید. سپس کشک را در سینی بچینید و زیر نور آفتاب قرار دهید. نهایتا، کشک خشک شده را در محیط خشک و تاریک یا در فریزر نگهداری کنید. در صورتی که کشک کاملا خشک نشده باشد، می‌توانید آن را در فریزر هم قرار دهید. کشک‌های کاملا خشک و بدون آب را می‌توانید در محیط خارج از یخچال هم نگهداری کنید.

طرز تهیه کشک مایع در منزل

طرز تهیه کشک مایع در منزل

با توجه به آموزش تهیه کشک خشک از ماست، حالا می‌توانیم از خودمان بپرسیم که چگونه کشک خشک را کشک مایع کنیم؟ برای این کار تنها به مواد زیر نیاز داریم.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کشک به میزان لازم
آب جوش به مقدار لازم

برای اینکه بدانیم چطور کشک مایع درست کنیم، ابتدا کشک‌های محلی را در آبکش قرار داده و با آب گرم شستشو می‌دهیم تا تمیز شوند. سپس آنها را در قابلمه قرار می‌دهیم و مقداری آب جوش اضافه می‌کنیم، به ‌طوری که کشک‌ها را کامل بپوشاند. درب قابلمه را می‌بندیم و آنها را به مدت یک شب در آب قرار می‌دهیم تا نرم شوند.

سپس کشک‌ها را از آب خارج کرده و در میکسر یا غذاساز قرار می‌دهیم. ابتدا چند بار پالس می‌زنیم تا به دستگاه فشار وارد نشود، سپس به صورت مداوم دستگاه را روشن می‌کنیم تا کشک‌ها کاملا یکدست شوند. پس از اینکه کشک‌ها یکدست شدند، آبی که کشک را در آن خیسانده‌ایم، به میکسر اضافه کرده و میکس کردن را ادامه می‌دهیم تا کشک‌ها مایع شوند. غلظت کشک می‌تواند به سلیقه شخص خودتان بستگی داشته باشد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  چاقی شکم ناشی از کمبود کدام ویتامین است؟ + خواص ویتامینD

در صورت تمایل به داشتن کشک مایع و غلیظ مانند کشک‌های بازاری، باید مقدار کمتری آب به کشک اضافه کنیم. برای داشتن کشکی شل و آبکی، باید مقدار بیشتری آب را اضافه کرده و با کشک‌ها میکس کنیم.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی های محلی ایران

فواید کشک برای سلامتی

فواید کشک برای سلامتی

کشک، علاوه بر طعم لذیذ و ملایمی که دارد، برای سلامتی نیز فواید زیادی دارد. مصرف کشک به برای زنان باردار، به عنوان یک منبع پروتئینی، بسیار مفید است. کشک حاوی ویتامین‌های مهمی مانند ویتامین B12، کلسیم و روی است که برای سلامت استخوان‌ها و سیستم عصبی بارداران بسیار اهمیت دارد. همچنین، مصرف کشک در دوره بارداری می‌تواند به کاهش احتمال بروز فشار خون و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند. همچنین، کشک حاوی اسیدفولیک است که برای سلامت جنین و جلوگیری از اختلالات نورولوژیک در نوزادان بسیار مهم است.

حالا که می‌دانیم چطور کشک مایع درست کنیم، در نظر داشته باشید که مصرف کشک برای کودکان هم مزایای زیادی دارد. این ماده می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و رشد سالم آنها کمک کند. همچنین حاوی پروبیوتیک‌های مفید است که به تعادل میکروبیوم روده کودکان کمک می‌کنند و عفونت‌های روده‌ای را کاهش می‌دهند. همچنین، مصرف کشک در کودکان می‌تواند به بهبود جذب مواد مغذی و رشد سالم استخوان‌ها و دندان‌ها کمک کند.

استفاده از کشک به ورزشکاران هم توصیه می‌شود. این ماده به عنوان یک منبع پروتئین با ارزش بالا برای بدنسازی بسیار مفید است. پروتئین‌های موجود در کشک، برای ترمیم و بازسازی عضلات بعد از تمرینات سنگین بسیار مؤثر هستند. همچنین، کشک حاوی اسید لاکتیک است که به کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  قبل و بعد از رابطه جنسی چه بخوریم؟

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی ورزشی چیست؟

کلام آخر

در این فرصت سعی کردیم شما را با دو روش تهیه کشک خانگی خشک و مایع آشنا کنیم. پس از اینکه این ماده مغذی را تهیه کردید در نظر داشته باشید که مصرف آن باید در حد تعادل باشد. به عنوان نکته پایانی فراموش نکنید که بهترین زمان مصرف کشک بازه زمانی صبح و یا حین تمرین است. در واقع گفته شده که بهترین زمان برای مصرف کشک پس از بیدار شدن از خواب است، زیرا در این زمان بدن در ۶ ساعت گذشته هیچ ماده غذایی دریافت نکرده و مصرف کشک می‌تواند منجر به جذب سریع پروتئین‌ها شود. همچنین ورزشکاران می‌توانند حین تمرین کشک بخورند. در این زمان هم بدن به پروتئین و آمینواسید بسیار بالا نیاز دارد؛ بنابراین، مصرف کشک در این زمان بسیار مناسب است تا بدن بتواند به درستی از این مواد مغذی استفاده کند.

سؤالات متداول

چطور کشک مایع درست کنیم که ماندگاری بیشتری داشته باشد؟

اگر با استفاده از روش‌های ذکر شده کشک را تهیه کنید، می‌توانید آن را تا ۳ ماه خارج از یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه کشک خانگی با دوغ چگونه است؟

دقیقا شبیه به روش اول، اما این بار، دوغ را به جای ماست می‌جوشانیم.

چه نوع پارچه‌ای برای تهیه کشک استفاده کنیم؟

پارچه نخی بهترین گزینه است؛ زیرا آب کشک را به راحتی پس می‌دهد.

الماس تراشکاری

Check Also

کفسابی در تبریز با قیمت مناسب و کیفیت عالی

کفسابی در تبریز با قیمت مناسب و کیفیت عالی

کف‌پوش‌های زیبا و درخشان، جلوه‌ای خاص به خانه شما می‌بخشند. اما به مرور زمان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *