فیلترهای سرامیکی ریخته گری

چگونه با موسیقی مدیتیشن کنیم؟

موسیقی مزایای شگفت‌انگیزی برای مدیریت استرس و سلامت کلی بدن دارد. موسیقی مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا بدون تلاشی آگاهانه عملکرد اندام‌های بدن را آرام کنید و استرس را کاهش دهید. همچنین می‌تواند روحیه‌تان را بالا ببرد، تنفس‌تان را آرام کند و موجب تغییراتی دیگر در موارد استرس‌زا شود. در ادامه این مطلب از کلینیک آرامش مجله دکتر بهشتیان با طریقه مدیتیشن به کمک موسیقی آشنا خواهیم شد.

مدیتیشن هم یکی از معروف‌ترین استراتژی‌ها برای مدیریت استرس محسوب می‌شود که مزایای کوتاه‌مدتی چون بدن و ذهنی آرام دارد. همچنین می‌تواند در طول زمان تحمل و مقاومت افراد را در برابر استرس بالا ببرد. ترکیب موسیقی با مدیتیشن می‌تواند تاثیرات مثبت آنها را عمیق‌تر کند و کاهش استرس بیشتری را برایتان به ارمغان بیاورد.

یک مزیت دیگر برای افرادی که در مدیتیشن مبتدی هستند یا کمالگرا محسوب می‌شوند این است که مدیتیشن با موسیقی راحت‌تر است و از سایر انواع تمرین، سریع‌تر موجب آرامش می‌شود. به عبارت دیگر، تکنیکی برای کاهش استرس است که هر کسی می‌تواند انجامش دهد. با تمرین مکرر، این نوع مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا هر استرسی را مدیریت کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  شهرخبر - آخرین وضعیت کرونا در کشور/ فوت یک هموطندیگر

زمان مورد نیاز

در حالی که حداقل زمان مناسب برای مدیتیشن با موسیقی ۲۰ دقیقه است، حتی تمرین با یک آهنگ هم می‌تواند به کاهش استرس و بازیابی انرژی کمک کند.

دستورالعمل هایی برای مدیتیشن با موسیقی

۱. موسیقی‌ای برای مدیتیشن انتخاب کنید که موجب آرامش تان شود: این قاعده به این معناست که نوعی از موسیقی را انتخاب کنید که از گوش دادن به آن لذت می‌برید. به عنوان مثال اگر موسیقی کلاسیک برایتان جذاب نیست، انتخابش نکنید. همچنین بهتر است آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که ضرب آرام‌تری دارند و ترجیحا بدون ترانه هستند. ترانه آهنگ می‌تواند حواستان را پرت کند و قسمت آگاه ذهن را درگیر خود سازد؛ قسمتی از ذهن که در مدیتیشن با موسیقی سعی داریم آرامش کنیم.

۲. در یک موقعیت راحت قرار بگیرید و آرام باشید: بیشتر مردم فکر می‌کنند که باید به روشی مشخص چهار زانو بشینند یا از یک کوسن مدیتیشن استفاده کنند. اما در حقیقت هر موقعیت و حالتی که برایتان راحت است را می‌توانید انتخاب کنید. برخی مردم دراز نمی‌کشند؛ چون اگر خسته باشند ممکن است خوابشان ببرد. می‌توانید حالت‌های مختلف را امتحان کنید و همانی که برایتان مناسب است را برگزینید. موقعیت مناسب خود را که پیدا کردید، چشم‌هایتان را ببندید، عضلاتتان را شل کنید و از طریق دیافراگم نفس بکشید. شانه‌ها، شکم و حتی عضلات صورتتان را آرام کنید. نفسی عمیق از طریق بینی بکشید، به جای قفسه سینه به آرامی شکمتان را باز کنید، سپس از طریق دهان بازدم را انجام دهید و نفس را بیرون بدهید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  افزایش ۱۰۰ درصدی حجم تردد معابر تهران با بازگشایی مدارس/معابر پایتخت پاسخگوی این حجم تردد نیست

۳. روی موسیقی تمرکز کنید: اگر مشغول فکر کردن به چیزهای دیگر شدید (حتی در مورد خود موسیقی)، به آرامی توجه‌تان را به لحظه حال، صدای موسیقی و احساساتی که موسیقی در بدنتان ایجاد کرده معطوف سازید. سعی کنید واقعا موسیقی را حس کنید.

۴. این تمرین را برای چند دقیقه ادامه دهید تا زمان تمام شود: به محض اینکه فکرهای دیگری در ذهنتان آمد، به آرامی رهایشان کنید و توجه‌تان را به سمت صدای موسیقی، لحظه حاضر و تاثیرات فیزیکی‌ای که حس می‌کنید ببرید. هدف این تمرین این است که صدای درونی‌تان را ساکت کنید و فقط «باشید». پس فقط همراه موسیقی باشید و به طور کامل خودتان را در این تمرین غوطه‌ور سازید تا نسبتا سریع احساس آرامش بیشتری کنید.

توصیه ها

  • بهتر است با فقط چند آهنگ شروع کنید و بعد مسیرتان را به سمت تمرین‌های طولانی‌تر ببرید.
  • اگر موسیقی انتخابی‌تان افکار، خاطرات و دیالوگ‌های درونی زیادی را موجب می‌شود، آن را به نوعی موسیقی متفاوت تغییر دهید. موسیقی بدون کلام سبک‌های مختلفی دارد (مانند موسیقی کلاسیک، جز، موسیقی نیو ایج یا عصر جدید و غیره) و نسبت به انواع دیگر موسیقی می‌تواند کمتر حواستان را پرت کند.
  • می‌توانید زمان تمرین را به نسبت تعداد آهنگ‌های انتخابی‌تان تنظیم کنید و در نتیجه دیگر نگران زمان و کم و زیاد شدن آن نخواهید بود.
  • اگر حین تمرین «بیش از حد فکر می‌کردید»، با خودتان نجنگید. این موضوع برای تمرین‌های اولیه مدیتیشن طبیعی است. در عوض، به خاطر اینکه متوجه دیالوگ‌های درونی‌تان شده‌اید خودتان را تحسین کنید و توجه‌تان را معطوف به لحظه حال سازید.


الماس تراشکاری

Check Also

راهنمای جامع خرید جرثقیل سقفی

راهنمای جامع خرید جرثقیل سقفی: مقایسه انواع و کاربردها

جرثقیل سقفی، ابزاری قدرتمند و پرکاربرد در صنایع مختلف است که برای بلند کردن، جابه‌جا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner