خبرگزاری تسنیم– مجتبی برزگر: مسابقه یکی از قالبهای برنامهسازی است که بیشترِ تهیهکنندگان و برنامهسازان سعی میکنند با آوردنِ سلبریتیها و کپیهای نعل به نعل از برنامههای خارجی، سرِ زبانها بیفتند. بدونِ ایده و توجه به بومیسازی پیش میروند و نهایتاً روی آنتن خیلی کم و بیش میتوانند به توفیقی دست پیدا کنند. همانطور که برنامههایی همچون «دورهمی» حتی با آوردنِ تجهیزات خارجی هم نتوانستند در کپیکردن موفق باشند.
در حالیکه برنامههایی مثلِ «عصرجدید» با بومیسازی و توجه به قومیتها و اقوام این مسیر را به سمتِ دیگری بردند و حتی به برنامههای معیار در تلویزیون تبدیل شدند. در این مسیر، تهیهکننده «کودکشو» که چندین سری این برنامه را به شبکه نسیم آورد و مخاطبان بسیاری پیدا کرد، این روزها «تهمتن» را از عید نوروز به ماه رمضان آورده است.
مسابقهای که با یک نیمنگاهی، مخاطب را یادِ زورآزماییهای مردانِ آهنین شبکه سه میاندازد اما وقتی با دقتِ بیشتری نگاه کنیم اصلاٌ شرکتکنندگان نه اندامهای عجیب و غریبی دارند و نه چالشها صرفاً آدمهای پرقدرت را به مراحل بعدی میرساند. اینجا قرار است تمرینِ پهلوانی بشود؛ همان دغدغهای که امروز به عنوان اخلاق اسلامی در فضای ورزشی و دیگر بخشهای جامعه توصیه میشود.
آیتمها و چالشهای «تهمتن» ما را واردِ زندگیهای شرکتکنندگان هم میکند؛ زندگیهایی که گاهی اوقات آنقدر جالب و فرهنگسازند و گاهی اوقات متأثرکننده! برنامهساز فقط به حضورِ شرکتکنندگان پایتخت (تهران) بسنده نکرده و دوربینِ برنامه را به شهرهای دور و نزدیک برده تا همه ایران در این برنامه حضور داشته باشند. همان نکتهای که پیمان جبلی رئیس صدا و سیما هم به آن اشاره کرد و آن مأموریت استعدادیابی و دیده شدن استعدادهای مختلفِ کشور بود.
مأموریتِ «عصر جدید» بر رویِ دوشِ «تهمتن»
این مأموریت را «عصرجدید» در دستور کار خودش قرار داده و در برنامههایی همچون «تهمتن» هم میتوان به وضوح دید استعدادهایی دیده میشوند که از شهرهای دورافتاده میآیند. شهرهایی که برخی از آنها حتی تلویزیون ندارند که ببینند!
یکی از نکاتِ جالبی که در این برنامه نوپایِ شبکه نسیم به چشم میخورد، حضورِ دو ورزشکارِ قهرمان و هنرمند است در قامتِ مجری که جلوی دوربین ظاهر میشوند. یعنی به جایِ استفاده از چهره و سلبریتی خاصی، تهیهکننده مسابقه، به سراغِ آیدین ختایی ورزشکارِ هنرمندی که بارها او را در سریالهای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی دیدهایم؛ در کنارِ او، قهرمان جهان و المپیک «بهداد سلیمی» قرار گرفته و همین نکته هم در کنار بسیاری از مسائل، تفاوتهایی را ایجاد میکند.
باید در نظر گرفت تهیه مسابقاتی که شرکتکنندگان باید کارهای میدانی انجام بدهند، به لحاظ پروداکشن سنگینتر است و هر تهیهکنندهای این سختی را به جان نمیخرد. این مسابقه با نام تهمتن به تهیهکنندگی رضا نصیرینیا در اواخر سال ۱۴۰۰ روی آنتن آمد؛ عید نوروز شمایلی جدید از این برنامه را به نمایش گذاشت.
در کنار ورزشهای استقامتی و بدنی وارد فضاهای دیگر هم شده بود و شرکتکنندگانی از حوزههای مختلف میهمان برنامه شدند.۲۵۶ ورزشکار با پراکندگی قومی و جغرافیایی در چهار گروه واردِ کارزار «تهمتن» میشوند. نکته جالب توجه پس از راستیآزمایی، خانوادگی به برنامه میآیند. (سالن اصلی «تهمتن» ۷۵۰۰ متر دکور دارد. جایی برای بازیهایی است که با ارتفاع ۵ تا ۱۱ متر برگزار و با وزنهای بالای ۱۰ تن ساخته شده است.)
وقتی واردِ دکورِ عظیمِ (۷۵۰۰ متری) برنامه «تهمتن» میشویم و خانوادهها را کنار هم میبینیم ما را از یک مسابقاتی که پیش از آن بر پاورلیفتینگ تمرکز داشتند، دور میکند. اینجا به معنایِ واقعی در مسیرِ (قَوِّ عَلى خِدمَتِكَ جَوارِحی وَاشدُد عَلَى العَزیمَةِ جَوانِحی)- پروردگارا ، پروردگارا! اندام مرا بر خدمتگزارىات نیرومند ساز و درونم را در تصمیمگیرى قوىدار- حرکت شده است.
شرکتکنندگان در مسابقه، از هر رشتهای میتوانند در این مسابقه شرکت کنند. در این مسابقه ورزشکاران صخرهنوردی، کوهنوردی، فیتنس، بدنسازی، دو، انواع ورزشهای رزمی، ژیمناستیک و… شرکت دارند. مبنای این مسابقه بر فیزیک است و این که شرکتکنندگان باید به تناسب فیزیکال از لحاظ سرعت، قدرت و چابکی رسیده باشند.
حضور روحانیای که جوشکار است
جالب است در «تهمتن» شرکتکنندگان مختلف از اقشار و مشاغلِ مختلفی به برنامه آمدند. روحانی که شغلش جوشکاری بود؛ شرکتکنندگانِ این برنامه هرکدام قصهها و اتفاقات مختلفی دارند. کسانی که بتوانند الگوی مناسبی برای رفتارهای اجتماعی باشند. یا آتشنشان و کلهپزی که با هر جغرافیا و امکانات و اقلیمی به این برنامه میآیند تا بگویند ما میتوانیم. اینجا همه به دنبال ارائه ورزش سالماند.
تنوع دیگری که در این مسابقه وجود دارد، تنوع جغرافیایی است. این تنوع جغرافیایی کار را برای سازندگان سخت کرده است. چهار مرحله و در هر مرحله ۶۴ شرکتکننده به این برنامه میآیند و در مرحله اول از ۶۴ شرکتکننده ۴۸ نفر از شهرستانهای مختلف بودند و نیمی از بقیه شرکتکنندگان از استان تهران و البرز بودند و سطح پراکندگی شرکتکنندگان بسیار زیاد است. ورزشکارانی از شیراز، بوشهر، عسلویه، ایلام، کرمانشاه، همدان، قزوین، تبریز، بستان آباد، لاهیجان، بابل و… حضور داشتند.
در هر قسمت، مستندی از افراد حاضر در صحنه رقابت در اقلیم و شهرشان به نمایش درمیآید. شاید برای اولین باری باشد در مسابقه و رقابتی با این جزئیات، یک روحانی با خانوادهاش واردِ این چالش شود و آمادگی جسمانیاش را به چالش بکشد. «تهمتن» قرار نیست برترین مردِ آهنینِ خود را معرفی کند، بلکه مخاطبان تلویزیون با برترین «تهمتن»- پهلوان، آشنا خواهند شد.
ورود به چالشِ پاسداشت زبانِ فارسی
یکی از نکاتِ جالب دیگر، بحثِ پاسداشت زبان فارسی است. موضوعی که این روزها ۲۰:۳۰ به عنوان بستهای انتقادی در دستور کارش قرار داده است. تاکنون برنامههای مختلفی را موردِ انتقادِ جدّی قرار داده همچون مسابقه «دورهمی» و «عصرجدید»؛ در این برنامهها البته بیشتر «دورهمی» مهران مدیری از کلمات لاتین بیشتری استفاده میکند.
این بسته انتقادی را ۲۰:۳۰، از ۲۰ دیماه سالِ گذشته به منظور یادآوری و ضرورت به کار بردن واژههای فارسی و پرهیز از به کارگیری واژههای بیگانه در رسانهها و گفتار مسئولان آغاز شده که بیانگر توجه بخشهای خبری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به حفظ و پاسداشت زبان فارسی است.
پاسداری از زبان اصیل فارسی، دغدغهای بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال ۱۳۹۸ با اهالی فرهنگ و ادب، استادان زبان فارسی و شاعران کشور ضمن گلایه از عملکرد رسانه ملّی در بحث پاسداری از زبانِ فارسی و ترویج زبانِ بیهویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی، بر لزومِ ترویج زبان صحیح و معیار تأکید کرد.
ایشان در همان جلسه نسبت به فرسایش زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و فرمودند: «من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است».
یکی از نکاتِ جالب در برنامه «تهمتن» همین توجه به استخدامِ کلمات فارسی در پلاتوهای مجریان و انتخاب نامِ برنامه نشان میدهد همان نکتهای که رضا نصیرینیا تهیهکننده این برنامه تلویزیونی تأکید میکند، صحت دارد. این برنامه به دنبال پاسداشت زبان فارسی است و خودش را در این چالش قرار داده که استفاده از کلمات لاتین و اصطلاحاً خارجی را در برنامه ممنوع کند. (برنامه «تهمتن» شامل ۱۰ آیتم است؛ برای هرکدام از این آیتمها نامِ ایرانی انتخاب شد. آیتم آسمان خراش، پرتگاه، مغناطیس، ارابه، منشور، چرخ گردون، زیگورات (آیتم نهایی) و… )
به پشتِ صحنه این برنامه رفتیم و با تهیهکننده (رضا نصیرینیا) و آیدین ختایی و بهداد سلیمی (مجریانِ برنامه) همکلام شدیم.
** بگذارید از اینجا شروع کنیم؛ شما تهیهکننده «کودکشو» بودید و چطور شد واردِ تولید چنین کار سنگینی شدید. با چه هدفی «تهمتن» تهیه شد و آیا هدفتان صرفاً سرگرمکردن مردم بود یا به دنبال اهداف دیگری هم بودید؟
زمانی که درگیر تولید “کودکشو” بودم در آن زمان میدیدم شبکههای مختلف یا حتی ویاودیها به برنامههای گفتوگومحور روی آوردهاند. یک میهمان در برنامهها حضور دارد که با او گفتوگو میکنند و فضا کاملاً تکراری شده است. اگر طی این سالها به برنامههای تلویزیونی یا پلتفرمها نگاه کنیم به غیر از برنامههای گفتوگومحور کمتر برنامه متفاوتی را خواهید دید و ۹۹درصد برنامهها به این شکل ساخته میشوند. به همین دلیل به دنبال طرح و ساخت یک برنامه پرهیجان بودیم.
مدتها بود در تلویزیون مسابقهای فیزیکمحور نداشتیم؛ چرا که کمتر تهیهکنندگان زیرِ بار سختی و مشکلات و پیچیدگیهای ساختِ چنین برنامههایی میروند. میخواستیم استعدادهای دیده نشده را در دلِ اخلاقمداری و خانواده به تلویزیون بیاورم. فقط برنامه نباشد؛ ایران را با تمامِ استعدادهایش، جذابیتهای زیستبومی و شیرینیهای داشتنِ خانواده و فرزندآوری را به عنوان برنامه ارائه دهیم. همه نکاتی که همه کارشناسان به آن تأکید داشتهاند و این روزها کمتر در آثار نمایشی ما به بحث خانواده توجه میشود.
مهندسی معکوس کردیم/ به اندازه یک سریال الف ویژه عوامل داریم
* «تهمتن» هم مثلِ خیلی از برنامههای بیگپروداکشن، به کپیشدن محکوم شد…
اشاره خوبی کردید. این مسابقه شبیه به مسابقه خارجی ( Titan Games) است که به قوای جسمانی و ورزشی میپردازد. اما اینجا حتی تجهیزات را از خارج از کشور نیاوردیم بلکه همهچیز به صورت مهندسی معکوس ساخته شده است. میخواستیم با این کار نشان دهیم توانایی تولید داریم. مسابقات مختلفی را که در دنیا برگزار میشود رصد کردم، چون مسابقات ورزشی اغلب حول یک محور میشود و به یک ورزش خاص روی میآورد تا اینکه به مسابقهای رسیدیم که به طورکل ۹ قسمت آن در دنیا ساخته شده و بسیار عظیم بود.
تمام بازیها و آیتمها دارای مکانیزم فیزیکی، مکانیکی خاص و محاسباتی است و از طرفی به مسائل فیزیک بدنی، تناسب اندام و قدرت بدنی میپردازد. در زیر لایههای خودش بحثهای مختلفی مثل خانوادگی، سبک زندگی سالم و… را تحت پوشش قرار میدهد. از این طرح خوشمان آمد و دیدیم در ایران میتوان چنین مسابقهای را برگزار کرد، چون ایران جوانان پرظرفیتی در این زمینه دارد که میتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.
ما بازیها را فریم به فریم از روی عکس مهندسی معکوس کردیم تا اثبات کنیم در ایران هم میتوانیم چنین برنامههایی را بسازیم. خیلی کار سخت و پیچیدهای بود و از مهندسان زیادی کمک گرفتیم و توانستیم محاسبات سازهها را انجام دهیم و در این ابعاد این برنامه را حتی بهتر و وسیعتر از نمونه خارجی بسازیم. این موضوع جای خوشحالی داشت که توانستیم این مسابقه را بومیسازی کنیم و آن را با امکانات خودمان بسازیم.
هدف ما ساخت برنامهای جذاب و پرهیجان بود که در زیر لایههایش به ورزش و خانواده بپردازد. مسابقه تهمتن به اندازه یک سریال الف ویژه تلویزیونی عوامل دارد و افراد زیادی درگیر ساخت این برنامه شدهاند.
برای ما هیکل عجیب و غریب ملاک نیست
** وارد جزئیات میشویم؛ نصیرینیا توضیحات بیشتری از بخشهای میدانی تهمتن و معیار و مبنای حضور شرکتکنندگان میدهد…
تمام مسابقات ما میدانی است. هر شب چهار شرکتکننده وارد مسابقه شده و دو به دو با یکدیگر به رقابت میپردازند. هرکدام از این شرکتکنندگان سه بازی دارند که اگر دو بازی را برنده شوند به مرحله بعد راه پیدا میکنند. دو برنده هر برنامه در یک مسابقه به اسم زیگورات با هم رقابت میکنند و کسی که برنده شود برنده مسابقه آن قسمت از برنامه شده و از جدول بالا میآید. طبق جدول در ۱۰۰ قسمت چهاربخش داریم که قهرمانهای هر بخش به فینال فینالیستها میرسند و در نهایت در یک قسمت با یکدیگر رقابت میکنند و قهرمان این فصل تهمتن مشخص خواهد شد.
درباره حضورِ شرکتکنندگان و مبنا و معیارشان، باید بگویم که از طریقِ یک فراخوان، داوطلبان بسیاری برای حضور در این برنامه ثبتنام کردند. ما شایستگی افراد را ارزیابی کردیم و یکسری افراد انتخاب شدند. در مرحله بعد حدود ۴۰۰ نفر برای راستیآزمایی حضور داشتند و سه روز مسابقه برگزار شد. افرادی که رکوردهای بهتری داشتند و طبق معیارهای اخلاقی و ورزشی برنامه بودند انتخاب شدند که به ۶۴ ورزشکار مرحله اول خود رسیدیم. البته درهای حضور در برنامه “تهمتن” روی ورزشکاران و افرادی که میتوانند در برنامه حضور داشته باشند باز است.
برای ما قدرتِ بدنی و هیکل عجیب و غریب حائز اهمیت نبوده است؛ شرکتکنندهای که آیتمی را ۳ دقیقهای بزند انتخاب نشده که شرکتکننده دیگری همان آیتم را ۷ دقیقهای به سرانجام رسانده و او شرکتکننده «تهمتن» شده است. چرا که برای ما استراتژی، داشتنِ خانواده، فرزندآوری و هوشهوازی قابل توجهتر بود.
سنتشکنی کردیم و از سلبریتی استفاده نکردیم
* چرا مثلِ «کودکشو» از مجریبازیگر و یا چهره شناخته شده استفاده نکردید و این ریسک را پذیرفتید دو ورزشکاری که تا به حال به عنوان مجری جلوی دوربین ظاهر نشدند را به عنوان مجریانِ «تهمتن» معرفی کنید؟
آمدیم سنتشکنی کردیم. در انتخاب مجری برای “تهمتن” به دنبال این بودیم که اگر مجری برای برنامه انتخاب میشود خودش قابلیت کارشناسی را داشته باشد. مجری در این برنامه باید برای ورزشکار (شرکتکننده) و بیننده از جایگاه خوبی برخوردار باشد. از طرفی دوست نداشتیم که چهره وارد برنامه کنیم تا از طریق این سلبریتی برنامه ما دیده شود. برنامه باید ساختار خودش را داشته باشد و اگر قرار بود یک مجری در برنامه داشته باشیم، در جهت اهداف برنامه بوده و بتواند در زمینه ورزش صاحبنظر باشد نه این که بخواهیم چهرهای را در برنامه داشته باشیم که بیننده را با خود همراه کرده و برنامه از این چهره یا سلبریتی برای همراهی مخاطب وام بگیرد.در نهایت هم به ساختار برنامه نخورد و وصله ناجور باشد.
برای انتخاب مجری موردنظر با ورزشکاران زیادی گفتوگو و مصاحبه داشتیم، فن بیان و نحوه اجرای آنها را مورد بررسی قرار دادیم و جلسات بسیاری را برای انتخاب یک مجری خوب برگزار کردیم. در ابتدا با آیدین ختایی به توافق رسیدیم و برای اجرای برنامه تهمتن تمرینات زیادی با او داشتیم. آیدین ختایی تجربه اجرا در رادیو را داشته و همچنین چندبار به عنوان بازیگر در فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی حضور داشته است اما برای رسیدن به یک اجرای درست تمرینات زیادی با او انجام دادیم. بهداد سلیمی بعد از آیدین ختایی به برنامه اضافه شد و فکر میکنم که ترکیب این دو در کنار هم ترکیب خوبی برای اجرای مسابقه تهمتن شده است.
نخواستیم به چهرهها باج بدهیم
* البته اتفاقِ خوبی است که برنامهسازان به سراغِ چهرههای جدید برای اجرا بروند و به قولِ شما نه صرفاً برنامهشان با سلبریتی، دیده شود…
من هم این نکته را قبول دارم. تلویزیون باید به سمت شکل دادن مجریهای جدید برود. ما در این سالها نتوانستیم مجریان خوبی را پرورش دهیم. بعد از نسلی که مردم با آنها خاطرات خوبی دارند در زمینه معرفی مجری تا حد زیادی ضعیف عمل کردیم. درنظر داشتیم که در این برنامه یا برنامههای دیگری که داشتیم بتوانیم با پرورش و استفاده از هنرمندان و افرادی که در اجرا میتوانند موفق باشند رویِ این افراد سرمایهگذاری کنیم و آنها بتوانند سرمایههای آینده تلویزیون باشند. استفاده از جوانان و چهرههایی که در برنامههای تلویزیونی دیده نشدهاند باعث میشود که مخاطب هم برنامه را پس نزند و دوباره آدمهای تکراری با حرفهای کلیشهای را نبیند.
از طرفی هم نخواستیم با دادنِ دستمزدهای نجومی به برخی از چهرهها، باج بدهیم. تلویزیون اتفاقاً باید در هر حوزه مجری بسازد و نباید لَنگِ چند چهره خاص بماند.
منشِ پهلوانی به رقابت گذاشته شد نه زور و بازویِ صرف!
* یکی از اتفاقات خوبِ برنامه شما حضور خانوادههای ورزشکاران است. چقدر برای اسکاندادن خانوادهها خصوصاً در دورانِ اوج کرونا که تولید اولیهتان بود، به مشکل برخوردید؟
برخی از خانوادههای ورزشکاران را که از شهرستان آمده بودند در تهران اسکان دادیم که در کنار ورزشکار خود و در برنامه حضور داشته باشند. یکی از نکات حائز اهمیت برای ما نشان دادن رابطه صمیمانه ورزشکاران با خانوادههای خود بود. اینکه ورزشکاران توسط خانوادههای خود تشویق میشدند نمود خوبی داشت که خانوادهها هم به عنوان تماشاچی در برنامه حضور داشتند و هم درباره ورزشکاران خود صحبت کردند و ارتباط بسیار خوبی شکل گرفت.
همانطور که شما اشاره کردید به جهت اینکه از همهجای ایران شرکتکننده داریم، کرونا کار ما را خیلی سخت کرده بود. ما از عسلویه در جنوب ایران تا خراسان و بیرجند و تا مرز ایلام، شرکتکننده داریم.
ما خواستیم فقط مسابقه صرف نباشیم و از این جهت مستندهای کوتاهی از شرکتکنندگانمان و سبکِ زندگیشان تولید کردیم. این مستندها در شهرهای زادگاه و محل سکونت ورزشکاران تصویربرداری شد و درباره هر شرکتکننده و هر برنامه روی آنتن میرود. کاری که شاید تا به حال به این صورت در صدا و سیما تولید نشده باشد. ریتم تند و نمایشِ سبک زندگی ورزشکارانی که میتوانند هرکدام پهلوانانِ خوبی در دیارِ خودشان باشند. هرکدام میآیند و منشِ پهلوانیشان را به رقابت میگذارند نه زور و بازوی صرف که بگویند مردِ آهنین برتر!
* خیلیها در ابتدایِ راه این برنامه را با «مردان آهنین» مقایسه کردند و حتی در برخی اوقات مقایسه شد. به عنوان تهیهکننده برنامه بفرمایید چرا این برنامه شبیه به «مردان آهنین» نیست؟
ما در مسابقه یا برنامه تهمتن به دنبال فرهنگ درست ورزشی هستیم. قویترین مردان یا مردان آهنین در زمان خود، برنامه پربینندهای بود و مخاطب بسیار زیادی داشت. متأسفانه برخی شرکتکنندگان در این برنامه مشکلاتی در جامعه ایجاد کردند و ناهنجاریهایی را باعث شدند که نگاه مردم نسبت به این ورزش کاملاً تغییر کرد و منفی شد. روحیه جوانمردی، پهلوانی و الگوهای اخلاقی در آن برنامه رعایت نمیشد. اما در این برنامه رویکرد ما کاملاً متفاوت است و در برنامه “تهمتن” بر منش پهلوانی و تواضع تأکید داریم.
آیدین ختایی جزو ورزشکارانی بود که در مردان آهنین همیشه جزو اخلاقمدارها و جوانمردان بود که کاپ اخلاق میگرفت. او جزو ورزشکاران تحصیلکرده و بسیار با ادب بوده و هست. شاید در مواردی جنس برنامه شبیه “مردانآهنین” باشد اما نه آیتمها نه افراد این چنینی را که خیلی درشت هیکل باشند در برنامه نداریم.
در خیلی از آیتمهای برنامه “تهمتن” چابکی و فرز بودن بر زور و اندام درشت چربش دارد. فضایی در این برنامه ایجاد شده که شرکتکنندگان با خانواده خود حضور داشته باشند و ارتباطات صمیمی بین خانواده را به تصویر کشیدیم. اخلاقمداری در خانواده و رعایت حرمتها ملاک اصلی این برنامه بوده و از این جهت با برنامه «مردان آهنین» تفاوتهای زیادی دارد.
در برنامه “تهمتن” به جای رقابت صرف بر بحث جوانمردی، رفاقت و فرهنگ پهلوانی تأکید داشتیم و ورزشکاران حاضر در این برنامه نمونههای خوبی برای ترویج این فرهنگ بودند. ما سعی کردیم در برنامه “تهمتن” هویت خودمان را داشته باشیم.
* این کارها معمولاً خوب هم تبلیغات نمیشود چون معمولاً به برنامههایی که چهرههای شناخته شده مجری آن باشند بیشتر اهمیت داده میشود؛ شما قبول دارید؟
دو چیز هست که معمولاً باعث میشود برنامهساز سراغِ کپیسازی برود. کمتر فرصت میدهند برای ایدهپردازی که گروههای برنامهساز اتاق فکر تشکیل بدهند و کنار هم باشند تا طرحی پخته و درست و اصولی ساخته و پرداخته شود. در این راستا کمتر برای طراحی و ایدهپردازی هزینه میکنند. اصطلاحاً میگویند این طرح را بسازید و سه ماه آینده روی آنتن باشد! مدیرانی هستند که به طرحهایی که روی کاغذ نوشته شده اعتماد چندانی نمیکنند. ما آمدیم برای سبک زندگی و خانواده و ورزش سالم برنامه بسازیم و آنطور که باید و شاید به لحاظ تبلیغی، موردِ توجه قرار نگرفتیم تا برنامه خوب دیده شود.
قرار نبود اول مجری باشم
** در ادامه به سراغِ مجریان این برنامه رفتیم و با آیدین ختایی و بهداد سلیمی همکلام شدیم.
آیدین ختایی فارغالتحصیل رشته تربیتبدنی است و در مسابقات “مردان آهنین” به شهرت رسید. بعد از آن او وارد عرصه بازیگری شد و حالا سراغ اجرای تلویزیونی آمده و اجرای برنامه تهمتن را در کنار بهداد سلیمی قهرمان بدنسازی جهان دارد.
* برای هر مجری یک نقطه شروعی وجود دارد. شما چطور وارد دنیای اجرا شدید؟
آیدین ختایی: از آنجایی که خودم غیر از حوزه ورزش در سینما و رادیو هم فعالیت دارم و پیشنهاد از مردان آهنین و برنامههای ترکیبی ورزشی سیما داشتم. خوشحالم با بهداد سلیمی زوجِ مجریان این برنامه بودیم که به تناسبِ ورزشکار بودن، همذاتپنداری را برای مخاطب بیشتر میکند.
بهداد سلیمی: اما این کار برای تجربه اول بسیار سنگین و طاقتفرسا است. از روز اول قرار نبود در بحث اجرا شرکت کنم و قرار بود به عنوان یک کارشناس باشم. در شروعِ اولین روز مسابقه تصمیمگیری به این سمت رفت که من مجری باشم. تجربهای هم نداشتم و آرام آرام پیش رفتم بتوانم میزبانِ خوبی باشم.
زمانی فکر میکردند هیکلهای عجیب و غریب، الگوی ورزشیاند
* تهمتن میتواند جایگزین بهتری برای مسابقهای مثلِ «مردان آهنین» باشد؟
بهداد سلیمی: یک زمانی مسابقه “مردان آهنین” پخش میشد، مخاطبان فکر میکردند وزنههای سنگین و طاقتفرسا و هیکلهای عجیب و غریب میتواند الگوی مناسبی برای قهرمانپروری و ورزشکاری باشد. اما امثالِ برنامههایی مثلِ «تهمتن» وقتی واردِ سبک زندگی ورزشکاران میشود، میتواند از هر جهت الگوسازی بهتری انجام دهد. جزو هدفِ اصلی این برنامه است که به سراغِ نشان دادن تمام قهرمانان و با استعدادهای کشور ایران برود نه یک قوم و بخشِ خاص
اینجا قرار نیست اتفاق خارقالعاده و اندام درشت هیکل و عجیب و غریبی را ببینیم اینجا بیشتر قرار است نشان دهیم هر ورزشکاری میتواند با رفتارِ پهلوانی به قهرمانی برسد. به لحاظ دکور و هزینهای که برای این مسابقه شده به هیچ عنوان قابل قیاس با برنامه “مردان آهنین” نیست. دکور “تهمتن” بزرگترین دکوری است که تا به حال در برنامههای تلویزیونی ساخته شده است.
* به نظر شما ساختِ چنین برنامههایی میتواند انگیزه ورزش کردن و قهرمان شدن را برای نوجوانان و جوانانِ مستعد، بالا ببرد؟
آیدین ختایی: من ورزشکاری بودم که از برنامه “مردان آهنین” رشد کردم و پا به عرصه هنر گذاشتم. همیشه سعی کردم به خیلی از جوانهایی که دوست دارند در عرصه ورزش موفق باشند، راهنمایی بدهم تا بتوانند در ادامه زندگیشان موفقتر باشند. حتماً اینگونه برنامهها میتواند مؤثر باشد؛ چون مردم ما ورزشکاران را الگوی مناسبی از لحاظ اخلاقی میدانند و احترامی ویژه در جامعه برای آنها قائلاند و از آنها به عنوان سمبل معرفت و جوانمردی یاد میشود و دوست دارند که فزرندانشان همراه این الگوهای ورزشی باشند.
وقتی ورزشکاری به این درجه از محبوبیت و شهرت رسید وظیفه خیلی سنگینی دارد به لحاظ اخلاقی و فرهنگسازی در سلامت جامعه و این که بتواند مسئولیتهای اجتماعی خودش را رشد بدهد و به دیگران منتقل کند. جالب است واردِ زندگی شرکتکنندگان این برنامه میشویم عمدتاً پهلوانانه زندگی کردند و میکنند؛ این خودش حائز اهمیت است.
صداوسیما بیش از اینها باید برنامه برای ترغیبِ مردم به ورزش کردن بسازد
بهداد سلیمی: ما تمام تلاشمان بر این است که مردم را به سمت ورزش کردن ترغیب کنیم. صداوسیما بیش از اینها باید چنین برنامههایی را مورد حمایت قرار دهد. چون پخششدنشان باعث میشود جوانان بیشتری به سمت ورزش کردن بروند. انشاءالله نتیجهبخش باشد چون به این واسطه، شادی، شادابی و سلامتی را در جامعه تزریق میشود.
گفتنی است، قرار است در پایان ماه مبارک رمضان قهرمان گروه دوم مشخص شود. این برنامه تلویزیونی شنبهها و سهشنبهها هر هفته ساعت ۲۰ از شبکه نسیم روی آنتن میرود.
به تعبیرِ تهیهکننده قرار است «تهمتن» به عنوان سفیر برنامه به سراسر کشور اعزام شود و استعدادهای ورزشی را شناسایی و به نوعی آنها را تحت سرپرستی ورزشی قرار دهد. کسانی که توسط هیچ بخش و نهاد و ارگانی حمایت نمیشوند. کسانی که میتوانند در آینده قهرمانانِ مستعدی باشند.
انتهای پیام/