به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تایمز، آرزو شاهی؛ دبیر دبیرخانه راهبری کشوری زیستشناسی و استاد دانشگاه فرهنگیان در یادداشتی به بررسی دلایل اُفت نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان در پایه دوازدهم پرداخت.
مشروح یادداشت او بدین شرح است:
فاکتورهای بیشماری در افت تحصیلی دانشآموزان دخیل است ولی مهمترین عوامل عبارتند از:
۱٫ مفهومی شدن سوالات به طور ناگهانی بدون آنکه از پایههای پایینتر روش مطالعه دروس از جمله زیست شناسی به درستی آموزش داده شود، از دوره اول متوسطه روش تدریس دروس توسط معلمان باید تغییرات زیادی کند و سوالات امتحانات از سطح دانش خارج شوند.
۲٫ هنوز ذهن دانشآموزان پایه دوازدهم بر موضوع کنکور، مشابه سالهای گذشته است متاسفانه باید چند دوره دانشآموزان ضررهای تغییرات ناشی از اعمال مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را بدهند.
۳٫ انتشار اخباری درباره لو رفتن سوالات کنکور یا ورود متقلبین به دانشگاه، انگیزه را در دانشآموزان از بین برده است.
۴٫ وجود مشکلات اقتصادی، اجتماعی و … در زندگی برخی دانشآموزان باعث شده است تا درس از اولویت نخست آنها خارج شود.
۵٫مایوس بودن از آینده شغلی در کشور و اینکه دانشآموزان در اطرافیان خود مشاهده میکنند با وجود تحصیل در دانشگاههای برتر و رشتههای سطح بالا باز هم نتوانستند شغلی مناسب با رشته تحصیلی خود پیدا کنند.
۶٫ برگزاری امتحانات مستمر زیاد در دروس مختلف در طول سال، امتحان را در نظر دانشآموزان لوث و آنها را بسیار خسته کرده است.
۷٫تمام کتابهای درس شاخه نظری در محفوظات خلاصه شدهاند و دانشآموزان از این همه محفوظات خسته شدهاند، آموزش در کشور تشنه تغییرات مهمی است که علوم را به سمت کاربردی شدن ببرد.
۸٫ دروس بسیار خوب مثل سلامت و بهداشت ، مدیریت و … نباید امتحان داشته باشند بلکه کلاسهای درس آنها به شکل مباحثه بین دانشآموز و معلم برگزار شود تا هم تأثیر مطالب بیشتر باشد و دانشآموزان انگیزه بیشتری برای بهره بردن از این کتابها داشته باشند و هم تعداد امتحانات کمتر شود.
۹٫ عدم تناسب مطالب درسی با میزان ساعت تدریس (به ویژه پایه دهم)
۱۰٫ عدم آشنایی و تسلط معلمان جهت تفهیم مطالب و درنتیجه گرایش به حفظ کردن آنها
۱۱٫ وجود افرادی با عنوان مشاور که دانشآموز را به سمت تحصیل مجازی سوق میدهند.
۱۲٫ جذاب نبودن اکثر کتابهای درسی برای دانشآموزان با توجه به تغییرات سریع روشهای مختلف آموزشی
۱۳٫ تعدد مراکز تصمیم گیری در بحث آموزش و اتخاذ رویکردهای منسوخ در امور آموزشی که نتیجه آن افت تحصیلی دانشآموزان است.
۱۴٫ عدم شناخت تواناییهای دانشآموز توسط خود او و خانواده که منجر به انتخاب رشته نامناسب میشود و نتیجه آن تحت فشار گرفتن دانشآموز خواهد بود.
۱۵٫کاهش انگیزه دبیران تأثیر زیادی در اٌفت تحصیلی دانشآموزان دارد.
۱۶٫ یکی از دلایل بسیار مهم اٌفت تحصیلی دانشآموزان وابستگی زیاد آنها به تلفن همراه و فضای مجازی است که تمرکز و آرامش ذهنی را از آنان گرفته است. تعدد شبکههای اجتماعی و پرسه زدن در این فضا موجب اتلاف زمان مفید مطالعه و خستگی ذهنی و جسمی دانشآموزان میشود.
۱۷٫ تفکر اشتباه اینکه صرفاً مشاهده فیلمهای کمک آموزشی در روز امتحان جایگزین مطالعه دقیق کتاب شود، این روند باعث شده است تا دانشآموزان مهارت درست خواندن و درست نوشتن را از دست بدهند و زمان بسیار زیادی هم صرف مشاهده فیلمها شود.
۱۸٫ اثرات دو سال تحصیل مجازی تا چندین سال همچنان تاثیرگذار خواهد بود حتی در حد تحصیلات دانشگاهی و موجب اُفت سواد نسل فعلی شده است به گونهای که برخی دانشآموزان حتی از نوشتن پاسخ در امتحانات ابراز خستگی میکنند، اشتباهات نگارشی ساده آنها و ناتوانی در فهم متن سوالات امتحان و کتابهای درسی بخاطر دایره لغات محدود از جمله اثرات ادامهدار آموزش مجازی است که بر اُفت تمام دروس تأثیر داشت.
انتهای پیام/