فیلترهای سرامیکی ریخته گری

کردستان قطب زیبای گردشگری کشور/ از سرزمین رنگ‌ها تا بام ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان-تایمز

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ کردستان با آب و هوای معتدل و مطلوب طبیعت بکر، چشم اندازهای زیبا، فرهنگ غنی و مردمان خونگرم و آثار تاریخی متنوع به نگینی تبدیل شده است که سالانه میزبان بسیاری از مسافران و گردشگران است.

باتوجه به اینکه کردستان یکی از استان های هدف گردشگری است و در سال های اخیر در این زمینه رشد مطلوبی داشته است، براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری آمار حضور گردشگران در استان به ۱۰ میلیون نفر برسد.

تمامی شهرهای استان دارای جاذبه های گردشگری در نوع خود بی نظیر است که زمینه جذب گردشگران را به این استان فراهم می کند.

سنندج سرزمین رنگ و هنر

شهرسنندج در مرکز استان استان سرسبز کردستان قرار گرفته است و یکی از خصلت های بسیار خوب مردمان این شهر مهکان نوازی و خونگرمی اهالی این یدار است.

در واقع سنندج جزء شهرهای کوهستانی ایران است و در زمستان‌ها آب و هوایی سرد و در تابستان هوایی معتدل و مطلوب دارد.

مسجد جامع یکی از جاذبه های زیبای سنندج

یکی از جاذبه های زیبای شهرسنندج مسجد جامع است که مسییر اصلی بسیاری از مسافران و گردشگران است.

مسجدی زیبا، که از نظر هنر معماری جزء زیباترین مسجد استان و جزء با ارزش‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی و از جمله جاذبه‌های گردشگری کردستان است.

تاریخ ساخت این مسجد به دوران قاجار باز می گردد و این مسجد دو ایوانی، دارای شبستانی بزرگ با ۲۴ ستون است که به شکوه هرچه تمام در کنار هم قرار گرفته اند.

کردستان قطب زیبای گردشگری کشور/از سرزمین رنگ‌ها تا بام ایران

آبیدر نگین زیبای سنندج

یکی از جاذبه های بسار زیبا و دیدنی شهر سنندج آبیدر است که علاوه بر گردشگران در پایان هفته به مکان اصلی تفریح و دورهمی مردمان خونگرم سنندج تبدیل می شوود.

به دلیل ارتفاع این پارک از سطح شهر، می‌توانید چشم اندازی زیبا از شهر سنندج را از فراز این پارک نظاره کنید.

مجموعه آبیدر که دارای چندین چشمه، باغ و باغ وحش است، از گذشته مهمترین منطقه تفریحی سنندج بوده است و محبوبیت زیادی در میان مردم این شهر دارد.

بازار سنندج، سرزمینی از رنگ ها

در هر شهری بازاری وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری و مناطق تاریخی آن شهر به حساب می‌آید.

اگرچه در تمام شهرها مراکز خرید مدرن و جدید هم ساخته می‌شود، اما بازارهای سنتی و قدیمی هنوز از مهم‌ترین و باارزش‌ترین دارایی‌های هر شهر است.

بازار بزرگ سنندج یکی از جاهای دیدنی سنندج است که قدمتی تاریخی دارد.

معماری و طراحی این بازار به شکل مستطیل است و در ساخت آن از میدان نقش جهان اصفهان الهام گرفته شده است.

کردستان قطب زیبای گردشگری کشور/از سرزمین رنگ‌ها تا بام ایران

سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۷۵ بازار بزرگ یا بازار قدیمی شهر سنندج را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  جشنواره دوشاب در شهربابک برگزار می شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان-تایمز

در این بازار بیش از هرچیز دیدن رنگ های زیبای پارچه های کردی چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و گویی این مکان به سرزمین رنگ ها تبدیل شده است.

خانه کرد میراث هویت مردم کردستان

عمارت آصف وزیری با نام خانه کرد هم شناخته می‌شود و یکی از جاهای دیدنی سنندج است.

این عمارت به عنوان نماد هویت فرهنگی مردمان کرد است و گنجینه‌ای از با ارزش‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی استان کردستان به حساب می‌آید.

عمارت آصف امروزه شامل بخشی از پروژه فرهنگی «خانه کرد» و همچنین فضاها و غرفه‌های نمایشی موزه سنندج است که در سال ۱۳۸۲ به این خانه منتقل شده‌اند.

عمارت آصف یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج است که توسط «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکرنویس) و در دوره صفویه ساخته و احداث شده است.

دریاچه زریبار مقصد مهم دوستداران طبیعت

بدون شک یکی از زیباترین دریاچه‌های کشور، دریاچه زریبار مریوان است و گر از دوست داران طبیعت باشید بازدید از این دریاچه زیبا و شاید ماندن شبی در کنار آن به خاطره ای زیبا در ذهن ها تبدیل می شود.

دریاچه زریوار یا زریبار در مریوان از جمله معروف‌ترین جاذبه طبیعی و گردشگری استان کردستان به حساب می‌آید که با طبیعت زیبا و همچنین تفریحات جذابی مانند قایقرانی، پاراگلایدر و ماهیگیری، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.

آب دریاچه از چشمه‌های جوشان در کف آن و همچنین آب باران و برف تأمین می‌شود و ویژگی مناسب آن موجب شده که گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی در اطراف دریاچه حضور داشته باشند. محبوب‌ترین غذای کنار دریاچه، ماهی‌های کبابی آن است که به باور گردشگران بهترین ماهی کبابی تمام ایران محسوب می‌شود.

کردستان قطب زیبای گردشگری کشور/از سرزمین رنگ‌ها تا بام ایران

قلعه امام جاذبه دیدنی مریوان

قلعهٔ تاریخی امام یا هلو خان در سه کیلومتری جنوب شرقی مریوان قرار دارد که بر اساس اطلاعات تاریخی در قرن هشتم (ه. ش) در زمان حکمرانی اردلان‌ها در دوران صفوی بر روی کوهی با نام «کوه امام» به ارتفاع ۱۶۰۰ متر که مشرف و مسلط به دشت و شهر فعلی مریوان در جنوب شرقی شهر است.

قلعه مریوان یکی از آثار دیرین این سرزمین کهن است که بسیاری از آثار تاریخی – فرهنگی و هنری مردم این مرز و بوم در آن ثبت شده و در بسیاری از کتاب‌های تاریخی محلی به آن اشاره شده‌است.

وجود قلاع متعدد و مستحکم نشان دهندهٔ این موضوع است که شهرستان مریوان یکی از مناطق مهم ادوار کردنشینی بوده‌است.

یکی دیگر از نقاط زیبا و دل‌انگیز این شهرستان، حواشی جاده مریوان – سقز منطقه تفریحی قمچیان است که هر مسافری را شیفته طبیعت زیبا و سرسبز خود می‌کند. در کنار جاده جویبارها، کوه‌های سر به فلک کشیده، درختان و طبیعت زیبا دیده می‌شود که جلوه‌ای خاص به این محل بخشیده‌است.

بام ایران میزبان زیباترین طلوع خورشید

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  سقوط ۲ گردشگر در ارتفاعات اشتهارد/ یک نفر جان باخت - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان-تایمز

امامزاده «حمزه عرب» به نگین درخشان بام ایران شهرت دارد و از این مکان می توان به تماشای زیبایی طلوع خورشید نشست.

بیجار شهری است بسیار قدیمی و تاریخی که برخی از مورخان قدمت آن را به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند و به همین دلیل نیز آثار بی شمار مذهبی و تاریخی در این شهر روزانه پذیرای مسافران و گردشگران می‌شود.

یکی از جاذبه‌های بسیار زیبا و دیدنی در بام ایران که مشتاقان زیادی را به سوی خود جذب می‌کند و هرساله مسافران زیادی از راه‌های دور و دراز خود را به این مکان دیدنی می‌رسانند آستان مقدس حمزه عرب است.

کردستان قطب زیبای گردشگری کشور/از سرزمین رنگ‌ها تا بام ایران

ارتفاع این کوه از سطح دریا حدود دو هزار و ۶۴۰ متر است که بر روی این کوه بلند که از هر طرف چشم انسان را نوازش می‌دهد، سید جلیل‌القدری از سلسله سادات موسی بن جعفر (ع) در سال ۹۷۳ هجری شمسی و طبق مستندات به دست آمده بنا بر وصیت خودش به خاک سپرده شده است که در بین اهالی منطقه گروس مشتاقان فراوانی دارد.

زیباترین طلوع از همین نقطه یعنی بر فراز کوه حمزه عرب و در جوار این امامزاده قابل رؤیت است، طلوعی به راستی دیدنی و زیبا که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

در این مکان زیبا و دیدنی آفتاب با نرمی و متانت خاصی خود را از افق بالا می‌کشد و آسمان به رنگین کمانی از رنگ‌ها تبدیل می‌شود و صحنه‌ای به راستی دیدنی و تماشایی خلق می‌شود که همانند آن در هیچ جای دیگر نمی‌توان دید.

سرای امیر تومان جاذبه زیبای بام ایران

سرای امیر تومان از دیگر جاذبه‌های جذاب دیار گروس است این سرا در ضلع غربی بازار بیجار قرار دارد که در بین مردم بیجار به تیمچه امیر تومان معروف است. این سرا دارای یک حیاط مرکزی است که حجره‌هایی در پیرامون شکل گرفته است. پلان آن به شکل هشت و نیم هشت است و در یک طبقه با مصالح خشت و آجر و سنگ ساخته شده و محل تجارت مهمی در گذشته بوده است.

آبشار سنگین آباد جاذبه بکر گردشگری در قروه

آبشار قلوز یا سنگین آباد در روستای سنگین آباد، از توابع شهرستان قروه، قرار دارد در واقع این آبشار از بالای سه قله کوه قلوز سرازیر می‌شود.

قلوز در زبان محلی به معنی صعب العبور است و راه رسیده به قله‌های قلوز سخت و دشوار است.

آبشار قلوز در زمستان‌ها کامل یخ می‌زند و مکانی مناسب برای یخ‌نوردی است و منظره قندیل‌های عظیم‌الجثه در این منطقه زیبا و حیرت‌انگیز است.

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان

منطقه حفاظت‌شده بدر و پریشان در ۱۲ کیلومتری شهر قروه قرار گرفته است و مساحتی نزدیک به ۴۳۰۰۰ هکتار دارد. این منطقه را کوه‌های مرتفع، تپه ماهورهای متعدد، چشمه‌های آب، دره‌های کم‌عمق و صخره‌ها تشکیل داده‌اند. به‌واسطه چشمه‌های همیشه جوشان، منطقه بدر و پریشان طبیعتی سرسبز دارد. پوشش گیاهی مطلوب باعث شده است که این منطقه شکار ممنوع به زیستگاه مناسبی برای کل و بز تبدیل شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  ضرورت سرمایه‌گذاری در اقامتگاه‌های بوم‌گردی آذربایجان‌ شرقی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان-تایمز

کردستان قطب زیبای گردشگری کشور/از سرزمین رنگ‌ها تا بام ایران

چشمه معدنی که از دل زمین می جوشد

چشمه آب معدنی دنگز در روستای باباگرگر قرار دارد و از شناخته شده ترین چشمه‌های استان کردستان است.

این چشمه از عمق زمین می‌جوشد و به استخری عمیق و دایره‌ای شکل با مساحتی در حدود ۲۰۰ متر می‌ریزد.

آب چشمه به دلیل وجود گوگرد نارنجی رنگ است و گاهی به رنگ زرد یا لیمویی تغییر می‌کند و بو و طعم خاصی دارد.

گردشگران و ساکنان برای درمان بیماری‌های پوستی و گوارشی از آب این چشمه استفاده می‌کنند.

قلعه باستانی زیویه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر سقز است و این قلعه به‌عنوان نماد قدمت سقز شناخته می‌شود.

کارشناسان پس از بررسی قدمت قلعه زیویه را به دوران مادها نسبت دادند. قلعه زیویه یادگاری ارزشمند است که در سال ۱۳۲۵ بر اثر وزش باد و بارش باران از زیر خاک بیرون آمد.

این قلعه بالای تپه‌ای بلند ساخته شده بود که برای دشمنان به راحتی قابل دسترسی نباشد و هنوز هم به محیط اطرافش اشراف دارد.

کارشناسان در طول سال‌هایی که روی این قلعه کاوش می‌کردند اشیاء قدیمی ارزشمندی در آن پیدا کردند.

غار کرفتو، بزرگترین غار باستانی ایران

غار کرفتو که از آن به عنوان بزرگترین غار باستانی ایران نام برده می شود، غاری تاریخی است که در دل خود افسانه هایی ماندگار جا داده است و بعضی ها این غار را مقبره رستم و بعضی دیگر مقبره هرکول می دانند.

این غار عظیم و جذاب که بر اثر سکونت اقوام مختلف ایرانی طی تاریخ با هنر معماری عجین شده است در ۹۰ کیلومتری شهر سقز واقع شده است.

کردستان قطب زیبای گردشگری کشور/از سرزمین رنگ‌ها تا بام ایران

غار شوی

غار شوی که در میان طبیعت دوستان و غارنوردان شهرت بالایی دارد، در نزدیکی شهر بانه واقع شده است.

این غار در روستایی با همین نام قرار دارد، درون غار مسیرهای مسطح، پرشیب و دهلیزهایی قرار دارد که برای غارنوردان هیجان‌انگیز خواهد بود.

مجتمع‌های تجاری بانه

مجتمع‌های تجاری بانه همچون بازار بزرگ آفتاب درخشان، مجتمع تجاری گلستان، مرکز خرید سان سیتی، بازارچه مرزی سیرانبند و بازار بانه از مراکز محبوب و مهم تجاری این منطقه به شمار می‌روند.

بانه فصل زیبای طبیعت در کردستان است که هر جای آن برگی تازه از زیبایی و جاذبه است که هر بیننده‌ای را غرق تماشای خود می‌کند.

اینها تنها بخشی کوچک از زیبایی های کردستان است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و مناسبت های مختلف از جمله روز جهانی جهانگردی فرصتی است تا به این جاذبه‌ها بیشتر توجه کنیم و گامی در راستای توسعه گردشگری برداریم.


Source link

الماس تراشکاری

Check Also

۵ پروژه گردشگری در استان بوشهر افتتاح و به بهره‌برداری رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان-تایمز

گناوه- به مناسبت هفته گردشگری ،طی آئینی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در محل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner
بهترین نرم افزار سامانه مودیان