فیلترهای سرامیکی ریخته گری

آربیتروم چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال و شبکه Arbitrum

اتریوم بلاکچینی فوق‌العاده محبوب برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز است. با این حال، در سال‌های گذشته، افزایش تعداد کاربران و فعالیت‌ها در این شبکه آن را با مشکلات مختلفی از جمله کاهش سرعت تراکنش‌ها و افزایش هنگفت کارمزدها روبه‌رو کرده است.

در حالی که برخی معتقدند بهترین راه برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم، به‌روزرسانی و ارتقا در شبکه اصلی این پروژه است، برخی دیگر راهکارهای جایگزینی را پیشنهاد می‌کنند. یکی از این راهکارها، شبکه‌های لایه دویی مثل آربیتروم هستند.

در این مطلب از مجله نوبیتکس تصمیم داریم تا به زبان ساده توضیح دهیم آربیتروم چیست و پس از بررسی سازوکار فعالیت آن، ارز دیجیتال ARB را زیر ذره‌بین خواهیم برد. توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.


ثبت نام سریع در نوبیتکسثبت نام سریع در نوبیتکس

فهرست عناوین

آربیتروم چیست؟

آربیتروم چیستآربیتروم چیست

آربیتروم (Arbitrum) یکی از محبوب‌ترین راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه ۲ شبکه اتریوم است که با استفاده از رول‌آپ‌های آپتیمیستیک (Optimistic Rollup)، تراکنش‌ها را جمع‌آوری کرده و به صورت آف‌چین (برون زنجیره‌ای) پردازش می‌کند. به این ترتیب، سرعت تراکنش‌های بلاکچین اتریوم افزایش و کارمزد آنها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آربیتروم، سازگاری کامل آن با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. این یعنی قراردادهای هوشمند اتریوم را بدون هیچ‌تغییری می‌توان در بستر آربیتروم اجرا کرد و از مقیاس‌پذیری بالای این شبکه لایه ۲ بهره برد.

همانطور که گفتیم، اساس کار آربیتروم، استفاده از مکانیسمی به نام رول‌آپ آپتیمیستیک است. در این مکانیسم، تعداد زیادی تراکنش در خارج از زنجیره اصلی اتریوم و در لایه ۲ (آربیتروم) پردازش شده و نتیجه نهایی آنها به صورت یکجا در لایه ۱ (بلاکچین اصلی اتریوم) اضافه می‌شود. به این ترتیب، بار پردازشی شبکه اتریوم کمتر شده و مقیاس‌پذیری آن بهبود می‌یابد.

این راهکار لایه دو توسط شرکت  آفچین لبز (Offchain Labs) توسعه یافته است. بنیانگذاران اصلی این پروژه، اد فلتن (Ed Felten)، دانشمند ارشد بنیاد آربیتروم، استیون گلدفدر (Steven Goldfeder)، مدیر ارشد اجرایی آفچین لبز و هری کالودنر (Harry Kalodner) مدیر ارشد تکنولوژی این شرکت هستند.

هدف شبکه آربیتروم چیست؟

هدف اصلی آربیتروم، حل مشکل مقیاس‌پذیری بلاکچین اتریوم است. اتریوم محبوب‌ترین شبکه بلاکچینی برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز است و استقبال گسترده توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران از این شبکه در سال‌های اخیر آن را با مشکلات مقیاس‌پذیری از جمله سرعت پایین تراکنش‌ها و کارمزد بالای آنها مواجه کرده است.

علاوه بر مقیاس‌پذیری، آربیتروم به دنبال ایجاد یک بستر بهتر و کاربرپسندتر برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز است. در حقیقت سازگاری کامل با EVM و کارمزد پایین تراکنش‌ها، آربیتروم را به یک شبکه جذاب برای توسعه‌دهندگان تبدیل کرده است.

آربیتروم چگونه کار می‌کند؟

همانطور که بالاتر گفتیم، فناوری اصلی آربیتروم، رول‌آپ آپتیمیستیک است. رول‌آپ نوعی تکنیک فشرده‌سازی داده در تراکنش‌های بلاکچین است که دسته‌ای از تراکنش‌ها را ترکیب کرده و در نهایت آن را در قالب یک تراکنش به شبکه اصلی برمی‌گرداند. مزیت این روش این است که بلاکچین لایه یک حالا باید فقط یک تراکنش را پردازش کند و نیازی به تایید تک تک تراکنش‌ها ندارد. به این ترتیب، سرعت و کارایی به شدت افزایش می‌یابد.

این راهکار در حقیقت برای کاهش بار کاری در شبکه اصلی اتریوم طراحی شده است. به جای اینکه اتریوم نیاز به پردازش تک تک تراکنش‌ها به صورت جداگانه داشته باشد، رول‌آپ آربیتروم آنها را ترکیب کرده و نتیجه نهایی را برای اعتبارسنجی به شبکه اصلی می‌فرستد.

منظور از آپتیمیستیک یا خوش‌بینانه این است که این رول‌آپ فرض را بر این می‌گیرد که تمام تراکنش‌های خارج از شبکه اصلی اتریوم معتبر هستند مگر اینکه خلاف آنها ثابت شود. چنین فرضی فرآیند اعتبارسنجی را تسهیل و سرعت آن را افزایش می‌دهد. البته برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی، پس از ارسال تراکنش‌ها از آربیتروم به شبکه اصلی اتریوم، بازه‌ای تحت عنوان بازه چالش (Challenge Period) وجود خواهد داشت که نودها با محاسبه گواه تقلب، نتایج تراکنش‌ها را به چالش می‌کشند. در صورت بروز خطا، اعتبارسنج آربیترومی که تراکنش را تایید کرده وثیقه خودش را از دست می‌دهد.

این فرآیندها در مجموع کارمزد گس را کاهش داده و با ذخیره صرفاً داده‌های ضروری، بخش کمتری از فضای هر بلاک را در بلاکچین اتریوم اشغال می‌کند. از آنجایی که شبکه اتریوم لایه نهایی برای تراکنش‌هاست، تراکنش‌هایی که در بستر آربیتروم و دیگر راهکارهای لایه ۲ پردازش شده‌اند نیز از امنیت لایه ۱ بهره خواهند برد.

چهار رکن اصلی شبکه آربیتروم

تا به اینجای کار دورنمایی از سازوکار و چگونگی فعالیت شبکه آربیتروم را بررسی کردیم. اما معماری این شبکه، بر چهار رکن اساسی متکی است که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

ماشین مجازی (VM)

قلب تپنده معماری آربیتروم، ماشین مجازی (VM) آن است. ماشین مجازی آربیتروم مجموعه‌ای از کدهاست که عملکرد شبکه را تعریف می‌کند. این ماشین، اساسا موتوری است که قراردادهای هوشمند را اجرا و تراکنش‌ها را پردازش می‌کند. VM به گونه‌ای طراحی شده که با ماشین مجازی اتریوم سازگاری بالایی داشته باشد و امکان ادغام و اجرای یکپارچه قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم را فراهم می‌کند.

تاییدکننده (Verifier)

تاییدکننده‌ها مسئول حفظ یکپارچگی شبکه آربیتروم هستند. تاییدکننده‌ها یا یک پروتکل توزیع‌شده یا افرادی هستند که وظیفه بررسی مشروعیت تراکنش‌های پردازش‌شده توسط ماشین مجازی آربیتروم را برعهده دارند. در حقیقت، Verifier نقش مهمی در حصول اطمینان از اینکه هر تراکنش، به قوانین شبکه و قرارداد هوشمند پایبند است ایفا می‌کند. این وظیفه، برای جلوگیری از تقلب در شبکه و عدم سوء استفاده از اعتماد آن ضروری است.

مدیر (Manager)

این افراد نقش مدیران شبکه آربیتروم را برعهده دارند و بر پیشرفت و عملکرد ماشین مجازی نظارت می‌کنند. آنها اطمینان حاصل می‌کنند که ماشین مجازی به طور کارآمد و طبق قوانین از پیش تعریف‌شده شبکه عمل می‌کند. نقش مدیر برای عملکرد روان شبکه ضروری است.

کلید (Key)

منظور از کلید، یکی از اعضای پروتکل است که می‌تواند مالک ارز دیجیتال باشد و تراکنش انجام دهد. این عضو از هش کلید عمومی به عنوان یک شناسه استفاده می‌کند و تراکنش‌ها را با کلید خصوصی مرتبط انجام می‌دهد. کلید نقش اساسی در اجرای تراکنش‌ها و جابجایی دارایی‌ها بین شبکه‌های آربیتروم و اتریوم بازی می‌کند.

چه چیزی آربیتروم را منحصر به فرد می‌کند؟

شبکه آربیترومشبکه آربیتروم

همانطور که گفتیم، آربیتروم به گونه‌ای طراحی شده تا بستری را برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و راه‌اندازی قراردادهای هوشمند سازگار با اتریوم با مقیاس‌پذیری بالا فراهم کند. با این حال، این شبکه، اولین پروژه‌ای نیست که به دنبال غلبه بر محدودیت‌های اتریوم است و حداقل ده‌ها پروژه‌ دیگر با همین هدف فعالیت می‌کنند. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی آربیتروم را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟

سازگاری بالا با ماشین مجازی اتریوم

آربیتروم یکی از سازگارترین رول‌آپ‌ها با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. این شبکه در سطح بایت کد با EVM سازگار است. یعنی با هر زبان برنامه‌نویسی که بتواند توسط ماشین مجازی اتریوم کامپایل شود از جمله سالیدیتی و وایپر سازگاری دارد. این مسئله کار توسعه‌دهندگان را آسان‌تر می‌کند چرا که لازم نیست دیگر برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود در شبکه آربیتروم، زبان جدیدی یاد بگیرند.

ابزار توسعه‌دهنده قوی

تیم توسعه آربیتروم در این سال‌ها هرکاری کرده تا موانع ورود توسعه‌دهندگان مختلف به این شبکه لایه ۲ را به حداقل برساند. در حال حاضر، مجموعه ابزار توسعه قوی در شبکه آربیتروم وجود دارد که توسعه‌دهندگان را از سایر ابزارهای شخص ثالث و پلاگین‌ها یا کامپایلرها بی‌نیاز می‌کند.

کارمزدهای پایین

آربیتروم به عنوان یکی از بهترین راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه ۲ اتریوم، نه‌تنها توان تراکنش‌های این شبکه را زیادتر می‌کند، بلکه کارمزد تراکنش‌های آن را هم به حداقل می‌رساند. در حقیقت، به لطف فناوری رول‌آپ بسیار کارآمد، آربیتروم کارمزدها را به کسری کوچک از آنچه در شبکه اصلی اتریوم است می‌رساند.

همکاری با سایر پروژه‌ها

اگر سری به وب‌سایت آربیتروم بزنید می‌بینید این شبکه در حال حاضر با پروژه‌های کریپتویی مختلفی همکاری دارد که به رشد و توسعه آن کمک می‌کند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به چین لینک اشاره کرد. چین لینک بخش جدا نشدنی از اکوسیستم کریپتو است و داده‌های آنی را برای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. یونی‌سواپ، اوپن‌سی، آلکمی و سوشی سواپ دیگر پروژه‌هایی هستند که با آربیتروم تعامل دارند.

آشنایی با اکوسیستم آربیتروم

اگر نگاه دقیق‌تری به آربیتروم بیندازیم، می‌بینیم این شبکه از دو زنجیره مجزا به نام آربیتروم وان (Arbitrum One) و آربیتروم نوا (Arbitrum Nova) تشکیل شده است.

آربیتروم وان (Arbitrum One)

آربیتروم وان، مهم‌ترین جزء اکوسیستم آربیتروم است و تحت عنوان «آربیتروم کلاسیک» نیز شناخته می‌شود. در حقیقت آربیتروم وان شبکه اصلی اکوسیستم آربیتروم است و با هدف کاهش کارمزدها، افزایش سرعت تراکنش‌ها و فراهم کردن بستری برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

آربیتروم وان همان رول‌آپ آپتیمیستیک اکوسیستم آربیتروم است که با ماشین مجازی اتریوم سازگاری دارد.

نکته مهم اینجاست که تیم توسعه آربیتروم در سال ۲۰۲۲ بروزرسانی به نام نیترو را برای شبکه آربیتروم وان منتشر کرد. هدف این بروزرسانی، افزایش توان عملیاتی و سرعت بالاتر برای انجام تراکنش‌ها، کاهش کارمزدها و سازگاری بیشتر با شبکه اتریوم و ماشین مجازی این شبکه بود. در نهایت در تاریخ ۳۱ آگوست ۲۰۲۲ شبکه آربیتروم وان به نیترو مهاجرت کرد.

آربیتروم نوا (Arbitrum Nova)

آربیتروم نوا یکی از زنجیره‌های جدید اکوسیستم آربیتروم است که با هدف کاهش بیشتر کارمزد تراکنش‌ها و میزان دیتای ذخیره‌شده در شبکه اتریوم طراحی شده است. این شبکه از سرورهای شخص ثالث مثل گوگل کلاود برای ذخیره‌سازی داده استفاده می‌کند.

برخلاف آربیتروم وان که اطلاعات کامل تراکنش‌ها را در شبکه اتریوم ذخیره می‌کند، آربیتروم نوا فقط امضای تراکنش‌ها را به این شبکه می‌فرستد. البته چنین چیزی به معنی فدا کردن تمرکززدایی و امنیت آربیتروم نواست. با این حال، این شبکه به خوبی از پس فعالیت برنامه‌های غیرمتمرکز با حجم تراکنش بالا برمی‌آید.

پل آربیتروم (Arbitrum Bridge)

پل آربیتروم درواقع یک رابط یا دروازه است که به شما امکان می‌دهد دارایی‌های دیجیتالی خود را بین شبکه اصلی اتریوم و شبکه لایه دو آربیتروم جابه‌جا کنید. این پل‌ها نقشی حیاتی در اتصال این دو شبکه به یکدیگر و تسهیل تعاملات بین آن‌ها ایفا می‌کنند.

توکن ARB آربیتروم چیست؟

مشابه با اکثر شبکه‌های لایه ۲، آربیتروم نیز توکن حاکمیتی مخصوص به خود را دارد. این ارز دیجیتال، همنام خود شبکه است و آربیتروم نام دارد که با نماد ARB و مبتنی بر استاندارد ERC-20 اتریوم به بازار عرضه شده است. هولدرهای این توکن می‌توانند در رای‌گیری‌های حاکمیتی آربیتروم شرکت کنند و در تعیین آینده این پروژه نقش داشته باشند. علاوه بر این، از این توکن می‌توان برای انتقال پول، سرمایه‌گذاری، استیکینگ و پرداخت کارمزد نیز استفاده کرد.

توکنومیکس ارز دیجیتال ARB

عرضه کل آربیتروم ۱۰ میلیارد واحد تعیین شده و نرخ تورم آن سالانه ۲% است و در زمان نگارش این مطلب بیش از ۳٫۳ میلیارد واحد آن به گردش وارد شده است. با توجه به توکنومیکس آربیتروم، نحوه توزیع اولیه توکن‌های این پروژه به شرح زیر بوده است:

  • ۱۷٫۵% برای سرمایه‌گذاران
  • ۱٫۱۳% برای دائو در اکوسیستم آربیتروم
  • ۱۱٫۶۲% برای کیف پول‌های شخصی کاربران
  • ۴۲٫۷۸% برای خزانه دائو
  • ۲۶٫۹۴% برای تیم توسعه و مشاوران

بهترین کیف پول برای نگهداری آربیتروم کدام است؟

از آنجایی که آربیتروم یک توکن ERC-20 است می‌توان آن را در تمام کیف پول‌هایی که از این استاندارد استفاده می‌کنند استفاده کرد. در ادامه، بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال برای نگهداری از آربیتروم را معرفی می‌کنیم:

لاکت ولت

لاکت ولت یک کیف پول غیرامانی، غیرمتمرکز و محصولی از تیم توسعه نوبیتکس است. در لاکت‌ولت نیز مثل سایر کیف پول‌های غیرامانی معتبر که کنترل آدرس را به‌طور کامل به دارنده کیف پول واگذار می‌کنند، کاربر باید عبارت بازیابی خود را یادداشت کرده و در جایی امن به‌صورت آفلاین و غیردیجیتالی از آن نگهداری کند. در صورت بروز هر مشکلی مثل گم‌شدن یا دزدیده‌شدن دستگاه، حذف‌شدن برنامه و مواردی از این دست، به‌راحتی با استفاده از همان کلمات بازیابی که روز کاغذ یادداشت شده‌اند، می‌توان به کیف پول دسترسی پیدا کرد.

لاکت ولت از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر گزینه مناسبی برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود. این کیف پول هم‌اکنون تنها برای دستگاه‌های اندرویدی دردسترس قرار دارد و نسخه iOS آن در آینده عرضه می‌شود. استفاده از لاکت ولت نیازی به ثبت‌نام یا احراز هویت در صرافی نوبیتکس ندارد؛ بنابراین، حریم خصوصی کاربر هنگام استفاده از لاکت ولت به‌طور کامل حفظ می‌شود. لاکت ولت هم‌اکنون از ۹ شبکه مختلف از جمله بیت کوین، اتریوم، پالیگان، آربیتروم، آپتیمیزم و طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و در آینده نیز به تعداد شبکه‌های سازگار با آن اضافه خواهد شد. امکان اضافه‌کردن توکن به‌صورت دستی، نمایش نمودار تکنیکال ارزهای دیجیتال و اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز از طریق ابزار ولت کانکت (WalletConnect) از دیگر قابلیت‌های کاربردی لاکت ولت است.

متامسک

کمتر کسی در دنیای کریپتو وجود دارد که نام متامسک را نشنیده باشد. متامسک معروف‌ترین و شاید بهترین کیف پول برای اکوسیستم اتریوم و ورود به عصر وب ۳ است. مشابه با سایر توکن‌های اتریومی، امکان نگهداری، ارسال و دریافت ARB در کیف پول متامسک نیز وجود دارد.

تراست ولت

تراست ولت رقیب سنتی متامسک است و طرفداران بسیار زیادی دارد. این کیف پول محبوب نیز از توکن ARB پشتیبانی می‌کند و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

لجر نانو اس

اگر قصد دارید مبلغ زیادی را در آربیتروم سرمایه‌گذاری کنید، توصیه می‌کنیم به جای کیف پول صرافی‌ها یا کیف پول‌های آنلاین مثل متامسک و تراست ولت، از کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل لجر نانو اس استفاده کنید. این کیف پول نسبت به کیف پول‌های گرم امنیت بالاتری دارد.

مقایسه آربیتروم و آپتیمیزم؛ کدام‌یک بهتر است؟

آربیتروم و آپتیمیزمآربیتروم و آپتیمیزم

آربیتروم و آپتیمیزم دو رقیب اصلی در اکوسیستم راهکارهای لایه ۲ اتریوم هستند که هردو از رول‌آپ‌های آپتیمیستیک برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم و کاهش کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. البته معماری این دو پروژه با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد.

شباهت‌های آربیتروم و آپتیمیزم

همانطور که بالاتر گفتیم، شباهت اصلی آربیتروم و آپتیمیزم در استفاده از رول‌آپ‌های آپتیمیستیک است. هر دو این شبکه‌ها به طور کامل با ماشین مجازی اتریوم سازگاری دارند و به راحتی می‌توانند قراردادهای هوشمند این شبکه را اجرا کنند.

یکی دیگر از شباهت‌های کلیدی آربیتروم و آپتیمیزم، بازه چالش (Challenge Period) هفت روزه برای اعتبارسنجی تراکنش‌های این دو شبکه است. علاوه بر این، هر دو شبکه به میزان قابل توجهی سرعت تراکنش‌های شبکه اتریوم را افزایش داده و کارمزدهای آن را کاهش می‌دهند.

تفاوت‌های آربیتروم و آپتیمیزم

برای درک تفاوت‌های آربیتروم و آپتیمیزم به سراغ معماری این دو شبکه و الگوریتم اثبات تقلب آنها می‌رویم. آربیتروم از یک الگوریتم اثبات تقلب چند مرحله‌ای استفاده می‌کند و بخش زیادی از آن خارج از شبکه اصلی اتریوم انجام می‌شود. با این حال، الگوریتم اثبات تقلب آپتیمیزم تک مرحله‌ای است و در همان شبکه اصلی اتریوم اجرا می‌شود. استفاده از الگوریتم تک مرحله‌ای به نسبت سرعت بالاتری را برای آپتیمیزم فراهم می‌کند، با این حال، هزینه تراکنش‌ها به همان نسبت بالاتر می‌رود.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم آربیتروم و آپتیمیزم، ماشین مجازی این دو شبکه است. آپتیمیزم بر بستر ماشین مجازی اتریوم ساخته شده و به همین خاطر تنها از زبان برنامه‌نویسی اصلی اتریوم یعنی سالیدیتی پشتیبانی می‌کند. در سمت دیگر، آربیتروم ماشین مجازی اختصاصی خودش را دارد و با تمام زبان‌هایی که توسط EVM کامپایل می‌شوند سازگاری دارد.

فارغ از تفاوت‌های ساختاری، میزان پذیرش این دو رول‌آپ نیز با یکدیگر تفاوت دارد. بر اساس داده‌های وب‌سایت دیفای لاما، در حال حاضر ارزش کل قفل‌شده (TVL) در قراردادهای هوشمند شبکه آپتیمیزم به ۶۴۶ میلیون دلار رسیده است. اما این رقم در شبکه آربیتروم، ۲٫۹۱ میلیارد دلار است؛ یعنی تقریبا ۵ برابر بیشتر. به همین خاطر می‌توان گفت آربیتروم نسبت به رقیب اصلی خود یعنی آپتیمیزم، پذیرش بیشتری داشته است.

کدام‌یک از بین آربیتروم و آپتیمیزم بهتر است؟

انتخاب بهترین از بین آربیتروم و آپتیمیزم تا حدودی سخت و چالش برانگیز است. همانطور که دیدیم، هر دو شبکه هدف و تکنولوژی یکسانی دارند. با این حال، آپتیمیزم کمی سریع‌تر است اما کارمزدهای بالاتری نسبت به آربیتروم دارد. علاوه بر این، رابط کاربری آپتیمیزم به نسبت ساده‌تر از آربیتروم است. با این حال، آربیتروم با توجه به کارمزدهای پایین‌تر و انعطاف‌پذیری بیشترش، استقبال گسترده‌تری را تجربه کرده و به نظر می‌رسد گوی رقابت را از آپتیمیزم ربوده است.

آینده آربیتروم

اگر سری به وب‌سایت رسمی آربیتروم بزنیم، می‌بینیم این پروژه خودش را آینده اتریوم معرفی کرده است. به عقیده بسیاری، آربیتروم به عنوان یکی از پیشگامان در حوزه راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دو اتریوم، آینده‌ای روشن و پر از پتانسیل دارد و تا به اینجای کار به خوبی از پس تقاضای بالای کاربران اتریوم برآمده است.

عوامل مختلفی در آینده آربیتروم دخیل هستند:

توسعه اکوسیستم

با افزایش تعداد پروژه‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز مستقر بر روی آربیتروم، این شبکه به یک اکوسیستم پویا و فعال تبدیل خواهد شد.

بروزرسانی‌ها

تیم توسعه آربیتروم به طور مداوم در حال کار بر روی بهبود عملکرد و افزایش قابلیت‌های این پلتفرم است. بروزرسانی‌های آینده می‌توانند به طور قابل توجهی بر کارایی و محبوبیت آربیتروم تاثیر بگذارند.

رقابت با سایر شبکه‌های لایه ۲

تداوم رقابت آربیتروم با سایر شبکه‌های لایه ۲، مخصوصا رقیب اصلی آن یعنی آپتیمیزم باعث می‌شود تا تیم توسعه این شبکه همچنان به دنبال نوآوری و بهبود باشد.

استقبال سرمایه‌گذاران

در کنار سایر فاکتورها، استقبال و پذیرش بیشتر آربیتروم توسط سرمایه‌گذاران، نقش مهمی در آینده این شبکه ایفا خواهد کرد.

در کل، آینده آربیتروم بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد. با توجه به پتانسیل بالای این پروژه و حمایت‌های گسترده جامعه، می‌توان انتظار داشت که آربیتروم به یکی از قطب‌های اصلی در بین راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دو تبدیل شود.

پیش‌بینی قیمت آربیتروم

بدون شک، افزایش استفاده از شبکه آربیتروم و تعامل با آن بر قیمت توکن ARB نیز تاثیر می‌گذارد. بر اساس پیش‌بینی وب‌سایت کوین کدکس (Coincodex) از قیمت آربیتروم، این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۵ احتمالا می‌تواند به ۲٫۹۱ دلار برسد. تا سال ۲۰۲۹ نیز احتمالا شاهد اوج‌گیری آربیتروم تا مرز ۴ دلار خواهیم بود.

در جدول زیر، پیش‌بینی تحلیلگران کوین‌ کدکس از قیمت آربیتروم در سال‌های آینده آورده شده است:

بالاترین قیمت پایین‌ترین قیمت سال
۲٫۹۱ ۰٫۶۱ ۲۰۲۵
۱٫۶۳ ۰٫۵۰ ۲۰۲۶
۱٫۱۵ ۰٫۵۵ ۲۰۲۷
۱٫۹۶ ۰٫۸۲ ۲۰۲۸
۳٫۹۵ ۱٫۵۸ ۲۰۲۹
۲٫۵۴ ۱٫۵۶ ۲۰۳۰

آربیتروم را از کجا بخریم؟

آربیتروم یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار رمزارزهاست و تقریبا در تمامی صرافی‌های بزرگ جهان از جمله بایننس، کوین بیس، بای‌بیت و غیره معامله می‌شود. البته با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های احراز هویت کاربران ایرانی، عملا امکان خرید آربیتروم در صرافی‌های خارجی وجود ندارد و اگر هم راهی باشد، بسیار پرریسک است.

ساده‌ترین و بهترین روش خرید آربیتروم برای ایرانی‌ها، استفاده از صرافی‌های داخلی مثل نوبیتکس است. برای خرید ARB در نوبیتکس کافی است در این صرافی ثبت‌نام کرده و پس از طی کردن مراحل احراز هویت، حساب خود را به صورت ریالی شارژ کنید. در نهایت می‌توانید در بازار معاملاتی نوبیتکس، به سادگی و با کمترین کارمزد به خرید آربیتروم بپردازید.

جمع‌بندی

آربیتروم یکی از محبوب‌ترین راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه ۲ برای شبکه اتریوم است که با هدف افزایش سرعت تراکنش‌ها، کاهش کارمزدها و بهبود تجربه کاربری توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کند. اساس کار این شبکه، استفاده از فناوری رول‌آپ‌های آپتیمیستیک است که نقش مهمی در چگونگی کار کردن آن دارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آربیتروم، سازگاری کامل آن با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند خود را به آسانی از اتریوم به آربیتروم منتقل کنند.

با توجه به افزایش تقاضا برای برنامه‌های غیرمتمرکز و نیاز به زیرساخت‌های قوی‌تر و عدم توان شبکه اصلی اتریوم به پاسخگویی به تقاضای کاربران، به نظر می‌رسد آینده درخشانی برای آربیتروم و دیگر راهکارهای لایه ۲ در انتظار باشد.

در این مطلب تمام سعیمان بر این بود تا به زبان ساده چیستی آربیتروم را توضیح دهیم و آینده آن را بررسی کنیم. در صورتی که سوالی در رابطه با پروژه آربیتروم و ارز دیجیتال ARB در ذهن شما باقی مانده است، آن را در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آربیتروم چیست؟

آربیتروم یکی از محبوب‌ترین راهکارهای لایه ۲ شبکه اتریوم است که با هدف هدف افزایش سرعت تراکنش‌ها، کاهش کارمزدها و بهبود تجربه کاربری توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کند.

ارز دیجیتال آربیتروم (ARB) چیست؟

ارز دیجیتال ARB توکن حاکمیتی شبکه آربیتروم است که کاربردهای مختلفی در این اکوسیستم دارد.

آربیتروم را از کجا بخریم؟

ساده‌ترین راه برای خرید آربیتروم، استفاده از صرافی‌های داخلی مثل صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس است.

بهترین کیف پول برای نگهداری آربیتروم کدام است؟

لاکت ولت، متامسک، تراست ولت و لجر نانو اس (یا ایکس).

آربیتروم بهتر است یا آپتیمیزم؟

آربیتروم و آپتیمیزم دو رقیب اصلی هستند و انتخاب بهترین از بین آنها دشوار است. آپتیمیزم سریع‌تر است اما کارمزد بالاتری دارد. در سمت دیگر، از آربیتروم به خاطر انعطاف‌پذیری و کارمزدهای پایین‌تر بیشتر استقبال شده است.




Source link

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  استان‌ها پیشران توسعه کشور هستند
الماس تراشکاری

Check Also

پاکت فای چیست؟ آموزش استخراج PocketFi رایگان

هم‌زمان با اشباع بازی‌های مبتنی بر سرگرمی در فضای تلگرام، پروژه‌ها در حال حرکت به‌سمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner
بهترین نرم افزار سامانه مودیان