فیلترهای سرامیکی ریخته گری

تتر گلد چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال طلا Tether Gold

طلا همواره به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری امن مورد توجه سرمایه‌گذاران بازارهای مالی بوده است و قرن‌هاست که به‌عنوان ذخیره ارزش استفاده می‌شود. از طرف دیگر، تکنولوژی بلاکچین به‌عنوان یک فناوری جدید و انقلابی، محدودیت‌ها و مشکلات بازارهای سنتی را از بین برده و با حذف سرویس‌های واسطه، علاقه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به‌ خود جلب کرده است. در این میان، ظهور محصولاتی مثل استیبل کوین‌هایی که پشتوانه طلا دارند، همانند یک پل طلای فیزیکی را به تکنولوژی بلاکچین گره زده‌اند. در این مقاله از مجله نوبیتکس، استیبل کوین تتر گلد (XAUT) را بررسی خواهیم کرد؛ توکنی با پشتوانه طلای فیزیکی از شرکت صادرکننده استیبل کوین مشهور تتر یعنی USDT.

فهرست عناوین

ارز دیجیتال تتر گلد (XA‌UT) چیست؟

تتر گلد چیستتتر گلد چیست

تتر گلد (Tether Gold) یک استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات است که امکان سرمایه‌گذاری آسان در طلای فیزیکی را برای سرمایه‌‌گذاران ارز دیجیتال فراهم کرده است. استیبل کوین تتر گلد (با نماد اختصاری XAUT) در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت صادرکننده استیبل کوین تتر یعنی تتر لیمیتد (TG Commodities Limited) عرضه شد. بر خلاف اکثر استیبل کوین‌ها که پشتوانه آن‌ها دلار آمریکا است، قیمت ارز دیجیتال تتر گلد یا XAUT به طلای فیزیکی وابسته است ( یا به اصطلاح Peg شده است).

هر واحد از ارز دیجیتال XAUT با یک اونس تروا (Troy Ounce) از شمش طلای فیزیکی نسبت یک به یک (۱:۱) دارد؛ البته طلایی که بر اساس استاندارد انجمن بازار شمش لندن (LBMA) باشد. هر اونس تروا تقریبا معادل ۳۱.۱ گرم از فلز طلا است. تتر گلد این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است که طلای فیزیکی را در قالب یک ارز دیجیتال خرید، فروش و نگهداری کنند. بر خلاف خرید طلای فیزیکی که با مشکلاتی مثل نگهداری فیزیکی و دسترسی محدود همراه است، خرید و فروش ارز دیجیتال تتر گلد راحت‌تر است و این مشکلات را ندارد.


ثبت نام سریع در نوبیتکسثبت نام سریع در نوبیتکس

بررسی ویژگی‌های ارز دیجیتال XAUT

همانطور که اشاره شد، ارز دیجیتال تتر گلد به شمش طلای فیزیکی با استاندارد LBMA وابسته است. طلاهای پشتوانه تتر گلد از کشور سوئیس خریداری‌ شده و در گاوصندوق‌های حضانتی نگهداری می‌شوند. طلایی که به‌عنوان پشتوانه ارز دیجیتال XAUT تعیین شده است، یک شماره سریال منحصربه‌فرد دارد و وزن و درصد خلوص آن مشخص است.

در واقع سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال تتر گلد به‌راحتی می‌توانند جزئیات شمش طلای فیزیکی وابسته به توکن‌های خود را در سایت رسمی تتر گلد بررسی کنند. در صورت انتقال توکن‌های XAUT به یک آدرس جدید، مشخصات شمش طلا یا بخشی از شمش طلای وابسته به توکن‌ها نیز مجددا توسط شرکت تتر تنظیم می‌شوند. 

تتر گلد یک استیبل کوین بر بستر شبکه اتریوم است. از توکنومیکس و نحوه توزیع ارز دیجیتال تتر گلد اطلاعات زیادی در دست نیست. در زمان نگارش این مقاله (تاریخ به‌روز)، ارزش بازار ارز دیجیتال XAUT بیش از ۶۴۰ میلیون دلار و عرضه در گردش آن ۲۴۶ هزار واحد است.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال XAUT

ارز دیجیتال XAUT در اکثر صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال از جمله صرافی نوبیتکس لیست شده است. شما می‌توانید با ثبت نام در صرافی نوبیتکس، به‌راحتی و به‌صورت مستقیم تتر گلد را خرید و فروش کنید. گفتنی است امکان خرید و فروش تتر گلد در دو بازار تومانی و تتری نوبیتکس وجود دارد.

بهترین کیف پول‌های استیبل کوین XAUT

کیف پول تتر گلدکیف پول تتر گلد

تتر گلد یک استیبل کوین مبتنی بر استاندارد ERC-20 است. برای نگهداری ارز دیجیتال XAUT می‌توانید از کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. برای مثال، توکن تتر گلد را می‌توان در کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) نگهداری کرد. همچنین، برای نگهداری تتر گلد می‌توانید از کیف پول‌های نرم‌افزاری مثل تراست ولت، اتمیک، متامسک، کوینومی و سایر کیف پول‌های سازگار با شبکه اتریوم استفاده کنید.

مزایای تتر گلد

همانطور که اشاره شد، استیبل کوین تتر گلد نسخه دیجیتال طلا است و مزیت‌های زیادی نسبت به طلای سنتی دارد. در ادامه، تعدادی از مزیت‌های ارز دیجیتال XAUT را بررسی می‌کنیم:

امکان سرمایه‌گذاری روی طلا با مبالغ کم

ارز دیجیتال XAUT این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است تا طلا را به‌صورت دیجیتال و در مقیاس‌های بسیار کوچک خریداری کنند. کوچک‌ترین واحد ارز دیجیتال تتر گلد ۰.۰۰۰۰۰۱ واحد است؛ این یعنی تتر گلد تا ۶ رقم اعشار قابل تقسیم است.

حذف مشکلات سرمایه‌گذاری روی طلای فیزیکی

استیبل کوین تتر گلد مانند یک پل، مزیت‌های طلای فیزیکی را با تکنولوژی بلاکچین ترکیب کرده است. سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال XAUT بدون اینکه با مشکلات طلای فیزیکی مواجه شوند، به‌راحتی در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و در عین حال از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نیز برخوردار می‌شوند. طلای فیزیکی با مشکلات و محدودیت‌هایی همراه است؛ از جمله اینکه حمل و نگهداری طلای فیزیکی آسان نیست. تتر گلد یک توکن دیجیتال است و به‌راحتی می‌توان آن را در کیف پول‌های ارز دیجیتال ذخیره‌سازی و نگهداری کرد.

امکان خرید و فروش ۲۴ ساعت در ۷ روز هفته

یکی از مزیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، دسترسی آسان و دائمی به آن‌هاست. ارز دیجیتال XAUT به‌صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در دسترس است؛ یعنی حتی زمانی که بازار سنتی طلا بسته است، می‌توان تتر گلد را خرید و فروش کرد.

امنیت در سرمایه‌گذاری

با توجه به اینکه پشتوانه تتر گلد، طلای فیزیکی است، توکن XAUT یک سرمایه‌گذاری امن محسوب می‌شود.

نقدشوندگی بالا

تتر گلد در مقایسه با طلای فیزیکی از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار است. استیبل کوین تتر گلد را می‌توان به‌راحتی و بدون محدودیت در صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش کرد.

معایب و ریسک‌های تتر گلد

مشابه تمام ارزهای دیجیتال دیگر، سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال تتر گلد نیز بدون ریسک نیست و با معایبی همراه است که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

اثرپذیری از نوسانات قیمت طلا

همانطور که اشاره شد، قیمت توکن تتر گلد به قیمت شمش طلا وابسته است. اگر قیمت طلا به هر دلیلی کاهش پیدا کند، این کاهش قیمت طبیعتاً بر قیمت تتر گلد نیز اثر می‌گذارد و باعث نوسان آن می‌شود.

مسائل مربوط به قانون‌گذاری

ارز دیجیتال تتر گلد هنوز از لحاظ قانونی به مقبولیت لازم نرسیده است. مشکلات قانون‌گذاری و یا تغییر در قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال یا طلا، ممکن است بر قیمت تتر گلد اثر منفی داشته باشند.

مشکلات مربوط به بازخرید طلای فیزیکی

با توجه به محدودیت‌های سیاسی و تحریم‌ها، امکان بازخرید استیبل کوین تتر گلد در ازای طلای فیزیکی برای تمام سرمایه‌گذاران ممکن نیست. بنابراین، برخی از سرمایه‌گذاران قادر به بازخرید کردن طلای فیزیکی نیستند و به اجبار باید تتر گلد را به ارز فیات یا سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنند.

ریسک طرف مقابل

پشتوانه استیبل کوین تتر گلد، شمش طلا است و این پشتوانه توسط تتر لیمیتد (Tether Ltd) خریداری و نگهداری می‌شود؛ بنابراین سرمایه‌گذاران باید به ادعای شرکت تتر لیمیتد درباره نگهداری ذخایر طلا اعتماد کنند. اگر شرکت تتر لیمیتد نتواند به‌خوبی از ذخایر طلا نگهداری کند و یا قادر به تامین پشتوانه استیبل کوین‌های تتر گلد نباشد، ارزش تتر گلد سقوط می‌کند و به‌اصطلاح، این استیبل کوین دی‌پگ (DePeg) می‌شود.

ریسک‌های مربوط به ذخایر طلا

شمش‌های طلایی که به‌عنوان پشتوانه تتر گلد در ذخایر شرکت تتر لیمیتد نگهداری می‌شوند، با ریسک‌ها و خطرات غیرمنتظره مثل سرقت، کلاهبرداری یا فشارهای قانون‌گذاری از طرف دولت همراه‌اند. این اتفاقات غیرمنتظره بر ارزش استیبل کوین تتر گلد اثر می‌گذارند.

مقایسه تتر گلد و طلای فیزیکی

شمش طلا تتر گلدشمش طلا تتر گلد

بازار سنتی طلا و ارز دیجیتال تتر گلد هر دو امکان سرمایه‌‌گذاری مستقیم در طلای فیزیکی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. بر خلاف تتر گلد، خرید طلای فیزیکی هزینه و کارمزد بیشتری دارد. از لحاظ خرید و فروش، دسترسی مستقیم به طلای فیزیکی در مقایسه با ارز دیجیتال XAUT محدودتر است. در نهایت، قابلیت معاملاتی تتر گلد بسیار بیشتر از طلای فیزیکی است و به‌راحتی می‌توان این ارز دیجیتال را خرید و فروش کرد. در مقابل، خرید و فروش طلای فیزیکی آسان نیست و با مشکلات و محدودیت‌های مختلفی همراه است.

جمع‌بندی

تتر گلد (XAUT) یک استیبل کوین بر بستر شبکه اتریوم است که امکان سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی را برای کاربران ارز دیجیتال فراهم کرده است. تتر گلد توسط شرکت صادرکننده استیبل کوین تتر یعنی تتر لیمیتد راه‌اندازی شده است. هر واحد از ارز دیجیتال XAUT با یک اونس تروا از شمش طلای فیزیکی نسبت یک به یک دارد. شمش طلای وابسته به توکن‌های XAUT از سایت رسمی تتر گلد قابل استعلام است. استیبل کوین تتر گلد پلی بین دنیای بلاکچین و بازار طلای فیزیکی است. در این مقاله، ویژگی‌ها، مزیت‌ها و نحوه خرید و فروش استیبل کوین تتر گلد را بررسی کردیم.

سوالات متداول (FAQ)

ارز دیجیتال تتر گلد چیست؟

تتر گلد یا XAUt، یک استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات با پشتوانه طلای فیزیکی است که بر بستر شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است. قیمت توکن XAUT با قیمت یک اونس تروا از شمش طلای فیزیکی با استاندارد LBMA برابر است.

چگونه تتر گلد را خرید و فروش کنیم؟

همانند ارزهای دیجیتال دیگر، به‌راحتی می‌توانید استیبل کوین تتر گلد را در صرافی نوبیتکس معامله کنید.

تتر گلد را در چه کیف پول‌هایی نگهداری کنیم؟

تتر گلد یک استیبل کوین بر بستر شبکه اتریوم است؛ بنابراین برای نگهداری این توکن باید از کیف پول‌های اتریوم که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگارند استفاده کنید. البته در صرافی نوبیتکس نیز یک کیف پول اختصاصی برای نگهداری تتر گلد در اختیار شما قرار می‌گیرد.




Source link

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  بانک کردیت سوییس نجات یافت؟
الماس تراشکاری

Check Also

کلید همستر کامبت امروز ۱۸ مهر + ویدئو آموزش دریافت الماس مینی گیم

فهرست عناوین Toggle کلید مینی گیم ۱۸ مهر همستر کامبت کلید یا راهنمای حل پازل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner
بهترین نرم افزار سامانه مودیان