ایسنا/خراسان رضوی بنادر هند با افزایش تقاضا برای نفت خام و زغالسنگ وارداتی رشد ۱۱ درصدی تجارت در سه ماه آوریل تا ژوئن ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ را ثبت کردند که این امر نشاندهنده گشایش اقتصادی است.
به گزارش بیزینس استاندارد، افزایش میزان تقاضا از آنجایی که قیمت نفت خام و زغالسنگ وارداتی در سال جاری افزایش یافته دارای اهمیت است زیرا شرکتهای زغالسنگ هند در بحبوحه بحران زغالسنگ حرارتی در اوایل سال برای عرضه تحت فشار قرار گرفتند.
بین بنادر اصلی و غیر اصلی ۳۶۶ میلیون تن کالا در سه ماه اول سال مالی جابهجا شد. از این تعداد بنادر عمده که متعلق به دولت مرکزی است، بیش از ۱۹۷ میلیون تن را تشکیل میدهند.
هم زغالسنگ و هم نفت خام ۱۶ درصد نسبت به سال قبل رشد داشتهاند که به ترتیب جابهجایی ۱۰۵ و ۶۵ میلیون تن کالا در سه ماه اول را حتی با وجود قیمتهای بیسابقه به خود اختصاص دادهاند.
سهم بیشتری از نفت خام توسط بنادر خصوصی و سایر بنادر جابهجا شده و بنادر اصلی ۴۱ میلیون تن از تجارت نفت خام را در طول سه ماه اخیر به خود اختصاص دادهاند. با این حال رشد تجارت نفت خام سالانه در بنادر اصلی هند در دوره اخیر بیش از ۲۰ درصد بوده است.
در حالی که حجم کانتینرها به حجم صادرات وابسته است، زغالسنگ و نفت خام توسط مصرف داخلی هدایت میشود و انتظار میرود که این حجم برای سال مالی ۲۰۲۳ هشت تا ۹ درصد رشد کند.
گزارشهای اخیر و دادههای دولتی حاکی از آن است که واردات نفت خام هند از روسیه از زمان حمله به اوکراین جهش قابل توجهی داشته است. واردات انباشته نفت خام هند در ماه ژوئن ۲۱ درصد افزایش یافت.
افزایش قابل توجه تجارت زغالسنگ به دلیل انتخاب چندین شرکت برق برای مصرف زغالسنگ وارداتی بسیار گرانتر در فصل اوج تقاضاست که این موضوع به دلیل کمبود منابع داخلی بود.
علاوه بر این کمبود منابع داخلی وزارت زغالسنگ و راهآهن هند را مجبور کرد تا عرضه زغالسنگ را به بخشهای غیرقانونی یا بدون برق کاهش دهد.
این کار ذخایر کافی در نیروگاههای حرارتی را تضمین کرد.
وزارت نیرو همچنین از شرکتهای برق خواسته بود تا در صورت کمبود در زمان اوج مصرف سفارش زغالسنگ وارداتی را بدهند.
پیکی سینگ، یکی از وزرای هند، به تازگی به مجلس این کشور اطلاع داد که این شرکتهای برق تاکنون بیش از ۹.۲ میلیون تن زغالسنگ وارداتی سفارش دادهاند.
در حال حاضر راهآهن بیشتر زغالسنگ بخش برق را حمل میکند و مجبور شده بیش از ۱۰۰۰ قطار مسافربری را در ماه مه لغو کند تا تامین زغالسنگ را در اولویت قرار دهد.
در مورد سنگ آهن، هم راهآهن و هم بنادر شاهد کاهش تحرک بودهاند. دادهها نشاندهنده کاهش ۱۷ درصدی سالانه حمل و نقل سنگ آهن در سه ماه اول ۲۰۲۲تا ۲۰۲۳ است.
انتهای پیام